1.0 in de bergen ...

VluggeJapie

Nieuw lid
Zojuist teruggekomen van vakantie met de Octavia. Leuke auto, rijd meerendeel van de tijd erg prettig maar is waardeloos in de bergen. Omhoog kom je wel, maar naar beneden is drama. De auto remt echt nauwelijks af op de motor als je zwaar beladen bent en als je dan een serieuze afdaling hebt beginnen de problemen. Zelfs in 2e versnelling manueel niet te houden, wat continu bijremmen forceert terwijl je liever afentoe stevig remt. Uiteindelijk lijdt dit dus tot rokende remmen... en zelfs beetje verlies van remkracht, beetje misser van deze auto, ding is er niet voor gemaakt.
 

Captain Hook

Forumguru
Rokende remmen?
Sorry hoor, maar dan gaat er toch echt iets verkeerd...

't Is idd lastig om met een stuk blik van ruim een ton en zo'n licht motorblok voldoende af te remmen op de motor. Er is gewoonweg te weinig 'compressie' beschikbaar.
Dat was b.v. met een 2.0 TDI blok een stuk makkelijker.
Lees ook:

Maar dan nog; rokende remmen? Die Octavia (en vele andere modellen van allerlei merken) worden door VAG uitvoerig getest, ook op bergpassen. En ja het kan echt zonder rokende remmen. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

VluggeJapie

Nieuw lid
Ja zag toevallig zo een testauto (van Skoda ). Maar dat ding rijd dus met 1 persoon in de 1e versnelling naar beneden met enorme trein aan auto's erachter. Daarnaast betwijfel ik of ze hem volgestopt hebben met baggage. Anyway, die testen zijn leuk, maar niet echt representatief.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik herken het ook niet. Diverse keren met een 1.0 (en 1.2) dsg behoorlijk steile afdalingen gedaan zonder enig probleem. Gewoon lekker laten rollen en af en toe als het echt te hard gaat of voor een bocht even stevig remmen. met de DSG (aangepast!) gewoon in S.
 

hemi24

Forumguru
Ja zag toevallig zo een testauto (van Skoda ). Maar dat ding rijd dus met 1 persoon in de 1e versnelling naar beneden met enorme trein aan auto's erachter. Daarnaast betwijfel ik of ze hem volgestopt hebben met baggage. Anyway, die testen zijn leuk, maar niet echt representatief.

Nee, die “proppen” ze niet vol, maar daar leggen ze gewoon zware voorwerpen in, zodat deze ook echt wel z’n max. belading heeft!
 

Captain Hook

Forumguru
Nog 'erger'; ik heb regelmatig testauto's gezien (zowel op de Grossglockner alsmede de Stelvio) die achterin volgeladen zijn met apparatuur en zelfs duidelijk achterover hangen.
Ook diverse keren met een een aanhangertje erachter waar een hele stapel tegels in ligt.
 

Tees

Donateur
Het is een bekend fenomeen dat de kleine motoren te weinig compressie hebben om goed op de motor te kunnen remmen. Heb ik met de 1.2 ook.

Maar rokende remmen, dan ben je continu aan het remmen, en dat is niet de manier. Af en toe stevig remmen is hoe je kunt voorkomen dat je remmen oververhitten. Als ze echt aan het roken zijn, dan kan je je trouwens afvragen of ze niet vervangen moeten worden nu, daar zijn ze niet voor bedoeld...
 

Captain Hook

Forumguru
En als de remmen eenmaal aan het roken zijn geweest, zit het er ook dik in dat de blokjes aan het verglazen zijn.
Nogal wiedes als daarna de remkracht minder is...
 

CharlesTucker

Forumguru
Zelfs in 2e versnelling manueel niet te houden, wat continu bijremmen forceert terwijl je liever afentoe stevig remt.
Je zegt zelf al dat je liever af en toe stevig remt, dus waarom heb je het niet zo gedaan? Gewoon beetje laten gaan waar het kan, en af en toe even stevig bijremmen (na in je spiegels gekeken te hebben of er niemand op je bumper hangt) en dan weer loslaten. Ik ben inmiddels een aantal keren met de Octavia in de Zwitserse Alpen geweest, weliswaar met een 1,5tsi, maar dat ding geeft ook nauwelijks compressie, en dat ging prima en veilig naar beneden. Zo doen de locals het ook, en die rijden ook regelmatig in Skoda's.

(en off-topic, maar de politie rijdt in de Zwitserse Alpen trouwens ook veel in Octavia's, wel de "Scout" uitvoering)
 

Canon-Eye

Forumguru
Wie ooit een Fabia Greenline gereden heeft, is ook meer dan bekend met het gebrek aan compressie bij helling-af rijden.
De oude vuistregel "afdalen in dezelfde versnelling als klimmen" (op eenzelfde helling) gaat al jáááren niet meer op.
 

VluggeJapie

Nieuw lid
Je zegt zelf al dat je liever af en toe stevig remt, dus waarom heb je het niet zo gedaan? Gewoon beetje laten gaan waar het kan, en af en toe even stevig bijremmen (na in je spiegels gekeken te hebben of er niemand op je bumper hangt) en dan weer loslaten. Ik ben inmiddels een aantal keren met de Octavia in de Zwitserse Alpen geweest, weliswaar met een 1,5tsi, maar dat ding geeft ook nauwelijks compressie, en dat ging prima en veilig naar beneden. Zo doen de locals het ook, en die rijden ook regelmatig in Skoda's.

(en off-topic, maar de politie rijdt in de Zwitserse Alpen trouwens ook veel in Octavia's, wel de "Scout" uitvoering)
Bedankt voor de tips, maar als die auto blijft versnellen moet er uiteraard ingegrepen worden.

En qua skoda in de alpen , betwijfel of ze daar met die veredelde grasmaaier motor rijden. Waarschijnlijk wordt die niet eens verkocht
 

Tees

Donateur
Twijfel rustig verder, maar de 1.0 TSI wordt gewoon verkocht in Zwitserland.

Als je zo ontevreden bent, waarom heb je dan geen 2.0 TDI gekocht? Of eens goed proefgereden, of je oor hier eerder te luister gelegd? Je komt op mij nogal verbolgen over, terwijl het een ruimschoots en vele jaren bekende eigenschap is van de gedownsizede motoren.
 

Canon-Eye

Forumguru
moet er uiteraard ingegrepen worden
Natuurlijk. Maar de essentie is nou juist dat periodiek kort maar stevig ingrijpen (waardoor de remmerij minder opwarmt én telkens kans krijgt om weer wat af te koelen) verre te verkiezen valt boven het langere tijd vasthouden van de rem om de snelheid min of meer constant te houden.
Ik rij nu ook met een 1.0TSI maar net als hiervoor met de Fabia Greenline werkt dat prima, ook met 1100kg caravan erachter. Dat extra gewicht duwt natuurlijk wel door, maar de caravan helpt ook al heel snel mee bij het remmen.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb zelf een 2.0 TSI maar die wil ook wel gaan als die gaat, inderdaad lekker vol de rem indrukken, daarna kunnen ze lekker afkoelen alvorens het weer te doen.

Heb dit overigens gewoon bij mijn rijles geleerd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb dit overigens gewoon bij mijn rijles geleerd.
Tijdens mijn rijlessen (in 1964 ;) ) gold nog de oude vuistregel als genoemd in post #10. Toen hielden motoren nog écht in als je het gas losliet - in een diesel zat je dan bijna met het stuur tussen je tanden, want gordels waren er ook nog vrijwel niet...
 

Cordoba

Forumguru
En nu staan die tanden in een glas op de badkamer? ;)

Wat het meeremmen van de caravan betreft: bij een oplooprem, gebeurt dat natuurlijk alleen als je echt remt, niet als je de snelheid continue houdt door continue zachtjes te remmen.
 

spikehome

Forumguru
Mijn golf 1.2 toen remde ook niet af op de motor dsg manual in de 2 berg af naar beneden bij Luik met 6000rpm of ozon

Met de golf gti zwaardere motor maar nog steeds slecht afremmen op de motor nu met de O4 vRS 2.0 hetzelfde gewoon lage versnelling kiezen met veel rpm.
 

hemi24

Forumguru
Wat het meeremmen van de caravan betreft: bij een oplooprem, gebeurt dat natuurlijk alleen als je echt remt, niet als je de snelheid continue houdt door continue zachtjes te remmen.

klopt, maar als je hem niet even “aantrekt” blijft ‘ie dus lekker continue een beetje remmen…
 
Bovenaan Onderaan