‘Nieuwe’ Yeti?

Frup

Forumguru
Mijn Yeti 2.0 tdi 4x4 uit 2010 zit bijna op de 300K kilometer. Hij rijdt nog prima en is goed onderhouden.
Af en toe kijk ik naar een betaalbare opvolger. Weer een 4x4, 2.0 tdi. Want heerlijk rijden met de caravan.
Ik vermoed dat dit mijn laatste diesel zal zijn. Ik rijd zo’n 55K per jaar. Maar over een paar jaar zal ik werk afbouwen en dan minder rijden.
Een gebruikte opvolger vinden blijkt nog niet zo eenvoudig. Er is weinig betaalbaar aanbod (ca. 20K euro).
Mijn wensen zijn: 4x4, diesel (koppel) ivm caravan, hoge instap, euro 6.
Nu zag ik deze Yeti uit 2017 staan: https://www.maxxauto.nl/Skoda/Yeti-...3/2980/1/7/details.aspx?zoek=&b=3&so=gallerij
Het is een importauto uit Duitsland weet ik. Met een DSG6 (niet 7 zoals er staat).
Donderdag ga ik kijken en een proefrit maken. Ook ben ik van plan een aankoopkeuring te laten doen door mijn vaste VAG garage die ik vertrouw.
Hebben jullie tips, meningen of aandachtspunten waar ik speciaal op moet letten? Ik las dat DSG6 minder problemen kent dan de 7?
Is deze Yeti wat? Of beter doorsparen en iets meer uitgeven voor een nieuwere Tiguan bijv?
 

Sand3r

Senior Member
20k betalen voor iets wat je al hebt. Van de afschrijving per jaar kun je nog jaren het onderhoud aan je huidige betalen.
Een bj 2011 met 225dkm kost 9k. Wat zou je voor de jouwe terug krijgen? Max 5k?

Lekker doorrijden en tzt wat anders nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

JeSko

Forumguru
@Frup

Ik zou, als je zo'n Tiguan wilt, nu even doordoen met de Yeti, je zit nu op een punt waarop je eigen Yeti het goedkoopste is, minder snelle afschrijving en kleiner wordende maandlasten indien uw Yeti nog goed is. Gewoon rijden tot de Yeti echt op is, geen zotte kosten meer aan doen als die niet broodnodig zijn, en intussen sparen voor zo'n mooie nieuwere Tiguan:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Duijzer

Donateur
Als je zo'n 55K per jaar rijdt is het de vraag hoe lang 'over een paar jaar' is. Want als dat over 4 jaar is heeft een benzine auto die je nu met 100K koopt ook 320K gereden en ben je veel meer geld kwijt dan wanneer je nu nog een diesel koopt.
Dan zit je over vier jaar weer in dezelfde situatie....
Diesel staat nu in een kwaad daglicht, dat drukt de prijzen, ook in Duitsland. Aanbod is daar genoeg. Over een paar jaar brengt ie misschien niet zoveel meer op, maar dat doet een benzine met 300K ook niet meer....
En dan kun je over een paar jaar eens rondkijken naar een benzine Kodiaq of Karoq.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Dank voor jullie snelle reacties en adviezen! Ik ga nu inderdaad twijfelen om toch maar door te rijden.
De gedachte is om weer een aantal jaar vooruit te kunnen.
Mij werd geadviseerd niet boven de 400K te gaan. Omdat er dan serieuze kosten kunnen komen. Vandaar dat ik aan het rondkijken ben.
 

JeSko

Forumguru
@Frup

Wie heeft u dat geadviseerd? Dat is vaak wat verkopers, dealers, kortom al degene die belang hebben bij het verkopen van nieuwe of tweedehands auto's mensen willen laten geloven, ik denk dat je met normaal onderhoud zo'n Yeti makkelijk zonder speciale zorgen naar de 500.000 km kan duwen :) rondkijken kan nooit kwaad, maar je weet wat je hebt aan uw huidige Yeti, kan je hem beter vanaf dit punt helemaal op rijden. Althans zo denk ik er over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Maggy

Forumguru
Dat punt had ik ook bereikt; mijn 02 heeft nu bijna 500k op de teller, ik rijdt met de Octavia nu nog maar 20k per jaar (en 15 met de motor), toch maar wat anders?! Ff rondkijken, en maar eens aan het rekenen gegaan; een benzine is per jaar 123€ goedkoper.... en daar zit nog geen afschrijving bij, die de O2 nu niet meer heeft na 7 jaar. Conclusie: ik weet wat ik heb, een betrouwbare, goed onderhouden auto. En die blijft, ik ben gekke Gerrit niet!
Edit: mijn O2 is een 2.0 tdi pd. En wie geeft er nou het advies om niet boven de 400 k te komen? De verkoper van die andere auto’s zeker!?
 

Frup

Forumguru
@Frup

Wie heeft u dat geadviseerd? Dat is vaak wat verkopers, dealers, kortom al degene die belang hebben bij het verkopen van nieuwe of tweedehands auto's mensen willen laten geloven, ik denk dat je met normaal onderhoud zo'n Yeti makkelijk zonder speciale zorgen naar de 500.000 km kan duwen :) rondkijken kan nooit kwaad, maar je weet wat je hebt aan uw huidige Yeti, kan je hem beter vanaf dit punt helemaal op rijden. Althans zo denk ik er over.
Dat vertelde mijn garage. RD Techniek. In het algemeen ben ik daar tevreden over.
Zijn punt was dat de kans op dure reparaties dan hoger wordt.....
 

JeSko

Forumguru
@Frup

De kans word hoger ja, dat is zo met alles van ietwat leeftijd of slijtage, punt is dat je nu eigenlijk al weinig zal krijgen voor je Yeti (5000 zoals hier vermeld?), Nu kom je eigenlijk in de fase van het leven van zo'n auto waarin je eigenlijk het goedkoopste rijd, je hebt namelijk geen afschrijving meer om U tegen te zeggen, komt er nu wat aan je Yeti kan je nog altijd kiezen om dat te laten maken of om hem weg te doen, maar zo'n Yeti met 2.0 diesel in is gewoon oersterk en het zou me verbazen moesten daar na 300.000 km plots enorme kosten aan komen, die blokken op zich zijn enorm sterk, in andere landen is een Yeti met 300.000 km nog maar op 1/3de van zijn leven:D

Ik ben ook tevreden over mijn garage, maar als ze mij een nieuwere auto kunnen slijten zullen ze het ook wel doen gok ik zo. :D
 

Frup

Forumguru
Als je persé weer een Yeti diesel wilt, lijkt mij dit een goeie, maar da's een beetje afhankelijk van hoe lang je nog zoveel km/jaar blijft rijden.
Nog zo’n 3 á 4 jaar woon/werk verkeer. Daarna zal ik veel minder gaan rijden.
Tot die tijd ben ik afhankelijk van de auto. Als ik dan onverwacht voor hoge kosten kom te staan, ben ik bang dat ik niet snel een goede andere vind.
Ik moet bekennen dat DSG een lang gekoesterde wens is .... :)
 

EdK

Forumguru
Als ik dan onverwacht voor hoge kosten kom te staan, ben ik bang dat ik niet snel een goede andere vind.
Tsja hoge kosten zullen dan uit motorblok en transmissie gaan komen, en als je dan nieuw laat plaatsen dan loopt dat in de papieren !
Maar tegen die tijd zijn er ook genoeg 2e hands onderdelen verkrijgbaar en is dat ook nog altijd een optie die de kosten kan drukken.
 

brepus13

Forumguru
De nieuwere auto schrijf je pak hem beet 15k af in 4 jaar.... voor dat geld kun je best een keer een dure reparatie hebben toch?
 

hemi24

Forumguru
Voor dat geld kun je zelf ook wel eentje importeren...

https://www.autoscout24.de/angebote...08a35c9-5aab-4633-8e63-102f3cd5cbaa?cldtidx=1

De manier hoe het reservewiel in de kofferbak ligt, doet mij vermoeden dat deze bij import onder de auto heeft gezeten, met nog wat verfrommeld blikwerk...
Aangezien de BPM ook aardig laag is, bevestigd dit wel.

Als ik de foto’s zo bekijk heeft hij rechtsachter een klap gehad. :nono:
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Ik vind dat wel heel knap van jou als je dat allemaal zo op de foto kan zien, @hemi24.
Als je nog werk zoekt kan je misschien wel bij mij aan de slag. Ik zie überhaupt geen reservewiel dus dan zal het wel een behoorlijke klap geweest zijn zeg!:D
 

EdK

Forumguru
Ik zie überhaupt geen reservewiel dus dan zal het wel een behoorlijke klap geweest zijn zeg
Hemi denkt dat de Yeti een 3 wieler is en ziet er 4 dus 1 is dan het reservewiel wat eronder zit...
Maar je kocht de Yeti met of zonder reserve wiel
Met zat hij in de kofferbak en kwam de vloer een 20 cm hoger te liggen en derhalve koste je dat ruimte
Of je nam hem zonder reserve wiel en dan lag er onder de mat de compressor en zo'n flessie gore vloeistof
 
Bovenaan Onderaan