ŠKODA VISION RS reveals design

Tuner111

Forumguru

It has taken its cue from famous rally cars of the past. Its DNA is teeming with sporty RS genes. This is the ŠKODA VISION RS concept study, set to feature at this year’s Paris Motor Show. Take a look at how its shapes were born.
 

MaxN

Donateur
Ziet er degelijk uit.
Scherpere koplampen, een beetje zoals ze al op de Superb zitten.
En de bumper lijkt al redelijk in lijn met zoals deze al jaren is op de Octavia 3 RS.
Alleen iets agressiever uiteraard voor de concept.
En meer scherpe lijnen.
Maar zal dit de opvolger van de Rapid zijn?
De hatchback waarmee ze gaan komen?

EDIT: zie net wat op Instagram voorbij komen dat dit idd de opvolger van de Rapid in RS uitvoering is.
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Voorkant:
mnpy24pb37aa.jpg

Achterkant:
ig1yjz2b9g1j.jpg
 

DJSmiley

Actief lid
Hij lijkt erg op een (iets meer hatchbak) versie van de Vision C.

Ben wel benieuwd waar die uiteindelijk ergens gepositioneerd wordt. Ik vond de Vision C op zich niet heel lelijk toen ik 'm zag.
 

MaxN

Donateur
Ze zeggen op zelfde niveau als de Octavia als concurrent van de Golf/Leon/enz...
Maar persoonlijk vind ik de Octavia qua afmetingen daar nu boven zitten.
Eerder concurrent van de Passat dan de Golf.
 

hemi24

Forumguru
Afmetingen huidige Rapid SB:
LxBxH : 4,304 x 1,706 x 1,461 mtr
Wielbassis : 2,602 mtr

Afmetingen ŠKODA VISION RS:
LxBxH : 4,356 x 1,810 x 1,431 mtr
Wielbasis : 2,650 mtr

Afmetingen hudige O3 HB:
LxBxH : 4,670 x 1,814 x 1,461 mtr
Wielbassis : 2,686 mtr


Schurkt als logische opvolger van de Rapid SB dus aardig tegen de huidige Octavia aan...
 

Japanese Power

Donateur
Weer wat meer info: bron Autoweek.

En de komende maand zichtbaar op de Autoshow Parijs!

Skoda brengt de Vision RS mee naar de Autosalon van Parijs, een concept-car waar de Tsjechen eerder al een digitaal voorproefje op gaven en waar vandaag voor de tweede keer designschetsen van worden getoond. Skoda pakt er behoorlijk mee uit, en dat heeft natuurlijk te maken met het gegeven dat de Vision RS een tweeledige vooruitblik is.

Schermafbeelding 2018-09-27 om 07.49.59.png

De Vision RS is een nieuwe showauto waarmee Skoda enerzijds laat zien wat we op designvlak van toekomstige RS-modellen kunnen verwachten, maar daar blijft het niet bij. Skoda heeft z'n nieuwe RS-designtaal namelijk over een hatchback gegoten en het is die basisvorm van de Vision RS waarmee Skoda de komst van een nieuw familielid aankondigt.

Ook bij Skoda is men ervan overtuigd dat elektrificatie een zeer grote rol gaat spelen en modellen die onder het sportieve RS-label vallen, worden daarbij niet overgeslagen. Met de Vision RS geeft Skoda daar een duidelijk signaal mee af. De auto is namelijk een plug-in hybride waarvan de aandrijflijn uit een 1,5-liter grote 1.5 TSI benzinemotor en een 102 pk sterke elektromotor bestaat. Het gecombineerd vermogen ligt op 245 pk, genoeg om de auto in 7,1 seconden aan een snelheid van 100 km/h te laten schieten. Interessant ook zijn de 8,9 tellen die nodig zijn om van 80 km/h naar 120 km/h te versnellen. De elektromotor krijgt zijn energie uit accupakket met een capaciteit van 13 kWh, een exemplaar dat onder de achterbank is verwerkt en de auto een elektrische actieradius van 70 kilometer geeft.

Schermafbeelding 2018-09-27 om 07.50.05.png

Zoals gezegd geeft Skoda met de Vision RS, zijn naam geeft het al weg, een indicatie van wat het op designtechnisch vlak met zijn nieuwe RS-modellen van plan is. De RS-genen komen vooral tot uiting in zaken als de uit koolstofvezel vervaardigde spoilers, zijspiegelkappen en luchtinlaten. Daarnaast zijn ook de grille en de aan de achterzijde prominent aanwezige diffusor uit dit lichtgewicht goedje opgetrokken. Ook het binnenste van de Vision RS moet de sportieve RS-ambities ademen. De stoelen zijn gedeeltelijk met alcantara bedekt, stoelen waar Tsjechische vlaggetjes op zijn aangebracht. Het hart van het aan de onderkant afgeplatte sportstuur, met middenmarkering, is net als de rest van het binnenste bedekt met het uit kleine driehoekjes bestaande textuur.
Schermafbeelding 2018-09-27 om 07.50.11.png
Geen studiemodel zonder opvallende ingrediënten en zodoende is ook de Vision RS op bijzondere wijze aangekleed. De koets is gespoten in een witte lak waar Xyrallic-kristallen in zijn verwerkt, glimmers natuurlijk voor wat extra uiterlijke schwung zorgen, maar het zijn niet de enige aandachtstrekkers in de lak. Skoda spreekt over de aanwezigheid van "[…] organische bestandsdelen in de lak" die warmte reflecteren waardoor de temperatuur in het interieur bij warm weer niet te hard oploopt. Verder past Skoda ecologisch verantwoorde materialen als gerecycled textiel toe voor de afwerking van de stoelen en zijn de vloermatten gemaakt van de vezels afkomstig zijn van – jawel – de bladeren van een ananasboom.

Schermafbeelding 2018-09-27 om 07.50.18.png

Wie de RS- en conceptglimmers van deze auto wegdenkt, heeft in theorie de basisvorm van een geheel nieuwe Skoda voor zich. De Vision RS geldt namelijk als voorbode van een nieuwe hatchback, een auto die in het gat springt dat de op termijn te verdwijnen Rapid Spaceback achter zich laat. Waar die Rapid Spaceback, de liftback wordt in Nederland al niet meer geleverd, zich net als auto's als de FiatTipo en de eveneens niet meer leverbare Seat Toledo nog op de no-nonsense hoek van de automarkt richt, zet Skoda deze nieuwkomer hoger op de statusladder. De auto lijkt meer nog dan de Octavia, die het merk alleen als liftback en als station levert, een goedkoper alternatief van compacte middenklassers als de Opel Astra en concerngenoot Volkswagen Golf te worden.

Schermafbeelding 2018-09-27 om 07.50.26.png

Skoda houdt de afbeeldingen van de daadwerkelijke auto nog even onder de pet. In AutoWeek 40, die volgende week in de winkels ligt, gaan we uitgebreider op de concept-car én de hatchback waar de auto op vooruitblikt in.
 

Okki

Donateur
vormgeving komt me bekend voor.... ook de SEAT koplampen....
maar ja....auto's gaan steeds meer op elkaar lijken tegenwoordig...

bekend_orig.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
auto's gaan steeds meer op elkaar lijken tegenwoordig...
Nou, tegenwoordig...
Dat proces is decennia geleden - n.a.v. de oliecrisis in de jaren '70 - al begonnen met het heiligverklaren van de Cw-waarde en de daaruit voortvloeiende dictatuur van de windtunnel.
 

MaxN

Donateur
Bron: autoweek.nl

vcwyf2vbff6h.jpg

smnyt42bl8on.jpg


Skoda heeft tijdens de autosalon van Parijs definitief het doek getrokken van de Vision RS, de al veelbesproken concept-car waarmee de Tsjechen niet alleen nieuw RS-design uit de doeken doen, maar ook vooruitblikken op de komst van de opvolger van de Rapid Spaceback.
Vorige week donderdag schreven we al een uitgebreid verhaal over de Vision RS, het jongste studiemodel van Skoda. We kregen uitgebreid de tijd om met de voor die auto verantwoordelijke personen te spreken en konden derhalve al veel informatie over het studiemodel melden. De foto's van de auto bleven nog even onder de pet, maar nu heeft Skoda ook die uit de doeken gedaan.

De Vision RS is een plug-in hybride waarvan de brandstofmotor een 150 pk sterke 1.5 TSI is, die bijval krijgt van een 102 pk sterke elektromotor. Gezamenlijk sturen ze 245 pk via een DSG-transmissie naar de vooras. Met dat vermogen sprint de Vision RS in 7,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 210 km/h. Onder de achterbank ligt een 13 kWh groot accupakket, waarmee de auto 70 kilometer elektrisch kan afleggen.

Met de concept-car geeft Skoda onder andere een vooruitblik op nieuw RS-design. Volgens Oliver Stefani, Head of Design, is het een evolutie van de huidige RS-ontwerpstijl die meer dynamiek moet uitstralen. "In your face wordt het niet, daar zijn RS-modellen niet voor bedoeld", legt Stefani uit. Skoda lijkt op toekomstige RS-modellen in elk geval uitbundiger spoilerwerk en zichtbaar koolstofvezel te willen toepassen.

Geen studiemodel zonder opvallende ingrediënten en zodoende is ook de Vision RS op bijzondere wijze aangekleed. De koets is gespoten in een witte lak waarin Xyrallic-kristallen zijn verwerkt. Glimmers die voor wat extra uiterlijke schwung zorgen, maar het zijn niet de enige aandachttrekkers in de lak. Skoda spreekt over de aanwezigheid van "organische bestandsdelen in de lak" die warmte reflecteren, waardoor de temperatuur in het interieur bij warm weer niet te hard oploopt. Verder past Skoda ecologisch verantwoorde materialen als gerecycled textiel toe en de vloermatten zijn bijvoorbeeld gemaakt van de vezels die afkomstig zijn van – jawel – de bladeren van een ananasboom.

De Vision RS blikt verder vooruit op een opvolger van de huidige Rapid Spaceback. Denk de glimmers en spoilers weg en de vorm van die auto is overduidelijk. In tegenstelling tot het huidige model wordt die nieuwkomer meer een concurrent voor auto's als de Opel Astra en de Volkswagen Golf. In dat segment heeft Skoda in principe al de Octavia, maar van die auto levert het merk geen traditionele hatchback. De afmetingen van de Vision RS, die zeer waarschijnlijk grotendeels overeenkomen met die van de al in december te presenteren productieversie, liegen er ook niet om. De auto is 4,36 meter lang, langer dus dan de al genoemde Golf, maar korter dan de 4,67 meter lange Octavia. De Rapid Spaceback-opvolger – wij zetten in op de naam Rapid – komt in elk geval met TSI- en TDI-motoren beschikbaar, maar een plug-in-versie (al dan niet de RS-versie) lijkt in het verschiet te liggen. In december wordt ongetwijfeld alles duidelijk.
 

Japanese Power

Donateur
Mooie artist impressions weer! Het is wel steeds meer een productiemodel aan het worden op deze manier. En ik moet zeggen dat ik hem wel smaakvol vindt. Met name de achterkant is echt wel een in-het-oog-springertje. Alhoewel de link naar een wat bredere versie van de Golf R ook om de hoek komt kijken hier.
 

MaxN

Donateur
Ik ben wel benieuwd naar de echte foto's en niet deze tekeningen.
njlyf51bymm9.jpg
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
6 posts onhoog
Neem aan dat je post #10 bedoelt - is volgens mij geen foto maar een artist impression en die overtuigt mij niet dat het echt lichtjes zijn.

Los daarvan is het nog even de vraag of dat niet als "misleidende verlichting" zou worden gezien, dus afgekeurd?

En los dáár weer van zou ik niet met zo'n functieloze kerstboom over straat willen - maar da's strikt persoonlijk natuurlijk...
 

Japanese Power

Donateur
Klopt. We spreken tot nu toe alleen over artists impressions. Foto’s zijn er nog niet. Dus in hoeverre de impressie de werkelijkheid benaderd zullen we pas over een poosje weten. Persoonlijk vind ik de DRL wel fraai verwerkt zitten in het geheel. Maar net wat je zegt: elke mening is persoonlijk, gelukkig.
 
Bovenaan Onderaan