Škoda Vision 7S - conceptcar

Japanese Power

Donateur
Škoda Vision 7S
Op 30 augustus 2022 was de wereldpremière van de Vision 7S en nu is deze op tournee door NL. Tsja, toen ik dat gisteren zag langskomen op Insta dacht ik van: waarom ook niet, Hoogenboom zit om de hoek. Dus vanmiddag even wezen neuzen. Het was er lekker rustig dus even een tijdje met een verkoper kunnen babbelen, maar ook met de fabrieksrijder van Škoda Tsjechië die als enige de auto mag berijden en bedienen.

Duidelijk nog een conceptcar maar wel eentje die laat zien welke kant Škoda op gaat qua design. Met name aan de binnenzijde nog erg veel zaken die je niet in een productie auto terug gaat zien, maar goed, daarom is het tenslotte een concept.

Met z'n 5,20 meter tikkie langer dan de Kodiaq en de Enyaq, maar met name een tikkie breder/hoger, de koets oogt wat opgeblazen. Staat op 22", de suïcide deuren vind ik persoonlijk wel fraai en op sommige momenten kunnen ze best handig zijn. Gezien de langere wielbasis dan de standaard MEB krijgt deze meer ruimte voor accu's onderin. Maar dat is allemaal nog onbekend zoals zoveel andere zaken. Demo's zullen eind 2025 komen en dan kan gaan ook de orderboeken open met leveringen voor 2026. Maar goed, tussen bestellen en leveren zitten nog wel eens wat tijd bij Škoda...

Ik zie het meer als een grote Kodiaq EV in een nieuwe look met veel ruimte. Prijzen gok ik zo vanaf 65K en hoger. Tegen die tijd rijdt alleen onze jongste zoon nog mee en heb ik die zee aan ruimte tenslotte echt niet meer nodig. Ik hoop wel dat Škoda het hele EV-gebeuren serieuzer gaat aanpakken. Bij binnenkomst stond er een groepje EV-rijders stevig te discussiëren over falende laadsnelheden en lagere ranges. Ik dacht: niet mee bemoeien, doorlopen en gewoon je mond houden.

Paar leuke weetjes
De chauffeur van deze Vision 7S is de enige persoon die deze conceptcar mag rijden. En hij reist dus de hele toernee mee met de Vision 7S. Er is maar 1 exemplaar van deze Vision 7S. En de waarde van deze conceptcar is 4,2 miljoen euro. De chauffeur was nu ook aanwezig en liet e.e.a. zien van het interieur. Bij de wereldpremière (38:41) zat hij ook achter het stuur. Een bescheiden jonge kerel, leuk om zijn bescheiden enthousiasme te zien..

Tot slot een paar plaatjes van m'n iPhone.

1.jpeg 2.jpeg 3.jpeg 4.jpeg 5.jpeg 6.jpeg 7.jpeg
 

JeSko

Forumguru
Mooi verslagje zo. Drie dingen hebben bijna al de EV's gemeen, ze zijn niet voor de gewone man, het zijn lelijke bakbeesten, en ze zijn niet DE oplossing. Wat is er gebeurd met de normale auto voor de gewone mensen met gewone lonen? En dan spreek ik nog niet over de compacte markt die compleet lijkt te gaan verdwijnen, ik begrijp dat dit een conceptcar is, maar als dat de richting is die het uitgaat belooft dat niet veel goeds.

En 65 k+ voor een Skoda? Kansloos, hopelijk zit er dan nog wel zo'n ijskrabber met vergrootglas in de tankklep, alé, stroomklep.
 

Japanese Power

Donateur
Vrouwlief is heel blij met de CitiGo E iV die ze nu voor een prikkie kan rijden. Maar als we hem over 2,5 jaar moeten inleveren is er geen enkele kleine auto in de PL voor 198 euro in de maand. Zelfs geen ICE. Wordt onbetaalbaar en dus niet alleen de EV’s…
 

Tees

Donateur
Ehm...Tim....32 k€ is niet betaalbaar voor een modaal inkomen in NL die een (al dan niet jong) gezien heeft en in een grote stad woont. Mijn Octavia kostte 9 k€, dat was voor mij prima betaalbaar, maar ik en mijn partner verdienen allebei behoorlijk ruim boven modaal. Een auto van 30 k€ zou ik kúnnen betalen, maar no way wíllen betalen.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Je staat heel heel heel ver van de realiteit als je een 30k tweedehands opdraagt als betaalbaar. Als je dan ook nog denkt dat een gewone man twee keer op verlof wilt en dure kledij koopt plus altijd uit eten gaat... sorry maar dat blaast me echt van m'n sokken, jij hebt gewoon een heel ander beeld of idee van de gewone man.

Achter geen van beiden ik zit liever achter het stuur dan dat ik achter een auto moet aanlopen ;) btw, EV's pompen ook enorme hoeveelheden fijnstof uit, vaak ook omdat al de EV's zo belachelijk zwaar zijn, dan spreken we nog niet over het mijnen van de nodige mineralen wat gewoon slecht is voor de planeet en veel verwoesting achterlaat, de discutabele bronnen die de grootste meute EV's voorzien van stroom, de infrastructuur die nooit goed genoeg zal zijn om alle gezinnen elektrisch te laten rijden, en het moeilijke en dure process van het batterijen recycleren. Niet voor niets houden grote automerken zoals Porsche, Mazda, Toyota meerdere opties open en blijven zij investeren in andere alternatieven. Ik heb niets tegen EV's an sich, maar kan het moeilijk begrijpen dat ze compleet als heiligmakend en als de oplossing voor alles worden gedoopt.
 

Tees

Donateur
Je haalt een aantal (niet allemaal ;)) zeer valide punten aan Jefrey, maar dat neemt niet weg dat een EV in NL ongeveer 3x zo energiezuinig is dan een ICE (gegeven bepaald aantal kilometers dat ze meegaan).

Ergens denk ik trouwens ook dat autorijden eigenlijk te goedkoop geworden is, net als dat vliegen belachelijk goedkoop is tegenwoordig. Een reëel bedrag aan CO2 heffing zou dat allebei veel duurder maken, zodat het weer meer een luxeproduct wordt en er vanzelf minder gereden wordt. Mensen die 50.000 km per jaar in de auto zitten, dat bestond 50 jaar geleden echt niet. Net zoals op vliegvakantie, dat was echt behoorlijk uitzonderlijk toen ik een klein ventje was. Ik vloog voor t eerst op m'n 16e, m'n moeder had toen nog nooit gevlogen (m'n vader wel, maar alleen zakelijk). Vergelijk dat met nu...
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Dan leef ik eigenlijk echt nog old-school, nog nooit gevlogen ( ook geen behoefte aan ) kilometers 10-12 k per jaar, nog nooit echt op vakantie geweest, wel eens gekeken dit jaar maar dat viel zo tegen dat het een gepland tripje Ardennen in eigen land is geworden aan 1/10de van de prijs.
 

Tees

Donateur
Een modaal inkomen in NL is zo'n 38 k€ bruto. Dus volgens jouw redenatie kan iedereen met de 'juiste' prioriteiten een bruto jaarsalaris uitgeven aan een auto. En bedenk je vervolgens ook nog even dat modaal 'het middelste' betekent. Dus de helft van de mensen verdient minder, de andere helft meer.

En in je twintiger jaren een eigen huis bezitten...das war einmal in NL. Ik had een koopappartementje toen ik 25 was (13 jaar geleden), en dat was al een uitzondering. Tegenwoordig mag je in NL blij zijn als je je op je 30e een koophuis kan veroorloven én er eentje kan vinden die in je budget valt. En dan heb ik t nog lang niet over modale inkomens...
 

Tees

Donateur
Tsja, misschien ben jij dat een uitzondering?
Ik denk dat je trouwens wel stevig onderschat wat een huis in NL kost, je hebt het gekscherend erover dat mensen allemaal een huis van 4 ton etc etc willen...in de buurt van een grote stad in NL (en dat is bijna overal ;)) kan je bijna geen gezinswoning kopen onder dat bedrag...
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik kocht op mijn 20 jaar mijn eigen appartementje, nuja appartement.. studio, nieuwbouw, één slaapkamer, goede epc destijds, toen aan 135.000 euro, en dat met wat spaargeld ( werkte nog maar 2 jaar) en met een zelf verkregen lening van de bank, dan spreken we van 2011, Na 5 jaar verkocht omdat ik mijn vrouw had leren kennen en we een huisje wilden hebben, appartement verkocht aan 140.000, huisje gekocht aan 185.000 in 2016, nu zie je dezelfde studio's en huizen aan meer dan 1/3de meer verkocht worden. Ik heb toen met al mijn vermogen dat studioke moeten kopen en het was al nipt, ben langs 5 banken moeten gaan eer ik een lening had, huis daarna ging makkelijker omdat ik iets had qua bezit.

Ik heb als 20 jarige dit alles alleen gedaan, enige wat mijn ouders moesten doen was borg staan destijds, vraag nu aan welke 20 jarige dan ook die van thuis uit niets meekreeg of ze dat gaat lukken, antwoord is neen, dat kan niemand nog omdat alles zo extreem duur geworden is, banken belachelijk veel eigen inbreng vragen en geen enkele 20 jarige tegen die tijd al zo goed gespaard kan hebben. Moest ik nu in deze huidige maatschappelij als 20 jarige hetzelfde pad proberen bewandelen, het zou me niet lukken.

Een goede start zoals ik en jij gemaakt hebben kan het verdere verloop van je leven enorm boosten en dat is onze verdienste, maar denk niet dat het een kwestie is van slim zijn en elke euro in twee bijten, want zelfs dat zal voor de huidige nieuwe generatie niet meer voldoende zijn om iets zelf op te bouwen.

Ze hebben onlangs de voorschotten op mijn werk verhoogd van 250 naar 500, omdat meer mensen in de problemen komen en in het begin van de maand al moeite hebben, en dan spreken we over alleenstaande, maar ook over samenwonende.

Jij doet het goed waarvoor chapeau, maar geloof maar niet dat een kerel met exact dezelfde mentaliteit nu nog datzelfde kan opbouwen als wat jij hebt opgebouwd.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
En neen een ICE is niet zoveel beter, maar EV's zijn ook gewoon de oplossing niet en de lobby doet er alles aan om de nadelen van EV's te verbergen, net zoals met Diesel destijds.
 

Japanese Power

Donateur
Maar goed, het ontspoort weer lekker. Mijn topic staat niet in het stamcafé dus ik zou het waarderen als we weer tot de kern komen. De Škoda Vision 7S. Afgezien van wel of niet betaalbaar en aanverwante discussies…
 

EdK

Forumguru
zal me berichten even verwijderen...
Edit: Done

Zit met smart te wachten op de vision 1 en 2 die voor kleinere wagens moeten gaan staan.
Betaalbare elektrische vervangers voor een citigo of een fabia.
En die zie ik echt niet voortvloeien vanuit deze wagens.
En ik hou mijn hart vast in deze als straks de wegenbelasting weer terugkomt op gewicht van deze wagens....
Want links of rechtsom dit gaat gebeuren.....

MOD; Bericht niet verwijderen !!!
Doe ik 5-3-2023 zelf wel in loop van dag, geen zin in meldingen !!!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Idd back on topic: mijn eerste gevoel bij die fotos was dat ik t zo vind lijken op de EV6 en Ioniq5. En ook al zijn die zeker anders, t stijltje is zo hetzelfde. Waarom moeten alle lichten tegenwoordig langgerekt zijn? Gewoon omdat t kan met LED?

Ik vind m overall niet echt lelijk, maar ook niet echt mooi. Ik heb qua design liever de huidige Enyaq. En dan is t ook nog zo'n enorm slagschip...Snap dat t nodig is als je hetzelfde interieurvolume wil als bij een Kodiaq maar dan in een EV met een afdoende range, maar als maar grotere autos verbruiken alsmaar meer en nemen meer ruimte in, en zijn ook nog eens steeds moeilijker te manoeuvreren in stedelijk gebied.
 

Japanese Power

Donateur
Veel onderdelen van de Vision 7S conceptcar komen overigens uit de 3D-printer. Maar met het oog op de toekomst gaat Škoda ook veel gebruik maken van gerecyclede materialen. Zo wordt de omlijsting van de wielkasten b.v. gemaakt van o.a. gerecyclede banden.
 

Canon-Eye

Forumguru
En ik hou mijn hart vast in deze als straks de wegenbelasting weer terugkomt op gewicht van deze wagens....
Want links of rechtsom dit gaat gebeuren...
Ik verwacht eigenlijk eerder dat die vervangen wordt door rekeningrijden: betalen voor het gebruik in plaats van voor het bezit. Op zich niet bij voorbaat onredelijk te noemen, vind ik. Het is alleen afwachten hoe de tariefstructuur dan wordt ingericht.
 
Bovenaan Onderaan