ŠKODA SCALA

Okki

Donateur
Skoda Roomster -> RR. Die snap ik ff niet....

Overigens....een SS100 zou ik wel willen hebben....
 

Okki

Donateur
Ach ja...namen verzinnen valt ook niet mee. En soms grijpen ze weer terug naar oude namen (Toyota Auris wordt weer Corolla)

Er zit volgens mij geen duidelijke gedachtegang achter.

CITIGO - FABIA - SCALA - OCTAVIA - SUPERB

Althans, ik zie hem niet....

KAROQ en KODIAQ dan weer wel...
 

Spector

Forumguru
De VISION RS komt tot leven in een productiemodel.


De vlag kan uit. Er komt een nieuw model vanuit de VAG-stal en het is géén crossover of SUV. Dat is met recht nieuws te noemen. De nieuwe Skoda Scala is namelijk een compacte hatchback. Hoewel we deze naam nog niet eerder hebben gehoord binnen het huidige modellengamma is deze Skoda eigenlijk de opvolger van de Rapid.

De Scala komt op het A0 MQB-platform van de Volkswagen Groep te staan. Dit betekent dat de Scala de basis deelt met auto’s als de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. De nieuwe naam heeft grotendeels met marketing te maken. Wanneer een model niet heel succesvol is gebleken, kleeft er een soort smet aan deze naam. Dat is ook het geval met de Rapid. De hatchback was niet zo succesvol als Skoda gehoopt had en daardoor zal de naam verdwijnen.

Met de naam Scala hoopt het merk het verleden met de Rapid achter zich te laten. De Scala komt als vijfdeurs hatchback op de markt. Er is een breed scala aan motoren, met vermogens variërende van 90 tot en met 150 pk. Het gaat hier om benzine, diesels en een aardgas (CNG)-variant. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, of DSG-automaat met dubbele koppeling. Over een hetere RS is nog geen woord gerept. Het is tevens onduidelijk of er überhaupt een potente variant van de Scala gaat komen. De Rapid was er immers nooit als RS-model.

Het uiterlijk zal grotendeels overeenkomen met de eerder gepresenteerde VISION RS. De Scala zal de eerste Skoda zijn waarbij de merknaam voluit zal worden geschreven op de kofferklep. Het merkembleem zal hier ontbreken. Porsche doet dit al jaren. Dat hebben ze mooi afgekeken daar in Tsjechië.

Skoda weet alvast te melden dat de Skala 4.362 mm lang, 1.793 mm breed en 1.471 mm hoog gaat worden. De wielbasis bedraagt 2.649 mm. De bagageruimte bedraagt 467 liter, of 1.410 liter met de achterbank neergeklapt. De Tsjechen willen zich onderscheiden van de concerngenoten door de Scala van eigen gimmicks te voorzien. Zo krijgt de hatchback een paraplu in de deur en een ruitenkrabber in de tankklep.

De nieuwe Skoda Scala zal in de eerste helft van 2019 geïntroduceerd worden. Het publieksdebuut is vermoedelijk op de autosalon van Genève.

scala-10001.jpg


https://www.autoblog.nl/nieuws/wat-...twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter
 

AGTon

Forumguru
Scala klinkt in mijn oren niet zo mooi. Klinkt een beetje als een vrachtwagen of een product van de Action.

Hoe dan ook, de naam zal mij verder een worst zijn, als de auto maar goed is. Gezien de groei t.o.v. de Rapid is het gat tussen de Fabia en de Scala wat logischer dan dat hij nu is tussen de Fabia en de Rapid.

Volgens mij komt de Scala nu terecht op de plek waar ze de Rapid bedoeld hadden. Precies ver genoeg van de Fabia en de Octavia vandaan.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd.
 

Okki

Donateur
skoda_scala_60_5bcef71a5eaf4.jpg



Test%20Skoda%20Rapid%20Spaceback%20(6).JPG


Veel verschil zie ik niet....kofferbak lijkt wel iets langer...

skoda_scala_85_5bcef71b87b46.jpg


Nieuwe gril met lamellen recht vooruit lijkt het ook niet op (tenzij dit nog een "mock-up" model is)

skoda_scala_04_5bcef7119325b.jpg


gelukkig nog wel de beenruimte.....midden armsteun achterbank is (op deze) niet te zien..

Al met al leuke "geposeerde" spionage foto's...
 

AGTon

Forumguru
@Okki , ik zie toch duidelijk verschil in de achterbak. Heeft natuurlijk ook te maken met de manier hoe de foto is genomen, maar de bovenste foto lijkt mij een stuk bruikbaarder dan degene die er onder staat.
 

AGTon

Forumguru
wat is er precies bruikbaarder dan?

6188.jpg

Dat is een andere foto :)

Maar wat ik bedoel is het deel voor de wielkassen. Dat deel lijkt langer op de foto. Daardoor kan je spullen beter kwijt. Om wat voorbeelden van mijzelf te noemen: Een lange paraplu kan in de breedte en hoeft dan niet diagonaal in de bak. Mijn golfset kan daardoor er helemaal in, ik hoef dan niet de langere stokken uit de tas te halen.

Doordat je in dat gedeelte iets meer uitloop hebt, kan dat net het verschil betekenen tussen wel of niet passen.

In mijn F1 combi kon ik daardoor mijn golftas beter kwijt dan in de RR.

nogmaals, wellicht komt het door de manier hoe de foto is genomen, maar zo ziet het er voor mij uit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat deel lijkt langer op de foto
Daar kun je op basis van de foto's zonder de EXIF-informatie niet veel over zeggen, omdat je niet weet met welke brandpuntsafstanden er in beide gevallen is gefotografeerd.
Met een extreme groothoekinstelling van dichtbij krijg je een heel ander, ruimer beeld van de kofferbak dan met een iets langere brandpuntsafstand van iets minder dichtbij (om hetzelfde op de foto te krijgen).

Zo ben ik al jarenlang heel blij met mijn 10-22mm zoomlens.
Prima geschikt om van die "makelaarsfoto's" te maken: de woonkamer lijkt wel twee keer zo groot... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan