PizzaPieter
Donateur
Heren en dames,
Tijdens het rijden met de caravan in Frankrijk heb ik gemerkt dat de CC niet helemaal doet wat ik zou willen.
In de basis wel: hij houdt over het algemeen de snelheid vast die ik gekozen heb.
Maar.....in 2 situaties reageert hij langzamer dan ik zou willen.
Ik rij constant en de weg gaat (steiler) omhoog. Hij moet dan 'gas bijgeven' om de snelheid te behouden. Die doet hij echter redelijk laat, waardoor de snelheid eerst ca 5kmu lager ligt om dán gas te gaan geven.
Hij moet dan niet alleen meer gas geven om dezelfde snelheid aan te houden bergop, maar ook om de verloren snelheid in te halen (en acceleren bergop is niet altijd helemaal wat ie lekker vindt).
Hetzelfde geldt als ik een heuvel aan zie komen waarbij ik een lagere versnelling prefereer. Ik ontkoppel, zet hem in ander versnelling en laat koppeling los. Ik hoef dan níét de cc opnieuw te activeren om snelheid te behouden - ontkoppelen, andere versnelling, koppeling los en verder gaat hij.
Hij wacht dan eventjes met gasgeven voordat hij de snelheid weer oppakt die ik eerst had.
Omdat hij dan bijvoorbeeld in 4e gaat ipv 5e en ik de koppeling wel heb losgelaten, remt hij dus even een stukje af om vervolgens weer naar de ingestelde snelheid te willen.
Ik kán die voetmatig een beetje corrigeren met extra gas geven, maar als ik dat doe en het gas loslaat, lijkt hij even nodig te hebben om vanzelf weer gas te geven en daarmee verlies je dus snelheid die vervolgens weer gecorrigeerd moet worden.
In de ouwe Passat en ook de Octavia had ik daar geen last van voorzover ik me herinner. Zodra de snelheid een fractie terugliep (want meer omhoog), gaf hij al gas bij....zodat de snelheid nagenoeg constant bleef.
Herkenbaar?
Oplosbaar?
Ps: zonder 1350kg caravan doet hij dat mss ook, maar niet merkbaar in ieder geval.
Bedankt alvast voor het uitleggen van deze producteigenschap
Tijdens het rijden met de caravan in Frankrijk heb ik gemerkt dat de CC niet helemaal doet wat ik zou willen.
In de basis wel: hij houdt over het algemeen de snelheid vast die ik gekozen heb.
Maar.....in 2 situaties reageert hij langzamer dan ik zou willen.
Ik rij constant en de weg gaat (steiler) omhoog. Hij moet dan 'gas bijgeven' om de snelheid te behouden. Die doet hij echter redelijk laat, waardoor de snelheid eerst ca 5kmu lager ligt om dán gas te gaan geven.
Hij moet dan niet alleen meer gas geven om dezelfde snelheid aan te houden bergop, maar ook om de verloren snelheid in te halen (en acceleren bergop is niet altijd helemaal wat ie lekker vindt).
Hetzelfde geldt als ik een heuvel aan zie komen waarbij ik een lagere versnelling prefereer. Ik ontkoppel, zet hem in ander versnelling en laat koppeling los. Ik hoef dan níét de cc opnieuw te activeren om snelheid te behouden - ontkoppelen, andere versnelling, koppeling los en verder gaat hij.
Hij wacht dan eventjes met gasgeven voordat hij de snelheid weer oppakt die ik eerst had.
Omdat hij dan bijvoorbeeld in 4e gaat ipv 5e en ik de koppeling wel heb losgelaten, remt hij dus even een stukje af om vervolgens weer naar de ingestelde snelheid te willen.
Ik kán die voetmatig een beetje corrigeren met extra gas geven, maar als ik dat doe en het gas loslaat, lijkt hij even nodig te hebben om vanzelf weer gas te geven en daarmee verlies je dus snelheid die vervolgens weer gecorrigeerd moet worden.
In de ouwe Passat en ook de Octavia had ik daar geen last van voorzover ik me herinner. Zodra de snelheid een fractie terugliep (want meer omhoog), gaf hij al gas bij....zodat de snelheid nagenoeg constant bleef.
Herkenbaar?
Oplosbaar?
Ps: zonder 1350kg caravan doet hij dat mss ook, maar niet merkbaar in ieder geval.
Bedankt alvast voor het uitleggen van deze producteigenschap



bij mij is de reactietijd van de cruise control ook best slecht, ook als hij een helling opgaat duurt het te lang voor de cruise control bijstuurt en dan zakt ie eerst terug in snelheid, waarna hij inderdaad weer moet bij gassen om terug de ingestelde CC snelheid te halen. Idem met helling af, daardoor gaat hij automatisch sneller maar het duurt te lang om daarop te reageren, waardoor de auto eerst zo'n 3 km/h sneller gaat dan wat ik wil, alvorens hij het aanpast. Met het handmatige bedienen ervaar ik trouwens hetzelfde, dat stokje reageert gewoon traag op commando's. Erger me er niet aan want ik ben het gewend, maar sinds we de Mazda hebben is het me echt opgevallen, die reageert heel goed op wijzigingen en anticipeert zelf ook beter, bij de Mazda valt of stijgt de CC snelheid nooit met meer dan 1km/h, en de CC (knoppen op het stuur) reageert ook handmatig meteen, je voelt hem echt instant trekken of remmen om de gevraagde snelheid te halen.