Schokbrekers vervangen ?

bij de achter schokbrekers is de manchet weg.
de eene garage adviseert vervangen de ander zegt laat meer zitten zo, de schokbrekers doen hun werk nog prima.

wat is nu wijsheid?
reparatie 2x schokbrekers, rubbers en manchet komt op €600
IMG-20220506-WA0001.jpg
 

Thijs4motion

Forumguru
op de foto zie je de ´manchet´ nog deze is alleen naar beneden gezakt.
wat wil je zelf met de auto, in topstaat houden of gewoon rijden met zo min mogelijk onkosten

zo heb je kans dat er wat vuil op komt, het zal niet breken of gevaar opleveren,
alleen mogelijk na een tijd een wat lekkende schokbreker, hoe lang dit duurt kan volgende week kan over 20 jaar.

ik zou hier persoonlijk gewoon verder mee rijden en met die centen wat leuks gaan doen
 

Tees

Donateur
Ik zou er ook rustig mee doorrijden. Manchetten van schokbrekers scheuren behoorlijk vaak. Ze zitten er natuurlijk om vuiligheid weg te houden, maar zijn niet essentieel voor de werking. De meeste mensen rijden er dus gewoon mee door (of het valt überhaupt nooit op, merendeel van de garages zeggen er niets over)
 

Eltjo

Forumguru
Dat hing bij mij af van de km stand... en de combi met andere werkzaamheden daar.
Bij aankoop van mijn 5,5 jarige auto waren die gele schuimpjes (aanslagrubbers) bij 1,5 ton gescheurd. Die waren bij Autodoc nog geen €10 per stuk. Door te late levering heb ik toch een Monroe hoezen/aanslagrubber set moeten kopen via de reguliere handel a €30. Vervangen heb ik gelijk laten doen icm hulpveren en nieuwe remblokjes in PL, dus lage arbeidskosten.
Maar het is niet zoveel werk aan de achterkant omdat de veer daar niet om de schokbreker zit. Ik schat een 1 - 1,5 uur werk.
Nu zit ik op 3,1 ton en zijn die schokbrekers nog in orde.

Het is een overweging om het zo te laten in NL; als dan de schokbrekers eerder kapot gaan omdat ze niet meer beschermd zijn door de hoezen dan is dat pech. Achter zijn de schokbrekers tussen de €35 en €75 per stuk en met nieuwe hoezen wil je misschien dan ook gelijk nieuwe stevigere veren of hulpveren laten monteren.
Dat heb ik zo aan de voorkant laten doen. De schokbrekers waren daar nog goed, maar ik was de slappe veren zat. Voor €200 kocht ik nieuwe gewone Bilstein schokbrekers met Eibach veren. Voor is (de)montage veel meer werk en ben je meer kwijt aan arbeidsuren.

Ik zou gewoon zo doorrijden. Ik vond het geluid op een hobbelige weg wat vreemd en kwam er zo achter dat de hoezen rammelden. Evt. de hoezen op een andere manier hoger hangen, typ rap door een gesmolten gaatje in de hoes...., metalen draadje.... en hopen dat ze niet rammelen en de schokbreker toch nog wat beschermen.....? De hoes een ribbel hoger zetten op het rubber door de -nu onderste- ribbel in de hoes te proppen??

Ik vind €600 wel prijzig voor de achterkant; voor de voorkant nieuwe Monroe brekers en veren zou ik bij bijna 3 jaar geleden bij bandenboer De Sprint €630 kwijt zijn. Excl. uitlijnen, hoezen, schotels e.d.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Als je een beetje makkelijk bij de onderste bout van de schokbreker kunt, kun je hem wellicht ook zelf vervangen.
Qua kosten voor de stoppers + hoezen blijf je onder de 20 euro.

Als je de boel toch los haalt zou ik persoonlijk dan ook meteen de schokbrekers vervangen.
 

EdK

Forumguru
Als je de kans op rammelen niet wil hebben zou ik ze gewoon lekker wegsnijden.
Repareren met tyraps oid gaat met die verpulverde hoes echt niet lukken, binnen 1K liggen ze weer los.
En ja rij je dagelijks dan blijven die glimmende stangetjes wel glimmen, maar staat die geregeld stil dan is de kans dat ze door kleine roestplekjes gaan leggen omdat die roestpitten de sealing kapot schuren....
Dus lekker doorrijden en wekelijks even kijken of ze niet lekken en lekken ze op bepaald moment dan de boel links en rechts vervangen voor nieuw .....
 

Eltjo

Forumguru
@Bakkertje Volgens mij ook, geheel laten uitveren, onderste bout en bovenin meen ik bouten los en de breker kan er uit. Daarna de centrale bout van de schokbreker los en rubber wisselen. Ik stond er bij mijn auto bij en keek er naar toen dat werd gedaan.
@EdK Zou goed kunnen, maar er is niets te verliezen. Behalve tijd en een paar ty-raps of draadje.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Eltjo het zijn inderdaad 3 bouten om de schokbreker onder je auto uit te halen.
Heb een filmpje op youtube opgezocht en daar maakte ze ook de poot met de veer helemaal los.
Vroeger bij mijn 1e Passat heb ik het zelf gedaan, maar ik weet dus niet of je er bij een Superb zo bij kunt.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Dit is een stap voor stap van een Passat B6. Lijkt me bij een S2 bijna gelijk?

Hier halen ze alleen de bovenzijde maar los om de rubbertjes te vervangen. Wel met beleid en een rubbertje? de moordenaar plaatsen denk ik zo.

Tja, bij mijn Passat 3B ook eens een onderdraagarm vervangen, maar dan aan de voorkant. Gewoon met 2 krikken.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie reacties.
als ik het zo lees is er geen noodzaak tot vervanging. ik rij lekker door en hou het geld voor leukere dingen.
:thumbsup:
 

45069

Senior Member
Onderhoud is behoud. In dat filmpje zijn een paar prutsers bezig, schokbreker zelf is ook al stuk. Je kunt beter alles in een keer vervangen. Die schokbreker heeft ook niet het eeuwige leven en hij zal weinig meer dempen tijdens het rijden !
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Wat een onzin, hoe kan je nou weer op basis van een foto van TS bepalen of ie nog goed dempt of niet? Alleen als er duidelijk olie te zien is langs de stang weet je dat ie niet meer goed werkt, maar dát is ook APK afkeur. Maar voor die tijd gaat ie over het algemeen eerst zweten, en dan is t vroeg genoeg om te vervangen. En zoals gezegd, natuurlijk heeft die manchet een functie, maar zonder is ie niet meteen over een week kapot hoor...
 

Eltjo

Forumguru
@45069 Wat gepruts genoemd kan worden is het vasthouden met een moordenaar... Maar als je dat hoog genoeg doet zal de breker daar niet eens komen.
En waar en van wie is de schokbreker stuk?
 
Laatst bewerkt:

45069

Senior Member
Ik heb het over de schokbreker op het 2e filmpje.
Zonder lekkage kan hij ook al op zijn
Als een auto al wat km's op de teller heeft staan, dan hebben die schokbrekers ook hun beste tijd gehad.
Zet er maar eens nieuwe onder en eventueel nieuwe veren, dan merk je het verschil wel tijdens het rijden.
Zoals hier boven al gezegd, als je ze toch losmaakt, zou ik ze gelijk vervangen.
 

Eltjo

Forumguru
Dat hangt dus van het aantal km’s en de ouderdom af. Zoals geschreven, heb ik mijn voorschokbrekers ook vervangen samen met de veren. Bij de bandenboer stond de auto nog op zo’n testbank en hij vondt het niet nodig om de schokbrekers te vervangen. De achterschokbrekers waarvan de aanslagrubbers en hoezen bij 150 dkm vervangen zijn, waren bij >100 dkm later nog goed (genoeg) en zitten nu bij 310 dkm nog onder de auto.

Bij een aantal vorige auto’s heb ik rond de 300 dkm de schokbrekers (laten) vervangen en toen nog 50 en 165 dkm met de auto’s gereden.
Ik vermoed alleen dat de @TonS2combi nog lang niet op zo’n km stand zit.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat sommige garages ook doen: gewoon een andere hoes erover schuiven, kost niet al te veel geld, en houd wel zand en vuil weg bij zuigerstang, waardoor ie minder snel slijt.
 

Eltjo

Forumguru
Ja, ik vind het zonde van de schokbreker als die nu goed is en kapot gaat. Juist misschien met minder gebruik kan vocht erop zeker in de winter leiden tot corrosie van de zuigerstang en wellicht eerdere lekkage. Ook omdat mijn schokbrekers bij 2x @TonS2combi ’s km stand nog goed zijn.

Is er toch niet iets slims te verzinnen waardoor die idd beschermd blijft en niet gedemonteerd hoeft te worden?

Idee 1
Een nieuw aanslagrubber in een spiraalvorm van boven naar beneden overlangs doorsnijden. Dan om de zuiger doen en in de hoes en boven in het montagestuk proppen.
Dan halverwege een paar dunne ty-rapjes of een dikker (elektro)draadje (dat is rond en snijdt minder dan een ty-rap) in de groeven van het aanslagrubber.

Idee 2
Op een of andere manier toch die hoes hoog houden met een of twee draadjes door geboorde gaatjes aan de bovenkant van de hoes en de bevestigingsbouten (met extra moer erop?) van de schokbreker bovenaan.

Wat is het eigenlijk een slappe constructie.... mijn auto was toen iets ouder dan 5 jaar en had 147 dkm. Het schuim komt niet eens in het daglicht...
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Mijn kapjes hebben zeker 1-2 jaar gehangen aan tyrapjes die ik losjes om een laagje schuimrubber had getrokken. In de kapjes gaatjes geboord. Geen 100% bescherming, maar het scheelt al een hoop. En het spul is toch al kapot, dus liever wat later vervangen icm schokbrekers, zou ik zeggen.
 

Eltjo

Forumguru
Nog een suggestie die simpel en kostenloos is. Ik liet de mijne icm blokken en hulpveren doen tegen een laag PL arbeidstarief, maar in NL zou ik zoiets doen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan