2017 hatchback 1.4TSI met 180.000km

Gisteren heb ik een heerlijke proefrit gehad in een Superb 1.4TSI uit 2017. De auto is prachtig, heeft de ruimte die ik graag wil en alle opties nice en need to have.

Enige nadeel? De auto uit 2017 heeft 180.000 kilometer gelopen. Ondanks dat ik hele goede verhalen hoor over de betrouwbaarheid van de Skoda, leek het mij verstandig te polsen hoe de ervaringsdeskundigen op dit forum de aankoop van een Superb met een dergelijk hoog aantal km's inschat. De auto heeft vooral veel snelwegkilometers en onderhoud is netjes conform uitgevoerd.

Waar ik vooral naar op zoek ben is in hoeverre er bekende problemen zijn waar ik rekening mee moet houden na 180.000km. Zouden degenen die bekend zijn met de Superb (of Skoda) het in zijn algemeenheid aandurven een Skoda met 180.000km aan te schaffen?

De Superb schakelt van 4 cilinders over na 2 cilinders in een ecostand. In hoeverre heeft dat positieve invloed op de levensduur van de auto/motor?
 

PizzaPieter

Forumguru
Welkom op t forum
Goed dat je je al ff voorgesteld hebt.

Misschien heb je een advertentie van de auto, of een kenteken, of wat meer historie?
Ook de prijs is natuurlijk een belangrijk ding om rekening mee te houden.
 

JeSko

Forumguru
Die heeft aardig gelopen ja in die 5 jaar tijd, hogere km stand hoeft geen probleem te zijn zeker niet als deze behaald is in een relatief korte periode, de motor heeft daardoor doorgaans meer op de juiste bedrijfstemperatuur gedraaid, en heeft wellicht vaak op constante snelheden gedraaid, ervan uitgaande dat er veel autosnelweg op cruisecontrol gereden is, remmen en koppeling ( indien manueel ) zullen ook minder slijtage hebben dan een auto die veelal rond en in dorpen/steden gereden heeft.

Als de prijs heel goed is zou ik het doen, echter moet je voor jezelf de keuze maken tussen een luxere auto met meer kilometers, of een ietwat minder luxe auto met minder kilometers, afhankelijk van je budget natuurlijk.

Maak je zelf veel kilometers per jaar?
 
....Misschien heb je een advertentie van de auto, of een kenteken, of wat meer historie?
Ook de prijs is natuurlijk een belangrijk ding om rekening mee te houden.

De historie is dat de auto voor woon-werkverkeer retour zo'n 250km snelweg gereden heeft en in onderhoud is geweest bij het autobedrijf waar ik de auto op het oog heb.
Een autobedrijf waar veel bekenden en familieleden (van mijn partner) een auto hebben gekocht en in onderhoud hebben, waardoor ik wel vertrouwen in het bedrijf heb.
 
Die heeft aardig gelopen ja in die 5 jaar tijd, hogere km stand hoeft geen probleem te zijn zeker niet als deze behaald is in een relatief korte periode, de motor heeft daardoor doorgaans meer op de juiste bedrijfstemperatuur gedraaid, en heeft wellicht vaak op constante snelheden gedraaid, ervan uitgaande dat er veel autosnelweg op cruisecontrol gereden is, remmen en koppeling ( indien manueel ) zullen ook minder slijtage hebben dan een auto die veelal rond en in dorpen/steden gereden heeft.
....

Het beeld dat je schetst komt wel overeen met hoe het gebruik van de auto is geweest. In principe zou ik dat dus ook als een positief punt kunnen zien?
De garage gaf t.o.v. een aantal andere auto's in ieder geval aan van mening te zijn (voor wat het waard is) dat de auto in betere staat is dan een Astra uit 2015 met 108k op de teller.

De afweging tussen comfort/km sta ik inderdaad nu voor. Het comfort is mij zo positief bevallen, dat ik een klein beetje verliefd ben geworden. Maar dat is uiteraard niet rationeel dus probeer ik wat meer informatie te verzamelen. Daarnaast is de Superb qua benzineverbruik zuiniger dan minder luxe en kleinere benzine-auto's, hetgeen ook aantrekkelijk is.

De auto wordt mij voor 13.500 euro aangeboden. Hetgeen volgens mij een zéér aangename prijs is. Zeker t.o.v. wat ik online vind.
 

JeSko

Forumguru
Een Superb met 2 ton is beter dan een Opel vers uit de showroom, dus dat is geen goede maatstaf ;)

All jokes aside,

Dat kan je zeker als een goed punt bekijken, motor heeft minder koudstarts gehad, deze zorgen voor de meeste slijtage, motor heeft minder koud gelopen, motor heeft minder moeten presteren in veranderende omstandigheden, de schakelbak heeft minder moeten schakelen, de vering heeft minder afgezien etc etc. Wellicht is het interieur ook als nieuw want dit zijn vaak auto's die geen of amper kinderen, bagage etc etc zien, omdat het vaak auto's zijn die door één iemand gereden worden naar het werk en terug en dat is dan dat.

13.500 daar zou ik hem zelf meteen voor kopen. In België, NL geen idee, vind je ze niet voor dat geld, of ze moeten 3 ton hebben. En je kent het bedrijf en dergelijke, dus ja, ik zou het wel doen. Wat voor uitvoering is het? Al zit een Superb altijd wel goed in de uitrusting, enkel Xenon zou voor mij een must zijn, maar naast dat is alles wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Die indruk had ik dus ook. Thanks!

Het is volgens mij een SKODA SUPERB 1.4 TSI GREENTECH ACT ACTIVE BUSINESS. Xenon verlichting, stoelverwarming, parkeersensoren voor en achter, climate control.
 

Tees

Donateur
Enige wat ik me nog afvraag is of t een handbak of een DSG automaat is? Die laatste is wat gevoeliger voor problemen, maar ook daar geldt dat met veel snelweg kilometers de slijtage mee zou moeten vallen.
Zeker als t een handbak is, zou ik niet lang twijfelen. En in vergelijking met een Astra al helemaal niet, dat is een totaal andere klasse, niet vergelijkbaar met een SuperB!
 
Het is een handbak.

Terecht dat je aangeeft dat het geen vergelijk is met de Astra. Dat is eigenlijk alleen omdat ik voor de Astra ging kijken en daar was ik ook positief over. De eigenaar overtuigde mij om in de Skoda te gaan rijden en dan voel je gelijk het verschil (maar dan zeg ik jullie niks nieuws). Dl
 

Bakboord1

Forumguru
Als je de auto lang wil rijden dan maakt de kilometerstand nu niet zo veel uit.
Maar als je over twee jaar wil verkopen is het niet handig als ie dan net over de twee ton is.
Vaak zegt de staat van het interieur ook wel iets over de vorige eigenaar.
Met deze aanschafprijs rijd je een relatief nieuwe auto voor relatief weinig geld.
Na vijf jaar heb je geen afschrijving meer als je een normale afschrijving zou rekenen van 2.500 per jaar.

Hebben deze auto’s al Apple CarPlay? Dat zou ik wel graag op een auto zien.

De meeste seinen lijken op groen te staan voor je.

Krijg je garantie? In principe heb je daar minder aan dan je denkt (vaak gezeur om je gelijk te krijgen) maar als je verkoper garantie geeft dan vertrouwt hij zijn auto wellicht net wat meer dan een verkoper die verkoopt zonder garantie.
(Heb mijn 2017 Skoda Kodiaq overigens gekocht zonder garantie)
 
Er zit op de auto Android auto en Apple Carplay.

Ik heb wel het voornemen er een aantal jaar mee te rijden. Mijn vorige auto uit 2002 heb ik opgereden. Daar had ik geen moeite mee.

Deze garage geeft geen garanties, maar de ervaring is wel dat bij problemen ze thuis geven en je er samen uitkomt. Hoewel dat natuurlijk nooit een garantie is (pun intended). Het leven is soms ook het nemen van een weloverwogen gok.
 

ertromp

Forumguru
De wisseling van 4 naar 2 cilinders heeft geen invloed op de levensduur van de motor.
Wel zou ik met een dergelijke km stand de distributieriem bij aankoop vernieuwd willen hebben en laat dan ook multiriem vervangen natuurlijk met de nodige spanrollen.
 

Tees

Donateur
Wat voor all seasons komen eronder? Ik kan je van harte de Michelin CrossClimates aanraden, al zijn de Vredestein Quatracs ook goede all seasons. Als t niet één andie 2 is, zou ik toch nog even bellen met de verkoper of die er toch onder kunnen :jaja:
 

JeSko

Forumguru
Schitterende auto toch? Er is zelfs al geboden geweest boven hun vraagprijs, dat zegt genoeg. Proficiat en veel plezier ermee, maar dat komt vast goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan