Audi RS Q e-tron

Captain Hook

Forumguru
Toch knap van VAG; die goed presterende Audi RS Q e-tron!

Dakar_Audi_Sainz_16_9-4ac1414c63fdc9d4.jpg


Elektrisch aandrijving blijkt toch wel enorm goed te presteren. En het meezeulen van zware accu's is bij deze auto dan omzeild door DTM motoren te gebruiken als elektriciteitscentrale.

https://www.autobild.de/artikel/dakar-abenteuer-wuestenrallye-21113615.html

Hier meer technische info:
https://www.audi-mediacenter.com/en...-future-technologies-at-the-dakar-rally-14118

Wel spijtig dat er dan een wiel afbreekt:
https://electrek.co/2022/01/03/hope...n-but-it-isnt-the-electric-drive-that-failed/


 

MarcoO2

Forumguru
Hier wordt mooi een functie van autosport duidelijk: in de sport uitgeprobeerde technieken vinden uiteindelijk hun weg wel naar de productiewagens.
 

MaxN

Donateur
En de prestaties lijken wel goed te moeten zijn, op elke as een Formule E motor, energie terugwinnen via de warmte en idd een DTM motor als generator, waarom dat zo'n sterke motor moet zijn weet ik niet, maar miss als backup?
Hopelijk komen er na Dakar wat metingen naar buiten, zodat dit te vergelijken is met andere auto's.
 

Tees

Donateur
Nee, tis geen hybride, want het heeft maar 1 aandrijfmanier, namelijk elektrisch. Maar wat t nou wel is en wat het praktisch nut hiervan is...?
Het lijkt mij meer een marketingdingetje eigenlijk. Ik zie niet helemaal in hoe een verbrandingsmotor die een generator (dynamo?) aandrijf, die vervolgens een batterij laadt, die 4 elektromotoren van stroom voorziet, heel efficiënt kan zijn.

De enige winst die ik me kan voorstellen is dat de verbrandingsmotor continu in z'n optimale toerenbereik kan draaien, waardoor de output per CO2 equivalent het beste is. Maar je verliest vervolgens ook weer de nodige efficiëntie door de generator en de batterij. Ben benieuwd of dit nou aan het eind van de rit efficiënter is dan die ICE direct aan de as te schroeven.
 

Herre

Senior Member
Nee, tis geen hybride, want het heeft maar 1 aandrijfmanier, namelijk elektrisch. Maar wat t nou wel is en wat het praktisch nut hiervan is...?

dat noemen ze ook een hybride (2 verschillende soorten motoren) meestal wordt ook over Range extender gesproken. Niet zo heel nieuw overigens. Opel Ampera / Chevy Volt werkte ook al zo.

gaaf ding trouwens wel. Doet me wel beetje terug denken aan de ur Quatro, hoewel dat misschien nog wel veel vooruitstrevender en zeker tot nu toe succesvoller was.
 

Tees

Donateur
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat bij de Ampera de aandrijving bij lege batterij echt door de verbrandingsmotor gedaan werd? Deze Audi heeft geen aandrijving aan de ICE zitten, alleen een energy convertor, dus dat maakt het geen hybride, maar net zoiets als een elektrische auto die met kolenstroom opgeladen wordt.
 

Wouter1

Forumguru
Het is dus een benzine-elektrische aandrijflijn.
Met 3 MGU's. MGU staat voor motor generator unit.
De voor en achter as elk 1 MGU voor de aandrijving/ rem energie terug winnen en 1 MGU aan de verbrandingsmotor om de elektriciteit op te wekken.
Blijkbaar is dit zeer efficiënt. Er wordt in elk geval een versnellingsbak uitgespaard.
Ben benieuwd naar het brandstofverbruik vergeleken met de conventionele aandrijvingen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk de generator nodig is om voldoende bereik te kunnen krijgen met deze 'elektrische' auto, alle kans dat dit een voorloper is van een volledig elektrische rallywagen.
Wat de uitstoot betreft met zo'n KTM-blok als generator, is de uitstoot misschien wel beter dan van een volledig elektrische EV die de stroom uit een houtgestookte energiecentrale krijgt.
 

Tees

Donateur
Je hebt idd gelijk @Herre!
@Cordoba mits onder goed bosbeheer en/of bij gebruik van alleen resthout is een biomassacentrale behoorlijk laag in (netto) CO2 uitstoot. Maar beter is natuurlijk een kerncentrale eeeehmm, waterkrachtcentrale
 

Captain Hook

Forumguru
HET grote voordeel van een elektromotor is natuurlijk het enorme koppel, wat zowat vanaf 0 rpm beschikbaar is en blijft. Daar kan een plofmotor nooit tegenop. En je mist alle verliezen/ellende met zaken als een versnellingsbak. Bovendien kan de verbrandingsmotor dan altijd in z'n optimale bereik draaien om de generator aan te drijven.

Vandaar dat er al jarenlang diesel-elektrische treinen rondrijden; dat is uiteindelijk toch een betere manier dan blijkbaar met die diesel rechtstreeks het voertuig aandrijven.
 

EdZ

Donateur
In Simpelveld kun je in een Schienenbus ervaren hoe het voelt als een dieselmotor - met versnellingsbak - rechtstreeks een trein aandrijft. Aparte ervaring.
 

EdK

Forumguru
Ik zie niet helemaal in hoe een verbrandingsmotor die een generator (dynamo?) aandrijf, die vervolgens een batterij laadt, die 4 elektromotoren van stroom voorziet, heel efficiënt kan zijn.
Ja eigenlijk had de organisatie van te voren op het parcours wat snellaadpalen neer moeten zetten met wat zonnepaneel parken en voor de nachten laden wat waterstofcentrales...... :banghead::banghead:

Echt weer een gemiste kans van de organisatie, maar goed misschien volgend jaar als er ook wat trucks elektrisch gaan meedoen...:koffie:
 

Captain Hook

Forumguru
Saaier?
Ik denk nou niet dat die bestuurders van de Audi RS Q e-tron het saai vonden... ;)

Rijst meteen de vraag; is niet-saai dan per se veiliger? :pieker:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan