Regelmatig foutmeldingen

Weet niet of het een vreemde redenering is, het is de octavia 4, de golf 8 er zal heus een Seat volgestopt zijn met dezelfde software, en ik denk ook nog wel een stuk of wat Audi’s.

allemaal infotainment trammelant. Als het niet werkt prop het er dan niet in. De octavia 3 was top, nooit problemen met Bluetooth of Navi. Dit is heel erg jammer voor een auto van dit caliber en het ergste vind ik dan dat er gaan 3/4 jaar nog steeds geen oplossing is.

en ben nu wel zwaar gefrustreerd omdat juist op vakantie het hele ding geen donder meer doet.
 

Kenny G.

Nieuw lid
Na het lezen van dit topic lijkt het dat ik geen andere optie heb dan wachten op de 1st volgende grote update die mijn openstaande softwareproblemen kan verhelpen.

Hieronder toch mijn bijdrage zodat dit eventueel andere mensen ook kan helpen:


Mijn nieuwe Octavia IV Combi 1.0 TSI m-HEV 7-speed automaat afgehaald op 3/03/2021.

Maandag 5/07 ben ik langs geweest voor een algemene controle en enkele software-updates.
Sindsdien ervaar ik onderstaande problemen (voor de update had ik deze niet):

Melding "De batterij van de sleutel vervangen, alstublieft":
Ik krijg deze melding bij zowel mijn hoofdsleutel als mijn 2 reservesleutels. Daarnaast heb ik al 2 nieuwe batterijen (van verschillende winkels en merken) geprobeerd maar blijf ik deze melding krijgen.

GPS-systeem verliest steeds zijn favorieten
Al mijn opgeslagen favorieten geraken steeds vergeten bij het uitschakelen en/of starten van de wagen.

GPS-systeem vergeet telkens zijn instellingen
Ik moet iedere rit opnieuw instellen dat de navigatiemeldingen verkort moeten zijn i.p.v. uitgebreid

Ik moet iedere rit opnieuw instellen dat de verkeersborden gevisualiseerd moeten worden op mijn GPS-kaart

Airco vergeet steeds zijn instellingen
Herstart niet op de mode waarop hij stond bij het uitschakelen van de wagen. Lijkt soms wel willekeurige instellingen te nemen.
 

Bijlagen

  • IMG20210804075500.jpg
    IMG20210804075500.jpg
    1 MB · Weergaven: 72
  • IMG20210804075505.jpg
    IMG20210804075505.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 64
Mag ik dit topic even misbruiken om een simpele vraag te stellen? (betreft geen foutmelding, meer user error, mogelijk) Als ik gebeld word kan ik opnemen door het rechter stelwieltje 1x in te drukken. Simpel! Maar als ik het gesprek wil beëindigen heb ik twee opties:
1) via het centrale display het gesprek selecteren > rode telefoontje aanraken (button kleiner dan mijn vingertop). Onhandig, want ik moet mijn ogen van de weg halen en een hand van het stuur.
2) in de virtual cockpit het onderliggende menu in de rechter teller (of links, wat je instelt) en gesprek beëindigen selecteren. Onhandig, want meer dan 1 knopje bedienen.

Doe ik het nou gewoon verkeerd? Of is dit het Skoda beleid om ophangen achter stuur te ontmoedigen :)
 
Iedereen klaagt(en terecht overigens) over de vele softwareproblemen. Op het moment heb ik er gelukkig niet zo'n last meer van, maar stoort het niemand dat de afwerking vanbinnen kwa geluidjes een heel stuk slechter is dan met de Octavia 3 of is dat enkel maar bij de mijne(Afgeleverd 08/2020) zo?

- hoorbare trillingen uit de stuurkolom
- Opschakelen geeft een vreemd rammelend geluid
- Ter hoogte van de gordelspanner/zijairbag kraakt het heel duidelijk bij het nemen van een bocht.

Mijn O3 heeft in die 4 jaar nooit van die gekke geluiden gemaakt.

Ohja en mijn elektrische koffer blijft geregeld plakken, maar als het goed is wordt dat komende dagen opgelost. Dealer gaat het volledige mechanisme wisselen met dat van een nieuwe auto...
 
Dit herken ik (gelukkig) niet. Ik ben juist blij dat ie stiller is dan mijn Leon, met name windruis en ben goed te spreken over de afwerking. Mijn O3 was een diesel dus dat vergelijkt wat lastig. Ik had bij de O4 wel last van een rammeltje uit te achterbak wat niet zo snel opgelost was. Bleek een trillingsdemper van de achterklep te zijn die het niet deed. Daarvoor was de trekhaak een keer opnieuw vastgezet en een schokdemper vervangen, maar dat loste het niet op. Beetje doorzeuren hielp in dit geval.
Verder 0 last van ongewenste trillingen, ratels of krakende geluiden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Patron

Senior Member
Ik heb ook geen last van rare trillingen, ratels o.i.d.
Dat de klep blijft plakken heb ik ook af en toe last van maar niet genoeg om er extra voor naar de garage te rijden
 
Gekraak ter hoogte van de gordelspanner is sedert vandaag opgelost, er zat wat los en de garage heeft dit vastgezet. Was ook het frustrerendste kwa geluid, dus daar ben ik al heel blij om.

Ivm plakken van de koffer hebben ze het slot vervangen(bleef soms vastzitten zeiden ze), maar dat heeft helaas niet geholpen...

Bij mij komt dit dagelijks voor en dus wel reden genoeg om de garage hierover te blijven lastigvallen.
 

WoBBeL

Lid
Ik kom mij weer even melden in dit topic :D

Na de aanhoudende foutmeldingen krijg ik van de dealer een "nieuw regel apparaat" :maakmegek:. Geen idee wat ze precies gaan vervangen maar dit zou t echt definitief moeten oplossen.
 

herby1

Lid
Suc6, ik heb uiteindelijk het 4e regelapparaat gekregen, maw de 5F module welke het infotainment aanstuurt.
Omdat ik mijn auto direct na het ophalen heb moeten inleveren weet ik niet of poging 4 nu wel succesvol is geweest, de vorige drie in ieder geval niet.

Mijn idee is dat ze er wel 100 apparaten tegenaan kunnen gooien, maar als dezelfde brakke software er vervolgens weer wordt ingezet blijft het eindresultaat hetzelfde, oftewel ik denk niet dat hardware het probleem is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WoBBeL

Lid
We zullen zien. De foutmeldingen en af en toe crashende infotainment zijn irritant maar de auto zelf is prima vind ik.

Het issue met de verwarming (niet kunnen in/uitschakelen of temperatuur aanpassen) is inmiddels verholpen.
Ik heb alleen nog een hele rits meldingen dat bepaalde assistenten niet beschikbaar zijn.

Inmiddels 2x gehad dat letterlijk alle hulpsystemen uitvielen (met 14 foutmeldingen in het display). Dan is een ritje vanuit Oostenrijk naar Nederland ineens heel lang zonder (adaptive) cruise control :maakmegek:
 

jongetje

Forumguru
Ik vind de inmiddels weinig grappigs aan... gaat bij mij nu een andere garage naar kijken (na ruim 6 weken) maar die heeft pas over 3 weken tijd dus wordt nog langer wachten... mag wat kosten allemaal aan vervangend vervoer.
 
Ik heb sinds een paar dagen een "nieuwe" octavia (uit september 2020) dit ivm mijn kodiaq total loss is na een ongeval.

Wat mij op valt is dat de lane assist vaak bij smallere rijbanen "panisch" begint te doen.
In eerste instantie piepen dat ik in het midden van de rijstrook moet gaan rijden, en in 60% van de gevallen gevolgd door een nog irritantere piep dat ik het stuur moet overnemen (terwijl ik die gewoon vast heb).

Is dit nu heel typisch voor deze generatie, of moeten de sensoren oid opnieuw gekalibreerd worden?
 
De lane-assist is gewoon klote en op 60 wegen ronduit gevaarlijk (richting tegenliggers sturen). Als de melding komt 'in het midden van de rijstrook rijden' en je maakt geen stuurbeweging is de conclusie dat je andere dingen aan het doen bent en begint het piepen.
 
Duidelijk, moet zeggen dat ik op de kodiaq eigenlijk nooit problemen met de lane assist had en 't wel een fijne toevoeging vond.
 

herby1

Lid
#me2.
Ik begin er best bedreven in te worden, via stuur naar hulpsystemen, lane-assisst uit, menu uit.
3 klikken en klaar :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mmarkvoort

Actief lid
Het zijn maar 3 klikken inderdaad.
Dit was het eerste wat de verkoper mij liet zien toen ik een proefrit maakte
 
Bovenaan Onderaan