Superb iV onderhoudsintervallen

Derooke

Forumguru
Beste.

Het gaat over de plug in hybride superb iV

Ik heb dit al ergens zien langskomen maar ik wou dit zeker delen met jullie .

Ik moest volgens de boordcomputer na 15.000 km op onderhoud (oliewissel).

Dit heb ik ook netjes gedaan . En ik heb de persoon aan het onthaal gevraagd,waarom moet dit. Die gaf de uitleg , 'wegens het vaak koud starten op toeren enz' . Ik van ok maar ik heb gelezen dat het 30.000 km is op fora.
Na wat heen en weer gebabbeld te hebben de auto daar achtergelaten.

En raad eens, toen ik deze terugkreeg stond er in de boordcomputer netjes. Nog 30.000 km voor inspectie en nog 30.000 km voor onderhoud.

Uitleg op factuur.

-Software update (ivm slecht gps signaal dat ik in Frankrijk rijdt ipv België enz).PS als dit terugkomt word de module vervangen.
-Oliewissel.
-Controle.

Dus bij deze kan ik zeggen dat de onderhoudsintervallen nu om de 30.000 zijn ipv 15.000km.

Mvg
 
  • Leuk
Waarderingen: JMS

JeSko

Forumguru
Dus bij deze kan ik zeggen dat de onderhoudsintervallen nu om de 30.000 zijn ipv 15.000km.

Maar of je daar blij van moet worden....? Ik zou het altijd op die 15.000 houden, 30.000 vind ik veel te lang, het kost me dan wat meer, maar het voorkomt veel en geeft mij een geruster gevoel.
 

Derooke

Forumguru
In mijn geval rijd ik meer dan de 3/4 op elektriciteit (10 min per dag op benzine)dus neen ik zit daar niet mee in.
Integendeel. Mijn olie was nog prima van kwaliteit dus eigenlijk is het zelf verspilling in mijn geval
 

JeSko

Forumguru
Oké in dat geval begrijpelijk. Hybride is natuurlijk ook iets helemaal anders dan een Diesel ( zoals mijne ).
 

DaveW

Forumguru
Ik ga je bericht afprinten en meenemen als ik binnenkort ook binnen mag voor de eerste wissel. Zal in de loop van de zomervakantie zijn. Dankzij corona staat m'n iv vooral veel stof te vangen... djutoch, want aan het eind van de maand is de leasing factuur altijd evenveel
:troost:
 
In mijn geval rijd ik meer dan de 3/4 op elektriciteit (10 min per dag op benzine)dus neen ik zit daar niet mee in.
Integendeel. Mijn olie was nog prima van kwaliteit dus eigenlijk is het zelf verspilling in mijn geval
Juist die 10 minuten op benzine en daarna niks zorgt voor enorme vervuiling in de olie. Blok is koud; ook bij warm weer is dat blok koud. Die olie komt in die 10 minuten niet op temperatuur. Het condens wat opbouwt in het blok (carter etc) komt in de olie terrecht. Dat word er echter niet uit gestookt omdat het spul niet op temperatuur komt. Daarbij is die 30.000 geen vast gegeven maar een variabel. Wat ook nog mee kan spelen is dat er brandstof bij de olie kán komen. Ik weet niet zeker of VW dit probleem heeft maar Honda met hun Dream motoren iig wel; er word bij koude start overmatig brandstof ingespoten. Een koud benzine blok wil immers niet blijven lopen op een ideaal mengsel bij koude start; dat moet rijk zijn. Die rijke periode is misschien met 10 minuten net wel net niet klaar. De eventuele niet verbrande benzine in de kamer bij motor uit (want verder op elektriek) kan langzaam langs de zuigerveren zakken en in het carter terrecht komen.

Je moet niet denken van “ik gebruik het benzine blok amper dus de olie slijt niet” juist met veel kort gebruik en de olie temp niet richting de 80+ graden moet je júist in dit soort gevallen dus vaker verversen.
 
Laatst bewerkt:

Derooke

Forumguru
Die 10 minuten zijn autostrade km's.
Als ik een beetje voor de oprit ben( 90per uur weg) steek ik de verbrandingsmotor aan dat de eerste ontsteking toch relatief rustig is.
Dan cruise control 120 voor die 10 minuten .
Dus de motor hoeft geen extreme toeren of kracht te genereren. Maar nu ook geen te lage of hoge toeren
En om op je antwoord in te gaan.
Wat dan met mensen die op 5 minuten van hun werk wonen en met hun benzine of erger ,diesel naar het werk komen?
Moest het zo erg zijn zou een fabriekant dat toch niet veranderen laat staan garantie geven? Want om duidelijk te zijn . Die aantal kms tussen onderhoud is niet veranderd door mij . Maar door de software update van de fabriekant
En om af te sluiten. Die 30.000 zijn op een jaar op gereden dus de olie kan allesinds niet "oud" worden .

Toch bedankt voor je insteek maar ik vertrouw er op dat de fabriekant dit wel onder de knie heeft.

Grts
 

Derooke

Forumguru
Ik ga je bericht afprinten en meenemen als ik binnenkort ook binnen mag voor de eerste wissel. Zal in de loop van de zomervakantie zijn. Dankzij corona staat m'n iv vooral veel stof te vangen... djutoch, want aan het eind van de maand is de leasing factuur altijd evenveel
:troost:
Zou dit bedrag dan wijzigen (heb geen ervaring met leasen) ?
Dus onderhoud is inbegrepen?

Dan begrijp ik je punt wel.
 

JeSko

Forumguru
Wat dan met mensen die op 5 minuten van hun werk wonen en met hun benzine of erger ,diesel naar het werk komen?

Zo ken ik er heel veel, en eigenlijk hoor je nooit iemand zeggen, dju toch, nu heb ik zware kosten aan mijn blok/egr/roetfilter moeten doen. Toch straf als je erover nadenkt, wellicht willen bepaalde instanties mensen gewoon bang maken met roetfilter en motorblok horrorverhalen, zodat deze allen aan den elentriek gaan?
 

DaveW

Forumguru
Zou dit bedrag dan wijzigen (heb geen ervaring met leasen) ?
Dus onderhoud is inbegrepen?
Het enige wat ik weet is dat als je minder kilometers doet en dat doorgeeft de leasingmaatschappij een herberekening kan doen, de restwaarde stijgt namelijk. Maar ik denk eerlijk dat dat dan echt wel een groot verschil moet worden over de lease termijn (voor mij 5 jaar) gerekend vooraleer je het echt voelt.
En anders, als ik de iv wil overnemen over ruim 4 jaar (ik ken de chauffeur en hij zorgt er goed voor), dan wil ik ook niet dat ze die prijs hoger zetten... Voor mij is het dan vestzak (zaak) broekzak (privé).
 

Monteurtje

Forumguru
Dus de software update voor je GPS wijzigt ook de onderhoudsinterval. Dat is wel bijzonder.
Denk eerder dat de monteur die beurt uitgevoerd heeft de interval verkeerd gereset heeft.
Afgelopen week nog een Octavia plugin klaar gemaakt en interval is 15.000 of een 1 jaar.
 

Timmer

Donateur
Hebben jullie geen service boekje waar in staat op hoeveel km / jaar een item moet vervangen worden? Ik heb zelf nog niet gezocht of het in mijn octavia zit, maar veel van mijn voorgaande wagens hadden een onderhoudsboekje waar dit in stond :pieker:
 

Derooke

Forumguru
Wat ik heb gevonden is dat er een variabele onderhoudsinterval van toepassing is die tussen de 30.000 en 15.000 km onderhoudsinterval kan zijn aan de hand van je rijdprofiel (staat op de nl site van Skoda) mss dat het dat is
 

DommelBelgium

Forumguru
Hebben jullie geen service boekje waar in staat op hoeveel km / jaar een item moet vervangen worden? Ik heb zelf nog niet gezocht of het in mijn octavia zit, maar veel van mijn voorgaande wagens hadden een onderhoudsboekje waar dit in stond :pieker:

NEEN, dat is 't grote probleem. De invoerder of concessiehouder geeft dat manueel in, in het systeem en de wagen neemt dat digitaal over ... dus als ze 15K zetten is 't 15K, zetten ze 30K, dan is 't 30 K ... willekeur mijn part ...

En noch via de invoerder, noch via de concessiehouder krijg ik de voorschriften van de fabrikant zwart op wit te lezen ... om één of andere reden schermen ze dat hier af ... en doen ze maar wat (blijkt uit de verschillen die je hier kan lezen ... sommigen op 15K, anderen op 30K).
 

DommelBelgium

Forumguru
Wat ik heb gevonden is dat er een variabele onderhoudsinterval van toepassing is die tussen de 30.000 en 15.000 km onderhoudsinterval kan zijn aan de hand van je rijdprofiel (staat op de nl site van Skoda) mss dat het dat is

Die variabele onderhoudsinterval is in België zeker niet van toepassing. De wagen houdt uitsluitend rekening met wat in 't systeem ingegeven werd ... Andere merken doen dat overigens wel, kijken naar je 'parameters' ... Skoda vooralsnog niet ...
 

Cordoba

Forumguru
@DommelBelgium Sinds een aantal (5-6?) jaren worden alle auto's van het VAG-concern in Europa zonder onderhoudsboekje afgeleverd, maar is er een digitaal systeem waar alle garagehouders (dus ook niet-dealers) in kunnen kijken, en uitgevoerd onderhoud invullen. Bij gewone benzine auto's staat het onderhoudsinterval standaard op 30k km of 2 jaar variabel, bij mijn auto heb ik dat terug laten zetten naar 15k km/1 jaar. Belangrijkste reden is dat ik iets te veel gevallen hoor/lees, waar de turbo door het lange interval slecht gesmeerd wordt (vervuilde olie) waardoor de turbolagers versneld slijten en dus de turbo vervangen moet worden. Een interval van 30k km is altijd een variabel interval, de auto kijkt zelf naar rijstijl, enz. om op die manier het variabel interval tijdens het lopen van het interval aan te passen, je ziet dat bij veel rijders dat interval uiteindelijk uitkomt rond de 25k km.

Wat het belasten van de motor bij een plug-in betreft, dat is echt anders: op het moment dat de motor loopt, wordt ook de dynamo aan het werk gezet om de accu bij te laden, waardoor de motor bij hetzelfde toerental dus zwaarder belast wordt.
 
Bovenaan Onderaan