Software (spook-)storingen SCALA

fanSkoda-VW

Donateur
IK heb her en der al eerder wat hier over geschreven, maar misschien handig een apart topic hiervoor te hebben en ze zo te verzamelen?

Want het is weer zo ver :(
Scala Business 1.0 DSG - 2019

Rechter buitenspiegel, de richtingaanwijzer daar in werkt een aantal uren niet.
31 maart Amsterdam - Haarlem, werkt prima. Bij terugreis Haarlem - Amsterdam blijkt dat de richtingaanwijzer niet werkt. Uitgestapt, motor uit, herstart, knipperlicht bleef uit. Verder naar huis gereden.
De volgende ochtend werkte het systeem weer goed! Dus ook niet te vertrouwen.
In mijn herinnering is vorig jaar na de hete dagen al een knipperlichtunit vervangen i.v.m. een mogelijk gelijke storing (temperatuurgevoelig)?

Rechter dodehoekherkenning (lampje in spiegel) werkt meestal niet, onbetrouwbaar om daar op te vertrouwen.
Al vanaf het begin, ca 1 1/2 jaar, en is al 2 x doorgegeven. Tijdens de rit naar Venlo een dag later werkt het redelijk gedurende ca. 3/4 uur. Daarna bijna helemaal niet meer.

Vanaf het begin en ondanks de meldingen aan de dealer en software updates kan ik de pincode van de bestuurder niet vastzetten. Is dat een gebrek van àlle VAG-auto's? Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit in alle auto's zit.

Ook in andere modellen, lees ik, zijn vaak software issues. Straks heb je nog prima hardware (de auto zélf) maar mag je die tegen betaling naar de schoothoop afvoeren om reden dat de software die de auto tot 'leven' brengt het geheel laat afweten.

Wie ervaart ook softwareproblemen met de Scala?

grtsss
 

JeSko

Forumguru
schoothoop afvoeren om reden dat de software die de auto tot 'leven' brengt het geheel laat afweten.

En dat is wat men wilt, een auto moet net zo'n wegwerpproduct als een Smartphone worden, en ze zullen erin slagen. Twijfel echter serieus of mijn volgende nog een VAG word, hun software issues zijn buitensporig.
 

EdK

Forumguru
hun software issues zijn buitensporig.
Overdrijven is ook een vak hoor..........
Denk je nu werkelijk dat de andere wagen fabrikanten geen problemen hebben ?
En die gooien hem ook net zo snel met bugs en al op de markt....

Maar goed zal zeker niet ontkennen dat ook VAG wat software problemen heeft, heeft ook bijna in elke krant en tijdschrift gestaan. En de ID3 en 4 staan hiermee bovenaan in de VAG top10
Maar VAG ligt sinds de sjoemelsoftware ( waar ze toch verdomd goed in waren ) onder een vergrootglas , maar zoals gezegd alle fabrikanten hebben dit probleem

En helemaal nu ze allen zo gauw mogelijk E wagens op de markt willen brengen
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Zeker niet overdreven, het is wat het is. Aziaten hebben hun software al veel verder en beter op punt.
 

Captain Hook

Forumguru
@JeSko We gaan het zien, of die Aziaten zoveel beter zijn.
Met de komst van o.a. de nieuwste Kia/Hyundai modellen (EVx en ionic series) komt er zometeen een grote hoeveelheid nieuwe EV modellen op de markt. Ben benieuwd of die dat beter voor elkaar hebben?

En vlak ook niet alle Tesla akkefietjes uit! Die zijn zowat continu aan het updaten... :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Dat is echt niet VAG gerelateerd. Dat denk je omdat het hier alleen over VAG gaat.
Zou dit niet een los draadje oid kunnen zijn aangezien het alleen aan de rechterkant zit.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Vanaf het begin en ondanks software updates kan ik de pincode van de bestuurder niet vastzetten. Is dat een gebrek van àlle VAG-auto's? Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit in alle auto's zit.

En spooky:
Sinds een software update langere tijd terug schakelt de Virtuele Cockpit ook naar weergave van navigatie op het moment dat je de navigatie inschakelt. Ongewenst. En na de rit naar Venlo is het onverwacht weer zoals ik het wens en het bij aflevering ook was, het display blijft in de gewenste sportweergave staan.

Gremlins aan boord mss?

grtss
 

jesse_s93

Donateur
Op een aantal plekken op het forum al wat kunnen lezen over jouw problemen, blijft vervelend!

Dat van de rechterbuitenspiegel klinkt iets te toevallig. De blind spot led licht op door een signaal van de sensor bij de achterbumper. Dat de knipperlichtverlichting is vervangen en de led van de blind spot het niet doet klinkt mij niet als toeval, maar als een kabelbreuk (wel heel vroeg) of losse connectie ergens bij de spiegel. Aangezien je nog gewoon garantie hebt, zou ik hier gewoon voor teruggaan naar de dealer.

Dat over die pincode. Wat is dat voor pincode en wat doet het? Dat komt mij verder niet bekend voor.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
upload_2021-4-5_11-59-50.png

@jesse_s93 Ik weet de code, die heb ik zelf aangemaakt, maar ondanks het zetten van vinkjes om zo opdracht geven tot bewaren lukt dat niet.
Je kan n.l. meerdere gebruikersprofielen aanmaken voor verschillende bestuurders.
Ik heb bij aankoop gelukkig 4 jaar garantie bedongen, dus nog bijna 3 jaar te gaan :-) .

grts.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Duidelijk niet opgelost vorig jaar door de dealer:
4 juni 2021
Het is warm, dus (!) het R-knipperlicht in de spiegel werkt niet.
Ik ga naar een wasstraat en kom er met een schone auto uit, een mét werkend R-knipperlicht!
50 meter verder was de auto blijkbaar alweer genoeg opgewarmd en gaf het knipperlicht al wederom storing!!!!!!! Dus uitermate duidelijk dat ergens een thermisch probleem optreedt.
Daar kan geen discussie over bestaan.

Wordt weer zaniken bij de dealer. Gelukkig 4 jaar garantie, en buiten dat: conform de NL wet mag je verwachten dat een knipperlicht het niet begeeft bij warm weer.
Producteigenschap? Nee hoor, productiefout!

grtss
 

Tees

Donateur
Het is hierboven genoemd, maar ik zou aandringen op t laten vervangen van de bekabeling naar de rechterspiegel. Het is vast geen toeval dat zowel het knipperlicht als de waarschuwingsLED in je rechterspiegel niet werkt, en dan is bekabeling de logische oorzaak.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Vandaag is de Scala naar de garage. Ik ben keurig netjes naar huis gebracht!. Service omdat het de 2e of 3e keer is voor dezelfde problemen.
De optredende problemen en storingen uitgebreid in de afgelopen maanden genoteerd en gedocumenteerd.
Met dat alles op papier waren ze blij zeiden ze. Tja... garantie verlenen en dan blij? hmmmmm ;)

Inmiddels iets van het probleem van storingen R-knipperlicht en Rechter dodehoekherkenning gevonden belde ze mij door.
Iets van een stekkerblok in die bekabeling dat niet goed was, een plastic flupje of zo dat defect was. Onderdeel in Duitsland vandaag moeten bestellen, dus de auto mag een nachtje (en mss wel 2) uit logeren.
Anders zouden ze e.e.a. weer in elkaar moeten steken en dan later weer demonteren. Nooit verstandig als het niet strikt noodzakelijk is, lijkt me.
Ook een grote (belangrijke?) software-update gehad, toch vreemd dat ik daarvoor geen oproep krijg.
Wellllll..........we wachten in spanning af (12 Volt accuspanning aub, niet hoger :D ).

Wordt vervolgd.

grtss
 

fanSkoda-VW

Donateur
En dan hierbij het vervolg.
Keurig door de garage naar huis gebracht en dag of wat later weer opgehaald met VW i3.
Ze denken de storing te hebben gelokaliseerd. En nee, het was geen draadbreuk. Dus de kabels doormeten leverde niets op. De vermoedelijke boosdoener was een van de steker blokjes. Er zat een vlies of zo tussen de contacten. Tja, dat lijkt mij moeilijk storing zoeken want zo op het blote oog zal alles er goed uit zien. En rechtstreeks doormeten via de pinnen zal ook lukken.
Het onderdeel was hier in NL niet in huis en moest van de fabriek komen. Dat kwam pas laat die dag binnen, te laat voor montage, testen, etc. Dus ze een extra dag gegeven om reden dat ik liever geen onnodig monteren en weer demonteren ivm mogelijke beschadigingen.
Vandaag op de snelweg e.e.a. uitgeprobeerd en gecontroleerd voor zover mogelijk en het lijkt oké.

Tevens software update. Ook als ik de navigatie niet gebruik krijg ik nu toch info te horen dat bv de weg voor mij afgesloten is. Prima gadget.

Alleen nu weer nieuw sof(t)ware dingetje: om de haverklap een zacht signaaltje te horen via de luidsprekers. En synchroniseren met de Big Brother computer gaat niet. Zo ook het onthouden van de pincode werkt na bijna 2 jaar nog steeds niet. Pfffffff.
Dus..... Wordt vervolgd.

Grtssss
 

Webloxx

Senior Member
Welke softwareversie draait er nu?

Ben wel benieuwd, ik wil de dealer met de grote beurt straks ook vragen de hele mikmak te updaten… Draai nog versie 0156.. Is nog wel aftikken.. :jaja:
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Webloxx , In de Scala heb ik nu: Hardware H12, Software 0278 en Navi 21.7.
Ook als ik geen navi gebruik kletst de tante: verderop is de weg geblokkeerd. Dat bleek al 2 keer te kloppen.
Maar ik kan nog steeds niet mijn pincode vastzetten en om de haverklap klinkt er een zacht plojnk geluidje uit de speakers :arghh:. Waarom??? Géén idee.
Ook krijg ik te zien: Service (de internetverbinding met Skoda?) is niet beschikbaar. Maar dat heeft een ander op het forum óók (ESL op Škoda Connect, my Skoda en mijnSkoda app | Pagina 12 | Skodaforum.nl).

grtss
 

Alpha

Donateur
Heee @fanSkoda ik ben met mijn Kamiq net bijgewerkt maar 0278. De pieptoon/plojnk hoor ik ook. Maar zodra ik 5kmpu te hard rijd! Dit is een nieuwe functie. Zodra er een uitroepteken op de snelheid komt piept ie bij mij idd zachtjes. Is gewoon een instelling!

2124A4CB-58D7-467D-AF4B-9026D3F374FC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan