Overname Skoda door VAG 30 jaar geleden

BigCheese

Forumguru
Het is deze week 30 jaar geleden dat Skoda werd ingelijfd in de Volkswagen Group. Een mooi moment om eens stil te staan bij wat er sinds 1991 zoal met het Tsjechische merk is gebeurd.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/overname-skoda-door-volkswagen-group-30-jaar-geleden/

wg7y2sfbotx7_800.jpg
 

JeSko

Forumguru
Goede dingen gebeurd, Skoda is echt een grote jongen geworden waar niet meer met gelachen kan worden ( misschien nog door omhooggevallen kneuzen ), maar ze gaan nu mee ten onder aan VW haar software strapatsen, hopelijk krijgen ze dat snel onder de knie.
 

JeSko

Forumguru
@Desperado

Er zijn enkele besparingen doorgevoerd ja, zoals het inperken van gadgets, of het open laten zitten van de batterij, geen gasdempers onder de motorkap, maar doorgaans vind je nog steeds geen auto's met al die opties voor het geld waarmee je een Skoda koopt.
 

Desperado

Forumguru
Nou, dat wens ik te weerleggen. Mijn C4 was full options en goedkoper als een vergelijkbare Skoda.
Het budgetmerk wat het was begin deze eeuw is het allang niet meer.
 

Duijzer

Donateur
Ik denk dat andersom Skoda ook veel goeds gebracht heeft aan Volkswagen. De investering is het waard geweest. Door Skoda kon VAG naast VW en premium Audi ook inzetten op value for money om zodoende een tegenwicht te bieden aan de opkomst van Aziatische merken. Mede daardoor speelt VAG nu nog steeds een rol van betekenis, die een stuk minder had geweest als er alleen Golfs en Passat's geweest waren.
Je zie nu wel dat men worstelt met het onderscheid tussen de diverse merken. Skoda is zover gegroeid dat men heel dicht tegen de VW aanschuift en meer ruimte en een completere auto biedt. Seat zou het sportieve merk moeten zijn, maar de meest verkochte versies zijn de eco-combi's. Nu Cupra daar de sportieve top vanaf haalt is het lastig te onderscheiden waar Seat nu voor staat. Audi is premium, maar Porsche mengt zich bijvoorbeeld ook redelijk succesvol in het vierdeurs genre met de Panamera en de SUV's. Wat overlap is niet verkeerd, maar je ziet de marketeers worstelen met de positie van de verschillende merken binnen de groep.
 

Derooke

Forumguru
@Desperado

Er zijn enkele besparingen doorgevoerd ja, zoals het inperken van gadgets, of het open laten zitten van de batterij, geen gasdempers onder de motorkap, maar doorgaans vind je nog steeds geen auto's met al die opties voor het geld waarmee je een Skoda koopt.
In de sup(iV) zitter er gasdempers
 

JeSko

Forumguru
Mijn C4 was full options en goedkoper als een vergelijkbare Skoda.

Maar rijd gewoon een klasse lager, sorry heb ook een PSA 308 gehad en nu een Cactus voor de deur, en beide zijn fijne auto's, maar geen Skoda. Zeker het model dat ik nu heb is oerdegelijk, op eens een rammeltje na ( dat ik zelf heb opgelost ) en soms een wegstervende piep in het dashboard bij heeeeel koud weer, geeft de auto geen krimp, in de 308 en de Cactus piept en kraakte er heel wat meer. Het rijden is ook op een hoger niveau, maar weet niet hoe een stationwagen van Citroën rijd.

@Derooke

Sup en Kodiaq blijven dan ook Skoda's paradepaardjes, die krijgen wat meer mee. Net als de RS.
 

ertromp

Forumguru
Onderschat Hyundai niet
De I30 biedt zeker zoveel opties en rijplezier als een Octavia en de nieuwe 2020 Tucson is zelf wat betreft opties beter uitgerust als een Kodiaq en scoort super in vergelijkende testen.
Maar het valt of staat natuurlijk met smaak voor het exterieur/interieur
 

Okki

Donateur
Dat laatste is zeker waar. Is voor mij zelfs het belangerijkste punt of het de auto wel of niet wordt.

Vaak zie ik mooie autos aan de buitenkant, maar dan het interieur (waar je de meeste tijd tegenaan kijkt) en dan denk ik, laat maar.

En vergeet ook niet dat we de wensen steeds hoger leggen. Jaren geleden zei ik "als er maar centrale vergrendeling (zonder AB nog) op zit en variabele snelheid ruitenwissers, vind ik het al goed"

Maar tegenwoordig ben steeds meer wensen aan het aankruisen, waarvan ik sommige opties nu niets eens heb.

Wel jammer dat die instapverlichting (rode lampjes in de portieren) die ik in mijn O1 had nu niet meer standaard is. Had toch ook iets iets de veiligheid van doen. Maar een reflectortje is natuurlijk prijstechnisch interessanter voor de fabrikant.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@ertromp

Hyundai timmert hard aan de weg ja, vind de I30N een hele mooie hothatch, rest van hun gamma vind ik vis nog vlees, ideale auto voor wie auto's geen moer interesseren, maar toch wel wat tech aan boord willen.
 

Okki

Donateur
Ik snapte hem wel hoor @JeSko ..... ik zeg zelf ook vaak iets over petjes auto's, ramkraak auto's en dergelijke. Is natuurlijk ook maar een mening (maar wel vaak waar...:shutup:;))

Uiteindelijk bepaal je zelf wat je mooi en fijn vind om in te rijden (tenzij je een verplichte lease auto door je strot geduwd wordt)
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Okki , en uiteindelijk zijn de mensen met weinig interesse in auto's nog de slimste, die pompen vaak geen onnodig geld in auto's, alle soorten "opsmuksels", om het met de woorden van een inmiddels bekend lid hier, te verwoorden, zijn weggegooid geld. Ge moet eigenlijk goed zot zijn om extra geld, bovenop aankoop en onderhoudskosten, in een auto te pompen. Het doet enkel goed omdat ik er zelf blij van word, maar eigenlijk is het onverantwoord.

Ik heb dan ook respect en begrip voor beide soorten mensen, de autofiel en de niet autofiel, kan er alleen van rotten wanneer beide elkaar gaan aanvallen, zie je jammer genoeg vaak zat.
 

JeSko

Forumguru
Om nog wat nuttigs over het artikel te zeggen, het is jammer dat Skoda door VAG is teruggefloten, ik merk ook hier dat het enthousiasme tanende is, een schril contrast met oude(re) topics tussen 2008-2015 ( heb er veel gelezen inmiddels ), daar was men echt trots om anders te zijn en een goede Skoda te rijden, zo'n beetje wij tegen de rest en wij weten wel beter, de nieuwere Skoda's zijn door het succes wellicht, dat stukje "magie" kwijtgespeeld. Tel daarbovenop nog eens de gigantische issues met de laatste modellen, en je komt tot een spijtige conclusie, de ziel is er wat uit.

Al droom ik wel degelijk van een Superb 3 L&K/style, of Octi RS mk3.
 

EdK

Forumguru
de nieuwere Skoda's zijn door het succes wellicht, dat stukje "magie" kwijt.
nieuwere skoda's zijn in algemeen ook nieuwere rijders, en die zien de skoda geheel anders dan dat de oudere rijders doen zoals je bovenstaand ook al omschreef.

Het verhaal van om de hoek parkeren van je Skoda, je sleutel in je broekzak houden etc
Als ik dit vertel aan een neef van me die een O3 heeft dan zit hij me met ongeloof aan te kijken.
 

Okki

Donateur
Een beetje wat berijders van Chineese en Vietnamese EV's nu hebben. Misschien ziet dat er over 10 - 15 jaar ook heel anders uit.

Ik weet nog goed (helaas niet meer wanneer [edit: 1997 zie hieronder]) dat ik ooit een artikel las waarin Hyundai/Kia beweerde op een bepaald moment tot de top fabrikanten van auto's te gaan behoren. Haha, wie koopt er nou een Koreaanse auto.

magazineautovisie197825.jpeg


Niet lang na het samengaan in 1997 presenteerde de top van beide bedrijven een masterplan. Dat plan was dermate ambitieus dat de journalisten hun lachen moesten inhouden tijdens de presentatie. Het nieuwe concern beloofde namelijk weinig minder of meer dan werelddominantie qua autoverkoop. Eerst zouden ze de betrouwbaarheid op het niveau van Toyota willen hebben, vervolgens zouden ze de vormgeving en de kwaliteit van het interieur gaan aanpakken, daarna de garantieperiode enorm opschroeven en daarna pas een flitsende designer inhuren om de auto’s ook visueel aantrekkelijk te maken.

Schuddebuikend van het lachen verlieten de journalisten de zaal met onder hun arm een speech en verkoopvoorspellingen met uitsluitend sterk stijgende lijnen. In 2010 zou Kia/Hyundai al in de top 5 staan van grootste automerken ter wereld! Een gotspe, zo oordeelde men.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
En laten we vooral niet vergeten dat Pon ook een hoop verpest hier met zijn idee wat er wel en niet leverbaar mag zijn.
@JeSko dat opsmukken enzo heeft niks te maken met interesse in auto's. Ik heb heel veel interesse maar ben inmiddels zo volwassen dat ik niet meer met de jongetjes mee hoef te doen. :deuk:
 
Bovenaan Onderaan