Octavia 3 HB 1.4 TSI "Panda"

vennix

Actief lid
Goedemorgen leden,

In navolging op mijn eerdere topics met vragen over velg en band keuze, leek het mij leuk jullie op de hoogte te brengen van de wagen die mij iedere dag veel plezier brengt. Wellicht wat laat, maar goed ze zeggen niet voor niets: beter laat dan nooit.

Sinds 27 december 2019 ben ik in het bezit van een Octavia 3 1.4 TSI met 150pk, in de uitvoering "Edition Businessline" en in de kleur Moon White. Een erg knappe wagen zo op het eerste oog. Mede door de vele positieve ervaringen van @Emporionelis met zijn Octavia, was ik er over uit dat het ook een Octavia moest worden. Wel heeft het hele proces goed en wel meer dan een half jaar geduurd alvorens ik de juiste wagen ben tegen gekomen. Wikken en wegen over uitvoering, merk, prijs en opties zullen jullie vast niet onbekend zijn. Voorop stond dat het vooral een betrouwbare wagen moest worden. Helaas heeft de vorige mij daarbij wat in de steek gelaten. Een ander criteria was dat ze ook meer ruimte moest bieden. Ondanks dat een combi meer ruimte biedt, vond ik de looks van een hatcbback sportiever dan die van de combi. Qua ruimte zit het wel snor, zoveel ruimte heb ik nog nooit gehad in een auto! Dit heeft mij doen beslissen om voor een hatchback te kiezen. Enkele opties die voor mij doorslaggevend waren, zijn de stoelverwarming, groot navigatie, cruise control, handbak, kleur en uitvoering. Zo stond ze er bij in de showroom:

IMG_7377.JPG


IMG_7382.JPG


In het jaar (+ een beetje) daarop volgend heb ik verschillende aanpassingen aan de wagen mogen doen. Hieronder een lijstje met zaken die ik inmiddels al heb gedaan:

04/01/2020 - VCSD aanpassingen:
- CH / LH ook via mistlampen
- Mistlampen actief bij seinen grootlicht
- Hill hold
- Bochtverlichting
- Achterlichten aan bij DRL
- Comfortknipperen naar 4x
- Laptimer in dashboard
- Olietemperatuur in dashboard
- Zakken spiegel bij achteruit
- Needle sweep
- US lights via knipperlichten. Met @adjego hebben we nog geprobeerd om de US lights instelbaar te maken via het instellingen menu. Helaas is tot op heden nog niet gelukt. Mocht iemand daar meer ervaring mee hebben, hoor ik dat graag. Wellicht handig alsnog zo te stellen voor de APK. Bron:


xx/01/2020 - Navigatie software geüpdatet naar versie 2020
30/03/2020 - H7 Hilox LED verlichting geïnstalleerd

IMG_7973.jpg

31/03/2020 - Donkere mistlampen in combinatie met H8 GP Thunder lampjes geïnstalleerd (overgenomen van @heusinkveldb )

IMG_7980.JPG

10/04/2020 - Met @Emporionelis verschillende kleine dingen overgezet van zijn, in te leveren, Octavia naar mijn Octavia
- Interieur verlichting LED
- Achteruitrijverlichting LED
- Spiegelverlichting LED (Uiteindelijk niet overgezet door niet geheel overeenkomende fit)
- Diverse andere dingen
22/08/2020 - Sportpedalen geïnstalleerd
28/08/2020 - OEM LED kentekenverlichting geïnstalleerd + VCDS aanpassing

IMG_9047.JPG

28/08/2020 - Diverse Ali prullaria geïnstalleerd
29/08/2020 - H&R spacers 20mm op achteras geïnstalleerd (overgenomen van @HarrieSkoda )

IMG_9057.JPG

19/09/2020 - Zwarte elementen geïnstalleerd als vervanging van diverse chromen delen.
- Black Magic grill sieromlijsting
- Monte Carlo editie Skoda logo (voor en achter)
- Monte Carlo editie type aanduiding

IMG_9126.JPG

IMG_9143.JPG

IMG_9146.JPG

16/12/2020 - Dynamische knipperlicht geïnstalleerd
16/12/2020 - Black Magic spiegelkappen geïnstalleerd
18/12/2020 - H15 LED verlichting van LedPerf geïnstalleerd

IMG_9923.JPG

05/02/2021 - Luxe kentekenplaten + houders zonder reclame rand geïnstalleerd
08/03/2021 - Navigatie software geüpdatet naar versie 2021
15/03/2021 - Vega 19" + Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 gemonteerd (en spacers gedemonteerd. Deze staan overigens te koop. Zie ook: https://www.skodaforum.nl/forum/i/h-r-20mm-spacers-zilver-2-stuks.43053/)

IMG_0518 copy.jpg

IMG_0519 copy.jpg

IMG_0520 copy.jpg

IMG_0522 copy.jpg

Welke aanpassingen zou ik wellicht nog willen doen aan de wagen?
- Chiptuning is wel een wens.
- Evenals het verlagen van de wagen is een van de wensen
- Installeren van de LED spiegelverlichting (die wel past, wellicht die van SS)
- Eventueel achteraf installeren van voetenverlichting (indien niet een te hels karwei)
- Ditzelfde geld voor het installeren van deurverlichting
- Hood dampers installeren
- Achteruitrijcamera (@Antera ik begreep uit een andere post dat jij daar wellicht ook bij kan helpen)

Voor toekomstige aanpassingen zal ik dit topic gebruiken om jullie op de hoogte te brengen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Mooi man, en alle mods keurig op datum bijgehouden, strak! En die verlaging is aan te raden ja, gaat hem echt goed doen. Ik volg het project met belangstelling in elk geval :thumbsup:
 

vennix

Actief lid
Thanks @JeSko @Patron :D. Het is leuk dit te kunnen delen met mede enthousiastelingen. De mods moesten inderdaad wel even keurig op datum worden benoemd. Ook een leuke referentie voor mezelf wanneer ik wat heb gedaan.
 

vennix

Actief lid
@bijjohnder Haha! Niet de eerste gedachte, maar zeker een bijkomend voordeel. Het regende die dag en ja ik had niet bijzonder veel zin om nat te worden met foto's maken :maakmegek:. Plus was ik toevallig in de buurt. Resultaat is niet onaardig, al zeg ik het zelf :D
 
Laatst bewerkt:

marwin

Forumguru
Mooie auto man.. Nou je kan voorlopig nog wel even vooruit qua aanpassingen!
Maar lekker bezig zo! geniet er van en houd de glimmende kant boven he!:tegek:
 

JeSko

Forumguru
Het is echt leuk om met de auto en de camera plekjes op te zoeken en daar foto's te nemen, een bos, bospad, industrie zone, water, oude brug, of een tankstation in het donker (die hebben meestal goede belichting waardoor de foto's een hele sfeer meekrijgen) zijn enkele voorbeelden waar je goede sfeervolle kiekjes kan nemen. Je foto's zijn erg knap trouwens, doen de auto recht aan en een goede locatie gekozen!
 

vennix

Actief lid
@marwin Haha thanks. Ja ik kan me nog wel even zoet houden. Wie zegt dat de onderkant niet ook mooi glimt :pardon::pieker:.

@JeSko Thanks voor de tips. Dat wil ik, zodra het weer het weer (snap je het nog :maakmegek:) wat meer toelaat, zeker gaan doen! Dit waren een paar quick snaps tussen de bedrijven door. Moest natuurlijk wel iets van beeldmateriaal hebben van de meest recente aanpassing. Maar thanks!
 

Smeeuwis

Donateur
Mooie auto en veel leuke MODs gedaan, top. Veel plezier er mee. Een verlaging zal hem idd goed doen.

Voor deurverlichting heb ik een jaar of 5 terug een how-to geplaatst inclusief materiaallijst. Ik neem tenminste aan dat je de rode reflectoren in de voorportieren wil vervangen door lampjes. Dat heb ik op mijn 1e O3 gedaan. Kan je zelf, wel even inleren via VCDS.

De footwell verlichting is voor zover ik weet niet voorbereid, dus dat zou draden trekken en alles er bij betekenen.

Spiegelverlichting (ik neem aan de instapverlichting) is gewoon 2 T10 lampjes, die kan je simpel door 2 T10 LEDjes vervangen. Demonteren van de kappen is even wat tricky.

Een tip kan zijn het aanbrengen van geluidsdemping aan de binnenzijde van de motorkap. Zit bij de diesels standaard er op maar bij benzine versies niet. Een kennis had daar in zijn 1.4 positieve ervaringen mee qua interieurgeluid.

Laatste tip: je kunt de plafonnière vóór (bij de binnenspiegel dus) vervangen door een versie met verlichte knoppen en twee LEDjes die de middenconsole rondom de pook verlichten. Kostte plm. 100 euro, heb ik toen vooral gedaan om in het donker de knoppen van de binnenverlichting te kunnen vinden.
 

vennix

Actief lid
@Kanerr Haha, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

@Smeeuwis Thanks! Ik geloof dat ik inderdaad wel al eens een how-to voorbij heb zien komen / heb gevonden op het forum, dus dat zal zeker van pas komen. Ik bedoel dan inderdaad de rode reflectoren vervangen voor lampen. Ik gok dat ik er dan een lampunitje in zal moeten zetten die als vervanging dient voor de rode reflector? Lijkt me vooral chique dat, wanneer ik de deur open doe, er "skoda" op de grond wordt geprojecteerd.

Voor wat betreft de footwell verlichting; draden trekken zal niet de meest makkelijke klus zijn voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan, gok ik? Afijn, dit is niet het eerste op de lijst.

Voor de spiegel heb ik er nu inderdaad 2 Ali LED-jes in zitten. Wel vond ik de lichtverdeling in de lampunit niet geweldig mooi, al wordt er nu wel veel meer licht gegeven dan eerst. Ik denk dat het hele unitje vervangen voor een LED unitje wellicht een mooie aanvulling zal zijn.

Mocht ik last gaan ervaren van het geluid van de auto, zal ik zeker aan deze tip denken! Maken diesels dermate veel "lawaai" dat die bekleding nodig is? Ook weet ik niet of het geluid nog heel objectief is, aangezien er nu 19" velgen en smallere banden onder de auto zitten. Ik moet daar overigens wel bij zeggen dat ik de geluidstoename / trillingen / etc enorm vind meevallen (tot zover).

Ik geloof dat deze plafonnière al in mijn wagen is geïnstalleerd. Mijn middenconsole wordt altijd al netjes verlicht vanuit daar. Ook zijn mijn knoppen verlicht geloof ik :D
 

JeSko

Forumguru
Ik denk dat het hele unitje vervangen voor een LED unitje wellicht een mooie aanvulling zal zijn.

Heb ik ook gedaan, geeft veel meer licht dan een enkel T10 ledje inderdaad, maar houd er wel rekening mee dat die units vaak niet één op één passen, heb bij mijne ook wat moeten bijschaven aan het LED unitje om het één en het ander passend te maken.

20201124_174731_copy_1512x2016.jpg

Maken diesels dermate veel "lawaai" dat die bekleding nodig is?

Ja ten opzichte van een TSI toch wel, een TDI van VAG heeft vaak dat herkenbare geratel op lagere toeren, ééns ik met mijn TDI op snelheid zit valt dat wel weg, het is bij stadsverkeer of acceleraties dat de TDI rumoerig is. Een TSI is vele malen stiller.
 

Sjoerdb

Forumguru
Mooie bak heee!

Voor de knipper lichten in je spiegels zijn tegenwoordig 2 versie te vinden op Ali, de eerdere versie is alleen met de oranje loop lichten, de nieuwere versie is dubbel verlicht, schijnt blauw tijdens uitklappen en oranje loop lichten tijdens knipperen.

Ik heb zelf geen probleem gehad met de spiegel verlichting kwa pasvorm, 1 op 1 uit gewisseld.

Led geeft zoveel meer licht!

De voet verlichting staat ook nog in mijn planning, ik zoek nog een goeie uitleg of inbouw tips en van wie dan te kopen....
 

vennix

Actief lid
@Sjoerdb Thanks! Altijd leuk om te horen dat anderen het ook kunnen waarderen. Ten behoeve van de knipperlichten; hoe bedoel je dat precies met de nieuwere versies? Ik heb de dynamische knipperlichten inderdaad van Ali. Degene die ik heb gekocht waren van erg goede kwaliteit. Ik kon zelfs voor een "smoked" glaasje kiezen, wat ik persoonlijk ook weer fraai vond kleuren bij de zwarte spiegelkappen. Ik had eigenlijk een video willen delen in mijn originele post, maar ik kon maar 14 afbeeldingen kiezen :cry:. Hierbij alsnog een gifje van hoe ze nu zijn geïnstalleerd.

panda_dynamic_blinker.gif

Mocht je overigens eerder beginnen aan de voetverlichting én je hebt een goede handleiding / referentie gevonden, let me know!

Overigens een andere leuke optie op de wagen, waar ik wel pas later achter kwam :pardon:, is de voorruitverwarming. Wat is dat ideaal zeg!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan