Do's & Dont's

Hallo,

Zojuist heb ik een account aangemaakt en hoop op dit forum wat tips & trucs te krijgen. Allereerst zal ik me even voorstellen: René, net 48 geworden en woonachtig in het mooie Groningen.

Ik hoop dat ik mijn vraag hier in het juiste topic plaats, zo niet dan hoor ik het graag. Of wellicht kan een moderator het verplaatsen naar de juiste plek.

Ik ben fanatiek windsurfen en me aan het oriënteren voor een andere auto. Omdat er nog al veel surfspullen mee moeten naar de waterkant dus op zoek naar een auto met veel ruimte. Ik heb mijn oog dan ook laten vallen op een Octavia of een Yeti. En hoop hier wat tips & trics te krijgen waar op te letten tijdens een eventuele aankoop.

Ik zoek een wagen waar ik qua onderhoud (buiten het reguliere om) niet te veel kosten aan heb. Dus uiterlijk is van minder belang. Kunnen jullie mij op weg helpen ? Welke motoren wel of niet ? En bij welke km stand komt er groot onderhoud etc. En waar moet ik nog meer rekening mee houden en op letten ?
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Groet René


Budget: € 8000,-
Km/Jaar: 3000
Brandstof: Benzine
 

EdK

Forumguru
Allereerst zal ik me even voorstellen: René, net 48 geworden en woonachtig in het mooie Groningen.

Ik hoop dat ik mijn vraag hier in het juiste topic plaats, zo niet dan hoor ik het graag.
Vragen ga ik niet over maar voorstellen kun je het beste in de meet en greet doen !
Heeft ook nog voordeel als je ooit wat wil verkopen
 

Cordoba

Forumguru
Nu is een surfplank natuurlijk geen kayak (zoals @Canon-Eye nog wel eens op de auto heeft als ik me niet vergis), maar een Yeti is natuurlijk wel een stuk hoger om een plank op het dak te tillen (of is je plank zo kort dat ie in de auto past?).
Duur onderhoud zoals distributie, is vaak gebaseerd op aantal km's en in geval dat de motor een distributieriem heeft, ook nog op leeftijd van de riem. Andere zaken zoals schokbrekers, remschijven/blokken, remschoenen zijn ook sterk afhankelijk van het gebruik, dus dat is op basis van km-stand of leeftijd van de auto moeilijk te voorspellen.

Misschien is het handiger als je een auto hebt, waar je interesse in hebt, hier plaatst met een linkje, zodat mensen daar op kunnen reageren, en aangeven waar je op moet letten bij aankoop.
 

Duijzer

Donateur
Octavia is een prima keuze. Als vermogen er niet toe doet kunt je met een kleine benzinemotor prima uit de voeten. Bij de 1.8 moet je opletten voor olieverbruik door slechte zuigerveren, daar is hier zat over te vinden.
Qua model is er binnen je budget keuze uit een Octavia 2(Facelift) of een Octavia 3. De drie is wat moderner en heeft het nieuwe onderstel, maar je kunt ook gaan voor een complete O2 met weinig km’s. Riem of ketting is per motor verschillend. De vervangingsinterval kun je vinden op diverse websites, onder andere skoda.nl.

Een Yeti is een ander type, zit wat hoger en oogt weer anders. Let ook daar op de 1.8 tsi motor.
 
Nu is een surfplank natuurlijk geen kayak (zoals @Canon-Eye nog wel eens op de auto heeft als ik me niet vergis), maar een Yeti is natuurlijk wel een stuk hoger om een plank op het dak te tillen (of is je plank zo kort dat ie in de auto past?).........

Allereerst dank voor de reacties. Boards zijn max 2.50 lang en gaan dus in de auto.

twee boards, 3 zeilen, 3 masten, een giek en de nodige zooi moeten mee
 
Octavia is een prima keuze. Als vermogen er niet toe doet kunt je met een kleine benzinemotor prima uit de voeten......
Qua model is er binnen je budget keuze uit een Octavia 2(Facelift) of een Octavia 3. De drie is wat moderner......

Vermogen is idd van ondergeschikt belang.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn kajaks zijn respectievelijk ca. 19 en 32 kilo zwaar en dik 5 meter lang, reden om bij voorbaat af te zien van SUV-achtige voertuigen en vast te houden aan een gewone combi. Bij een SUV-achtige auto moet ik veel te hoog buiten mijn macht gaan tillen op momenten dat ik in mijn eentje op pad ben, zeker nu ik toch stiekem een dagje ouder word. Daarom had ik die lichtere versie juist erbij gekocht tegen de tijd dat ik met pensioen ging.
Een surfplank is een stuk hanteerbaarder (korter en lichter), maar ik zou je toch aanraden om het til(on)gemak wel degelijk in de overwegingen te betrekken.
 

VAG-man

Forumguru
Met zo weinig kilometers per jaar zou ik eerder huren, maar goed dat is een andere discussie.

Ik zou gaan voor een meest simpele Octavia. Motortype maakt niet zoveel uit als het maar niet een 1.8 of 2.0 is voor bouwjaar 2016. Een 1.2 of 1.4 zal zeker voldoende zijn om de spullen te vervoeren.
 

s-line

Forumguru
Maar bij de 1.2 tsi moet je weer op de ketting letten. Kortom de meeste vag motoren hebben zij eigen nukken tegenwoordig.....:sterretjes:
 

haassie

Forumguru
Ik ben zelf ook windsurfer en stel me deze vraag ook altijd en ben ooit uitgekomen bij een superb station....neem meestal afhankelijk van de wind een tweetal surfplanken mee varierend van 120l/97l/80l....3 zou ook nog wel kunnen en een zooi zeilen en gieken. Zomers op reis gaat het spul op het dak en deels in de caravan.

Heb ooit een zafira gehad, kon ook veel in, maar door de AGR sportstoelen toch minder, konden niet voorover worden geklapt door veiligheids kabel die in de stoel zat....balen, kom je pas na aanschaf achter. De busachtigen hebben gewoon meer laadruimte dan een suv/station. Betere hoogte/lengte. Maar zijn minder mooi. Deelbaarheid van achterbank bij voorkeur 2/3 rechts....sommige merken hebben dit juist andersom.

Voor wat betreft kosten aan een auto is een beetje koffiedik kijken, sommigen op het forum hebben nooit problemen. Heb een dealer onderhouden exemplaar bij een dealer gekocht (want die zijn betrouwbaar?)....zoals genoemd heeft ieder VAG product wel zn nukken. mijn 1.8 tsi bv...

-DSG - (2x) koppeling /(1x) DM vliegwiel - gelukkig alleen aanschafprijs vliegwiel hoeven betalen (450eu) - koppeling 2x garantie. Om de bak beter te laten schakelen andere software (prijs afhankelijk van tuner) - advies neem a.u.b. handgeschakeld.
-Motor 1.8tsi (2011) - onlangs olie revisie gehad ivm de gevreesde olie schraapveren (zuigers, ketting,spanners en wat ander spul . calculeer deze alvast in tenzij het al uitgevoerd is. (2500eu) - kan je meenemen in je onderhandeling als besluit een mogelijke olieboot te kopen. na 2014 modellen minder problemen hiermee.
-Waterpomp bij een hoop modellen niet goed.
-brandstof HD pomp in mijn geval (500eu)
-lekke afdichtring injector (stukprijs 1,00eu maar 400 eu reparatiekosten)
-onlangs onderstel vv maar dat is een regulier slijtage deel, mag wel eens na 200dkm

Nu is de auto goed en hoop dat het even zo blijft. Heeft me al genoeg gekost haha.

Heb je huis met een erf/garage, wat ik niet heb, neem een kar haha...kijk altijd jaloers naar die mannen.
 

Tees

Donateur
Volgens mij kom je voor dat bedrag heel goed uit met een Octavia combi, zoals al gezegd hier ofwel een 2FL of een oudere 3.

Qua motor zou ik sowieso wegblijven van de grotere jongens, waarom zou je ook met zo weinig kilometers? Vooral de 1.2 TSI heeft wat nukken gehad aan het begin, maar als de ketting al eens vervangen is, dan heb je daar volgens mij niet zo veel problemen meer mee. De 1.4 heeft de reputatie iets robuuster te zijn, maar of dat echt zo is, of alleen maar door dat kettingprobleem van de 1.2 gekomen is?

En iedereen hoopt natuurlijk een auto met weinig onderhoudskosten te kopen, maar je kan geluk of pech hebben...dat is helaas niet altijd van tevoren te zien, horen of voelen aan een auto.
 

Edwinz

Forumguru
Hallo,

Zojuist heb ik een account aangemaakt en hoop op dit forum wat tips & trucs te krijgen. Allereerst zal ik me even voorstellen: René, net 48 geworden en woonachtig in het mooie Groningen.

Ik hoop dat ik mijn vraag hier in het juiste topic plaats, zo niet dan hoor ik het graag. Of wellicht kan een moderator het verplaatsen naar de juiste plek.

Ik ben fanatiek windsurfen en me aan het oriënteren voor een andere auto. Omdat er nog al veel surfspullen mee moeten naar de waterkant dus op zoek naar een auto met veel ruimte. Ik heb mijn oog dan ook laten vallen op een Octavia of een Yeti. En hoop hier wat tips & trics te krijgen waar op te letten tijdens een eventuele aankoop.

Ik zoek een wagen waar ik qua onderhoud (buiten het reguliere om) niet te veel kosten aan heb. Dus uiterlijk is van minder belang. Kunnen jullie mij op weg helpen ? Welke motoren wel of niet ? En bij welke km stand komt er groot onderhoud etc. En waar moet ik nog meer rekening mee houden en op letten ?
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Groet René


Budget: € 8000,-
Km/Jaar: 3000
Brandstof: Benzine
Lekker hoor om te windsurfen! Ooit wil ik dat weer oppakken.

Als brandstof niet heel veel uitmaakt... lekker groot blok nemen?:D
Merk tot nu toe dat mn 2.8 vele malen beter presteert en qua pech met onderdelen het ook zeer meevalt vergeleken eerdere kleinere auto's....
Maargoed dat kan ook mijn pech zijn geweest.
 
Bovenaan Onderaan