Twijfel over trekhaak aanschaffen (welke )en parkeersensoren

Alexander68

Senior Member
Goedemiddag,

Ik kan van mijn ouders een caravan krijgen echter op onze auto (fabia combi uit 2015 , 5 versnellingen , 1,2 tsi .) zit geen trekhaak.

Ik heb drie parkeersensoren achter en twijfel heel erg of ik het aanbod aan moet nemen. Wat is dan handig een vaste haak of afneembare haak en waar moet ik dat betrouwbaar laten doen ? Skoda garage kost 800 euro en bij een andere 500 euro ... zijn er problemen te verwachten ?

We zijn al wat ouder en op zich zou een caravan beter zijn dan een tent om in te slapen ivm de rug van mijn vrouw.... en we hebben nog een fietsendrager.... Ik weet even niet wat nu wijsheid is
 

leon-cupra

Forumguru
Wij hebben een afneembare trekhaak. Ik vind een trekhaak een lelijk ding dat de achterkant verpest. Dus als we hier de trekhaak niet gebruiken gaat de haak er onmiddellijk terug af.

En problemen zal je niet onmiddellijk mogen verwachten. Trekhaak is nu ook niet het moeilijkste om te monteren door een professional. Juist maken dat ze coderen dat de parkeersensoren "weten" dat er een trekhaak is.
 

EdK

Forumguru
Tsja een vaste haak of een verwijderbare is een keuze die je zelf moet maken.
Vind je het niet erg om die haak altijd zien uit te steken, neem dan lekker een vaste haak.
Vind je het geen gezicht die haak zonder er wat op of aan en wil je daar meer euries voor uitgeven neem dan een afneembare.

En weet niet in welk deel van NL je woont, maar is Breda berijdbaar voor je dan zou je eens contact kunnen opnemen met een @Antera voor montage en coderen...
Vermoed dat dit zeker de rit waard is !
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Afneembare haak is voor sommigen esthetisch mooier. Afneembaar is sowieso duurder.

vaste haak is makkelijk, zit er immers altijd. Is goedkoper.

vwb je parkeersensoren maakt het niks uit vast of afneembaar als de juiste modules Maar ingeleerd worden op je fabia.
 

Alexander68

Senior Member
95289817_2747392635358061_8092103459546857472_n.jpg
 

Alexander68

Senior Member
oke dan ga ik eens contact opnemen met @altera, woon naast rotterdam dus breda is wel aan te rijden, ik lees vaak mee en voor de rest geniet ik erg van mijn skoda van het voorjaar in de was gezet en binnenkort maar weer eens proberen te doen als het weer het toelaat en ik tijd heb..
 

tim_j

Senior Member
De max kogeldruk op een Fabia kan een dingetje zijn, dat is max 50 kg. Weet niet groot/zwaar de caravan is?
 
Laatst bewerkt:
Op caravantrekker.nl kun je kentekens van auto en caravan invullen.
Dan weet je direct of de combinatie goed is.

Ps. Heb zelf vaste trekhaak omdat er altijd mensen zijn die die de bumper aan moeten tikken bij het file-parkeren.
 
Ik heb destijds op onze Seat Toledo door een inbouwstation een trekhaak laten plaatsen, dat was een afneembare. Een vaste is uiteraard goedkoper. De meest verkochte merken zijn Brink en Thule. Wij hadden een Brink.

Destijds was ik dacht ik rond de 500-600 euro kwijt voor het inbouwen, met een 7 polige stekker weliswaar omdat ik toch geen sleurhut ging trekken. Alleen een 750kg aanhanger.

Idd laten inleren / aanmelden dat de sensoren niet aan gaan op het moment dat de aanhanger/caravan eraan zit.
 

Canon-Eye

Forumguru
vwb je parkeersensoren maakt het niks uit vast of afneembaar als de juiste modules Maar ingeleerd worden op je fabia.
Bij 3 sensoren (inplaats van 4) zit er vast en zeker eentje precies in het midden. In dat geval lijkt een wegklapbare of afneembare trekhaak de enige mogelijkheid, want een vaste haak zal hoe dan ook permanent midden in het "beeld" zitten. Dat ga je niet weg-coderen, denk ik zo?
 
Bij 3 sensoren (inplaats van 4) zit er vast en zeker eentje precies in het midden. In dat geval lijkt een wegklapbare of afneembare trekhaak de enige mogelijkheid, want een vaste haak zal hoe dan ook permanent midden in het "beeld" zitten. Dat ga je niet weg-coderen, denk ik zo?
Als ie er voor zit geeft dat problemen ja. De toledo die wij hadden had ook 3 sensoren, maar de trekhaak kwam niet voor de sensor te zitten, die zat daar net ff onder.. hoe het bij een Faab is weet ik niet.. Maar dient wel idd even onderzocht te worden.
 

tim_j

Senior Member
Bij 3 sensoren (inplaats van 4) zit er vast en zeker eentje precies in het midden. In dat geval lijkt een wegklapbare of afneembare trekhaak de enige mogelijkheid, want een vaste haak zal hoe dan ook permanent midden in het "beeld" zitten. Dat ga je niet weg-coderen, denk ik zo?
Heb toevallig ervaring met een Fabia met vaste haak waarvan deze nog niet is ingeleerd. De sensoren gaan niet af door de haak met achteruit rijden. Verlichting werkt wel gewoon, maar de sensoren slaan wél alarm als je met fietsendrager achteruit rijd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik had op mijn Fabia 4 sensoren en nul problemen met de vaste trekhaak bij het achteruitrijden. Die was blijkbaar correct ingeleverd, want met een ingeplugd stekker (fietsdrager of aanhanger, dat maakt natuurlijk niet uit) verscheen het aanhangersymbool op de display van de Swing zodra de achteruitversnelling werd ingeschakeld. Zoals het hoort...

Overigens heeft een familielid sinds kort een VW kampeerbusje (T5 4x4 uit 2012) waarop bij aankoop zowel 4 parkeersensoren als een trekhaak gemonteerd zijn. Achteruitrijdend werkt alles naar verwachting, zolang er maar geen dop op de trekhaak zit. Mét dop gaat'ie namelijk wel piepen. Dus het kan blijkbaar vrij nauw luisteren...
 

brepus13

Forumguru
Bij 3 sensoren (inplaats van 4) zit er vast en zeker eentje precies in het midden. In dat geval lijkt een wegklapbare of afneembare trekhaak de enige mogelijkheid, want een vaste haak zal hoe dan ook permanent midden in het "beeld" zitten. Dat ga je niet weg-coderen, denk ik zo?

daar heeft Skoda vast wel over nagedacht. Heb nog nooit gehoord dat de fab niet met vaste trekhaak leverbaar is. Je codeert sensoren trouwens nooit weg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb nog nooit gehoord dat de fab niet met vaste trekhaak leverbaar is.
Wie heeft het dáár nou over? Ik stel alleen maar dat een vaste haak geen goeie optie is als je 3/DRIE parkeersensoren hebt (zoals TS aangeeft), waarvan er dan logischerwijs eentje in het midden zit.
De trekhaak zit (vermoedelijk :) ) ook in het midden, dus de kans op een conflict is dan bovengemiddeld.
 
Een vaste trekhaak geeft geen problemen.
Ook niet bij het achteruitrijden met fietsendrager.
Heb zelf vaste trekhaak.
 

brepus13

Forumguru
Wie heeft het dáár nou over? Ik stel alleen maar dat een vaste haak geen goeie optie is als je 3/DRIE parkeersensoren hebt (zoals TS aangeeft), waarvan er dan logischerwijs eentje in het midden zit.
De trekhaak zit (vermoedelijk :) ) ook in het midden, dus de kans op een conflict is dan bovengemiddeld.

excuses De boodschap kwam onvoldoende over ben ik bang, ik zal hem even toelichten. Als Skoda de trekhaak levert als optie zullen ze ook nagedacht hebben over de sensoren. 3,4 of 6 maakt niks uit. Het blijft gewoon werken zoals Skoda dat bedacht heeft. Een vaste Trekhaak afraden lijkt me dus raar aangezien Skoda ze ook zo verkoopt toch?

klein zijsprongetje vwb coderen: na installatie trekhaak op mijn vorige S2 kreeg ik regelmatig valse meldingen van de middelste 2 sensoren. Ze reageerden op de trekhaakdop. Na correct aanmelden van de trekhaak nooit meer de valse meldingen gehad. De sensoren deden het nog gewoon.
 
Bovenaan Onderaan