Skoda Rapid spaceback Drive 2017

Hallo leden,

Misschien een stomme vraag enkel kom er niet achter

Sinds een paar dagen zijn wij de trotse bezitter van een Skoda Rapid Spaceback Drive uitvoering en moet zeggen het rijdt heerlijk!

Enigste wat opvalt is dat de centrale deurvergrendeling automatisch de deuren op slot doet als we gaan rijden.

We kunnen hem handmatig uitschakelen met de knop op het console enkel na een tijdje gaat hij automatisch weer op slot.

Hoe kan ik dit uitzetten gezien ik het niet zo fijn vindt dat de deuren op slot zijn mocht er iets gebeuren
 

Henrik

Forumguru
Als de deuren automatisch worden vergrendeld, dan is dat tegen openen van buitenaf. Van binnenuit kan je de deuren altijd direct openen met de hendel. Ook als dr automatische vergrendeling is ingeschakeld. Ik vind het zelf juist wel een prettig idee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het zou ook ergens in het menu terug te vinden moeten zijn (ik vermoed bij Wagen, c.q. Car).
Ik heb het ook aanstaan en vind het juist prima. Het voorkomt bv. dat iemand bij een verkeerslicht onverhoeds je achterdeur openrukt en er met je laptop- of fototas vandoor gaat (die heb ik nogal eens bij me).

En als je een deur van binnenuit opent (kan altijd) dan gaan meteen alle deuren weer van slot.
 

Rallye

Forumguru
Van binnenuit kan je de deuren altijd direct openen met de hendel. Ook als dr automatische vergrendeling is ingeschakeld.

Klopt. Bij mijn meest recente Skoda moet je dan wel twee maal aan de hendel trekken. Als ik de sleutel uit het contactslot haal gaat hij sowieso open.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Geen menu optie om het uit te zetten op de rapid? Anders dan iemand met VCDS idd even laten toveren
 

DieselTDi

Forumguru
Probeer eens de knop in de auto lang ingedrukt te houden. 15 sec ong.
Veel vag wagens wisselen dan van auto op slot naar manueel

Staat bv ook niet in mn boekje van mn sub. Werkte wel zoals ik zei..

Weer aanzetten... Zelfde herhalen
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als je het na de uitleg nog steeds uit wil schakelen kan dat volgens mij ook via het mediasysteem, uit het hoofd 'car' selecteren, en dan via 'instellingen' (afb. tandwielen), en dan even scrollen tot je autolock tegen komt. Overigens sluit het systeem pas automatisch op het moment dat je de 15 km/u bereikt.
 

JeSko

Forumguru
Valt dat niet in te stellen @Cordoba ? Ik meende van wel, zodoende kan je de snelheid kiezen waarop de deuren zich automatisch sluiten.

Edit: inderdaad via de BC zoals @Wodkadrinker al aangaf hieronder.
 
Laatst bewerkt:

Wodkadrinker

Actief lid
In en uitschakelen via CAR drukknop en zoeken in menu wat verschijnt Dit werkt op de Admunsen zo dan bij mij.
Snelheid inschakelen bij mij ongeveer +/- 20 km/ u
Ben ook tevreden met het ingeschakeld rijden.
 

FabiaLicious

Actief lid
@Wolf1976 ik heb het jbij mijn Rapid uist via het menu aan gezet, vindt het wel een prettig idee dat een ongenode gast bij een stoplicht bijvoorbeeld eerst even moet kloppen :-0
 

Cordoba

Forumguru
Valt dat niet in te stellen @Cordoba ? Ik meende van wel, zodoende kan je de snelheid kiezen waarop de deuren zich automatisch sluiten.

Edit: inderdaad via de BC zoals @Wodkadrinker al aangaf hieronder.

Je kunt dit in- of uitschakelen maar niet kiezen bij welke snelheid het inschakelt (of misschien als je heel erg diep in de programmering gaat rommelen met VCDS of iets vergelijkbaars), en eerlijk gezegd lijkt het mij ook totaal niet interessant of het bij 15 km/u of bij 25 km/u inschakelt.
 

DieselTDi

Forumguru
Damn... Daar heb je me.
Zoals ik al zei. Vaak kan je die functie aan en uit zetten door de knop in je dashboard langwr ingedrukt te houden.
Persoonlijk heb ik hem ook aanstaan.
Deurtjes dicht niets te jatten bij stoplicht.
Hij is snel genoeg te openen als het moet.
Maar ja ieder zijn of haar voorkeur
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt dit in- of uitschakelen maar niet kiezen bij welke snelheid het inschakelt
Het afsluiten van de deuren gebeurt volgens mijn (overigens niet wetenschappelijk gevalideerde) waarneming bij dezelfde snelheid waarbij ook de "gordel niet vast" piep erin komt en waarbij de rechter buitenspiegel terug omhoog komt als die was gekanteld bij het inschakelen van de achteruitversnelling. Ik vermoed dat er bij een vaste snelheid van zo'n 10 à 15 km/u ergens een signaaltje wordt afgegeven waarmee diverse zaken aangestuurd kunnen worden.
 
Bovenaan Onderaan