Flitsmeister voortaan verboden?(in Duitsland)

hemi24

Forumguru
Klinkt bijna als vervroegde 1april grap..!

Straks gaan ze de snelheidsborden ook nog afplakken, rare Duitsers...

Volgens mij is Waze boven alles een navigatie-app, dus beetje raar om dat als illegaal te bestempelen.
Er zal wel een update komen met beperkte functionaliteit voor Duitsland...

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Voor de topictitel zou het misschien handig zijn om aan te geven dat het over Duitsland gaat. Ik zag in Nederland wel ook al als aanwijzing voor het dalende bedrag aan boetes een verwijzing naar Flitsmeister.....

Volgens mij zou het bij boetes niet om opbrengsten mogen gaan, maar om verkeersveiligheid. Je kunt niet overal handhaven, dus ga je op de gevaarlijkste tijden/plekken staan. Als dat tot effect heeft dat er op die plekken niet te hard gereden wordt heb je volgens mij je doel bereikt - nog afgezien van de vraag of snelheid wel het probleem is. Het zou in ieder geval niet over opbrengst moeten gaan. Dat het daar wel over gaat is een teken aan de wand......

De Stip

Forumguru
Ach, we zullen zien. In hun vrije tijd zijn de diverse lieden (VVN, politie etc.) ook gewoon onderweg in hun privé auto's en zullen FM ook gebruiken denk ik zo.

Rallye

Forumguru
Net als vroeger weer een lijstje kentekens in de auto.......

Natuurlijk is het die meneer zijn vak om te overdrijven, maar dat je dit soort dingen zonder onderbouwing kunt zeggen:

1BA903D2-10B8-4F42-BF71-752DEC0CB83B.jpeg

Daar kan ik dan wel, net zo min onderbouwd overigens, tegenover zetten dat doden vooral vallen door verkeersfouten. Mogelijk draagt snelheid in een aantal gevallen dan bij aan de ernst van de gevolgen. Ik zie nauwelijks asociaal gedrag dus daar komen die doden zeker niet van. Bij die fouten gaat het vooral om niet kijken, niet spiegelen, verkeerde plaatsing op de weg, afgeleid zijn door de telefoon etc. Daar wordt nauwelijks op gecontroleerd (want te moeilijk). Als je je aan de maximumsnelheid houd kun je in Nederland alles maken....

Verschil tussen die meneer en mij is dat hij het beleid uitvoert. En dan dit soort dingen roepen. Droevig.

AndreM

Forumguru
Heb je Apple CAR Play, dan kan je Flitsmeister toch in Duitsland gebruiken. ;)
Ik heb net mijn vakantie achter de rug en heb zowel de heenweg als terugweg Flitsmeister via Apple CAR Play geactiveerd.
Bij gebruik van Google maps draait Flitsmeister op de achtergrond mee, niet zichtbaar, en wanneer er een melding komt krijg je kort een pop-up met een gesproken melding.
Het display van je foon blijft dan gewoon zwart, dus Is het niet zichtbaar dat je Flitsmeister gebruikt. :yeehaa:

Rallye

Forumguru
Ook zonder Carplay kun je FM gebruiken. Met Carplay is het evengoed verboden: je mag niet gewaarschuwd worden door een app, op de telefoon of anders.....

Japanese Power

Donateur
ACP of niet. Het is simpelweg verboden in DU. Maar goed. Handhaven is 2. Ben ook net thuis uit DK en heb dankbaar gebruik gemaakt van FM op m’n reis door DU.

Volvo_440_turbo

Senior Member
Waarom heb je het nodig in Duitsland? De files blijven daar groeien :D Van de zomer ben ik door Duitsland gereden en enkel flitsers tegengekomen bij wegwerkzaamheden.
Ik reed met WAZE en Tom Tom flitsers, ik kreeg op tijd meldingen maar vraag me niet meer welke app van de twee de melding af. Ditmaal heb ik me in Duitsland wel ingehouden want er zat een olielek rond mijn injecteurs waarvan ik niet wist hoe ernstig.
De vraag is nu wel, als de politie je controleert, wat bijna onbestaande is, welk verhaal heb je klaar?
Het mag zelfs niet op je smartphone staan las ik.
En zeg nu eerlijk, 75 euro boete valt toch wel mee? Toch goedkoper dan je auto hier in België in beslag genomen als je met een illegale radardetector rondrijdt.

Eigenlijk gebruik ik die apps in het algemeen enkel om te weten hoe snel je mag, niet om de crimineel uit de hangen (heel stiekem soms wel, maar enkel op een lege autostrade, ik spreek niet over mijn jonge zotte jaren...), ik probeer sowieso mijn routes te plannen langs snelwegen waar je onbeperkt snel mag daar.

Rallye

Forumguru
@AndreM De wettelijke omschrijving zal zijn dat de bestuurder hem niet mag gebruiken, zie ook het stuk uit de eerste link. Over degene die niets bestuurt heeft de Duitse wegenverkeerswet waarschijnlijk niets te zeggen.

Vergelijk het met het Nederlandse verbod op mobieltjes achter het stuur: dat gaat niet over bellen, maar over “in de hand hebben”. Je moet een kapstok hebben om het verbod aan op te hangen. In Duitsland is dat “gebruik door de bestuurder”, waarschijnlijk omdat de wet dat alleen zo toelaat. Ondanks dat dit ontgaansmogelijkheden oplevert.

@Volvo_440_turbo Volgens het stuk in de link mag FM wel op je telefoon staan. Overigens weinig files gehad in Duitsland.

Japanese Power

Donateur
Waarom heb je het nodig in Duitsland? De files blijven daar groeien :D...
Huh. Al 15 jaar alleen file ervaring bij Hamburg vanwege de enorme werkzaamheden. Verder nooit file gehad daar. Hangt wellicht ook af van het tijdstip en de dag. Ik kachel altijd in de nacht door DU en dan is het prima te doen.

Bovenaan Onderaan