Dagrijverlichting omzetten naar mistlampen vagcom

Goedemiddag,

Vanmiddag ben ik een tijdje bezig geweest met de Vagcom. Na veel proberen, googlen en zoeken krijg ik het niet voor elkaar.

Wat ik graag zou willen is dat als de DRL aanstaat, niet de H15 lampen in de units gaan branden, maar de mistlampen (voor) onderin de bumper.

Hieronder een foto van wat ik bedoel. (@HarrieSkoda ik heb even je foto geleend ;))

1k0.jpg

Is er iemand hier die mij kan helpen aan de codering hiervan?

Alvast bedankt voor de moeite.

JeSko

Forumguru
@s-line zei wel eens dat dat zo jaren 90 is :D achteraf bekeken had ie wel gelijk, zou het niet doen, is gewoon minder mooi. Je hebt knappe gelijnde LED DRL streepjes die je koplampen accentueren, veel mooier dan die twee lompe blokken van onder :D

Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
@SkoOcta2016

Als je dat zo graag wil, heb je wel grote kans dat je diverse bonnetjes van oom agent gratis krijgt omdat je dan overdag met mistlampen aan rijd terwijl het zicht niet minder is dan 50 meter. :tegek:

Sjoerdb

Forumguru
Met de auto's van de laatste 5 jaar is het toch een zooitje kwa verlichting, echt geen touw meer aan vast te knopen. Dubbele mistlampen achter of enkele, stadslampjes met mistlampen, dagrijverlichting met en zonder dat de achterlichten mee branden, dus gewoon doen want de rest wordt ook niet bekeurd

Okki

Forumguru
@AndreM ...als de stadslichten niet meebranden, hoe weet oom agent dan dat het mistlampen zijn en geen dagrij verlichting is?

Dagrij verlichting zit bij elke auto weer op andere plekken....

AndreM

Forumguru
@AndreM ...als de stadslichten niet meebranden, hoe weet oom agent dan dat het mistlampen zijn en geen dagrij verlichting is?

Dagrij verlichting zit bij elke auto weer op andere plekken....

Okki, stadslichten bestaan al jaren niet meer, dat zijn parkeerlichten geworden.
En oom agent is ook geen dombo, want die rijden al jaren Volkswagen waar ook mistlampen op zitten met bochtenverlichting.
Als je iemand treft die op zijn strepen gaat staan, ben je de klos.

Sjoerdb

Forumguru
Mistlampen kun je ook om laten zetten dat ze mee schakelen wanneer je groot licht signaal geeft, is dat wel ergens toegestaan dan?

Uit de dagrijverlichting wordt niemand meer wijs tegenwoordig. Bij de ene auto zitten ze gecombineerd met grootlicht op een H15 lamp, bij de ander zijn ze weer verwerkt in het mistlicht. Geen touw aan vast te knopen.

Al vind ik persoonlijk de DRL’s in een H15 lamp zoals ze standaard op de O3 zitten, een beetje alsof de auto “scheel” kijkt. (I know; ‘t klinkt raar :maakmegek:)
Maar omdat ik het niet mooi vind, en in de mistlampen wel, wilde ik dit dus graag her-coderen.

Okki

Forumguru
stadslichten bestaan al jaren niet meer, dat zijn parkeerlichten geworden

Dan branden bij mij de parkeerlichten constant als ik dimlicht aan heb !?!?!?

Volkswagen waar ook mistlampen op zitten met bochtenverlichting

Nou die bochten verlichting zat bij sommige modellen onder in de bumper bij de mistlampen, maar bij andere modellen in de lampen (dim en groot licht) boven de bumper volgens mij...

Naast het feit dat agenten die in een VAG product rijden niet automatisch ook verstand van al die modellen hoeven te hebben toch?

Okki

Forumguru
Over makkelijk te interpreteren tekst gesproken trouwens...

Bochtverlichting is er om de berm en/of de zijkant van de weg beter zichtbaar te maken bij het nemen van een bocht. Het is geen mistlamp of richtingaanwijzer. Bij sommige auto’s worden de mistlampen wel ingezet als bochtverlichting, maar hebben ze oorspronkelijk dus een andere functie.

Met breedstralers worden doorgaans de mistlampen aan de voorzijde van een auto bedoeld. Een verstraler doet eigenlijk hetzelfde als grootlicht. Het gebruik ervan is dan ook aan dezelfde regels gebonden. De begrippen 'breedstralers' en 'verstralers' komen niet voor in de wegenverkeerswet. Formeel mag je deze verlichting daarom niet gebruiken.

Okki

Forumguru
Die branden gewoon mee,

Snap ik wel @Canon-Eye ...er wordt alleen door @AndreM gezegd dat stadslichten niet meer bestaan.

Maar zowel in de volksmond als in de wettekst wordt nog steeds gesproken van stadslichten

Screenshot_2020-07-27-22-36-12-614~2.jpeg

Parkeerlichten branden volgens mij ook óf alleen links óf alleen rechts (d.m.v. richting aanwijzer bij uitgeschakeld contact)

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Nou die bochten verlichting zat bij sommige modellen onder in de bumper bij de mistlampen, maar bij andere modellen in de lampen (dim en groot licht) boven de bumper volgens mij...
Ik zie bochtenverlichting eigenlijk alleen maar in andere (lager gepositioneerde) armaturen dan de koplampen en nooit in de koplampen zelf. En dat daarvoor meestal de mistlampen worden gebruikt is op zich nogal logisch, want dat zijn breedstralers*) die van nature al "om de hoek" schijnen.
Zelf vind ik het overigens totaal geen porem om ook overdag telkens één zo'n lamp te zien opbloeien. Ik heb de hochtverlichting dan ook laten uitschakelen - ik wil daar niet mee gezien worden.

*) edit: hier gehanteerd als technisch omschrijvende term, los van de vraag of de wet deze term al dan niet kent. ;)

Okki

Forumguru
In mijn Touran (ook VAG) zat de bocht verlichting daadwerkelijk in dezelfde armatuur als dim en groot licht. De mistlampen in de bumper waren echt alleen mistlampen.

AndreM

Forumguru
Die branden gewoon mee, ja. Het voordeel daarvan is dat in geval van één kapotte koplamp er toch nog een beetje licht aan die kant wordt uitgestraald en je dus iets beter zichtbaar blijft.

Dit is helemaal waar @Canon-Eye, alleen niet meer voor mijn auto.
Daar zit geen stadslicht meer in, kan het ook niet meer inschakelen.
Ik heb alleen de keuze uit dagrijverlichting of dimlichten en dan handmatig mistlampen schakelen.
En hoe komt dat, ik heb led matrix met groot licht assistent.
Als ik de richtaanwijzer bedient met uitgeschakelde motor gaat er een led branden.
Het mooie is ook dat in deze lampen bochtenverlichting zit die door de leds aangestuurd worden en niet door de mistlampen.

Wat dat betreft gaat de techniek snel in autoland. ;)

MaxN

Donateur
Bochtenverlichting van de Golf zit in de koplampen. Tussen de beide kampen in. Van voren bijna niet te zien. Zal ook zo zijn in de Touran gok ik.
8641478451_42ee12d914_o.jpg

Bovenaan Onderaan