Mijn 2019 Octavia III FL Combi vRS 245 'Luna'

Timmer

Donateur
Zoals ergens eerder aangegeven in het 'even voorstellen' topic, is zaterdag mijn wagen opgeleverd;

Hierbij dan ook de 'officiële' voorstelling van men O3, genaamd 'Luna'

2019 vRS 245 DSG7 Moon White (vandaar, Luna).

Mijn vorige wagen (Golf mk6 GTI Adidas edition, 270pk 400nm 6MT) heeft jammer genoeg de geest gegeven, en dus zodoende was ik op zoek naar een vervanger.
Via een jeugdvriend die autotransport doet en ook sinds kort een autohandel begonnen is, kwam ik de Octavia tegen. Initieel was ik wel wat terughoudend, want ja; 'goh, ne skoda ofwa?'.
Na het zien van een foto, had ik al iets van; 'ja, die ziet er ni slecht uit'.
En na een testrit, sjah, ze staat nu toch op de oprit :D
Ik heb de wagen 'zo goed als nieuw' gekocht, deze had een daginschrijving gehad, en als ik ze ging bekijken stond er net geen 30km op de teller.
Wagen was ingeschreven in Slovenië, door Porsche Leasing Slovenia, en daarna uitgevoerd. Ze kwam in België aan met de fabrieksverpakking er nog aan... :cheer:

Korte samenvatting;

O3 FL Combi
DSG7
Digitale instrumentencluster
Panoramisch dak
Dimmende binnen en buitenspiegels
Front assist
Adaptive cruise control
Wagendocumentatie in het Sloveens (<- dit moet ik nog dringend aanpassen :jaja:)
Sperdifferentieel voor
multifunctioneel stuurwiel
Amundsen radio met DAB+ en smartlink
Keyless entry
Automatische kofferklep
verwarmd stuur (gooooh, wat is dit leuk als de auto nog bevrozen is :cheer:)
...

Ervaring;

Ik heb NOOIT in mijn leven een automaat of dsg gehad, en de enige ervaring die ik heb met dergelijke wagens kan je wsl herleiden naar mss 20 tot 30u over 15jaar...

Het is wel iets anders DSG vs manueel, en ook de explosiviteit tegenover de GTI is minder.
Hoewel ik nog maar een kleine 300km heb gedaan, vind ik het wel een comfortabele wagen.
Iets minder hard afgeveerd dan de GTI, lineair optrekken vs explosief moet ik nog even aan wennen, maar ik vind deze wagen echt wel fijn om 'sportiever te cruizen'.
Het panodak helpt hier ook wel, ik miste dit van vroeger uit men Passat B6, en het is echt ideaal weer om met het dakje open, zonnetje derbij,goed muziekje op de (luide) achtergrond lekker te cruizen op ACC :)

De spiegel die kantelt in achteruit mis ik wel, en ik moet ook wel wennen aan de lengte van de wagen, alsook de dsg voor het inparkeren, maar dat lukt wel, en ik denk tegen dat ik ga tanken het wel vlot loopt.
Het geluid van de vRS vind ik eigenlijk wel iets tegenvallen, de GTI had een redelijk uitgesproken geluid tegenover deze, en die soundactuator/generator (hoe dat ding ook heet) is leuk de eerste 10min, maar na 300km begin ik me er al aan te ergeren :banghead:
Dus mss doe ik hier wel iets aan, alvast gaat die soundrommel der wel uit via obd11 of VCDS

Mods;
Momenteel nog geen.
Ik wou enkele tweaks doen via VCDS, maar mijn kabel ondersteunt modellen vanaf 2019 niet meer.
Maar, er is wel een OBDeleven Pro onderweg (en in de toekomst wsl een nieuwe VCDS ook...)

Toekomstige mods;
Ik ben er eigenlijk geen gekke dingen mee van plan, maar dit wel:
OBDeleven tweaks Done
Monte carlo reflector achteraan (sluit mooier aan ipv die rode lijn) Done
Start stop module met service function met custom harnas (dan moet ik niet in de draden snijden of strippen) Done
Ergens een 18" wintersetje zien te scoren Done
rubberen vloermatten voor de winterperiode Done
Moon white logo's voor en achter Done
Motorkap houders zodat ik die stomme pin niet moet steken:cry: Done
Mss hier en daar nog een modje als ik iets tegenkom, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Wat er hoogstwaarschijnlijk niet zal gebeuren is tuning (ecu en dsg)
Bepaalde ervaringen uit het verleden beïnvloeden de keuzes naar de toekomst


Foto's zeggen meer dan woorden, dus:


(foto's van het interieur zijn niet van super kwaliteit, dat kan in de toekomst wel aangepast worden)



1.jpg 20200516_133031367_iOS.jpg 20200516_133055046_iOS.jpg 20200516_133102170_iOS.jpg 20200516_133024011_iOS.jpg 20200501_072857000_iOS.jpg 20200501_072858000_iOS.jpg

edit; typo en optie vergeten :D
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Mooi

Vraag me wel af.....waarom exporteren ze een auto vanuit Slovenië met maar 30km erop?
 

leon-cupra

Forumguru
Mooie bak.

@Okki , omdat hij wss daar iets goedkoper is, er wss minder vraag is in Slovenie en meer vraag vanuit het buitenland. Easy en quick sales :jaja:
 

Goofy@5E

Forumguru
Mooie verschijning, veel plezier ermee!

Die hal waar hij staat, is da niet in Herent waar vroeger die palleten handel was op de Mechelse steenweg ?

Als je moest interesse hebben, die gasveren voor de motor kap heb ik nog ergens hier liggen, nieuw in de verpakking, ga ze zelf toch niet steken,
 

JeSko

Forumguru
Mooi hoor! Ook tof zo'n bijnaam voor je RS:thumbsup: scheelde het zoveel om de auto zo te importeren? Maatje van me heeft zo zijn Benz ingevoerd maar dat scheelde eigenlijk geen 2000 euro en moest lang wachten.
 

Timmer

Donateur
@Goofy@5E Ja, is in Herent, en daar zat idd vroeger een palettenhandel en ook een auto handelaar. Nu zit daar ne maat van mij die daar autohandel doet ;)
Ivm die gasveren, stuur me maar een PM als je er van af wilt, ik wil er wel.

ps; ik neem aan da gij ne 'local' bent in dit geval? :D

@ertromp ik weet niet of men Golf kapot gegaan is door tuning, wel dat ze oliedruk veloren heeft met de nodige gevolgen.
Dat tuning slecht is, is een statement die ik ook niet zal uitbrengen.
Wel is het zo dat ik enkele problemen heb gekregen bij meerdere wagens, die door een betrouwbare tuner onder handen genomen waren. Dus heb ik besloten om deze momenteel niet te laten tunen.
 

Timmer

Donateur
@WhiteSuperB ik weet niet of het zoveel scheelde. Deze was reeds geïmporteerd als ik ze aangeboden kreeg, maar ik vind dat ik er wel een correcte prijs op betaald heb.
Als ik ze vergeleek met wat er toen gevraagd werd voor gelijkaardige RS'en op 2dehands en autoscout (en dan vaak de 230, 2jr oud en tot 40d km) stond deze er nét iets duurder op, maar dan wel met pano dak en dsg.
Maar dan betaal ik liever 1500€ meer, en heb ik een wagen die 'nieuw' is.
 

Rallye

Forumguru
Leuke auto. Die soundactuator kun je uitzetten (persoonlijke instellingen VRS-knop). Spiegel kantelen is bij mijn auto niet gelukt.
 

JeSko

Forumguru
Spiegel kantelen zal niet lukken als de hardware er niet zit inderdaad. Ik kan fout zijn maar veel RS'n die ik hier zie hebben die functies zoals spiegels kantelen en elektrische zetels met geheugen allemaal niet. Dat vind je eerder terug op SuperB's.

Correct me if i'm wrong.
 

Timmer

Donateur
Als electrische zetels met geheugen nodig zijn, dan zal het hier ook niet lukken, ik heb het sportinterieur en dat is niet elektrisch en al zeker niet met geheugen :pardon:
 

JeSko

Forumguru
Maar niet getreurd zijn wel leuke features maar die van mij doet een eeuwigheid om van 0-100 te gaan en die van u niet :D
 

polle90

Forumguru
Ik heb een elektrisch sportinterieur met geheugen. Het kantelen van de spiegel heeft bij mij vanaf nieuw altijd gewerkt.
Mooie wagen en veel plezier ermee, maar daar twijfel ik niet aan.
 

Spector

Forumguru
Spiegel kantelen zal niet lukken als de hardware er niet zit inderdaad. Ik kan fout zijn maar veel RS'n die ik hier zie hebben die functies zoals spiegels kantelen en elektrische zetels met geheugen allemaal niet. Dat vind je eerder terug op SuperB's.

Correct me if i'm wrong.

Hierbij de correctie, bij mijn RS kantelt wel de rechterspiegel bij achteruit rijden en de elektrische zetel heeft ook 3 geheugen standen ;) Volgens mij heb ik het kantelen wel in moeten laten stellen via VCDS.

@Timmer heel veel plezier met de RS!
 
Bovenaan Onderaan