1.2 TSI motor geluid goed of niet ?

brepus13

Forumguru
Een motor (auto) beoordelen op geluid... het klinkt alsof je rechter achterband wat zacht is. Ook lijkt het alsof je achter ruitenwisser wat versleten is.

heel veel succes in ieder geval met je zoektocht en keuzes :-)
 
X

xenonskoda

Een motor (auto) beoordelen op geluid...
Natuurlijk niet alleen op geluid beoordelen, ik heb deze auto gezien, proefrit gedaan maar ik ben niet bekend met die blijkbaar bekende "TSI Ratel geluid" daarom mijn vraag..
 

turboturbo

Forumguru
Die ratel hoorde je dacht ik vooral bij koude start en wordt mettertijd dan steeds erger totdat die helemaal of bijna niet meer weggaat...
Is er niet bekend of de ketting al eens vervangen is?
 
X

xenonskoda

Bij deze auto ( 100.000km ) is de ketting elke apk keuring door de garage goedgekeurd/gecheckt en word gezegd dat het prima is, maar hoe ik zei ik weet niet wat "normaal" is ? Dat kan ook helemaal ok zijn..
 

EdZ

Donateur
Beetje lastig op basis van zo'n opname, maar hij kinkt niet zoals mijn 1.2TSI - waarvan de ketting was vervangen - klonk. Tikkend/ratelend geluid bij de start klopt wel, maar dat moet wel weggaan. Bij APK wordt overigens normaliter nooit een ketting gecontroleerd. En dat zou dan ook maar drie keer zijn gedaan (2016, 2018 en dit jaar).
 

catch me

Forumguru
Geluid opnemen met (vaak) je telefoon van een draaiende motor geeft een totaal vertekend geluid.
Klinkt via zo'n opname veel rauwer dan in werkelijkheid, zelfs als je je tel verdraaid tijdens de opname verandert het geluid al
 

EdZ

Donateur
Of - als het echt een goede aanbieding is en de auto precies is wat je zoekt - voorstellen de ketting te vervangen en eventueel de kosten te delen. Kost misschien wat maar weet je zeker dat het goed is.
 

AGTon

Forumguru
Bij mijn 1.2 tsi (2011 Roomster) is de ketting vervangen maar bij de start hoor je ook een ratel / tikken. Doet dit al heel wat jaren dus ik ga er maar vanuit dat dit zo hoort :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoort na de start binnen enkele ogenblikken te verdwijnen. Blijft het voortduren, dan is het mis. Sowieso om bij een tsi uit die tijd na te gaan of de ketting is vervangen. Zo niet, dan bedingen dat deze onder garantie wordt vervangen zodra het probleem zich voor doet. Anders kan het een dure grap worden.
 

DinkyToy

Senior Member
Ik hoor niets bijzonders of t moeten de vogeltjes zijn op de achtergrond...
Een distributieketting laat zich vooral horen -zoals boven eerder opgemerkt- bij het starten. De opname klinkt in mijn oren (rij ook n 1.2TSi) normaal maar het advies is & blijft: controleer via onderhoudshistorie of de ketting vervangen is door een verbeterde versie.
 

kylimo

Senior Member
Waar je het misschien ook aan kan zien is aan de kit die tussen de deksel, waar de ketting achter zit, vandaan komt. In de fabriek komt deze deksel met een mooi dun streepje kit door een robot erop gespoten aan bij de monteur. Na montage komt er eigenlijk geen kit tussen vandaan. Nadat de ketting vervangen is moet de monteur met zijn kitspuit er een streep kit op spuiten. Meestal lekker veel en afhankelijk wat hij de avond ervoor heeft gedaan, niet helemaal recht. Na montage komt hier een onregelmatige hoeveelheid kit tussen vandaan die ze meestal laten zitten.

Dit vernomen van een in mijn ogen hele goede Skoda monteur. Hij heeft het mij ook laten zien bij diverse auto’s die bij hun stonden.

Groeten Boy
 

brepus13

Forumguru
Zulke info zou je ook goed kwijt kunnen als je je voorstelt in de meet en Greet afdeling, dit zorgt er vaak ook voor dat betere reacties krijgt en het zorgt ervoor dat enkele features op dit forum voor je open gezet worden. Gewoon een tip :-)
 
X

xenonskoda

Bedankt allemaal voor jullie berichten.
Ik heb het volledig onderhoud historie gezien en ben zeker dat de ketting nooit vervangen is,
monteur met zijn kitspuit er een streep kit op spuiten
daar heb ik ook opgelet en ik zag niets gewoon netjes zelf de schroeven waren intact.
je voorstelt in de meet en Greet afdeling
Dat zal ik zeker doen, ik dacht eerst een skoda de rest komt vanzelf.
voorstellen de ketting te vervangen en eventueel de kosten te delen
Dat kan een oplossing zijn :thumbsup:

Ik heb inmiddels andere tsi motor beluisterd en die waren nog erger zelf met een vervangend ketting, blijft een feit dat de tsi motor best veel geluid maakt..
 

ertromp

Forumguru
Dat is de hogedruk brandstofpomp die maken veel lawaai zeker op de 1.2 en 1.4 TSI van die bouwjaren. Maken een tikkend geluid
 
Bovenaan Onderaan