E10 met fabia mk1 AQW

Edwinz

Forumguru
Beste Leden,

Even een vraag omdat ik twijfel.

Als ik online de check doe of mijn auto geschikt is voor E10 komt er een positieve melding.

Máár, felicia 1.3 zou niet tegen E10 kunnen.
Het AQW blokje is toch hetzelfde als de felicia 1.3 maar dan met een grotere cilinderinhoud?

Moet ik hiermee dan het AQW blok vergelijken met die van de felicia 1.3? En is daardoor het AQW blok niet geschikt voor E10?

Groetjes,
Edwin
 

Edwinz

Forumguru
Tank vaak bij makro:pieker:
Pak je de groene 95 en staat er gewoon e10 boven, dan kan je nog kiezen tussen e10blueone, diesel of gas:pieker:

Het wordt dus toch voortaan de shell, als die nog 98 hebben.. wat e5 is geworden?

Ben dr mooi klaar mee:D
 

EdK

Forumguru
Of even contact zoeken met een Skoda dealer om te vragen of je gewoon zonder problemen met E10 kan rijden....:jaja:
 

Edwinz

Forumguru
Das mooi, ga vanaf dit jaar ook regelmatig naar duitsland (niet elke week).

Maar zit dan aan de grens dus tank nog goedkoper in luxemburg:D
 

turboturbo

Forumguru
Het is vermoed ik een misvatting dat het 1.4AQW blok net als de oude 1.3 uit de Felicia niet op E10 kan rijden. De 1.4AQW is inderdaad een doorontwikkeling op zijn voorganger de 1.3. Bij zo’n doorontwikkeling worden er aardig wat aanpassingen gedaan o.a. om de motor weer aan de toenmalige milieu normen te laten voldoen (pas in 2003 mocht die motor niet meer meedoen en moest die er uit)
Dus het is denk ik niet echt nog dezelfde motor als het geweest is.

Ik denk dat je sec genomen wel E10 mag tanken als die website dat aangeeft voor jouw kenteken.

Of je het moet willen is inderdaad een 2e...:)
 

Hakar

Donateur
Ik denk dat het wel meevalt, en wanneer de skoda dealer een negatief advies geeft, ben je nog niet verloren.
Onze oude trouwe Pug 205 is niet geschikt voor de E10, en dan met name vanwege het brandstofsysteem.
Moeten is echter ook wat, en wanneer je in een omgeving in het buitenland zit waar de afstand naar een pomp met juiste brandstof groter is dan de resterende veilige actieradius van je tank, dan moet je wat.
E10 er in gekieperd tot de nok toe vol.
Geen nadelge gevolgen van ondervonden, Pug draait nog steeds, en dit verhaal is inmiddels een jaar of drie geleden.
 

CDK

Forumguru
Als je auto er geschikt voor is dan blijft het een brandstof die redelijk snel uit elkaar valt (in voorkomende gevallen zelfs in minder dan 1 maand!) als je weinig tankt kan je veel beter E5 tanken (ook al mag daar wettelijk maximaal 5% bio-ethanol in zitten is het meestal ethanol vrij)
Bio-ethanol heeft de eigenschap water aan zich te binden uit de omgeving (lucht) Rij je weinig en tank je maar 1 x per maand of minder, dan valt de blend uit elkaar, het water zakt naar beneden, de ethanol er bovenop en de benzine die daar weer bovenop ligt is geen RON95 maar van mindere kwaliteit. Resultaat slechte start, rauw lopen op een uiterst corrosief mengsel en daarna op een uitermate slechte kwaliteit benzine.
Tevens heb je bij rijden op E10 altijd een hoger verbruik t.o.v. E5, want uit bio-ethanol is ongeveer 30% minder energie te behalen. Je verbruik kan circa 8% stijgen. En niet lachen maar de uitstoot van de co2 gaat zelfs flink omhoog! Waarom wordt ons dan toch E10 door de strot geduwd? Wie het échte antwoord heeft mag het zeggen....
 

Cordoba

Forumguru
Die E10 wet heeft vergelijkbare argumenten als dat er 15-20 jaar terug was om energiecentrales op biomassa te gaan stoken. Critici daarover werden 15 jaar terug niet gehoord, en pas sinds een jaar of 5 heeft men bedenkingen bij het stoken van biomassa, ik ben benieuwd of de (wetenschappelijke) opinie over bio-ethanol dezelfde route volgt.
 

Edwinz

Forumguru
Als je auto er geschikt voor is dan blijft het een brandstof die redelijk snel uit elkaar valt (in voorkomende gevallen zelfs in minder dan 1 maand!) als je weinig tankt kan je veel beter E5 tanken (ook al mag daar wettelijk maximaal 5% bio-ethanol in zitten is het meestal ethanol vrij)
Bio-ethanol heeft de eigenschap water aan zich te binden uit de omgeving (lucht) Rij je weinig en tank je maar 1 x per maand of minder, dan valt de blend uit elkaar, het water zakt naar beneden, de ethanol er bovenop en de benzine die daar weer bovenop ligt is geen RON95 maar van mindere kwaliteit. Resultaat slechte start, rauw lopen op een uiterst corrosief mengsel en daarna op een uitermate slechte kwaliteit benzine.
Tevens heb je bij rijden op E10 altijd een hoger verbruik t.o.v. E5, want uit bio-ethanol is ongeveer 30% minder energie te behalen. Je verbruik kan circa 8% stijgen. En niet lachen maar de uitstoot van de co2 gaat zelfs flink omhoog! Waarom wordt ons dan toch E10 door de strot geduwd? Wie het échte antwoord heeft mag het zeggen....

Ik tank soms wel meerdere keren per week..:sterretjes: dat scheelt dan weer:D
Ga t nog merken met mn verbruik:pieker:
 
Bovenaan Onderaan