Olie verbruik 1,6 TDI

SkodaJosh

Senior Member
Hallo,

Ik zit momenteel dicht tegen mijn 3e onderhoudsbeurt (80.000km op de teller) maar steeds ongeveer 10.000 km voor mijn onderhoud, zowel voor mijn eerste als tweede onderhoud gaat het oliepeil lampje branden. Bij visuele controle blijkt dan inderdaad dat het oliepeil net op op het minimum staat. Dus ik vul het steeds bij ongeveer 10.000km voor het onderhoud.

Ik vroeg dit bij het vorige onderhoud al in de garage en toen hebben ze gezegd dat het waarschijnlijk geen probleem was maar als het erger werd dat ik het toch maar moest laten weten.

Het is niet verergerd ofzo maar gewoon op hetzelfde punt gebleven.

Ik doe wel dagelijks een weg met gelijkvloerse kruisingen waar ik tot 3 of 4 keer toe naar 120km/h optrek.(6 tot 8keer per dag dus) Verhoogd dit misschien het olieverbruik tov het normaal?

Hebben meer mensen dit ondervonden bij een Diesel motor?
 

SkodaJosh

Senior Member
Ik heb geen idee hoeveel liter er verbruikt wordt. Wel dat na 20.000 km ongeveer het lampje van het oliepeil gaat branden. Wil dat zeggen dat er ongeveer een liter verbruikt is? Ik vul gewoonlijk een liter bij en peil dan na een half uurtje opnieuw. Dan staat het peil tussen de twee streepjes in.
 

Jevalo

Lid
Je verbruik lijkt me geen probleem hoor. Ik zou het gewoon wat vaker in de gaten houden. En zolang je geen 1.8 t(f)si hebt zou ik me geen zorgen maken
 

EdK

Forumguru
Heb de 1,6TDI in mijn bedrijfscaddy zitten en om de 15K een beurt sinds de sjoemelsoftware update ( daarvoor om de 30K )
En rij veel snelweg 80% waar ik de max snelheden redelijk aan hou.
Verbruik olie is zo dat als ik tegen de 15K zit mijn oliepijl nog normaal is , maar zodra ik naar de 2e beurt rij (30K) dan wil het wel eens gebeuren dat ook een maand voor de servicebeurt ik ook een halve tot hele liter erbij moet doen omdat het lampje begint te branden dat het pijl te laag is.
En dit alles bij een KM stand van 235 a 250K ...

Maar goed meest waar ik de motorkap voor opendoe is om het tankje van de ruitenwisservloeistof bij te vullen.....:pardon:
 

SkodaJosh

Senior Member
Ok dat stelt me idd al wat meer gerust. Heb vandaag 1,2l erbij gedaan. Toch maar periodiek controleren in het vervolg. Te weinig olie kan nooit goed zijn.
 

EdK

Forumguru
Heb vandaag 1,2l erbij gedaan.
Kijk als je nog een enkele honderden KM moet rijden voor die servicebeurt zou ik er geen 1,2 ltr meer ingooien
Dan is een half litertje genoeg om tot de servicebeurt te komen !
Tijdens die beurt word toch dat oliefilter en de olie vervangen.... en dus ook die 1,2 ltr die tegenwoordig deprijs van goud benaderd...
Te weinig olie kan nooit goed zijn.
Op moment dat dta lampie begint te branden ( oranje/geel) dan hoef je echt niet in paniek te geraken hoor.
Ik rij dan vaak nog die dag een 500+ km door tot ik op zaak ben en vul dan pas de volgende ochtend weer bij.
Als dat lampje gaat branden is het de melding dat je moet bijvullen, maar is niet zo dat je vanaf dat moment je blok meteen aan puin rijd.
Gaat er iets rood branden met betrekking tot olie.....tsja dan zou ik meteen de vluchtstrook of eerste parkeerplaats pakken en beginnen met bijvullen....:D
 

laagvlieger

Forumguru
Ik moet nog 10.000 km tot de service beurt dus dat gaat pas na de zomer zijn :)

Ja als je die 10.000 km zou door rijden zal dat gele lampje vast wel een keer rood worden, dus in jouw geval zou ik dat gewoon bijvullen. Is het voor jouw auto misschien een idee om de beurten om de 15.000 km te houden, dan moet je in theorie nooit meer bijvullen.

Aan het regelmatig optrekken naar 120 km/u kan het volgens mij niet liggen, tenzij je dat systematisch met koude motor doet!
 

SkodaJosh

Senior Member
Misschien wel maar de beurten zijn zo duur omdat de garages een belachelijk aantal uren aanrekenen dat ik die 15euro voor dat litertje olie wel betaal hoor :) Maarja dat heb je nu eenmaal met die grote holdings... Maar zelfs de kleine garagist profiteert hiervan en laat zijn prijzen ook de hoogte in gaan. Enja waarom zou hij niet.
 

laagvlieger

Forumguru
Ja het zal wel wat duurder zijn, maar voor je gevoel is het misschien wat beter. Ik weet niet wat de prijzen zijn om de 30.000 km, het lange interval zal volgens mij ook duurder zijn dan het korte interval, maar inderdaad niet simpelweg het tweevoud ervan.
 

Jevalo

Lid
Inderdaad, prima zelf te doen of via een doe het zelf garage, kun je het merk olie nog zelf kiezen ook. Ik doe het 1 keer per jaar en rij zon 20k per jaar.
 

SkodaJosh

Senior Member
Omdat het probleem blijft aanhouden heb het ondehoudsinterval naar 15.000km laten zetten. Ga inmiddels ook al lang niet meer naar de dealer voor onderhoud maar naar een onafhankelijke garage.

Tot nu toe lijkt 15.000km wel een goede maat. Nu twee keer onderhoud laten doen en oliepeil heeft niet meer te laag gestaan.
 

SkodaJosh

Senior Member
Ja dat klopt. Maar heb ondertussen wel wat kilometers dus vind het dan niet zo erg dat die wat vaker nieuwe olie krijgt...hopelijk rij ik hem zo nog naar de 200.000 zonder motorproblemen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou ook even na de volgende beurt controleren of de olie op peil staat..
Bij mijn Passat met 1.6 TDI heb ik nooit olie bijgevuld tussen de beurten.
Die heb ik van 0 tot 160000 km gereden.
 
Bovenaan Onderaan