Vervanging MAP sensor en Lambda sondes Fabia 1

JanV

Actief lid
Hoi!

Ik heb sinds ongeveer 7500km een storingslampje branden in mijn Fabia 1. Heb de boel laten uitlezen en het bleek dat dit komt door een defecte lambdasonde.
Ik rijd puur en alleen snelweg, dus die kathalysator zal het wel overleven.

Ik heb besloten dit zelf te gaan vervangen daar de auto al wat op leeftijd komt en ik de kosten wat wil beheersen. Daarnaast vind ik het ook leuk om (onder toeziend oog van wat technische vrienden) zelf te sleutelen.

Ik heb uitgevonden welke lambdasondes er origineel in deze auto zitten (NGK) en deze besteld.

Nu dacht ik: als ik toch bezig ben, kan ik net zo goed de hele handel vervangen. Dus ook de MAP sensor.

De vraag is nu eigenlijk vrij simpel. Ik kan geen NGK MAP sensor vinden, dus vroeg mij af of ik ook een ander merk zou kunnen gebruiken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Bouwjaar is 01/2005,
6Y2/BKY 1.4 16V
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba heeft ervaring met ik dacht de eerste lambdasonde vervangen bij dit motorblok.

Is een map sensor niet voorbehouden aan turbo motoren? If so, dan heeft jouw Fabia waarschijnlijk alleen een MAF sensor. Na >10 jaar is het raadzaam die ook eens te vervangen (schoonmaken is bij de nieuwere varianten met film technologie af te raden / niet zinvol)

De maf sensor en de lambdasensoren zijn samen oa verantwoordelijk voor de fuel trim en dus hoe rijk of arm de motor loopt. Hoe preciezer die sensoren meten, des te mooier loopt de motor (niet te rijk en niet te arm) Na zoveel km's en jaren is de kans groot dat deze sensoren hun werk niet meer zo precies als nieuw doen.

...En ben je al voorzien van voldoende sleutel vrienden?
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Hoi!

Ik heb sinds ongeveer 7500km een storingslampje branden in mijn Fabia 1. Heb de boel laten uitlezen en het bleek dat dit komt door een defecte lambdasonde.
Ik rijd puur en alleen snelweg, dus die kathalysator zal het wel overleven.

Ik heb besloten dit zelf te gaan vervangen daar de auto al wat op leeftijd komt en ik de kosten wat wil beheersen. Daarnaast vind ik het ook leuk om (onder toeziend oog van wat technische vrienden) zelf te sleutelen.

Ik heb uitgevonden welke lambdasondes er origineel in deze auto zitten (NGK) en deze besteld.

Nu dacht ik: als ik toch bezig ben, kan ik net zo goed de hele handel vervangen. Dus ook de MAP sensor.

De vraag is nu eigenlijk vrij simpel. Ik kan geen NGK MAP sensor vinden, dus vroeg mij af of ik ook een ander merk zou kunnen gebruiken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Bouwjaar is 01/2005,
6Y2/BKY 1.4 16V

Kijk hier eens naar : https://www.autodoc.be/auto-onderdelen/sensor-inlaatdruk-15024/skoda/fabia/fabia-6y2/15107-1-4-16v

en hier :


https://www.autodoc.be/auto-onderdelen/lambdasonde-10148/skoda/fabia/fabia-6y2/15107-1-4-16v

Hebt een lambda voor en na de katalysator......
 

Cordoba

Forumguru
Het BKY-blok is vrijwel gelijk aan het BBY-blok dat ik had, beiden 1.4 16V blokken met 75 pk, en beiden zijn door elkaar in onder andere de Fabia I gemonteerd. (je kunt bijv. ook een BKY uit 2003 tegenkomen en een BBY uit 2006).

Het wisselen van de 1e lambda is niet ingewikkeld, maar wel een kl*te klus. Je moet de afdekkap over het spruitstuk (tussen motor en grill) losschroeven, en deze er tussenuit manoeuvreren, dat is een van de rottigste dingen aan de klus. Dan heb je zicht op de lamda en kun je de kabel van de lambda naar beneden volgen, tot de stekker. Net voor de vooras zit ergens een plaat met een stuk of 3 stekkers en daar kom je uit. De stekker van de lambda daar lostrekken (wel eerst even de bodemplaat verwijderen om daar bij te komen), en dan kun je de lambda zelf los schroeven en de nieuwe er in. Na montage even een ritje maken, en de volgende keer dat je start is het lampje van het motormanagement uit.

Wat de MAF/MAP betreft: de levensduur is daar volkomen onvoorspelbaar: de een moet binnen een paar jaar en enkele tienduizenden km's vervangen worden, de ander is na 15 jaar en 200.000 nog perfect in orde. Ook korte of lange ritten maken niet uit, de levensduur is gewoon onvoorspelbaar. Mijn advies zolang er geen probleem mee is, niet aankomen dat kan storingen triggeren, zodat je dan juist wel problemen krijgt. Een MAF/MAP-sensor kan misschien na lange tijd iets minder precies meten, maar aan de andere kant wordt dat dan via de lambdasensoren wel weer gecorrigeerd.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe je NGK-sensor geleverd wordt, of daar bijvoorbeeld ook de juiste stekker aan zit, en wat de kosten zijn. Destijds heb ik gekozen om een lambdasensor in VW-verpakking(voor een VW Polo met BBY-blok) te bestellen: die is technisch gelijk aan die voor de Fabia, alleen zo'n 60 euro goedkoper.

MAF/MAP is eigenlijk een andere benaming voor precies dezelfde sensor, bij sommige motoren zit ie in het inlaattraject voor het blok, bij andere blokken zit ie in het inlaatspruitstuk. Sommige zijn makkelijk te bereiken, voor een andere exemplaar moet het halve motorblok open, er zit veel verschil in de plaats en de bereikbaarheid, maar technisch gezien is het niet zo spannend.

Linkje naar het topic van mijn lambdawissel compleet met tekeningen en foto's, dus dat kan je aardig op weg helpen (zelfs zonder technische vrienden).
 
Laatst bewerkt:

JanV

Actief lid
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb onderstaande lambdasondes besteld:
  • LZA07-V3-GS - 1x NGK NTK Oxygen O2 Lambda Sensor LZA07-V3 LZA07V3 (1880)
  • OZA510-V5-GS - 1x NGK NTK Oxygen O2 Lambda Sensor OZA510-V5 OZA510V5 (0435)
Ter inventarisatie heb ik:
  • Eerst met een Skoda garage gebeld, die kwamen op deze sondes uit. Ze konden ze installeren voor 700 euro exclusief btw. Dat vond ik wat gortig voor een auto uit 2005.
  • Mijn eigen merkloze (en prettige) garagist kwam uit op 250 euro exclusief montage.
  • De lokale grossier in auto-onderdelen kwam ook op deze sondes uit, en kon ze voor 300 euro leveren.
Uiteindelijk, met wat zoekwerk, heb ik ze in Engeland gevonden voor iets meer dan omgerekend 200 euro. Die zijn nu onderweg naar Nederland (fijn die Europese Unie.... ;) )

Ik heb een paar vrienden die wel handig zijn met sleutelen, dus ik denk dat dit moet gaan lukken. Anders kan mijn eigen garagist het altijd van me overnemen. Die foto's ga ik zeker iets aan hebben. Ik koppel nog wel even wat terug als we aan de slag zijn geweest!

De MAP-sensor dus nog maar even laten zitten :)
 
Laatst bewerkt:

JanV

Actief lid
Update:

Doordat ik toch ook een lek in de uitlaat geconstateerd dacht te hebben, toch maar besloten de auto naar de garage te brengen en gelijk die lambdasondes erin te laten zetten. Ook omdat ik er gewoon echt afhankelijk van ben, het ding moet gewoon goed werken. Uitlaat gefixt, lambda's vervangen..storing even weg, maar kwam toch weer terug.

Sterker nog, ik reed de volgende dag richting werk en voelde de auto duidelijk schokken in de tweede en derde versnelling bij het dieper intrappen van het gaspedaal.

Auto weer teruggebracht, computer opnieuw uitgelezen: storing op de lambdasonde. Na enig speurwerk kwam bleek er een 'week' stukje in de bedrading van de lambdasonde naar de ECU te zitten. Dat stuk is er tussenuit gehaald en vervangen door nieuwe bedrading. Daarna was de storing weg. De auto rijdt nu ook weer goed, en ik heb het idee dat de motor beter en vooral wat soepeler draait met de nieuwe sondes.
 

SteefvH

Senior Member
Sterker nog, ik reed de volgende dag richting werk en voelde de auto duidelijk schokken in de tweede en derde versnelling bij het dieper intrappen van het gaspedaal.

Auto weer teruggebracht, computer opnieuw uitgelezen: storing op de lambdasonde. Na enig speurwerk kwam bleek er een 'week' stukje in de bedrading van de lambdasonde naar de ECU te zitten. Dat stuk is er tussenuit gehaald en vervangen door nieuwe bedrading. Daarna was de storing weg. De auto rijdt nu ook weer goed, en ik heb het idee dat de motor beter en vooral wat soepeler draait met de nieuwe sondes.

Goedenavond,

Ik heb hetzelfde probleem echter is kort voordat het schokken is begonnen me katalysator kapot gegaan hierbij zijn 3 van de 4 bobines kapot gegaan (door de warmte). Doordat de katalysator zo warm is geworden denk ik dat lambdasonde 1 ook hierdoor is gesneuveld.

Vandaag heb ik VAG-com eraan gehangen en over het resultaat heb ik een vraag.

Als lambdasonde 1 "mogelijk" faalt neemt dan lambdasonde 2 dit werk over?
 

SteefvH

Senior Member
Sonde 2 is de controle sonde. Die probeert het werk dat sonde 1 doet, te controleren en dan evt nog bij te sturen voorzover mogelijk (heeft maar een beperkt bereik) Dit is even vzv mijn kennis erover gaat.

Lees hier meer over hoe de sondes werken: https://www.mvwautotechniek.nl/lambdasonde/

Bedankt voor deze informatie maar daarom juist mijn vraag. De werking ben ik van op de hoogte echter lijkt het erop dat lambdasonde 1 bij mij minder werk levert en lambdasonde 2 continue aan het regelen is.
Is dan in deze situatie lambdasonde 1 kapot? Sonde 2 regelt continue tussen 0,1V en 0,8V en sonde 1 blijft constant op 0,45V.
 

turboturbo

Forumguru
Dat weet ik niet precies, behalve dat die twee idd samen werken.
Wat ik onthouden heb is dat één sonde een continue spanning moet blijven geven en de andere juist op en neer moet gaan (om de ecu voortdurend een rijk en arm mengsel te laten regelen)
Welke van de twee ook alweer wat doet, heb ik even niet paraat.

Ik heb ooit foutcodes mbt sonde 1 en de katalysator gehad icm motorstoringslampje. Na wissen/rest verscheen na een paar weken een foutcode mbt sonde 2 (max waarde bereikt)

Mijn logica was dat iig sonde 1 z’n werk niet goed meer kon doen en dat sonde 2 dat niet meer kon corrigeren (max bereikt) Omdat na 13 jaar en 2 ton de sondes wel zo’n beetje versleten zijn heb ik beide preventief vervangen om uit te sluiten of het aan de katalysator lag of de sondes zelf.

Sindsdien geen foutcodes meer dus in mijn geval nog geen overleden katalysator vermoedelijk.

Kans is groot dat jouw Fabia ook nog met de originele sondes rond rijd en dan is het niet zo gek dat ze inmiddels wel op aan het raken zijn....
 

oco1979

Forumguru
Eerste sonde moet op en neer gaan,ecu zal daarop bijregelen.
Tweede sonde is voor controle of de katalysator zijn werk doe.
Deze moet stabiel blijven.
 

oco1979

Forumguru
Bedankt voor deze informatie maar daarom juist mijn vraag. De werking ben ik van op de hoogte echter lijkt het erop dat lambdasonde 1 bij mij minder werk levert en lambdasonde 2 continue aan het regelen is.
Is dan in deze situatie lambdasonde 1 kapot? Sonde 2 regelt continue tussen 0,1V en 0,8V en sonde 1 blijft constant op 0,45V.

Motor moet wel warm hebben !

Eerst moet schommelen.

Stationaire laten draaien en remreiniger,startpilot of iets dergelijks in de inlaat spuiten,niet veel !!!!!
Zie of die dan veranderd van waarde,zo weet je dat deze werkt.


Bekijk eens je fuel trim of deze min sta !!!! zoals hier op filmpje uitleg.

 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Die filmpjes wilde ik ook al gaan opzoeken -> echt een aanrader dat kanaal als je iets meer wil leren hierover.

En als ik het antwoord van @oco1979 lees is je eerste sonde stuk @SteefvH
 
Laatst bewerkt:

SteefvH

Senior Member
Motor moet wel warm hebben !

Eerst moet schommelen.

Stationaire laten draaien en remreiniger,startpilot of iets dergelijks in de inlaat spuiten,niet veel !!!!!
Zie of die dan veranderd van waarde,zo weet je dat deze werkt.


Bekijk eens je fuel trim of deze min sta !!!! zoals hier op filmpje uitleg.


Ik ga zeker nog even VAG-com eraan hangen icm wat remreiniger. Zoals in het 2e filmpje wordt aangegeven dat sonde 1 moet fluctueren (rijk/arm) dit gebeurt helemaal niet echter fluctueert sonde 2 dus die meet continu verkeerd.
Wat jullie aangeven lijkt het er inderdaad op dat lambdasonde 1 kapot is.

Ik houd jullie nog op de hoogte van het eind resultaat.
 

SteefvH

Senior Member
Overigens ook bij uitlezen kun je volgens mij aan de foutcode zien of lambda 1 of 2 problemen geeft.

Er wordt geen foutmelding weergegeven omdat er een waarde wordt terug gekoppeld naar de ECU. Alleen deze waarde zou continu moeten regelen maar is momenteel alleen maar een vaste waar (ca 0.445V)
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik dat er een totaal ander probleem is @SteefvH , wat denk je van de volgende mogelijkheid:
- bobine en/of bougie is beschadigd waardoor de ontsteking niet goed gaat
- lambda meet daardoor een onvolledige verbranding en laat de ECU de hoeveelheid ingespoten brandstof verminderen
- motor loopt daardoor te arm, waardoor er meer schade ontstaat (te hete bobines), maar tegelijk heb je nog steeds geen volledige verbranding waardoor de katalysator veel sneller verbruikt wordt dan bij normale uitlaatgassen

Overigens kan lambda 1 nauwelijks warmer worden door een kapotte katalysator: lambda 1 zit een behoorlijk stuk vóór de kat, dus de luchtstroom gaat de andere kant op, én er is een flinke afstand.

Ik bestrijd niet dat behalve de bobines ook de lambda's en de kat gesneuveld zijn, maar ik denk dat de oorzaak anders is. Heb je ook de bougies vervangen, want bij een kapotte bobine krijgt de bougie ook vaak een flinke tik, soms zelfs zo dat een beschadigde bougie de nieuwe bobine sloopt.
 

SteefvH

Senior Member
Eerlijk gezegd denk ik dat er een totaal ander probleem is @SteefvH , wat denk je van de volgende mogelijkheid:
- bobine en/of bougie is beschadigd waardoor de ontsteking niet goed gaat
- lambda meet daardoor een onvolledige verbranding en laat de ECU de hoeveelheid ingespoten brandstof verminderen
- motor loopt daardoor te arm, waardoor er meer schade ontstaat (te hete bobines), maar tegelijk heb je nog steeds geen volledige verbranding waardoor de katalysator veel sneller verbruikt wordt dan bij normale uitlaatgassen

Overigens kan lambda 1 nauwelijks warmer worden door een kapotte katalysator: lambda 1 zit een behoorlijk stuk vóór de kat, dus de luchtstroom gaat de andere kant op, én er is een flinke afstand.

Ik bestrijd niet dat behalve de bobines ook de lambda's en de kat gesneuveld zijn, maar ik denk dat de oorzaak anders is. Heb je ook de bougies vervangen, want bij een kapotte bobine krijgt de bougie ook vaak een flinke tik, soms zelfs zo dat een beschadigde bougie de nieuwe bobine sloopt.


Bobines zijn vervangen en max. 500 km geleden alle bougies. Gisteren tijdens het rijden heb ik vagcom eraan gehad en om ook de temperatuur te controleren en deze kwam ook goed door.

Maar als deze te arm zou lopen zal ik dit moeten zien tijdens het draaien, toch?
 
Bovenaan Onderaan