Skoda's kleinste SUV... de Kamiq

Japanese Power

Donateur
Skoda heeft de eerste designschetsen vrijgegeven van de Kamiq, de op stapel staande compacte cross-over die tijdens de Autosalon van Genève aan het publiek wordt voorgesteld.

Schermafbeelding 2019-01-30 om 10.43.08.png

Onlangs liet Skoda weten dat het de naam Kamiq, die het in China al toepast op een puur voor dat land bestemde SUV, plakt op de compacte cross-over die het op korte termijn aan zijn portfolio toevoegt.

De Skoda Kamiq is natuurlijk de evenknie van de al een jaar op de markt zijnde Seat Arona. Volkswagen heeft met de T-Cross eveneens een versie van die compacte hoogpotige op de menukaart staan. Onderhuids dus bekende MQB-techniek gecombineerd met de reeks overbekende TSI- en TDI-motoren. Op de schetsen die Skoda vandaag vrijgeeft, zien we een behoorlijk aangedikte versie van de Kamiq zoals je hem straks op de weg gaat zien. Grote wielen en een aangezette schouderlijn moeten de cross-over een stoerder voorkomen geven. Wel komt de auto in grote lijnen overeen met de Vision X concept-car die Skoda vorig jaar presenteerde.

Schermafbeelding 2019-01-30 om 10.42.58.png

Het Tsjechische merk houdt vast aan de in tweeën geknipte verlichting aan de voorzijde. Eerder deelde Skoda de koplampen van de bijgewerkte Octavia op en ook de Kodiaq en de Karoq vallen op met hun opgeknipte kijkers, al zijn bij deze modellen de losse delen meer 'gestapeld' en niet naast elkaar geplaatst. De Kamiq is volgens Skoda het eerste model met dynamische richtingaanwijzers. Net als bij de Scala prijkt op de achterklep in volle glorie de merknaam en komen we er dus geen Skoda-logo meer tegen.

Bron: Autoweek
 

Japanese Power

Donateur
Niet alleen Volvo hoor, momenteel schiet dit design bij veel andere merken ook als paddestoelen uit de grond.
Is gewoon een trend die gevolgd wordt. Kijk maar eens naar de nieuwe Ford Focus, de Infinity, Renault doet het bv. al een tijdje en zo kun je het rijtje wel verder aanvullen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Weet het niet zeker, maar vermoed wel dat Volvo zo ongeveer de eerste was. Maakt ook niet uit, ik ben tegen alle letters op de kont vanwege het vuil in de hoekjes. Zou ze er dus altijd afhalen...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
En hier weer de press release van Skoda zelf
 

Bijlagen

  • 190130_Press_release.pdf
    352 KB · Weergaven: 25

Captain Hook

Forumguru
@SuperBeeb De naam 'Kamiq':
http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/kamiq

The word KAMIQ comes from the language of the Inuit people living in northern Canada and Greenland. It describes something that fits as perfectly as a second skin in every situation. Reason enough to give the new crossover model for the European market the same name as the SUV already established in China

Ook leuk, 'Kamik' is eigenlijk een laars:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mukluk
Mukluks or Kamik (Inuktitut: ᑲᒥᒃ [kaˈmik][1]) (singular: ᑲᒪᒃ kamak, plural: ᑲᒦᑦ kamiit) are a soft boot, traditionally made of reindeer (caribou) skin or sealskin, and worn by Arctic aboriginal people, including the Inuit, Iñupiat, and Yupik.
 

Japanese Power

Donateur
SKODA TOONT DASHBOARD KAMIQ

Skoda verblijdt ons in aanloop naar de Autosalon van Genève vast met het interieur van de nieuwe compacte SUV met de naam Kamiq. Als het dashboard je bekend voorkomt, is dat niet vreemd.

Schermafbeelding 2019-02-06 om 11.00.14.png

De Kamiq is weer een uitstekend voorbeeld van een auto die stukje bij beetje wordt onthuld. We verontschuldigen ons dus ook maar vast voor de mensen die daar niet tegen kunnen, maar na het typeplaatje krijgen we nu toch echt het complete dashboard te zien. Dat is natuurlijk helemaal Skoda-nieuwe-stijl. Een hooggeplaatst, groot scherm dat als een los element bovenop prijkt is het opvallendste kenmerk, maar we zien ook opnieuw een digitaal instrumentarium en een bijzonder opgeruimd geheel.

Heel verrassend is het Kamiq-dashboard echter niet. Dat er zichtbare familiebanden zijn met een andere nieuwe Skoda is natuurlijk niet zo gek, maar deze werkplek lijkt als twee druppels water op die van de Scala. Het enige verschil met het eerder getoonde binnenste van die auto lijkt op dit moment te zijn dat de Kamiq over een rond, en de betreffende Scala over een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel beschikt.

Bron: Autoweek
 

hemi24

Forumguru
Skoda heeft de eerste designschetsen vrijgegeven van de Kamiq

Wel komt de auto in grote lijnen overeen met de Vision X concept-car die Skoda vorig jaar presenteerde.

Zoek de verschillen? De daadwerkelijke auto hebben we vorig jaar toch al gezien?!?

Skoda-Vision-X-2018-11.jpg
 

Rayzman

Actief lid
Die kleur zullen ze wel nooit gaan leveren. Alleen saai wit,grijs en zwart zoals de grotere broers.
 

Japanese Power

Donateur
En nu officieel:

DÍT IS DE SKODA KAMIQ!

Schermafbeelding 2019-02-26 om 10.53.13.png Schermafbeelding 2019-02-26 om 10.53.19.png Schermafbeelding 2019-02-26 om 10.53.26.png Schermafbeelding 2019-02-26 om 10.53.33.png Schermafbeelding 2019-02-26 om 10.53.39.png Schermafbeelding 2019-02-26 om 10.53.45.png


Bron: Autoweek

Skoda breidt het portfolio uit met de Kamiq, een nieuwe compacte cross-over die je moet zien als de evenknie van de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. De Tsjech heeft echter een troef achter de hand om zich van die broertjes te onderscheiden.

Tijdens de salon van Genève presenteert Skoda de Kamiq, een compacte cross-over die als kleinere broer van de Karoq fungeert. Waar die Karoq in feite naast de Seat Ateca staat, moet je deze Kamiq zien als de Tsjechische variatie op het thema Seat Arona en Volkswagen T-Cross. Skoda houdt vast aan zijn voorliefde voor net dat beetje extra interieurruimte en heeft ook voor deze Kamiq zijn troefkaart getrokken. De Kamiq is namelijk ruimer dan zijn technisch gelijkwaardige broers.

De Kamiq, de productieversie van de vorig jaar in Genève getoonde Vision X Concept, staat geheel volgens verwachting op het MQB A0-platform, een variant van de MQB-basis die we kennen van modellen als de Polo, Ibiza, Arona, T-Cross én van de Skoda Scala. De Kamiq, niet te verwarren met de gelijknamige SUV die Skoda in China verkoopt, is met zijn lengte van 4,24 meter zo'n 13 centimeter langer dan de T-Cross en 10 centimeter langer dan de Arona. Daarbij is de wielbasis van de Kamiq met 2,65 meter grofweg 9 centimeter langer dan die van beide twee cross-overs. Sterker nog, de afstand tussen de voor- en achteras van de Kamiq is zelfs een centimeter groter dan bij diens grotere broer Karoq. Skoda belooft dan ook dat de Kamiq meer interieurruimte biedt dan de Karoq en dat je op achterbank, net als in de Scala, meer beenruimte hebt dan in de Octavia. Wel moet de Kamiq wat bagageruimte betreft zijn meerdere erkennen in de Karoq. Waar die laatste 520 liter opslokt, blijft de Kamiq steken op 400 liter. De Octavia groeit bij zijn aanstaande generatiewissel natuurlijk weer een slag, om een en ander recht te zetten.

Motoren

Een vertrouwd platform brengt natuurlijk bekende krachtbronnen met zich mee en dat betekent dat ook de Kamiq beschikbaar komt met een selectie TSI- benzine- en TDI-dieselmotoren. De benzinelijst begint bij de 95 pk en 115 Nm sterke 1.0 TSI, die altijd aan een handgeschakelde vijfbak is gekoppeld. Het kent verder de 115 pk en 200 Nm sterke variant van die driecilinder, die met een handgeschakelde zesbak of een DSG7-transmissie leverbaar is. De krachtigste benzineversie is de bekende 1.5 TSI met cilinderuitschakeling, die 150 pk en 250 Nm levert. Ook hier een handgeschakelde zesbak of een DSG. Dieselen kan met een 115 pk en 250 Nm sterke 1.6 TDI met een zesbak of DSG7. Op de internationale prijslijst verschijnt verder een 1.0 G-Tec, die 90 pk en 160 Nm opwekt. Dit is een driepitter op aardgas (cng). De Kamiq staat 3,7 centimeter hoger op zijn poten dan familielid Scala. Daarnaast is Sport Chassis Control leverbaar, het sportonderstel waarmee de Karoq een centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen. Daarbij is de auto met dit systeem in een Sport-modus te zetten.

Uiterlijk

Over het ex- en interieur van de Kamiq is al een boel gezegd. Vanbuiten is de cross-over duidelijk geïnspireerd op de Vision X, de concept-car die vorig jaar in Genève stond. De Tsjechen passen opnieuw gesplitste koplampunits toe. Aan de achterzijde vertoont de auto, net als in het interieur, sterke overeenkomsten met Rapid-opvolger Scala. Ook hier monteert Skoda een 10,25 inch Virtual Cockpit, het digitale instrumentenpaneel, en een tot 9,2-inch groot infotainmentscherm.

Skoda brengt uiteraard een reeks veiligheidssystemen in de Kamiq onder. Zo zijn zaken als Front Assist (met een noodremsysteem en voetgangersherkenning) en Lane Assist standaard. Andere slimmigheden komen in de vorm van een optioneel volledig neerklapbare bijrijdersstoel, een led-zaklampje in de bagageruimte, een optioneel elektrisch uit te klappen trekhaak en een optioneel elektrisch bedienbare achterklep. Daarnaast beschikt de Kamiq over portierbeschermers die - we kennen het van Ford - automatisch uitklappen zodra het portier wordt geopend.

Skoda slaat de orderboeken van de Kamiq eind deze zomer open. De Nederlandse prijzen worden uiteraard voor die tijd vrijgegeven; reken alvast op een instapprijs van zo'n € 19.000. In november staat de nieuweling bij de dealer.


 
Bovenaan Onderaan