Skoda Superb Combi 1.5 TSI DSG L&K van TooTall

TooTall

Forumguru
Mijn vorige Superb 2.0 diesel uit 2010 was met 220.000km een beetje aan de kosten. Er boden zich 4 nieuwe remschijven aan, zowel winter- als zomerbanden waren aan vervanging toe, en ook de distributiewissel zou dit jaar moeten gebeuren. Met andere woorden, eens rondkijken naar andere oorden.

Ik heb het wel voor breaks. V90, A6/A4, E waren te duur, BMW zei me niet zo veel...i40 en Optima goede prijs maar het interieur viel me wat tegen...

Dan had ik hem gevonden. Testrit gedaan met een Mazda 6 break, en verkocht. Prachtige wagen vanbuiten en vanbinnen (Takumi edition). Tot bleek dat ik met mijn hoofd tegen het panodak aankwam. En het optiebeleid bij Mazda is verschrikkelijk, dus die viel niet te verwijderen als je de topuitvoering wou. Dus dat werd hem ook niet.

Uiteindelijk blijkt dat ik totaal geen verbeelding heb. Het is dus opnieuw een Skoda Superb Combi geworden, in Brilliant Silver. Na heel wat rekenwerk en proefrijden is het een benzine geworden, de 1.5 TSi. En automaat deze keer. Uitvoering is L&K, dus een zéér compleet uitgeruste wagen. Komt standaard oa. met de Columbus navigatie, DCC met Driving Mode Select, Elektrische koffer met Virtual Pedal, Kessy, Park Assist, Canton geluidssysteem,... Ook zit de Facelift eraan te komen, die qua toevoegingen niet zoveel gaat bieden (LED koplampen, Head Up display, andere lichtblokken achteraan,...). Dus een "oud" model met veel korting
icon_smile.gif
upload_2019-2-25_12-17-16.gif

IMG-0307.jpg
upload_2019-2-25_12-17-16.gif
IMG-0303.jpg
upload_2019-2-25_12-17-16.gif
IMG-0314.jpg
upload_2019-2-25_12-17-16.gif
IMG-0320.jpg
upload_2019-2-25_12-17-16.gif
d3b87c57-8a3a-4351-998f-edb3d4c058c6.jpg
upload_2019-2-25_12-17-16.gif

Verdere opties;

-19" Velgen Trinity in anthraciet
-Digital Instrument Panel
-Zwarte dakhemel (zwart lederen interieur deze keer ipv. beige)
-Panodak (en ik heb hier geen problemen met hoofdruimte!)
-Pack L&K;
*Smartlink + Wireless RSE
*Front Assist met City ANB
*Elektrische bediening van de passagierzetel vooraan aan de binnenkant van de rugleuning
*230V stopcontact + 2 USB achteraan + 2 USB vooraan
*Crew Protect Assist
*ACC High met follow-to-stop en Speed Limiter
*Smart Light Assist
*Skoda Connect + Care Connect + Infotainment Online
*Lane Assist + Blind Spot Detect
*BT Phonebox met wireless charging en LTE + rSAP
*DAB
*Achteruitrijcamera
*Verwarmde voorruit

Dat zal het zo wel ongeveer zijn denk ik?

Eerste indruk;

-Echt wel een groot verschil met mijn vorige Superb qua infotainment en tech. Zeker de Virtual Cockpit en het navigatiesysteem doen mijn oude Superb blozen...
-Combinatie benzine + DSG is heerlijk!
-Rijmodussen met DCC hebben weldegelijk veel invloed op het rijgedrag, maar dat moet ik nog allemaal ontdekken.
-Stil. Staat de motor uit? Nee. Toch? Nee.
-Bij het eerste keer kuisen viel het verschil tussen de oude Superb II en deze nieuwe wel op. Leek allemaal veel beter in mekaar te zitten. Geen aparte gootjes meer in het dak voor het water af te voeren, dat is nu 1 deel gegoten. Ook de deurnaden zijn allemaal 'properder', minder lasnaden, minder plooitjes.
-Ik heb hem zelf niet samengesteld, ik had de velgen zeker niet zelf genomen maar in de plaats daarvan de geventileerde zetels of het verwarmd stuur met DSG schakelflippers genomen, maar je kan niet alles hebben.

De plannen;

Weinig, alleen komt er wel nog een stuurtje in met DSG schakelflippers!

Maar eerst wat genieten, en hopelijk veel rustige kilometers zonder zorgen. Wagen komt met een WeCare contract tot 2023. Want VAG betrouwbaarheid.

happy05.gif
upload_2019-2-25_12-17-16.gif
 

MacRembrandt

Forumguru
Prachtig.
Zo zou ik 'm hebben samengesteld.

Heel veel plezier ermee.

Weet niet of je wel geld uit moet geven aan die schakelflippers. Dat gebruik je twee keer en dan heb je er genoeg van. Probeer het eerst maar eens met de automaatpook naar rechts te tikken en daar handmatig te schakelen. Kan me niet voorstellen dat je dat vaak wilt doen.
 

Rallye

Forumguru
Mooie wagen!

@MacRembrandt Flippers lijken me juist handiger dan schakelen met de pook. Die zijn meestal verkeerd om ingebouwd (plus is naar voren, min is naar achteren, tegen de beweging van je lichaam bij acceleratie cq.remmen in). Nadeel bij VAG van beide: uiteindelijk schakelt de DSG toch zelf op. Welllicht nog achteraf in te bouwen?
 

TooTall

Forumguru
Dank. DSG is heerlijk, maar anticiperen kan hij uiteraard moeilijk. Ik merk dat ik toch best vaak de pook in manueel duw en dan zelf schakel. Flippers zou dat nog wat eenvoudiger maken denk ik.

Stuurtje zelf inbouwen is geen kunst, heb ik al vaak genoeg gedaan. Het probleem gaat zijn er eentje te vinden met view-knop en flippers...vrees dat het een dealer bestellinkje gaat worden!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Had flippers op mijn Golf VI Highline van 2009 t/m 2014. De keren dat ik ze heb gebruikt kan ik op 1 hand tellen.

Maar gefeliciteerd met je mooie Superb :thumbsup:
 

Duijzer

Donateur
Mooie auto!
Ik gebruik de flippers heel vaak. Even een tandje terug als je in gaat halen, bijvoorbeeld. De dsg reageert dan (ook in sportmodus) te laat, waardoor je te veel gas geeft. Als hij dan reageert neemt ie gelijk drie stappen terug, waardoor je een schok en een hoop toeren krijgt....Met de flippers geef je even een tikje terug, je geeft gas en als je terug gaat hou je hem bij het opschakelen even vast waarna hij zelf weer automatisch schakelt. Voor mij werkt het prima.
 

TooTall

Forumguru
TooTall zei:
alleen komt er wel nog een stuurtje in met DSG schakelflippers!

Klaar!

Oud;
1.jpg

Nieuw stuur met de foute knoppen (geen "view"-knop);
2.jpg

Nieuwe knopjes erin;
3.jpg

Oud stuur verwijderen is nog altijd dezelfde procedure als 100 jaar geleden bij VAG;
4.jpg

Klaar!
5.jpg

Coderen was niet nodig, de meeste wagens ondersteunen flippers sowieso. Vanmorgen wat kunnen testen en ik ben toch blij dat ik wat kan afremmen op de motor, daarna gewoon de rechterflipper even ingedrukt houden en hij gaat weer van M in D. Werkt super!
 
Bovenaan Onderaan