Zijn er nog betrouwbare SuperB

ramniv

Senior Member
Nu mijn huidige oude Mondeo kapot is ben ik me aan het oriënteren op een SuperB. Nu lijkt me dat met mijn 2.02 een fijne ruime auto.

Nu heb ik al veel gelezen. (Door ziekte sla ik niet alles goed op, dus mijn excuses daarvoor).

Ik heb begrepen dat de 1.8 tsi met dsg voor aardig wat problemen kan zorgen.
Is er een motor type dat beduidend voor minder problemen zorgt, bijvoorbeeld de 1,4?

Ik zit een beetje rond de 10.000 euro als budget en rond de 100.000 aan kilometers.

https://www.autowereld.nl/skoda/sup...-audio-lm-xenon-52000km-28854022/details.html

Deze vind ik erg mooi. Ook gezien de stoel memory:

https://www.autotrader.nl/auto/voer..._medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
 

Highway

Forumguru
Ik ben erg tevreden over mijn 1.8 tsi handbak Superb (combi) uit 2010. Toevallig afgelopen maand de eerste grote uitgave gehad, nl. de koppeling laten vervangen. Auto rijden kost geld, dat weet je van tevoren.

Er zijn veel berichten over olieverbruik bij de 1.8 en 2.0. Dit is op te lossen, maar kost je wel rond de 3000 euro. Kettingspanner is ook een probleem.

Heb je altijd deze problemen? Nee - je hoort natuurlijk de verhalen van mensen bij wie het fout is gelopen. Mijn Superb heft nu >190000 op de teller, en gebruikt zo goed als geen olie. Dealer heft de spanner gecontrolleerd, en deze blijkt van het type te zijn zonder problemen.

Het beste is om goede afspraken te maken met de verkoper over de problemen waar je bang voor bent, voordat je de auto koopt.
 

MaxN

Donateur
Hier ook 2,5 jaar zonder problemen, 55.500 km gereden met een 1.8TSI met DSG.
Idd zoals hierboven aangegeven goede afspraken maken en eventueel aankoopkeuring laten doen op de genoemde punten.
 

tist

Actief lid
Slecht nieuw mag ook he, ik heb nog niet anders dan allerlei prullen gehad met mijne superb.
Radio, cruisecontrol, remmen die piepen zoals een oude autobus, routeplanner, garantie ? bestaat dat ?
Onlangs zetel programmering werkt helemaal niet meer, zekering knalt eruit van sigaretten aanstekers voor en achter, heeft dus ergens een kortsluiting! Vraag me niet hoe dat kan maar het is zo.
Dealer die geen probleem doorgeeft aan de importeur, maak je daar gewag van dan is het "dat is mijn woord tegen dat van jou punt".
Resultaat nooit geen skoda meer, na 3 prima wagens dit topmodel met niks dan mizerie, dealers zien me ook niet meer.
Is een 1.6 D met nu +/- 68000 Km olieverbruik is er niet, is groot heel ruim maar ..... :(
Ik vergeet nog wel een paar dingen maar dit is al wel genoeg dacht ik zo.
 

Michel

Forumguru
Ik heb ruim vijf jaar een Superb Combi 1.4 TSI gehad. Bij inruil had hij ruim 193.000 km gereden. Geen motorische problemen gehad, behalve dat het lager van de waterpomp bij 190.000 km de geest gaf, maar dat vind ik geen schande. Bij 90.000 km had ik hem bij VAG Techniek getuned en toen ik hem inruilde liep het ding nog als een zonnetje.
 

Jordlusk

Actief lid
Ik heb een Superb 1.8 tsi 160 pk gehad uit 2010.
Gekocht met 72000 op de teller bij van Tilburg Bastianen 2e eigenaar, en deze heeft mij wel koppijn bezorgd al na twee weken moest er olie bij en dat bleef zich herhalen tussen de twee en drie weken een liter per 1000 km.
Ik heb toen bij de dealer een olie weging gestart en je raad het al dat was allemaal binnen limieten. Toch er mee door gereden en uit eindelijk gaf hij er midden in Italië er toch de brui aan. Oorzaak bougies die helemaal verkoold waren van de aangekoekte olie. Af laten slepen naar de Skoda dealer in Grosseto en daar moest volgens hun de motor vervangen worden. Nou vond ik dat wel een hele snelle beslissing en heb toen hun gewezen op de ontsteking maar dat was het volgens hun niet.
Auto laten repatriëren naar NL A point en daar hebben zij mijn bougies vervangen en de auto reed weer. Echter hun advies was wel dat er motor revisie moest plaats vinden met nog maar 102000 op de klok wat idd in de papieren gaat lopen. Het probleem is namelijk de olie schraap veren waardoor het olie verbruik toeneemt bekend probleem bij die tsi motoren.
Nu moet ik wel zeggen dat niet iedere superb 1.8 of andere vag auto met dit type motor er last van heeft dat komt doordat er verschil in toleranties is geweest van schraap veren waardoor de ene de juiste passing heeft en de andere niet.
Het advies wat ik kreeg is ik zou kijken om het geld in een andere auto te steken waardoor ik nu eigenaar ben van een zeer luxe Octavia 1.8 tsi met 180 pk. Maar dat ging niet makkelijk want geen enkele Skoda dealer wilde een auto met een olie verbruik best wel raar want het was toch binnen limieten????:pieker:

Mijn advies aan u is kijk of de auto een historie heeft in olie verbruik bijvoorbeeld of er een olie weging heeft plaats gevonden bij een dealer waar deze vandaan komt.
Kijk of de auto een update heeft gehad op zijn kettingspanner ook daar waren namelijk problemen mee. Ik zou hem laten na kijken bij een erkende dealer of vag specialist.
Laat u door mijn verhaal niet afschrikken maar het is een voorkomend probleem in deze serie tsi motoren (CDAA) motorcode. Er zijn echt wel goede superb,s te vinden en wat ik weet zijn de problemen rond 2012/2013 opgehouden:yeehaa:
Maar doe goed uw voorwerk om koppijn te voorkomen.
Veel succes met de zoektocht en aankoop.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Heb zelf een 1.8tsi (CDAA)met dsg7...heerlijke met name ruime reisauto. De auto 1,5 jaar geleden gekocht met 122k nu inmiddels 162k. Het enige waar ik persoonlijk minder tevreden mee ben is de dsg (60/128dkm) is de koppeling onder garantie vervangen. Auto laten tunen zowel motor als dsg. Dit zou de slijtage van de laatst vv koppeling moeten voorkomen. Tot op heden ook geen buitensporig olieverbuik. Tussen de 15k oliebeurten nooit olie hoeven bijvullen. Af en toe kijk ik even naar het peil zakt nooit onder het gearceerde deel en ook geen waarschuwingslampjes Recentelijk wel de bougies vervangen mooi capucinno bruin.

Kleine puntjes...tikkend geluid metaalachtig (subframe) bij inparkeren. Bij warm weer piepend raam aan de bestuurderskant(irritant). Koud weer moet de koppeling warm worden....kortom afhankelijk van het weer komen en gaan de (kleine) irritaties die je wellicht bij andere merken niet hebt....wellicht hier weer iets anders.
 

Hakar

Donateur
@haassie
V.w.b. het piepen van de passagiersruit.
Ik ken dit van zowel een Peugeot 205 (21 jaartjes jong) als van de Fabia.
Ga eens met hulp het raam testen.
Jij bedient het raam, en de hulp drukt lichtjes van de binnenkant tegen het raam.
Piept raam dan nog, raam en de schachtafdichting goed schoonmaken.
Als het dan over is, probleem opgelost.
Is het niet over, zelfde procedure, maar dan de hulp van buitenaf lichtjes tegen het raam laten duwen.
Piept het dan nog, raam en schachtafdichting aan de binnenkant schoonmaken.

Ik vermoedt dat het de buitenkant is, en als je door bovenstaande geen resultaat krijgt, ben je denk ik wel zeker aan een nieuwe buitenste schachtafdichting toe.
 

ramniv

Senior Member
Heb zijn hele topic doorgelezen. Vind het inderdaad een prachtige auto. Maar met regelmatig passagiers en kinderen in de auto ben ik een beetje bang dat hij me iets te veel verlaagd is. Aangezien ik zelf totaal niet handig ben en ook geen enkele illusie heb dat ik aan auto's ga "knutselen" betwijfel ik of het de juiste auto voor mij is. Dit ook omdat hij aardig getuned is.
 

brepus13

Forumguru
je kunt altijd de auto weer op normale hoogte laten zetten door @Antera dan blijf je vermoedelijk nog steeds binnen budget. Misschien heeft hij zelfs het originele spul nog wel liggen? overigens is een eibach setje wel lager standaard maar bij belading is het niet zo dat alles dan aanloopt.

gelukkig mag je het helemaal zelf weten wat je doet :-)
 

eriktv

Forumguru
Berend biedt ook zijn originele veren en dempers aan, die kun je er zo opzetten, waarmee je de auto weer standaard hebt. Wellicht kun je met de verkoop van de KW Streetcomfort de montage financieren of zelfs nog winst maken ;). Idem voor de, in jouw smaak wellicht wat te grote, velgen. Voor de rest niet te bang zijn voor de motorische tuning; dit maakt de auto alleen maar technisch betrouwbaarder. En in de praktijk (ik heb m’n S2 nu op 202pk) gebruik ik het zelden, maar is het hogere vermogen wel heel leuk voor die paar momenten dat je er net wel even gebruik van wilt maken.
 

brepus13

Forumguru
zie een auto kopen een beetje als een huis kopen. een roze muurtje wil niet zeggen dat een huis slecht is ;) Als iets voor relatief weinig te vervangen of veranderen is dan kan het prima de moeite waard zijn.

Succes in ieder geval met je zoektocht!
 

ramniv

Senior Member
Gister even bij @Octavia32 wezen kijken en niks minder dan een prachtige auto en een zeer aardige "kerel". Nu ben ik een beetje aan het rondkijken ter vergelijk en kwam ik bij Vruggink ook een superb tegen.

Nu weet ik dat dit een garage is die goed staat aangeschreven bij een aantal van dit forum. De verkoper kon me er niet echt heel veel over vertellen, maar de superB is bij Vruggink zelf in onderhoud geweest, maar heeft wel de befaamde 1.8 tsi. Ik vraag me nu een beetje af of ik hier bang voor moet zijn of dat het een goed teken is dat hij bij hen in onderhoud is geweest.

Het gaat om deze:
https://www.vruggink.nl/occasions/s...rig-nl-1e-eigenaar-uit-2009-te-koop-in-halle/
 

Octavia32

Forumguru
Ik praat nu wel in eigen parochie, maar deze auto heeft geen.

Lederen bekleding
Alleen elektrisch op bestuurder stoel
Geen navi
Geen stuurbediening
Geen Bluetooth (aftermarket parrot wel)
Geen élégance maar ambition
Hogere prijs
Geen mooie velgen

Ieder zijn keus en dat respecteer ik ook maar ik denk dat de mijne een betere auto is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan