Kodiaq en WLTP

elsinga

Forumguru
Goed, 1 september nadert en er is een nieuwe prijslijst per 1-8-2018 uitgekomen, waar maar een heel beperkt aantal motoren zijn opgenomen (de non-business alleen de 125pk en 150pk 1.4TSI, de Business versie ook nog de 150pl en 190pk 2.0 TDI). Het noemen van de 1.4 TSI is raar, maar goed. In grote rode vlakken staan nu ook de CO2 waarden en bijbehorende bedragen als mogelijk afwijkend genoemd.

Nu moet ik in september gaan bestellen en dit maakt me wel minder vrolijk... In de shortlist stond de 190pk 2.0 TSI bovenaan, want dan een vergelijkbaar koppel en idem vlotheid dan mijn O3 150pk 2.0 TDI. Helaas, die staat niet meer in de lijst. De benzine versies die wel op de lijst staat zijn niet meer met 4x4, wat ik ook wil. De 150pk 2.0 TDI 4x4 hand-6 is nog een beetje te betalen in de lease, maar een stuk minder vlot dan mijn O3. De 190pk 2.0 TDI is met DSG-7 weer vlot genoeg, maar aardig duurder.

Verder kom ik vrij veel in Duitsland en daar ben je met een diesel auto steeds vaker niet welkom. Zou de 190pk TDI een Euro 6d-temp classificatie krijgen, dan kom je er met een blauw vignet nog wel in. Maar met alleen Euro 6 op sommige plekken binnenkort al niet meer.

In de prijslijst staat dat je bij een offerte een WLTP addendum krijgt. Iemand enig idee wat daar in staat? En iemand enig idee wat de WLTP voor de Kodiaq betekent? Als de prijs er enorm van omhoog gaat, dan kan het voor mij wel eens exit Kodiaq worden... en dat zou erg jammer zijn...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ach doe je een klein stapje vooruit ipv een grote stap en kies je voor een Karoq.....:pieker::pardon:
En anders de wel betaalbare TDi of TSi en dan een bezoekje JD engenering of VAG Techniek...
Wen maar vast aan het downsize van de motoren want dat zal alleen nog maar erger worden !
Men moet je toch op een manier alvast voorbereiden op de elektromotor.....:pieker:
 

sitechris

Donateur
Het probleem is dat sommige motoren nog niet goedgekeurd zijn volgens de nieuwe cyclus. Dus kan de fabrikant ze nog niet leveren. Dit gaat echt ellende opleveren voor kopers en verkopers.
 

Beer1

Nieuw lid
EDK je schrijft: Goed, 1 september nadert en er is een nieuwe prijslijst per 1-9-2018 uitgekomen.
Waar staat die prijslijst per 1-9-2018, of bedoel je 1-8-2018.
Het wordt tijd dat Pon eens duidelijkheid geeft over wat de de mensen die vele maanden wachten op hun Kodiak kunnen verwachten voor hun geduld. We praten hier niet over een auto van < 10.000 euro.
 

elsinga

Forumguru
Typfaut: moet uiteraard prijslijst 1-8 zijn.

En ik wil niet downsizen... de Karoq heeft minder bagageruimte dan de O3 die ik nu heb. Verder is tunen geen optie ivm lease.
 
Bij mij zal de 2.0TSI 190pk uittrekken uitgeleverd worden, is bij mij bevestigd door dealer en Pon, zelfs nu hij niet bestelbaar is. Vermoed dat hij dus wel terug komt.
 

filas

Lid
De 1.4 TSI wordt niet meer geleverd, ondanks dat dit nog wel in de nieuwe prijslijst (1-8-2018) staat. Dit wordt de nieuwe 1.5 TSI motor die ook in de Karoq en Octavia ligt. De specificaties van vermogen en koppel blijven helaas wel gelijk.

Ik heb net mijn nieuwe Kodiaq besteld. Ik wilde hem bestellen met het digitale instrumentarium, maar dan krijg je hem 100% zeker pas in 2019 geleverd, omdat ze pas starten met de productie van Kodiaq's met digitale instrumentarium in week 10 van 2019. De verwachte prijsverhoging van de Kodiaq met 1.5 TSI DSG in 2019 is € 700,-
 

elsinga

Forumguru
Even een kleine rekensom gemaakt ivm de mogelijk nieuwe CO2 waarden ivm de WLTP. Aanname: de BPM tabel blijft zoals deze is en de CO2 uitstoot gaat 10% omhoog. Dat zou betekenen dat de 2.0 TSI een whopping 9000 euro duurder zou worden...

Ik hoop dus maar dat de BPM tabel na invoering van de WLTP kosten neutraal aangepast gaat worden... Anders komt er geen Kodiaq hier helaas... En zal elke andere lease-wagen ook flink duurder worden...
 

MK74

Lid
Afgelopen zaterdag bij de dealer geweest; De keuring voor de WLTP van de 1.5 TSI motoren is inmiddels afgerond en de eerste eerste auto's met deze motor zijn inmiddels uitgeleverd. De 2.0 TDI schijnt nog niet gekeurd te zijn en ondanks dat sommige auto's nu klaar staan om getransporteerd te worden naar NL, kunnen deze niet uitgeleverd worden totdat de WLTP voor deze motor ook is afgerond. Hoelang dat nog duurt wist hij ook niet, maar dat zou niet al te lang meer duren verwachte hij.
 

elsinga

Forumguru
Was er ook al iets bekend over de 2.0TSI? Die is op de configurator van de VW Tiguan Allspace gewoon te kiezen, maar op de Kodiaq nog niet...
 

filas

Lid
Goed, 1 september nadert en er is een nieuwe prijslijst per 1-8-2018 uitgekomen, waar maar een heel beperkt aantal motoren zijn opgenomen (de non-business alleen de 125pk en 150pk 1.4TSI, de Business versie ook nog de 150pl en 190pk 2.0 TDI). Het noemen van de 1.4 TSI is raar, maar goed. In grote rode vlakken staan nu ook de CO2 waarden en bijbehorende bedragen als mogelijk afwijkend genoemd.

Nu moet ik in september gaan bestellen en dit maakt me wel minder vrolijk... In de shortlist stond de 190pk 2.0 TSI bovenaan, want dan een vergelijkbaar koppel en idem vlotheid dan mijn O3 150pk 2.0 TDI. Helaas, die staat niet meer in de lijst. De benzine versies die wel op de lijst staat zijn niet meer met 4x4, wat ik ook wil. De 150pk 2.0 TDI 4x4 hand-6 is nog een beetje te betalen in de lease, maar een stuk minder vlot dan mijn O3. De 190pk 2.0 TDI is met DSG-7 weer vlot genoeg, maar aardig duurder.

Verder kom ik vrij veel in Duitsland en daar ben je met een diesel auto steeds vaker niet welkom. Zou de 190pk TDI een Euro 6d-temp classificatie krijgen, dan kom je er met een blauw vignet nog wel in. Maar met alleen Euro 6 op sommige plekken binnenkort al niet meer.

In de prijslijst staat dat je bij een offerte een WLTP addendum krijgt. Iemand enig idee wat daar in staat? En iemand enig idee wat de WLTP voor de Kodiaq betekent? Als de prijs er enorm van omhoog gaat, dan kan het voor mij wel eens exit Kodiaq worden... en dat zou erg jammer zijn...

Ik heb vandaag begrepen dat voor de Kodiaq Style Business 1.5 TSI DSG de WLTP een meerprijs van € 700,- gaat krijgen.
 

Bakkertje

Forumguru
Volgen mij hanteert VW op de site de nieuwe prijzen en op directlease gebruikt men volgens mij de oude. Het prijsverschil voor een tiguan met 2.0 tsi is 906 euro.
Ik denk dat dat redelijk in de buurt komt van de 1-12019 prijzen.
 

elsinga

Forumguru
Ik hoop dat ook de aangepaste prijzen voor de Kodiaq op korte termijn bekend worden. Maakt de keuze een stuk makkelijker/zekerder.
 

Bakkertje

Forumguru
Je bent er in ieder geval al even en uitvoerig mee bezig :deuk:
Snap het wel hoor, ik heb dezelfde keuze stress, maar wegens veranderingen in het bedrijf mag ik zelf pas in januari bestellen, dus ik zie het allemaal wel. Voor mij zou de Tarraco nog een alternatief kunnen worden..
 

elsinga

Forumguru
Ik meende eind vorig jaar te moeten bestellen omdat ik nu op 150k zou zitten (in 3 ipv 4 jaar), kort daarna hoorde ik dat het 200k en 4 jaar was geworden en dus nog een jaar wachten. Maar inmiddels lijkt het tijd te worden voor het bestellen... Nu alleen die *(&&*%^&%&^WLTP met bijbehorende mogelijke BPM verhoging...

Hier gaat de keuze nu tussen de Kodiaq 1.5 TSI 150pk 4x4, de Kodiaq 2.0 TSI 190pk 4x4 (beide in Style B uitvoering met verwarmbare voorruit en trekhaak) of een vergelijkbare Tarraco (als de specs daarvan duidelijker worden na half september). Een vergelijkbare Tiguan Allspace is in elk geval te duur.
 

coolrunnings

Actief lid
Heb ook van mijn dealer te horen gekregen dat ze nu uitgaan van een 700 euro verhoging volgend jaar voor de 1.5TSI 150pk.
 
  • Leuk
Waarderingen: MK74
Bovenaan Onderaan