Xenon Rapid 2015

booster

Nieuw lid
Sinds kort rij ik in een Skoda Rapid Monte Carlo uit 2015.

Vanaf de fabriek zit er standaard xenon in, maar vind de licht opbrengst zeer slecht. Heb nog geen 15 a 20 meter zicht. Zijn er meer Rapid rijders die hier last van hebben ? Of zijn er oplossingen voor ?
 

TurboT

Forumguru
Booster, wat jij hebt is de d5s xenon. Zie dit als een xenon light versie met 2000 lumen. Er zijn geen andere oplossingen hiervoor. Je kan het dus niet met de echte xenon lichten vergelijken. Je hebt in ieder geval meer licht als je met de standaard halogeen lampen.

Of 15 m normaal is. Dat kan ik niet bepalen. Misschien kan het ook aan de afstelling liggen.
 

TurboT

Forumguru
Sinds kort rij ik in een Skoda Rapid Monte Carlo uit 2015.

Vanaf de fabriek zit er standaard xenon in, maar vind de licht opbrengst zeer slecht. Heb nog geen 15 a 20 meter zicht. Zijn er meer Rapid rijders die hier last van hebben ? Of zijn er oplossingen voor ?
Wel leuk een echte Monte Carlo versie. Je hebt in ieder geval een unieke auto in Nl. Waarschijnlijk de enige. Zag dit ergens op Marktplaats deze auto. Import car als het goed is.
 

booster

Nieuw lid
Wel leuk een echte Monte Carlo versie. Je hebt in ieder geval een unieke auto in Nl. Waarschijnlijk de enige. Zag dit ergens op Marktplaats deze auto. Import car als het goed is.
Klopt, hij stond op MP te koop. Vond het een mooie auto om te zien en een mooie lage km stand.
 

TurboT

Forumguru
1 ding is zeker. Je kan niet zomaar een echte xenonlamp erin prikken. De d5s is van totaal andere techniek. Auto's met echte xenonlampen moesten destijds een automatisch in hoogte verstelling hebben. Dat heeft deze auto niet. Dus aldaar de d5s lamp.

Enige oplossing zo'n aftermarket lamp kopen met een canbus ballast.
 

booster

Nieuw lid
1 ding is zeker. Je kan niet zomaar een echte xenonlamp erin prikken. De d5s is van totaal andere techniek. Auto's met echte xenonlampen moesten destijds een automatisch in hoogte verstelling hebben. Dat heeft deze auto niet. Dus aldaar de d5s lamp.

Enige oplossing zo'n aftermarket lamp kopen met een canbus ballast.
ik kan mijn verlichting wel in hoogte verstellen.
 

TurboT

Forumguru
ik kan mijn verlichting wel in hoogte verstellen.
Je hebt geen automatische hoogteverstelling. Wel een handmatige hoogte verstelling.

Op (veel/meeste?) Auto's met Xenon lampen zit een automatische hoogteregeling, die zich vanzelf aanpast aan het gewicht van de auto (lading, lui die achterin willen zitten). Deze hebben dan ook geen knopje in het dashbord zitten waar normaliter de electrische hoogteregeling zit
 

jeroen88

Actief lid
Hoe zit dat dan met de 2017 facilift rapid? Als je daar het lichtpakket opneemt noemen ze het xenon.
 

TurboT

Forumguru
Begreep via onze duitse zuster skodaforumsite dat de bi-xenon op de nieuwe type rapid ook een D5s is. Het kan ook niet anders voor die prijs.
 

jeroen88

Actief lid
Oke, maar die koplampen zijn heel anders hebben ook een lens en koplampsproeiers.
Maar kan daar wel een ander set lampen in?
Want die koplamp units zijn wel los te koop, misscjien is dat een optie voor hem.
 

Octavia0112

Forumguru
Sinds kort rij ik in een Skoda Rapid Monte Carlo uit 2015.

Vanaf de fabriek zit er standaard xenon in, maar vind de licht opbrengst zeer slecht. Heb nog geen 15 a 20 meter zicht. Zijn er meer Rapid rijders die hier last van hebben ? Of zijn er oplossingen voor ?

Heb ook de xenon lampen op mijn rapid uit 2014 maar heb wel meer dan 15 à 20 meter zicht. Misschien toch de afstelling eens laten controleren?
 

TurboT

Forumguru
Jeroen, Booster heeft al xenon lampen in zijn Rapid. Ook lenzenprojector, sproeiers etc. Alleen de lichtopbrengst valt tegen, omdat het d5s lampen zijn. Je kan in de huidige setting niet zomaar een ander lampje erin prikken. Niet zoals bij halogeenlampen.

Dus de koplampunits van de xenons zijn allemaal d5s only.
 

TurboT

Forumguru
Heb ook de xenon lampen op mijn rapid uit 2014 maar heb wel meer dan 15 à 20 meter zicht. Misschien toch de afstelling eens laten controleren?
Ik heb ook de xenons in mn Rapid Lichtopbrengst is idd minder dan de " echte" xenons. Maar zicht is wel meer dan 15 meter.

Het kan aan de afstelling zijn of je belevenis. D5s =2000 lm. D1s =4000 lm (echte xenon)
Halogeen =1700
 

Okki

Donateur
Geen idee hoeveel meter dit is, maar 15 meter lijkt me wel erg weinig

licht_orig.png
 

Captain Hook

Forumguru
Slechts 15 meter? Dat is amper 3-4x autolengte. Dat lijkt me nogal krapjes.
Zeker weten dat de verlichting juist is afgesteld?
En/of in combinatie met de veroudering van je D5S lampen (afhankelijk van de hoeveelheid branduren) zou en de (beperkte) lichtopbrengst en een mogelijke foutieve afstelling, een te kleine lichtbundel kunnen opleveren...


Hier wat info qua regelgeving:
https://www.autoverlichting.eu/wetgeving-xenon-verlichting
http://nero.frankfokke.nl/updates/verlichting/koplampen-afstellen-diy/

interessante info:
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/k/koplamp/koplamp.htm
http://www.olino.org/articles/2016/11/21/test-h7-dimlicht-groot-licht-led-lampen/
https://www.autoblog.nl/archive/2009/11/07/er-schijnt-licht-aan-de-horizon-alles-over-lampen
 

Octavia0112

Forumguru
Heb je de hoogte verstelling wel op het -streepje staan ipv 3 scheelt ook waarschijnlijk.:pardon:
Mijn rapid heeft vergelijkbare lichtopbrengst als op de foto
 
Bovenaan Onderaan