Had ik al verteld dat het de 1.6 TDI is geworden in oktober 2016?Ook mijn keuze zou de 1.4 TSI zijn Lekker blokje die in de huidige versie weinig tot geen problemen kent en met een chipje van een paar honderd euro moeiteloos naar 200pk gaat
Edit helaas een post uit maart 2016
Op welke basis toch voor diesel gekozen. Als je de prestaties vergelijkt tussen de 1.4 en 1.6, zit er toch een serieus verschil op in het voordeel van de benzine.prijstechnisch zitten ze althans in belgie op een zelfde niveau.Had ik al verteld dat het de 1.6 TDI is geworden in oktober 2016?
Door de fiscale regels in NL pakte de 1.6 TDI net iets gunstiger uit in de maandelijkse kosten.Op welke basis toch voor diesel gekozen. Als je de prestaties vergelijkt tussen de 1.4 en 1.6, zit er toch een serieus verschil op in het voordeel van de benzine.prijstechnisch zitten ze althans in belgie op een zelfde niveau.
Had je verwacht het opgegeven fabrieks verbruik te behalen of zo ................................................. Dat is je ook niet gelukt met je TDIIk heb nu een week mijn S3 combi, 1.4 TSI, 150 PK, manueel geschakeld. Voorheen gereden met S2 combi 2.0TDI manueel. Ik heb nog niet opnieuw getankt dus ken mijn verbruik niet precies maar mij lijkt het, als ik op de boordcomputer verder ga, dat ik nooit onder de 7 l/100 km als gemiddeld gebruik ga zitten . Elke rit die ik tot nu toe maak geeft de boordcomputer als verbruik tussen de 7 en 8 liter aan, en ik heb eigenlijk bewust heel rustig gereden. Is dit normaal? Bij 120 km/u op de autosnelweg en cruise control op, dan zit ik op een verbruik van ongeveer 6,5 l/100 km. Zou het kunnen dat dit nog gaat dalen omdat de motor nieuw is en nog "ingereden" moet worden??? Dit wijkt toch heel veel af van het verbruik dat Skoda zelf opgeeft. Voor de rest heel tevreden over de auto, veel veel stiller dan mijn vorige diesel. Heel comfortabele en zalige rijdende auto! Alvast bedankt voor jullie reacties.
De norm waar een fabriek op test is de 99/100 norm. Jouw gereden stukken zullen er echt niet zo uit zienNee dat had ik ook niet verwacht maar 50% meer verbruik dan de voorgeschreven 5,2 l/100 km lijkt me toch echt veel of vind jij dat misschien normaal??
En bij mijn vorige diesel was dit gemiddelde op 6,5 l/100 km en dit leunde veel dichter aan bij het voorgeschreven gemiddeld verbruik van Skoda.
alles is afhankelijk van je gereden kilometers. Veel stadverkeer, korte afstanden, veel optrekken, de zwaarte van je voet, ... beinvloeden het verbruik enorm. Het opgegeven verbruik door de fabrikant is uiteraard tijdens het meest gunstive traject. Eerlijk? Neen. Maar als consument zou je je daar niet moeten mogen laten door leiden. Testritten geven op dat vlak een veeeeel beter inzicht in het verbruik.Nee dat had ik ook niet verwacht maar 50% meer verbruik dan de voorgeschreven 5,2 l/100 km lijkt me toch echt veel of vind jij dat misschien normaal??
En bij mijn vorige diesel was dit gemiddelde op 6,5 l/100 km en dit leunde veel dichter aan bij het voorgeschreven gemiddeld verbruik van Skoda.
Die fabrieksopgave volgens een voorgeschreven procedure heeft nog nooit iets met "eerlijk" te maken gehad. Het gaat er alleen om dat je met die cijfers verschillende auto's onderling kan vergelijken - nou ja, min of meer dan...Eerlijk? Neen.
en die procedures worden altijd strikt gevolgd zeker? Er wordt in die verbruikcijfer ook zwaar gesjoemeldDie fabrieksopgave volgens een voorgeschreven procedure heeft nog nooit iets met "eerlijk" te maken gehad. Het gaat er alleen om dat je met die cijfers verschillende auto's onderling kan vergelijken - nou ja, min of meer dan...
Als je in real life het opgegeven stadsverbruik kunt halen als overall gemiddelde, dan doe je het niet slecht.
Als verbruik in de stad wordt door Skoda voor de 1.4 TSI 6,3 l/100 km opgegeven, daar teken ik voor .Die fabrieksopgave volgens een voorgeschreven procedure heeft nog nooit iets met "eerlijk" te maken gehad. Het gaat er alleen om dat je met die cijfers verschillende auto's onderling kan vergelijken - nou ja, min of meer dan...
Als je in real life het opgegeven stadsverbruik kunt halen als overall gemiddelde, dan doe je het niet slecht.
Formeel is het geen sjoemelen, want ze doen het allemaal. Maar bijvoorbeeld het afplakken van naden lijkt inderdaad niet echt op een poging om een realistisch verbruik op te geven.en die procedures worden altijd strikt gevolgd zeker? Er wordt in die verbruikcijfer ook zwaar gesjoemeld
Afplakken van naden heeft volgens mij geen effect als je op een rollenbank staat. Zover ik weet worden de autos niet buiten getest. Het verwijderen van Acc voor lagere luchtweerstand dus ook niet..Formeel is het geen sjoemelen, want ze doen het allemaal. Maar bijvoorbeeld het afplakken van naden lijkt inderdaad niet echt op een poging om een realistisch verbruik op te geven.
Maar laten we er voorlopig naar blij mee zijn. Als ze realistische verbruiksopgaven doen dan heb je ineens een veel hogere formele uitstoot. Daar knappen de aanschafprijzen in NL niet van op
Dat is volkomen logisch, toch?Bij de testprocedures wordt volgens TNO dankbaar gebruik gemaakt van de ruimte in de regelgeving.