1.4 TSI DSG of 1.6 TDI DSG?

CDK

Forumguru
Ook mijn keuze zou de 1.4 TSI zijn :jaja: Lekker blokje die in de huidige versie weinig tot geen problemen kent en met een chipje van een paar honderd euro moeiteloos naar 200pk gaat ;)
Edit helaas een post uit maart 2016 :deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
Had ik al verteld dat het de 1.6 TDI is geworden in oktober 2016? :D
Op welke basis toch voor diesel gekozen. Als je de prestaties vergelijkt tussen de 1.4 en 1.6, zit er toch een serieus verschil op in het voordeel van de benzine.prijstechnisch zitten ze althans in belgie op een zelfde niveau.
 

s_janssen

Actief lid
Op welke basis toch voor diesel gekozen. Als je de prestaties vergelijkt tussen de 1.4 en 1.6, zit er toch een serieus verschil op in het voordeel van de benzine.prijstechnisch zitten ze althans in belgie op een zelfde niveau.
Door de fiscale regels in NL pakte de 1.6 TDI net iets gunstiger uit in de maandelijkse kosten.
Uiteindelijk heel tevreden. Tuurlijk is de 1.4 TSI stiller en soepeler. Maar combinatie met diesel trekkracht met de DSG is fijn, op kruissnelheden is de TDI ook ruim voldoende stil.
Tot slot: de actieradius is groot, altijd 1100 km op een tank, fijn!
 

Erwin1234

Nieuw lid
Ik heb nu een week mijn S3 combi, 1.4 TSI, 150 PK, manueel geschakeld. Voorheen gereden met S2 combi 2.0TDI manueel. Ik heb nog niet opnieuw getankt dus ken mijn verbruik niet precies maar mij lijkt het, als ik op de boordcomputer verder ga, dat ik nooit onder de 7 l/100 km als gemiddeld gebruik ga zitten . Elke rit die ik tot nu toe maak geeft de boordcomputer als verbruik tussen de 7 en 8 liter aan, en ik heb eigenlijk bewust heel rustig gereden. Is dit normaal? Bij 120 km/u op de autosnelweg en cruise control op, dan zit ik op een verbruik van ongeveer 6,5 l/100 km. Zou het kunnen dat dit nog gaat dalen omdat de motor nieuw is en nog "ingereden" moet worden??? Dit wijkt toch heel veel af van het verbruik dat Skoda zelf opgeeft. Voor de rest heel tevreden over de auto, veel veel stiller dan mijn vorige diesel. Heel comfortabele en zalige rijdende auto! Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

ertromp

Forumguru
Ik heb nu een week mijn S3 combi, 1.4 TSI, 150 PK, manueel geschakeld. Voorheen gereden met S2 combi 2.0TDI manueel. Ik heb nog niet opnieuw getankt dus ken mijn verbruik niet precies maar mij lijkt het, als ik op de boordcomputer verder ga, dat ik nooit onder de 7 l/100 km als gemiddeld gebruik ga zitten . Elke rit die ik tot nu toe maak geeft de boordcomputer als verbruik tussen de 7 en 8 liter aan, en ik heb eigenlijk bewust heel rustig gereden. Is dit normaal? Bij 120 km/u op de autosnelweg en cruise control op, dan zit ik op een verbruik van ongeveer 6,5 l/100 km. Zou het kunnen dat dit nog gaat dalen omdat de motor nieuw is en nog "ingereden" moet worden??? Dit wijkt toch heel veel af van het verbruik dat Skoda zelf opgeeft. Voor de rest heel tevreden over de auto, veel veel stiller dan mijn vorige diesel. Heel comfortabele en zalige rijdende auto! Alvast bedankt voor jullie reacties.
Had je verwacht het opgegeven fabrieks verbruik te behalen of zo ................................................. Dat is je ook niet gelukt met je TDI
 

Erwin1234

Nieuw lid
Nee dat had ik ook niet verwacht maar 50% meer verbruik dan de voorgeschreven 5,2 l/100 km lijkt me toch echt veel of vind jij dat misschien normaal??
En bij mijn vorige diesel was dit gemiddelde op 6,5 l/100 km en dit leunde veel dichter aan bij het voorgeschreven gemiddeld verbruik van Skoda.
 

ertromp

Forumguru
Nee dat had ik ook niet verwacht maar 50% meer verbruik dan de voorgeschreven 5,2 l/100 km lijkt me toch echt veel of vind jij dat misschien normaal??
En bij mijn vorige diesel was dit gemiddelde op 6,5 l/100 km en dit leunde veel dichter aan bij het voorgeschreven gemiddeld verbruik van Skoda.
De norm waar een fabriek op test is de 99/100 norm. Jouw gereden stukken zullen er echt niet zo uit zien
En ja een afwijking van 40% tot zelfs die 50% op het fabrieksverbruik is helaas geen uitzondering
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Nee dat had ik ook niet verwacht maar 50% meer verbruik dan de voorgeschreven 5,2 l/100 km lijkt me toch echt veel of vind jij dat misschien normaal??
En bij mijn vorige diesel was dit gemiddelde op 6,5 l/100 km en dit leunde veel dichter aan bij het voorgeschreven gemiddeld verbruik van Skoda.
alles is afhankelijk van je gereden kilometers. Veel stadverkeer, korte afstanden, veel optrekken, de zwaarte van je voet, ... beinvloeden het verbruik enorm. Het opgegeven verbruik door de fabrikant is uiteraard tijdens het meest gunstive traject. Eerlijk? Neen. Maar als consument zou je je daar niet moeten mogen laten door leiden. Testritten geven op dat vlak een veeeeel beter inzicht in het verbruik.

En het zakken naargelang de motor ingereden is, zal zeer minimaal zijn.

En mijn ervaring is ook wel identiek aan de jouwe. Vorige wagens van mijn vriendin en mij waren diesels, zijn overgeschakeld op benzine en het effectievecverbruik tov fabrieksopgave ligt ook veel hoger dan bij de diesels. Mijn ervaring is bij diesel dat het traject dat je rijdt veel minder invloed heeft op je verbruik. Het verbruik van een benzine hangt veel meer af van de trajecten die je rijdt. Ungunstige trajecten doet het verbruik enorm toenemen. Rij je echter wat autostrade tegen constante snekheid haal je wel het opgegeven fabrieksverbruik.
 

Erwin1234

Nieuw lid
Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik ben misschien ook wat voorbarig en moet het eens bekijken op iets langere termijn want 300 gereden km is natuurlijk nog niet veel...
 

RusherSkoda

Actief lid
Tot nu toe zijn "mijn" nieuwe leaseauto's altijd zuiniger gaan rijden. Niet zo zuinig als de misleidende corrupte fabriekscijfers, maar wel zuiniger dan de eerste maanden. Zowel de 2.0 TDI in de Skoda Octavia uit 2008, als de 1.5 DCI in de Renault Mégane uit 2012 als de huidige 1.6 TDI in de Skoda Superb uit 2016, zijn lekkerder gaan draaien, soepeler en stiller, en ook minder gaan verbruiken.
Ik tank overigens bijna altijd V-power, Ultimate, Excellence, enz.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eerlijk? Neen.
Die fabrieksopgave volgens een voorgeschreven procedure heeft nog nooit iets met "eerlijk" te maken gehad. Het gaat er alleen om dat je met die cijfers verschillende auto's onderling kan vergelijken - nou ja, min of meer dan...

Als je in real life het opgegeven stadsverbruik kunt halen als overall gemiddelde, dan doe je het niet slecht.
 

leon-cupra

Forumguru
Die fabrieksopgave volgens een voorgeschreven procedure heeft nog nooit iets met "eerlijk" te maken gehad. Het gaat er alleen om dat je met die cijfers verschillende auto's onderling kan vergelijken - nou ja, min of meer dan...

Als je in real life het opgegeven stadsverbruik kunt halen als overall gemiddelde, dan doe je het niet slecht.
en die procedures worden altijd strikt gevolgd zeker? Er wordt in die verbruikcijfer ook zwaar gesjoemeld :pieker:
 

Erwin1234

Nieuw lid
Die fabrieksopgave volgens een voorgeschreven procedure heeft nog nooit iets met "eerlijk" te maken gehad. Het gaat er alleen om dat je met die cijfers verschillende auto's onderling kan vergelijken - nou ja, min of meer dan...

Als je in real life het opgegeven stadsverbruik kunt halen als overall gemiddelde, dan doe je het niet slecht.
Als verbruik in de stad wordt door Skoda voor de 1.4 TSI 6,3 l/100 km opgegeven, daar teken ik voor .
 
en die procedures worden altijd strikt gevolgd zeker? Er wordt in die verbruikcijfer ook zwaar gesjoemeld :pieker:
Formeel is het geen sjoemelen, want ze doen het allemaal. Maar bijvoorbeeld het afplakken van naden lijkt inderdaad niet echt op een poging om een realistisch verbruik op te geven.

Maar laten we er voorlopig naar blij mee zijn. Als ze realistische verbruiksopgaven doen dan heb je ineens een veel hogere formele uitstoot. Daar knappen de aanschafprijzen in NL niet van op :nono:
 

reinierh

Senior Member
Formeel is het geen sjoemelen, want ze doen het allemaal. Maar bijvoorbeeld het afplakken van naden lijkt inderdaad niet echt op een poging om een realistisch verbruik op te geven.

Maar laten we er voorlopig naar blij mee zijn. Als ze realistische verbruiksopgaven doen dan heb je ineens een veel hogere formele uitstoot. Daar knappen de aanschafprijzen in NL niet van op :nono:
Afplakken van naden heeft volgens mij geen effect als je op een rollenbank staat. Zover ik weet worden de autos niet buiten getest. Het verwijderen van Acc voor lagere luchtweerstand dus ook niet..
 
@reinierh De testcyclus wordt op de rollenbank gereden. Voordat deze wordt gereden wordt in de testprocedures vastgesteld welke weerstand de rollenbank moet bieden onder de wisselende omstandigheden van de testcyclus. Onder andere gewicht van de auto en luchtweerstand worden bij de testprocedures vastgesteld. De luchtweerstand bepaalt in de NEDC 24-38% van het verbruik.

Bij de testprocedures wordt volgens TNO dankbaar gebruik gemaakt van de ruimte in de regelgeving. Verwijderen van reservewiel voor gewichtsbesparing en zelfs verwijderen van buitenspiegels voor luchtweerstand komt uit de trucendoos. Het blijkt zelfs dat de bureaus die de tests uitvoeren met elkaar concurreren om voor de klant (de autofabrikant dus) een zo gunstig mogelijk resultaat te halen.

Wel logisch ook, als gewicht en luchtweerstand niet zouden meetellen dan was een Kodiaq 1.0TSI in de test per definitie net zo zuinig als een Citigo 1.0TSI (beiden binnenkort in de showroom ;))
 
Bovenaan Onderaan