Trailer assist werkend op Superb 3

Middag

Forumguru
hoi allemaal,

Vandaag is het gelukt om trailer assist te laten activeren op mijn Superb. Hiervoor was een andere camera en parkeermodule nodig. In het circuit te vinden voor rond de 130 a 150 euro samen.

Een Duitser in Kevelaer heeft dit voor me Geschäft. We rijden regelmatig met een aanhanger. Vooral recht achteruit is dan handig.

CDK

Forumguru
Leuke gadget :thumbsup:
Hopelijk kan je zelf toch ook recht achteruit rijden met een aanhanger?

paultie

Forumguru
@Middag Heb ook even op de Duitse fora gekeken. Ik krijg niet helemaal duidelijk wat er nu veranderd moet worden?
Ik lees terug dat het voornamelijk een verandering in de software is. Maar is het simpel te coderen of betekent het een update van de firmware op een van de modules.
Beschik zelf over park assist 3.0 en achteruitrijcamera en ik lees terug dat dat de minimale voorwaarde zijn om dit werkend te krijgen.
Dus ik ben erg benieuwd en zou een DIY wel waarderen :D

thanks.

Middag

Forumguru
Zal morgen even een filmpje maken. Er moet een andere camera en andere pla 3.0 worden ingebouwd. Nog geen 5 min werk en deze onderdelen zijn te vinden voor zo'n 120-150 euro. De rest is coderen. Het is een leuke gadget en het werkt prima. Vooral recht achteruit rijden in smalle straat is super. Na einde lease bouw ik m'n originele delen weer terug en zal ik de upgrade best we kunnen slijten voor ongeveer hetzelfde bedrag.

reinierh

Senior Member
Zal morgen even een filmpje maken. Er moet een andere camera en andere pla 3.0 worden ingebouwd. Nog geen 5 min werk en deze onderdelen zijn te vinden voor zo'n 120-150 euro. De rest is coderen. Het is een leuke gadget en het werkt prima. Vooral recht achteruit rijden in smalle straat is super. Na einde lease bouw ik m'n originele delen weer terug en zal ik de upgrade best we kunnen slijten voor ongeveer hetzelfde bedrag.
Andere Camera wist ik, maar ook een andere PLA? of had je al geen PLA in de superb?

Tuur71

Senior Member
Lijkt mij ook wel wat voor in mijn O3 MY2015 met standaard park assist en achteruitrijcamera. Ben benieuwd of dat ook werkend te krijgen is voor max 150,-. Maar hoe kom ik aan de upgrade camera en pla?

reinierh

Senior Member
Die pla is idd 3.0 alleen daar zijn dus 2 versies in. Verder is het een easy swap
Hoefde er geen calibratie plaats te vinden? Of kunnen je gewoon de bestaande module eruit trekken en de nieuwe erin (alhoewel de camera me iets meer werk lijkt). Neem aan dat er daarna nog iets aan gezet wordt in de software?
Ben wel neiuwschierig naar je lijstje met vervangen hardware.. (nog aan het twijfelen of voor max 4 a 6 keer per jaar 150 euro te doen is!)

paultie

Forumguru
Geen calibratie nodig, verder in vagcanpro moeten er wat upgrades worden gedaan. Degene die dit werkend heeft gemaakt kan ook in module 5f de 2017 firmware laden. Daardoor
Krijg ik de uitgebreidere led functie voor de interieurverlichting.

Even als uitgangspunt. Had jij een camera en de PLA3.0 standaard in de superb zitten?
En if so, het vervangen van de camera en plaats module + coderen bood de oplossing.

Of is de huidige PLA 3.0 te voorzien van 2017 software en werkt het na coderen?

En ook ik ben benieuwd naar de artikel nummers :D

paultie

Forumguru
Leuk filmpje en mooi dat het kan op een S3. Maar wat ik nu niet snap: Hoe geef je aan waar je naar toe wilt? Want de auto stuurt zelf, maar kan niet zien waar de aanhanger naar toe moet...

In je maxi dot zie je de richting van de aanhanger. Deze kun je met behulp van je Spiegel verstel knop manipuleren in een bepaalde richting. De auto doet het verdere stuurwerk. Dus niet meer nadenken welke kant je je stuur op moet draaien. Haha.

Middag

Forumguru
Er zat al pla3 en camera in. Op de een of andere manier laten deze zich niet coderen / upgraden. Dus er is een ander type camera (3 minuten werk om te wiselen) en een andere pla3 nodig (30sec werk om te vervangen). Ik zal die Duitser nog even vragen om de onderdeelnummers.

Tuur71

Senior Member
@Middag doet die Duitser in Kevelaer dit voor meer mensen op verzoek? En ook de codering of heeft iemand anders dit voor je gedaan?

Bovenaan Onderaan