LM-velgen vast op wiel

Eduardo

Forumguru
hallo Fabia-vrienden,

Bij het wisselen vd zomer naar winterwielen kreeg ik de LM-velgen er haast niet vanaf nadat de wielbouten eruit gedraaid waren.
Bij de montage had ik de wielen ingespoten met siliconenspray. Kennelijk helpt dit niet echt.
Weet iemand een beter alternatief ??

Vr.groet,
Eduardo

TinusPlotseling

Senior Member
Wd 40 erop spuiten?? Poosje laten intrekken. Ik heb het ook 1 keer gehad daarna voorzichtig met een rubberen hamer van achteren lostikken. Als het ware rondom lostikken. Hielp bij mij wel. Succes! Gr Martijn

oco1979

Forumguru
De wielnaaf met kopervet insmeren en dan aluwiel er op zetten. hittebestendiger dan wd40,siliconspray enz....
Even met rubberhamer loskloppen,wintermaanden dagelijkse kost langs de weg met aluvelgen.
Wij hebben rubberhamer met gewicht inwendig,want met klassiek rubber hamer kom je meestal niet ver.
Hout plankje tegen alu zetten en dan even kloppen.

andrehj

Forumguru
Ik spuit altijd wat vaselinespray op het montagevlak van de remschijven. Wel even de remschijven met een oude lap afdekken om te voorkomen dat de remmen gesmeerd worden ;). En dan komen de wielen altijd zonder problemen los. Voorkomt ook een hoop roest trouwens, mijn naven zien er nog als nieuw uit.

Cordoba

Forumguru
Bij het eraf halen de wielnaaf zo goed mogelijk schoonmaken: roest er af borstelen en eventueel lichtjes schuren en eventueel ook het naafgat van de velg ietsje uitschuren zodat dit goed schoon is en dan met het juiste vet moet het volgende keer makkelijker gaan. Ik heb standaard ook rubberhamer in de kofferbak liggen, voor het geval dat.

Ik heb bij garage ook wel gezien dat men een staaf gebruikte: aan de binnenkant van het wiel onder de auto langs, en dan met de punt een goede plek zoeken van het chassis waar wat kracht uitgeoefend mag worden, en dan andere uiteinde naar buiten trekken, zodat je het wiel losdrukt van de wielnaaf.

CDK

Forumguru
Wat @ertromp dus al zegt :jaja: keramisch vet gebruiken, dan zit je wiel nooit vast. Ik gebruik dat overigens ook op de draad van de wielbouten. Die moeten eigenlijk droog gemonteerd worden, maar in tegenstelling tot kopervet heeft keramisch vet geen invloed op het aanhaal moment van de wielbouten. Ze gaan er soepel in, zijn gemakkelijk los te halen en lopen niet vanzelf los.

Jee13

Forumguru
ieder soort vet op de draad van wielbouten heeft invloed op het moment (dit terzijde)

maar de genoemde soorten zijn prima om het randje van de naaf in te smeren, aanlegvlak hoeft niet daar klemt de velg niet op

Mijn vorig jaar gepoedercoate velgen kwamen er ook lastig af. Zorg dat auto op een degelijke krik staat, draai 2 bouten (tegenover elkaar) er terug in, draai ze 2 slagen los en dan met rubber hammer aan binnenzijde van band/rand velg slaan, velg klein stukje draaien en zo velg verder aftikken, werkt prima.

Testedoene

Forumguru
Dit heb ik ook voorgehad vorig weekend.
Ik heb gewoon een houten lat genomen en die langs de binnenkant tegen de band + velg gehouden. Enkele keren op de lat geklopt met een gewone hamer (heb geen rubberen exemplaar) en de velg kwam gewoon los.
De wintervelgen zijn momenteel gemonteerd zonder enige vorm van vet. Ik zal in het voorjaar zeker en vast eens keramisch vet proberen, bedankt voor de tips!

oco1979

Forumguru
ARTIKEL /
Het slimme neefje van kopervet… KERAMISCH VET.

Ook zo trots op het gedeukte kiloblik kopervet in je gereedschapskast? Dat vet dat niet echt smeert maar wel invreten voorkomt is intussen een tikkie gedateerd.

De professionele sleutelaars zweren intussen bij keramisch vet. Dat heeft lang niet zo’n mooie kleur, maar doet zijn werk tussen de -180-/+ 1200 graden. En in tegenstelling tot ons aloude kopervet: het is wel roestoplossend en actief smerend! SBI verkoopt Womi keramisch montagevet.

Waar we verder aan kunnen zien dat het geen hobbyspul van de Praxis of Halfords is? Lees de bijsluiter maar. Het spul doet zijn werk fantastisch. Maar het is niet goed voor je bij huidcontact, inademing of oogcontact. Ook de vijverpomp mag je er niet mee hermonteren. Het is op termijn schadelijk voor aquatisch leven. En dan zit je mooi met een zieke zeehond in je vijver.

Maar het doet meer dan perfect waar het voor gemaakt is. Keramisch vet is kopervet 3.0

Wat? Womi Professional montagevet, Keramisch. Waar? Via de automotive vakhandel .

Info via www.servicebest.com

Keramisch vet (de moderne vervanger van kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

• De eigenschappen van het spul:
    temperatuurbestendig van -180 C tot + 1200 C
  • Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
  • Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
  • Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
  • Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
  • Tast geen rubber aan
  • Bestand tegen (zout)water en stoom
Deze pasta (zeer dik) wordt geleverd in pot inclusief kwast.
PAS OP: Vermijd huid- en oogcontact. Giftig voor aquatisch leven

andrehj

Forumguru
maar in tegenstelling tot kopervet heeft keramisch vet geen invloed op het aanhaal moment van de wielbouten.
Ik snap de verleiding om vet te gebruiken, maar deze stelling klopt toch echt niet. Elk vet verlaagt de wrijving in de schroefdraad (en die onder het bolconische deel van de boutkop) en leidt dus (bij gelijkblijvend aanhaalmoment) tot een hogere spankracht in de bout. Nou zal dat bij 120 Nm op een M14-bout niet direct tot overbelasting in de schroefdraad leiden, maar het vet verandert de spanningen wel degelijk.

Bovenaan Onderaan