Ruitenwisser hapert

Tachi

Actief lid
Laatste tijd blijft de ruitenwisser zomaar hangen. Vooral in het begin als je het aanzet. Na verloop van tijd werken de ruitenwissers wel normaal.
Wat ook wil werken om de ruitenwisser naar de hoogste stand te zetten en dan terug naar de lagere stand of intervalstand. Dan verhelpt het probleem meestal zich ook.
De ruitenwissermotor lijkt normaal te werken. Er komen geen rare geluiden uit die aangeven dat er iets blokkeert.
Vermoeden bestaat dat het probleem in de bedieningshendel zit. Kan dit kloppen? Of kunnen nog andere dingen dit probleem veroorzaken.

EdK

Forumguru
schakelaar zou ik mee beginnen.

Jij zegt het ik dacht het !! Want als die wisser t doet dan draait ie dus ook goed wat ik uit het verhaal opmaak
Of corrosie in de stekkers !! ( even lostrekken en schoonmaken !! )

rickske

Actief lid
Laatste tijd blijft de ruitenwisser zomaar hangen. Vooral in het begin als je het aanzet. Na verloop van tijd werken de ruitenwissers wel normaal.
Wat ook wil werken om de ruitenwisser naar de hoogste stand te zetten en dan terug naar de lagere stand of intervalstand. Dan verhelpt het probleem meestal zich ook.
De ruitenwissermotor lijkt normaal te werken. Er komen geen rare geluiden uit die aangeven dat er iets blokkeert.
Vermoeden bestaat dat het probleem in de bedieningshendel zit. Kan dit kloppen? Of kunnen nog andere dingen dit probleem veroorzaken.

Ik heb dit ook eens gehad en het is wel degelijk de motor,maar dit is gemakelijk te verhelpen door het motortje schoon te laten maken en dit zal je ongeveer 20 a 25 euro kosten bij een onafhankelijke garagehouder.

Mijn dealer zij toen dat de motor vervangen zou moeten worden,maar omdat de auto toen juist uit garantie was ben ik hier in de buurt naar een kleine garagehouder gaweest en deze heeft gewoon het motortje zuiver gemaakt en alle problemen waren opgelost.

ReverendNL

Nieuw lid
Ook ik heb het probleem van ruitewissers die niet meer uitgaan, af na een tijdje dan.
Mijn maat heeft er een nieuw ruitenwisserrelais ingestoken voor 37 euro en klaar ben je..

Tachi

Actief lid
Ben ik weer, ben ff een tijdje tussenuit geweest.
Ruitenwisser hapert nog steeds, geen tijd gehad om het te (laten) verhelpen. Dus ik moet zoeken in de ruitenwissermotor, ruitenwisserrelais of schakelaar. Alle anderdelen zitten onder de motorkap? Dat bijvoorbeeld niet de schakelaar aan het stuur wordt bedoeld.

purk

Senior Member
schakelaar zit aan het stuur.

Relais zit achter het dachbord.

Motor zit onder de voorruit.

Waarschijnlijk is het gedeelte waarme de wissers bewegen smerig, Bij mij is dit vervangen en de wissers joekelen weer over het raam heen

schakelaar zit aan het stuur.

Relais zit achter het dachbord.

Motor zit onder de voorruit.

:1761::cheer::1761: (eh ... misschien is het niet humoristisch bedoeld en vat ik het alleen maar zo op? In elk geval: een brede grijns was al het minste toen ik deze aanwijzingen las!)

Tachi

Actief lid
:1761::cheer::1761: (eh ... misschien is het niet humoristisch bedoeld en vat ik het alleen maar zo op? In elk geval: een brede grijns was al het minste toen ik deze aanwijzingen las!)
:) Er moet af een toe gegrapt en gegrold kunnen worden.
Ik ben weer een stapje verder. Schakelaar en relais waren het niet. Probleem bleef. Dus dat wordt onder de motorkap duiken. Dat wordt me een klus.

nemo

Senior Member
Goh, als ik het zo lees zou ik voor de schakelaar gaan.
Ik ben benieuwd hoe je het op gaat lossen, hou je ons op de hoogte?

Tachi

Actief lid
Ben ik weer. Gisteren ruitenwissermotor eruit gehaald en open gemaakt. Er kwam een los papiertje uit, beetje schoongemaakt en werkt nu weer als een zonnetje :)
Gelijk even ook alle bladeren en alle andere meuk wat in de jaren in die ruimte tussen de voorruit en motorruimte verzameld heeft eruit gevist.

Desperado

Forumguru
En was het nou een grote klus of een klein klusje?
Goede zaak btw dat je de oplossing hier even meldt, dan hebben anderen er ook nog wat aan :aangenaam:

EdK

Forumguru
Ben ik weer. Gisteren ruitenwissermotor eruit gehaald en open gemaakt. Er kwam een los papiertje uit, beetje schoongemaakt en werkt nu weer als een zonnetje :)
Gelijk even ook alle bladeren en alle andere meuk wat in de jaren in die ruimte tussen de voorruit en motorruimte verzameld heeft eruit gevist.

Tja dat noemt men ook wel preventief onderhoud wat je zelf kan uitvoeren !
Net zoals met een dakgoot, als je hem niet schoonmaakt ( onderhoud ) dan loopt deze geheid een keer over !

meijermf

Nieuw lid
Hoe zit dat afdekgeval eigenlijk gemonteerd.
Ik heb de motor ook kapot en wil hem vervangen. Als het zonder professioneel spul kan, doe ik het misschien zelf wel.

meijermf

Nieuw lid
Gewoon er af trekken, zit hier en daar met een klembeugeltje vast.

TB.
Het was ff pielen, maar de afdekplaten kwamen er na een kwartier klooien en kijken toch af.
Uiteindelijk bleek niet de motor kapot maar een asje van de mechaniek vast te zitten. Beetje schuren en nieuw vet en hij werkt weer als een nieuwe. Met dank aan een behulpzame buurjongen en buurman. Mocht het in de toekomst toch weer gebeuren, weet ik i.i.g. dat ik dit zelf kan doen. TurboB. bedankt voor de info!

Bovenaan Onderaan