Enkele S2 vraagjes

technobear

Actief lid
Sinds enkele dagen heb ik een andere firmawagen; een S2 combi ambition uit 2015 (toch een S2) ipv elegence

In de wagen zit een Amundsen plus volgens de handleiding, doch vind ik geen DAB lijst, enkele FM en AM. Kan iemand me zeggen waar ik kan nakijken of ik DAB heb?

Ten 2de zou ik andere gloeilampjes willen plaatsen in de halogeen koplampen, doch vind ik nergens in de handleiding terug om welk type het gaat, H7 , H4 of H8???

Ik zoek naar een gloeilamp met lichtkleur die dicht bij de xenon lampen komt zonder dat ik een ombouw ga doen (leasingwagen daarmee) , iemand goede ervaringen met bepaalde merken/types? Phillips? Osram?
 

andrehj

Forumguru
Of je DAB hebt, heb je zelf al achterhaald. Als je alleen kunt kiezen tussen AM en FM, heb je dus geen DAB. Die zou daar dan tussen staan.
Qua lampen kan ik je alleen maar aanraden bij origineel te blijven. Mocht je toch iets beters willen (het beste), dan zou ik voor Osram Night Breaker Unlimited gaan. Deze zijn de beste die je in H7 (dat zal er wel in een S2FL zitten toch?) kunt krijgen.
De gloeilampen met een zgn Xenonlook hebben louter nadelen:
  • Door het gekleurde kapje wordt een deel van het licht tegengehouden, waardoor er uiteindelijk minder licht op de weg komt.
  • Deze lampen kun je (om begrijpelijke redenen) niet van een A-merk krijgen. Je bent dus veroordeeld tot rommel-merken, die over het algemeen een slechte lichtopbrengst en een slechte optiek verbinden met een belabberde levensduur...
 

Antera

Donateur
Zoals @andrehj het zegt er zit idd geen DAB in was een meerprijs en niet besteld toen dan zit het er ook niet in helaas. Er is wel later een module in te bouwen voor DAB bij de dealer.
 

Gromit

Lid
Deze lampen kun je (om begrijpelijke redenen) niet van een A-merk krijgen. Je bent dus veroordeeld tot rommel-merken, die over het algemeen een slechte lichtopbrengst en een slechte optiek verbinden met een belabberde levensduur...

Dit is niet helemaal juist, Philips (Link) en Osram (Link) kunnen ze nog gewoon leveren. Deze lampen geven een iets blauwer/witter licht, en hebben een hogere lichtopbrengst dan de standaard halogeenlampen.
 

andrehj

Forumguru
@Gromit : Je hebt gelijk. De door jou gelinkte lampen zijn waarschijnlijk de beste manier om qua kleur zo dicht mogelijk bij af-fabriek Xenon te komen. De Osram NBU lampen hebben echter een hogere lichtopbrengst.
Ik doelde in mijn vorige post meer op dit soort rommel:
5500K_XENON_GAS.jpg
 

technobear

Actief lid
Ik heb ondertussen philips Whitevision H7 als dimlicht geplaatst en ze zijn inderdaad witter dan de standaard halogeen lampen

Links Whitevision Rechts Osram

Verder zag ik dat onderstaande lamp gebruikt wordt als DRL, welke type is het?


In de verpakking van de whitevision zaten nog 2 W5W lampje met blauwe tint, ik heb deze op SuperSkoda ook al tegengekomen, waarvoor kunnen deze in de superb gebruikt worden zonder foutmeldingen op de boordcomputer

 

Gromit

Lid
Koplampen voor

Halogeenkoplamp

Dimlicht H7
Grootlicht H3

Xenonkoplamp

Dimlicht D1S
Grootlicht D1S, H3

Stadslicht W5W
Knipperlichten PY 24W
Mistlampen H8

Achterlichtunit


Achteruitrijlampen W16W
Knipperlichten PY21W
Gloeilampje van het rem- en achterlicht W16W
Stadslicht W5W
Mistlampen P21W SLL

Overige

Kentekenplaatverlichting C5W
Binnenverlichting voor W5W
3. Remlichten Led
Binnenverlichting achterin W5W
Opbergvakverlichting - Bijrijderszijde C3W
Bagageruimteverlichting W5W
Portierwaarschuwingslampje W5W
Verlichting make-up-spiegel C5W
Instapverlichting W5W

Dit zijn de gegevens uit het instructieboekje.

De lampjes kun je dus gebruiken voor het stadslicht, binnenverlichting achterin, bagageruimteverlichting, portierwaarschuwingslampje en instapverlichting.
 

Shabba

Forumguru
Ik heb ook wel een Superb2 vraagje:

Ik heb last van een dansende naald tot 80km/h. Zit nog in de garantie..is dat iets wat erger kan worden of lekker zo laten, ik stoor me er niet aan verder..
 

KWc

Lid
geen enkel probleem gehad. wordt ook niet erger. afwijking is +/-1 tot 2 km en treedt bij constante snelheid ook niet op. Valt me daarom ook nauwelijks op
 
Bovenaan Onderaan