Weinig grip tijdens wegrijden (vooral in bochten)

Xander

Senior Member
Ik rijd sinds oktober vorig jaar in een nieuwe Octavia 1.4 TSI (150PK) en wat mij opvalt is het gebrek aan grip tijdens het wegrijden. Vooral bij kruisingen waar je rechts of links de weg op moet draaien en direct snelheid moet maken. Wielspin, ingrijpende traction control, klapperende voortrein. Wat is eraan te doen?

Mogelijk aanpassingen?
- Banden
- Limited slip differentieel

Ik weet eerlijk gezegd niet welk merk banden ik heb, maar ze zijn geleverd vanaf de fabriek. De breedte is 225. Dat helpt dus niet op natte wegen i.v.m. de lagere druk per m2 vergeleken met iets smallere banden.

Mijn vorige auto was een MINI Cooper S works met limited slip differentieel. Meer PK's dan de Octavia en toch bijna altijd grip. Ik heb gezocht op een lsd voor de Octavia 1.4, maar ik heb helaas nog niets kunnen vinden. Is er misschien een lsd van Audi, VW of Seat die op Octavia past?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet niet of je dsg hebt, maar het volgende kan ook evengoed gelden voor een handbak. Als ik meteen vanuit stilstand flink gas geeft, gebeurt het ook. Ik laat hem even enkele seconden "inrollen" alvorens gas te geven en heb er dan geen last (meer) van
 

AndreM

Forumguru
Denk dat het grotendeels aan de banden ligt.
Ik heb een keer Seperit banden gehad, wat een waardeloze band, bij iedere bocht brak de auto aan de voorzijde uit.

Maar met deze O3 moest ik in het begin ook wennen.
Kreeg het zelfs voor elkaar om in de 2e versnelling op droog wegdek de banden te laten spinnen.
Dat heb ik nog nooit bij mijn vorige auto's gehad van een Duits merk die nooit grappen maken. :deuk:
 

boontjeRS

Forumguru
Is bij mn RS zelf zo in 3e versnelling als het nat ligt, andere banden ga ik proberen als ze versleten zijn, ga denk ik voor michelin supersport gaan, Heb ook al zitten spelen met de druk maar scheelt weinig of niks, dus rustiger met het gaspedaal is de enige oplossing momenteel.
 

Skoda79

Senior Member