Weinig grip tijdens wegrijden (vooral in bochten)

Xander

Senior Member
Ik rijd sinds oktober vorig jaar in een nieuwe Octavia 1.4 TSI (150PK) en wat mij opvalt is het gebrek aan grip tijdens het wegrijden. Vooral bij kruisingen waar je rechts of links de weg op moet draaien en direct snelheid moet maken. Wielspin, ingrijpende traction control, klapperende voortrein. Wat is eraan te doen?

Mogelijk aanpassingen?
- Banden
- Limited slip differentieel

Ik weet eerlijk gezegd niet welk merk banden ik heb, maar ze zijn geleverd vanaf de fabriek. De breedte is 225. Dat helpt dus niet op natte wegen i.v.m. de lagere druk per m2 vergeleken met iets smallere banden.

Mijn vorige auto was een MINI Cooper S works met limited slip differentieel. Meer PK's dan de Octavia en toch bijna altijd grip. Ik heb gezocht op een lsd voor de Octavia 1.4, maar ik heb helaas nog niets kunnen vinden. Is er misschien een lsd van Audi, VW of Seat die op Octavia past?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet niet of je dsg hebt, maar het volgende kan ook evengoed gelden voor een handbak. Als ik meteen vanuit stilstand flink gas geeft, gebeurt het ook. Ik laat hem even enkele seconden "inrollen" alvorens gas te geven en heb er dan geen last (meer) van
 

AndreM

Forumguru
Denk dat het grotendeels aan de banden ligt.
Ik heb een keer Seperit banden gehad, wat een waardeloze band, bij iedere bocht brak de auto aan de voorzijde uit.

Maar met deze O3 moest ik in het begin ook wennen.
Kreeg het zelfs voor elkaar om in de 2e versnelling op droog wegdek de banden te laten spinnen.
Dat heb ik nog nooit bij mijn vorige auto's gehad van een Duits merk die nooit grappen maken. :deuk:
 

boontjeRS

Forumguru
Is bij mn RS zelf zo in 3e versnelling als het nat ligt, andere banden ga ik proberen als ze versleten zijn, ga denk ik voor michelin supersport gaan, Heb ook al zitten spelen met de druk maar scheelt weinig of niks, dus rustiger met het gaspedaal is de enige oplossing momenteel.
 

Skoda79

Senior Member
Rijd je lease? Dikke kans dat er dan van de "energy savers" rommel onder ligt. Vast gunstig voor je gebruik, maar zeker niet gunstig voor je wegligging.
 

AndreM

Forumguru
Rijd je lease? Dikke kans dat er dan van de "energy savers" rommel onder ligt. Vast gunstig voor je gebruik, maar zeker niet gunstig voor je wegligging.

Ben ik niet met je eens.
Ik rij lease en heb echt geen rommel onder de auto zitten.
Momenteel heb ik Dunlop winterbanden en dat bevalt prima.
De zomerbanden zijn Michelin banden en die bevallen ook goed.

De zomerbanden zaten eronder bij aflevering en de winterbanden kon ik kiezen uit een aantal merken.

Wat wel is, dat je je rechtervoet in bedwang moet houden, zelfs met mijn diesel. :jaja:
 

widojo

Actief lid
Herkenbaar. Zeker met wat kouder en vochtiger weer direct in een bocht optrekken. Ook een koude motor helpt niet mee waardoor de DSG soms net wat te gevoelloos/lomp reageert.
Maar, sinds een maand zijn de Continentals vervangen door Michelin CrossClimate (225-45-17) en doet zich de wielspin eigenlijk niet meer voor.
 

Skoda79

Senior Member
Ben ik niet met je eens.
Ik rij lease en heb echt geen rommel onder de auto zitten.
Momenteel heb ik Dunlop winterbanden en dat bevalt prima.
De zomerbanden zijn Michelin banden en die bevallen ook goed.

De zomerbanden zaten eronder bij aflevering en de winterbanden kon ik kiezen uit een aantal merken.

Wat wel is, dat je je rechtervoet in bedwang moet houden, zelfs met mijn diesel. :jaja:

Ik schrijf ook "dikke kans dat....". Daarmee geef ik niet aan dat het altijd zo is, maar dat de kans op, wel groot is. Goed lezen ;)
 

Skoda79

Senior Member
Beide zal kunnen, maar of het mooi is? 205 Zal wellicht nog net gaan, maar met 195 ga je echt wel van die getrokken banden krijgen en dat is, naar mijn mening, geen gezicht (understatement).
Ik verwacht dat je er vooral last van zal hebben op nat wegdek, dat is het resultaat van nat icm brede banden, een licht blok voorin (kwa gewicht) en een hoop (relatief) koppel. Goede banden zal schelen, al zal er fabriek af iets van Continental op liggen en dat zijn toch echt geen slechte banden. Het enige wat echt zoden aan de dijk zal zetten is een sper diff, maar dat is wellicht wat over de top, misschien maar met iets meer beleid gas geven bij het de bocht uit komen.
 

AndreM

Forumguru
Ik schrijf ook "dikke kans dat....". Daarmee geef ik niet aan dat het altijd zo is, maar dat de kans op, wel groot is. Goed lezen ;)
Ik kan heel goed lezen hoor! :jaja:

Maar over de leaserijder heeft men altijd al een oordeel klaar.
Rij je zelf geen lease, dan kan je er ook niet over oordelen.
Ik kan er wel over oordelen want ik heb in 28jaar een aantal leasemaatschappijen gehad, en altijd echte merkbanden onder de auto gehad.......dus.
 

Skoda79

Senior Member
Wat is dat nou weer voor een rare reactie/aanname. Ik heb nergens iets gezegd over vooroordelen over lease rijders of wat dan ook. Sterker nog, ik rijd ondertussen ook al 10 jaar lease.

Echter is het een feit (ik heb oa. ook bij Athlon gewerkt, mischien je wel bekend, want de grootste leasemaatschappij) dat veel lease auto's op energy savers afgeleverd worden.
Jouw ervaringen zijn niet direct de algemene standaard/algehele waarheid ;)

Die van mij overigens ook niet, maar dat is ook waarom ik met een nuance schrijf.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat veel lease auto's op energy savers afgeleverd worden.
En wat zou dáár dan mis mee moeten zijn?
Ik heb zowel lease (Conti) als privé (Michelin) op energy savers gereden en daar geen negatieve ervaringen mee gehad.
Vond de Michelins trouwens wel beter, maar dat staat hier los van.
 

Skoda79

Senior Member
En wat zou dáár dan mis mee moeten zijn?
Ik heb zowel lease (Conti) als privé (Michelin) op energy savers gereden en daar geen negatieve ervaringen mee gehad.
Vond de Michelins trouwens wel beter, maar dat staat hier los van.

Energysavers zijn zeker niet perse slechte banden, er wordt echter wel consessie gedaan op bepaalde eigenschappen. Lees de tests er maar op na, dan zal je zien dat ze vaak bij grip op nat wegdek iets minder scoren. Bij normaal gebruik zal je daar geen last van hebben, maar bij bijvoorbeeld iets sportiever gebruik ga je het zeker wel merken.

Ik heb het zelf wel zo ervaren bij de Megane die ik hiervoor reed. Eerst met energysavers (dealer af gemonteerd), rotondes met nat weer een drama. Toen die banden op waren er Michelins onder laten leggen en dat was een wereld van verschil.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb het zelf wel zo ervaren bij de Megane die ik hiervoor reed. Eerst met energysavers (dealer af gemonteerd), rotondes met nat weer een drama. Toen die banden op waren er Michelins onder laten leggen en dat was een wereld van verschil.

Energy Savers zijn van Michelin.. :sterretjes:

Overigens zweer ik voor zomersloffen ook bij Michelin. Maar dan wel de Super Sport's. In ons geval ook 225 breed, net als de TS. Maar dan moeten wij, ook bij nat weer, wel erg ons best doen om tractie controle in te laten grijpen. Zelf met 215pk/355Nm.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, alle mussen zijn vogels, maar niet alle vogels zijn mussen... zoals niet alle 'jeeps' ook feitelijk Jeeps zijn.


Andere merken hebben natuurlijk ook vergelijkbare typen ontwikkeld.
 

Noord26

Forumguru
Energy Saver is een bepaald type band van Michelin.

Als de topic starter geen eens weet welke merk/type band hij er op heeft liggen en wat de bandenspanning is (profieldiepte), kan er totaal geen nuttig antwoord gegeven worden; in mijn optiek.
 

Canon-Eye

Forumguru
Energy Saver is een bepaald type band van Michelin
Met hoofdletters wel, ja.
Ergens in de discussie werden ze geïntroduceerd zonder hoofdletters, kennelijk bedoeld als soortnaam: andere merken hebben die ook maar dan onder een eigen type-aanduiding. EcoContact heten ze bv. bij Conti, als ik me goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan