Nuttige VCDS codes site alle vag modellen

Bakkertje

Forumguru
Ik begrijp dat er een groot prijsverschil is tussen origineel en namaak. Volgens mij komt dat vooral door de ontwikkelingskosten van rosstech.

Wat ik wel eens zou willen weten is waarom het technisch gezien anders zou zijn.

En ja je hebt helemaal gelijk dat je beter even iemand op kan zoeken.

De gevallen die misgaan zijn volgens mij te wijten aan onjuist gebruik / verkeerde versie software. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een namaak kabel daar iets toe doet. Begrijp me niet verkeerd ik wil er geen morele discussie van maken maar juist weten waarom het technisch niet goed zou gaan en mensen daarmee ook waarschuwen voor het gebruik van een namaak kabel. Of eigenlijk überhaupt het gebruik van vcds zonder dat je weet waar je mee bezig bent.
 

hemi24

Forumguru
De vraag bij de Chinese kabels is altijd of het vinkje en/of bitje dat je denkt te zetten op je computerscherm, ook daadwerkelijk exact hetzelfde resultaat heeft aan de andere kant van de kabel, dus in je auto...

Bij de meeste gevallen waar het fout gaat is ook 99 van de 100 keer geen scan op voorhand gemaakt (oorspronkelijke instellingen) en kan men dus ook moeilijk achterhalen wat er nou precies gewijzigd is.

Een beetje free-wheelen met een (niet originele) kabel van een collega is dan ook algauw een riskante bezigheid.
99% van de namaakkabels sneuvelen bij het ongewenst updaten...
 

Bakkertje

Forumguru
De vraag bij de Chinese kabels is altijd of het vinkje en/of bitje dat je denkt te zetten op je computerscherm, ook daadwerkelijk exact hetzelfde resultaat heeft aan de andere kant van de kabel, dus in je auto...

Een beetje free-wheelen met een (niet originele) kabel van een collega is dan ook algauw een riskante bezigheid.
99% van de namaakkabels sneuvelen bij het ongewenst updaten...

Dat laatste absoluut helemaal eens!

Het eerste punt durf ik te betwijfelen. Net even een wiki opgezocht over OBD2 en dan vind je: https://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

De communicatie gaat over CAN-Bus het enige wat "vervelend" is, is dat in de kabel ook een hardwarematige dongle zit om de licentie van Rosstech te beschermen. Wat de chinezen doen, is daar een kabel bijmaken die dan ook alleen met de meegeleverde versie werkt (en nee, die kun je dus niet updaten). Volgens mij doet het verder technisch niets af aan de communicatie met de auto. De software is gewoon de VCDS software van Rosstech, volgens mij is alleen de licentie gemanipuleerd.

En nee, ik wil de Chinese kabels absoluut niet promoten en vind ook dat Rosstech zijn geld moet verdienen aan z'n software. Het licentiemodel van Rostech is alleen niet handig gekozen. Bij aanschaf van een originele kabel koop je het recht om ook de software te blijven updaten. Dat is wat de kabel zo ontzettend duur maakt. Als ze de updates van de software nu tegen betaling zouden doen, dan hebben ze en langer omzet (ipv eenmalig bij de verkoop van de kabel) en mensen kunnen kiezen of ze het rendabel vinden om de updates te kopen.

Ik zou best een originele kabel willen kopen als ie 100 euro kost met de laatste versie van VCDS. Als ik over 4 jaar een nieuwe auto heb en ik zou dan 50 euro moeten betalen voor de software vind ik het prima. Of niet als de volgende geen VAG product is natuurlijk. Maar dan heb ik de keuze om het te doen of niet.

Voor nu is dan een kabel voor 25 dollar inclusief gratis verzending een behoorlijk interessant alternatief. Voor de prijs van 1 originele kun je immers 16 namaak kabels kopen. Met een looptijd van 4 jaar zou ik een originele kabel al na 64 jaar terugverdiend hebben.. ;)

Ik ben gewoon echt benieuwd naar de verhalen van mislukte coderingen die te wijten zijn aan de kabel en niet aan een verkeerde VCDS versie of ondeskundig gebruik.
Even zo goed als dat ik benieuwd ben naar verhalen van mislukte codering met een originele kabel.
 

hemi24

Forumguru
Ik ben gewoon echt benieuwd naar de verhalen van mislukte coderingen die te wijten zijn aan de kabel en niet aan een verkeerde VCDS versie of ondeskundig gebruik.
Even zo goed als dat ik benieuwd ben naar verhalen van mislukte codering met een originele kabel.

Ik wil het ook wel eens weten!!!

Eigenlijk heb ik meestal het idee dat deze uitspraken meer voortkomen uit frustratie van mensen die (veel) geld hebben gestoken in een originele kabel en niet willen erkennen dat een kloon (binnen een bepaalde versie) vrijwel hetzelfde kan.
 

MacManiac78

Forumguru
De kabel kan veelal hetzelfde. Maar loopt altijd achter en is niet te updaten. De software per spleetoog kabel varieert enorm. De 1 gebruikt een Trojan om een key te plaatsen, de ander kan met originele software werken. Voor beiden geldt.... ze zijn een beperkt aantal maal te installeren en die installatie procedure is complex. Ze vinken niet zomaar zelf vinkjes aan of uit, dat is onzin. Wel is het zo dat oudere codering gebruikt wordt en de labels per codering en autotype veranderen. Het zou dus zomaar kunnen dat je de codering van een heel andere auto gebruikt, waardoor je de verkeerde dingen aan of uitzet. Om die reden raad ik het gebruik van die clone kabels af. Ik spreek uit ervaring. Voor ik de originele kabel kocht heb ik met een clone wat zaken geprobeerd en mocht ik langs de dealer omdat mijn grootlicht niet meer werkte. Dit omdat de label ontbrak en ik het vinkje toch geplaatst had en het vinkje niet meer uit zetten kon.

En 50,- euro kwijt om de originele codering terug te laten zetten.
 

ertromp

Forumguru
Vooropgesteld: ik ben absoluut niet gefrustreerd dat ik serieus geld heb moeten betalen voor een originele Ross Tech kabel. Bij vragen kan ik tenminste gelijk terugvallen op een helpdesk van Rosstech en de laatste versie software van Ross Tech is tenminste direct voorhanden en ik durf met een gerust geweten te zeggen dat ik tot op heden geen zaken overstuur heb gekregen of niet voor elkaar heb gekregen door gebruik van de origineel kabel. Dit ook omdat ik bepaalde stappen volg die door Ross Tech zelf aanbevolen wordt.
Ook kun je bij aanschaf originele kabel aanmelden voor een forum van Ross Tech maar ook op het vagcomforum.de waar in het afgeschermde gedeelte enorm veel te vinden is over coderen en coderingen.

Met de uitspraak "vrijwel" wordt de spijker op z'n kop geslagen. Onbetrouwbaar en het is absoluut niet zeker of hetzelfde als een originele kabel gecodeerd kan worden.

Zie o.a. deze post voor een klein voorbeeld:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/vdspro-welke-kabel-heb-ik-dan-nodig.24090/#post-512421

En zo is hier wel meer te vinden op het forum en op buitenlandse fora.

Niet alleen de software is bepalend maar ook de stekker van Ross Tech zit een stuk beveiliging in. Zo zul je niet alle instellingen in bijvoorbeeld de ABS module kunnen doen met zo'n kloot, sorry kloon kabel. Ook de kabel wordt regelmatig van nieuwe firmware door Ross Tech voorzien.

Binnen de Ross Tech producten kun je gelukkig kiezen uit diverse varianten (bijvoorbeeld beperkt aantal VIN nummers bewerken) of een uitgeklede VCDS lite versie met elk hun eigen aanschafkosten. Een micro can systeem kost bijvoorbeeld $249 ca €230,- rechtstreeks bij Ross Tech. Gelukkig wel wat anders als 16x $25
En stel je koopt een andere auto van een ander merk dan kun je een originele Ross Tech kabel goed slijten op marktplaats of Ebay.

Zeker met alle aanpassingen op het MQB platform die voornamelijk in de adaptiewaarden gedaan worden zul je regelmatig met de kloot kabel meldingen krijgen dat waarden niet aangepast kunnen worden omdat kanalen niet aanwezig zouden zijn.

Als ik zo lees dat mensen denken veilig aan de gang zijn door een scan te maken van alleen de long coding dan wordt de plank wel misgeslagen bij het MQB als je gaat wijzigen in de adaptiewaarden die zul je toch echt apart moeten loggen.

Het is een keuze die men zelf maakt om met zo'n kloot kabel te werken maar sta er niet gek van te kijken als je een regelaar op slot zet of compleet om zeep helpt.

En vele van dit soort posts en voorbeelden zijn dmv de zoekfunctie op ons eigen forum al terug te vinden.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb wel eens eerder een naslagwerkje van alle modules gemaakt. Een OFFLINE naslagwerkje. Ik ging als volgt te werk.
- Eerst een volledige LOG-file gemaakt. En toen.....
- Per module een printscreen
- per longcoding een printscreen
- per adaptation een printscreen
Resultaat.... een WARboel van printscreens. :deuk::maakmegek:
 

micky

Forumguru
Dikke kans dat je een te oude versie van vcds gebruikt. De namaak kabels worden geleverd met 1 versie vcds waar die mee werkt. Voor het mqb platform heb je een versie 14 of hoger nodig.

@micky heb je daar meer info over? Versie 15.7 is inmiddels al verkrijgbaar uit het land waar ze altijd tegen de zon inkijken.. Volgens mij werkt het daarmee net zo goed als met een originele, of heb ik ergens iets gemist?
Welke info wil je ik heb het zelf gehad en ben weken bezig geweest de instellingen weer juist te krijgen met een originele kabel, complete keuzes uit menu verdwenen zoals aan uitzetten van asr, ruitenwisser menu verdwenen en nog wat meer zaken....

Het ontstaat denk ik op het moment van opslaan zeg maar, dan kreeg ik de melding dat de keuze buiten bereik lag, zeker weten doe ik het niet, wat ik wel zeker weet is dat het aan de kabel lag.
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Ook met een originele kabel kan je de boel in het honderd schoppen als je als een dolle te werk gaat. Maak altijd eerst een volledige logfile, sla deze op. Werk dan per module en per byte en bit. Werk zorgvuldig en schrijf de originele waardes op. Dan kan je altijd weer terug naar origineel.

Als je de module je een soortgelijke waarschuwing geeft, zoals: buiten bereik of niet bereikbaar, dan probeer je een module te coderen die niet aanwezig is.

Zo kwam er eens iemand bij me langs met een VW Polo vol met storingen. Die auto was zomaar 4x4 uitgevoerd, had een pre-heater, automatische spoiler, en noem maar op. Even met de eigenaar pratende gaf hij aan dat hij deze opties wel wilde hebben. Tja, logisch.... Even rondom en onder de auto kijkende, miste ik wat onderdelen. Meneer snapte nog niet dat de auto zoveel storingen kende. Toen ik van de bijzondere Polo weer een standaard Polo gemaakt had, waren de storingen ook weg. De originele kabel van die persoon is toen via Marktplaats verkocht. Dat vond ik wel een verstandig besluit!
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Ik weet dat het niet aan mij ligt ik werk al sinds 2009 met VAGCOM, de missende delen ben ik pas later tegengekomen toen ik 1 van de functies wilde veranderen en ik ze niet kon vinden in het menu, dus op moment van aanpassen werkten uiteindelijk de doorgevoerde wijzigingen gewoon. Toen ik het ontdekte was logfile was verdwenen door het vervangen van de laptop van de zaak, maar dat zul je altijd zien natuurlijk..... Nu weer een originele kabel en eigen laptop ;)
 

micky

Forumguru
Nee die modules waren wel degelijk aanwezig zoals ik schreef, bij opnieuw verbinden en uitlezen werkte het wel, daarom ben ik van mening dat die kabels niet betrouwbaar zijn, ik gebruik hem niet meer hij ligt in de hoek op de plank.
 

Marcooctavia

Forumguru
Nou nu weten we vast wel dat er een paar punten belangrijk zijn.
De juiste materialen en de juiste man/vrouw achter de knoppen.
Als één van deze twee niet aanwezig zijn bestaat de kans dat het (goed) fout gaat.


Marco.
 

Bakkertje

Forumguru
@micky hoe weet je zo zeker dat het aan de kabel lag?
Heb je daarna met de originele kabel en exact dezelfde VCDS waarmee het probleem ontstaan is de boel hersteld?
 

MacManiac78

Forumguru
Nee die modules waren wel degelijk aanwezig zoals ik schreef, bij opnieuw verbinden en uitlezen werkte het wel, daarom ben ik van mening dat die kabels niet betrouwbaar zijn, ik gebruik hem niet meer hij ligt in de hoek op de plank.


Wat je hier beschrijft is EXACT wat een clone kabel doet. Bij de originele kabel heb ik dit NOOIT eerder gezien, bij de clone was het vaste prik.
 

Antera

Donateur
Ik sluit me bij @ertromp aan.

Daarnaast heb ik al diverse Probleem gevallen gehad die door mensen met een kloonkabel bewerkt waren en daarna diverse problemen hadden zoals ongewenste verlichting aan niet juist werkende verlichtinge. Andere spookstoringen enze enz. Tot op heden heb ik ze allemaal ( helaas op 1tje na die was zover verklooit dat ik er niet meer aan uit kwam) weer kunnen herstellen en hebben die klanten wel geleerd ervan de kloonkabel niet meer te gebruiken of te laten gebruiken.

ross-tech origineel heeft regelmatig updates en dat is niet zonder reden. daarnaast goede ondersteuning en een goed werkende logfile en andere zaken. Dit mis je regelmatig bij de kloon kabel ook geen teksten overal en dan nog veel meer andere zaken.

Maar doe vooral wat je niet laten kan. Koop een Kloon pas je auto aan en kom dan met hangende pootjes vragen of iemand aub de storingen wil oplossen . ik zal je dan met alle plezier willen helpen.

@MacManiac78 Nog even over de logfile. Ik wens je succes met een complete logfile te maken van de MQB auto's. Heb je even een uurtje of 3. Dan heb je letterlijk een complete logfile van de coding en de long coding en de adaptie waarde. En dan moet je ook nog het geluk hebben dat het script niet de fout in gaat. Dan heb je hele rare logfile. Spreek hier uit ervaring.:jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb wel genoeg gelezen.
Als ik ooit aanpassingen aan een (volgende) VAG-auto wil, dan ga ik wel te biecht bij één van de hier bekende ervaren kabelaars met echte spullen, in plaats van zelf te gaan klooien.
Per saldo het minste geld kwijt met de minste kans op complicaties met de daaraan verbonden risico's.
 
Als ik dit zo lees, maar gewoon laten doen.
Om nou te zeggen dat ik geen verstand heb, dat nou ook weer niet maar hoog is het niet...
Ik heb ook niks aangepast waar geen label bij stond, ook niet zomaar iets op eigen houtje gedaan..
Altijd wel een handleiding gevolgd.. Tot zover ik kan zien is er niks "stuk" ook maar een paar aanpassingen gedaan... Needle sweep en airco aanduiding in automode....
Eignelijk had ik verwacht dat het channel er ook niet in zat... Maar ook al verder gelezen dat je ergens in v14 moet hebben... Die collega was v12.12....

Maar tis mij duidelijk niet met een nep kabel te spelen....
 
Bovenaan Onderaan