1.6 Tdi motorlawaai goed te horen binnenin de auto

plaza

Forumguru
Een van mijn beste vrienden showde vandaag zijn spiksplinternieuwe Octavia 3 1.6 tdi .
Ons viel op dat het motorgeluid wel heel erg nadrukkelijk aanwezig was binnen in de auto.
Zijn er meerdere skodarijders met dezelfde motor die dit ook zo ervaren ?

Supb16

Actief lid
Ik zie alleen dat jij een DSG hebt, zal er misschien verschil zitten in DSG of handbak qua motorgeluid?

AndreM

Forumguru
Ik heb een handgeschakelde O3 met een 1.6 diesel 110pk motor.
Als ik voor het verkeerslicht staat te wachten moet ik op de toerenteller kijken of de motor nog wel draait, want je hoort helemaal niets van de motor.
En dan staat het start/stop systeem uit en draait de motor 800 tpm.

En mocht je denken dat ik de enige ben?
Want wie er ook met mij meerijdt geeft aan dat de auto zo stil is. :jaja:

Laatst bewerkt:

Marcooctavia

Forumguru
Ik snap zelf ook niet waar de herrie vandaan zou moeten komen.
Heb een handgeschakelde 16I diesel en ja als je voor de verkeerslichten staat en je motor gaat uit wordt het stil.
Ik vindt persoonlijk het motor geluid netjes.
Wat me wel is opgevallen dat als je grotere velgen neemt dus plattere banden dat je minder comforte hebt en meer rijgeluid maar dat is ook niet gek natuurlijk.

Marco.

hemi24

Forumguru
de 110pk 'klinkt' wel een stuk anders dan de 105pk.
Als je de motor belast zal deze altijd wat nadrukkelijker aanwezig zijn, maar bij constant(e) snelheid/toerental vind ik het een aangenaam rustige motor, ook bij hogere snelheden!

Banden zullen altijd meer geluid geven, als je een paar maatjes breder gaat, lijkt me logisch...

AndreM

Forumguru
Misschien een hint, hebben de mensen met geluids klachten een 105 pk 5 versnellingen diesel i. p. v. een 110 pk 6 versnellingen diesel die blijkbaar wel stiller is?

Ericw

Forumguru
Kan me wel een beetje vinden in de topicstarter...........het motorgeluid is wel degelijk aanwezig met name bij lagere snelheden (vind ik) daarboven valt het geluid "weg" en is het erg aangenaam. Betreft trouwens een Superb in mijn geval, de Octavia is absoluut minder stil viel me op tijdens een proefrit toen ik een keuze ging maken tussen een Octavia of de Superb.
Sowieso valt het me op dat er andere merken zijn die stiller zijn (nee geen "dikke" BMW/Audi :D).
Pas ff met een V40 D2 (nieuwe 2L 120pk motor) gereden en die is echt een stuk stiller.

Laatst bewerkt:
Tsja, ik kom uit een bezine auto en heb daarvoor Volvo V40 gereden. Op zich vind ik de motor best hoorbaar, maar vind het dan weer niet storend. Zelf schaar ik het onder de vlaggen "works as designed" en "Dat hoort bij diesel" :-)

Supb16

Actief lid
Ik heb even een filmpje gemaakt toen ik op de snelweg reed met +- 130 met cruisecontrol..
ondanks dat het opgenomen is vanaf een iPhone, hoor je de motor goed..
als je zelf in de auto zit klinkt het namelijk nog net een tandje harder (je hoort de windgeluiden namelijk ook)

Bovenaan Onderaan