Fabia Combi versus Rapid?

Welke is in de praktijk nu echt ruimer?

  • De Fabia Combi is op papier kleiner maar in de praktijk kan er meer in

    Stemmen: 9 81,8%
  • De Rapid is op papier groter, en er kan ook echt meer in

    Stemmen: 2 18,2%

  • Totaal aantal stemmers
    11
Status
Niet open voor verdere reacties.

Humvee

Nieuw lid
Dag allen, ik heb me net geregistreerd. Heb 4 jaar met veel plezier in een lease-Roomster gereden en moet contractshalve iets anders.

Nu kijk ik naar de Fabia Combi en de Rapid (niet de spaceback).

Voor mij is belangrijk hoeveel er in kan, en of de bagageruimte niet teveel ten koste gaat van het comfort achterin.
Wat ik moeilijk vindt is om de bagageruimte te vergelijken: De Fabia Combi zegt 530 liter en de Rapid 550. Puur op die cijfers kijk kom ik dus bij de Rapid uit (niet de Spaceback maar de gewone).
Maar de Rapid loopt wel schuin naar beneden af, en de Fabia Combi heeft een rechtere achterkant. Praktijkervaring dus: hoe gaat dat nu in de praktijk, kun je in de Fabia misschien makkelijk hoger doorstapelen?
 

Wijnand850

Forumguru
Geen inpakervaring met beide auto's, maar ik heb ze onlangs in de showroom beter bekeken en vergeleken. Ik verwacht dat bij de Fabia je makkelijker grotere stukken bagage kwijt kunt dan in de Rapid vanwege het door jou ook al genoemde verschil in achterkant.

Maar...het grote verschil tussen de Rapid en de Fabia Combi is de ruimte op de achterbank. Daar is de Rapid heel veel ruimer dan de Fabia. De Rapid benadert op de achterbank de ruimte van de Octavia 2. Ook is de Rapid iets breder dan de Fabia.
 

Testedoene

Forumguru
Daar sluit ik me bij aan! Sterker zelfs: de achterbank van de Rapid is iets ruimer aan de benen dan de Octavia 3! De breedte is dan weer iets minder waardoor er maar 2,5 mensen comfortabel achterin kunnen plaatsnemen (naar mijn mening!)
Zelf zou ik zeker en vast voor een variant/break/combi kiezen gezien de ruimte beter bruikbaar is (zoals @Wijnand850 reeds aangehaald heeft).
Voor eventuele reizen kan u nog altijd een dakkoffer overwegen. Voor die 2x per jaar dat je een grotere koffer nodig hebt is het een weloverwogen keuze. Mijn Octavia 3 krijgt binnenkort ook weer zijn rugzakje voor een tweetal weekjes :). Goedkoper dan kiezen voor de veel grotere en duurdere Superb!
 

Humvee

Nieuw lid
Goede punten maken jullie!
De Rapid mag dan op papier meer liters hebben, ik zal eens goed kijken naar de bruikbaarheid van die ruimte, en nog eens bij beiden op de achterbank zitten.
 

andrehj

Forumguru
Nog een punt: De Rapid is vanaf MJ2016 een heel stuk interessanter geworden, door een motoren- en infotainment update. Ook is bijv. Front Assist nu leverbaar. En de Rapid kun je krijgen met Xenon, iets wat een F3 niet heeft.
Zelfs Kessy is nu op een Rapid leverbaar.
 
Laatst bewerkt:

peperskoda

Forumguru
Ik heb weliswaar voor de Spaceback variant gekozen van de Rapid, maar ook gekeken naar de hatchback. De aangegeven liters in de kofferruimte zijn gemeten tot aan de hoedenplank/bagageruimteafdekzeil. Bij de Fabia Combi kun je als je dat ding weglaat wat hoger stapelen, maar hoe vaak heb je dat nodig? De ruimte voor de passagiers in de Rapid, en dan met name de beenruimte achterin doet zeker niet onder voor die van de Roomster. Persoonlijk vond ik de Fabia te krap achterin, daar vind je echt de veel kortere wielbasis van de Fabia in terug. Bij de Rapid staan de wielen ongeveer even ver uit elkaar als bij de Roomster en daardoor vond ik de Rapid bij het rijden wat rustiger op grote verkeersdrempels.
Een advies heb ik nog wel voor je: probeer met beiden een dag proef te rijden en te doen wat je nu ook met je Roomster doet, daar wordt je keuze waarschijnlijk een stuk makkelijker van.
 

Humvee

Nieuw lid
Goede opmerkingen over de wielbasis, het helpt om punten te hebben waar je op moet letten, bedankt!

Ik wist ook niet zeker hoe de inhoud bepaald werd, maar dat is dus inderdaad tot de hoedenplank, wat betekent dat een hatchback toch nog iets meer mee kan nemen.
Je vraag hoe vaak je dat nu echt nodig hebt is zeer terecht: Momenteel kunnen wij twee/drie dagen weg (kamperen) zonder de dakkoffer erop te hoeven zetten.
Met een dakkoffer kan er natuurlijk altijd genoeg mee, maar je moet hem toch erop zetten en er weer afhalen, dat moet weer met zijn tweeën.
Het is net wat handiger als je die koffer achterwege kunt laten en alles in de auto kwijt kunt - vandaar dat ik kritisch naar de bagageruimte kijk. Het scheelt gewoon dakkoffer wel of niet, voor een klein weekend weg.
 

Ridley

Forumguru
Euhmm ik plaats die dakkoffer gewoon in mijn eentje hoor

Met een kwartiertje is die erop en er weer af.
 

Wijnand850

Forumguru
Euhmm ik plaats die dakkoffer gewoon in mijn eentje hoor
Met een kwartiertje is die erop en er weer af.

Dat hangt wel van de dakkoffer af :D. Ik heb er twee, een skibox (lang en smal) en een grote van 600 liter. Die laatste til je echt niet in je uppie op een auto zonder schade te maken... De skibox gaat nog, maar dan moet je niet te veel wind vangen want dan is ook die oncontroleerbaar.
 

peperskoda

Forumguru
@Humvee Dan wordt het toch gewoon een kwestie van testen. Vergeet niet dat de Roomster minder liters onder de hoedenplank heeft met de stoelen op de achterste stand. Ik gebruik de reservewielbak ook, die ligt vol met kleinere tassen en ander klein spul(er past een kinderwagenonderstel in....)
 

Rapid

Actief lid
Heb naar volle tevredenheid een Rapid gehad. Serieus overwogen om een Fabia te nemen. Vond hem van binnen echt kleiner. De beenruimte achter van de Rapid is echt een stuk kleiner dan de O3.
Vandaar mijn keus voor de O3.

Frank
 

CDK

Forumguru
De beenruimte in de Rapid voor de achterpassagiers is groter als in de Fabia 3, qua te benutten laadruimte ben je met de Fabia Combi beter af :jaja:
 

Kogamyata

Senior Member
Alles heeft ook te maken met hoe vaak en hoe ver je met 4en of 5en in de auto zit. Doordat je in de Fabia ( en waarschijnlijk ook de anderen) de stoelen hoog kunt zetten, ontstaat achterin meer voet en beenruimte. Als je hele grote en stevige achterpassagiers hebt ja dan wordt 'n Fabia combi te krap. Maar als het middelmatig is, vind ik het goed te doen. Wij reden met vier volwassenen naar Zuid Frankrijk. Grootste achterpassagier achter kleinste voorpassagier of andersom en alle bagage mee met hoedenplank omhoog. Ging net maar is ook net zat. Elke 2 uur er even uit en andere achter 't stuur. Anders zoals @Ridley zegt 'n Thule 450 op 't dak.

Je hebt dan voor minimaal geld, maximaal ruimte en rijdt niet de andere tijd in 'n (te) grote auto.

Succes en groeten,
Joop.
 

peperskoda

Forumguru
De Rapid en zeker de Spaceback variant combineert het beste van 2 werelden: veel beenruimte, ruim voldoende bagageruimte en toch niet heel veel groter en zwaarder dan de Fabia Combi. Ze schelen geloof ik 15 kilo(1035 tov 1050) Dus in NL ben je qua vaste lasten ongeveer hetzelfde kwijt voor beide voertuigen.
 

peperskoda

Forumguru
Je moet niet de 1.0 vergelijken met de 1.2 tsi. Als je bij beiden uitgaat van vergelijkbare motoren en uitvoeringen dan ontlopen ze elkaar niet zoveel.
 

peterrapid

Forumguru
Ik vind de Rapid SB ook 2000€ beter dan de Fabia :tongue: :deuk::deuk::deuk:

:bloos: geintje hé, heb geen flauw idee hoe de Faab zich verhoudt op de Rapid, vind de Faab gewoon niet zo mooi als de Rapid SB
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan