Overzicht service werkzaamheden O3 bij 30000 km

skodagk

Nieuw lid
Weet iemand wat er precies allemaal moet gebeuren bij de eerste beurt bij het variabel onderhouds interval van 30000 km/2jaar bij een O3 combi?
Ik probeer al een tijdje meer informatie te vinden over de precieze werkzaamheden maar voorlopig nog zonder al te veel success. Ik zou het onderhoud graag zelf doen.

Alvast bedankt voor de reactie
 

ertromp

Forumguru
Van de Skoda website:

Variabel onderhoudsinterval (Longlife):
Voor de meeste ŠKODA’s van na 2001 kan op basis van het rijgedrag door de boordcomputer het ideale onderhoudsmoment worden bepaald. Bij gunstig rijgedrag is dat zelfs tot 30.000 kilometer of 2 jaar!
Bij een Longlife Onderhoudsservice wordt gebruik gemaakt van de hoogste kwaliteit olie die tot 30.000 km of 2 jaar mee kan gaan tot de volgende service. In de allernieuwste ŠKODA’s vertelt de boordcomputer wanneer (in tijd en kilometers) de 2 belangrijkste elementen van onderhoud, de olieservice en de inspectieservice, aan de beurt zijn.
Inhoud Longlife Onderhoudsservice:
  • Vervangen van de motorolie met de hoogste kwaliteit motorolie
  • Oliefilter vervangen
  • Controleren en aanvullen vloeistoffen
  • Visuele controle remsysteem incl. ABS, controle op beschadigingen en lekkages
  • Verlichting controleren
  • Controleren van banden, bandenspanning en reparatieset
  • Kalibreren bandenspanningscontrolesysteem
  • Accutest
  • Motormanagement test uitvoeren
  • Visuele controle aandrijving, assen en versnellingsbak
  • Corrosie inspectie van carrosserie, zowel binnen als buitenzijde
  • Controle slijtage remblokken
 

Havana

Forumguru
Veel meer dan een oliewissel is zo'n beurt dus niet

Mijn eigen garage pakt bij een 30k service ook luchtfilter en interieurfilter mee + bougies bij benzine of brandstoffilter bij diesel.
 
Laatst bewerkt:

lugolux78

Forumguru
Kinderziektes wegwerken :D:D:D:D

Maandag a.s. maar eens kijken of ze alle ziektes kunnen oplossen.


Trouwens is zo'n forum voor de chef werkplaats wel een soort trauma. Nadat ik klaar was met de probleemlijst ook maar meteen de oplossingen aangedragen :deuk:
Resulteerde in:

"Tje misschien moet je maar voor ons komen werken, dat je dat allemaal weet".
Complimenten voor een ieder die zijn weten deelt hier op het forum

Dus:
Allemaal bedankt!
 
Veel meer dan een oliewissel is zo'n beurt dus niet

Mijn eigen garage pakt bij een 30k service ook luchtfilter en interieurfilter mee + bougies bij benzine of brandstoffilter bij diesel.
Elke 30k nieuwe bougies? Dat is een dure grap. 30k is in principe 'kleine beurt' dus olie en filter en comtroles zou voldoende moeten zijn. Daarnaast worden er vaak software updates van motor of dsg doorgevoerd, als die door fabrikant worden aanbevolen.
 

MaRco2

Forumguru
Weet iemand wat er precies allemaal moet gebeuren bij de eerste beurt bij het variabel onderhouds interval van 30000 km/2jaar bij een O3 combi?
Ik probeer al een tijdje meer informatie te vinden over de precieze werkzaamheden maar voorlopig nog zonder al te veel success. Ik zou het onderhoud graag zelf doen.

Alvast bedankt voor de reactie

Is niet variabel hoor, komt op strak 30.000 km neer, na 28.000 km begint hij af te tellen en na de 30.000 km je te bedreigen.:)

Na een service gaat hij standaard weer 30.000 km verder. Bij mij ging hij dus voorbij de 61.000 km bedreigen (Inspektie en Olieservice NU!) en dat tot aan goed 64.000 km. :)

Controle van alles, oliefilter + motorolie VW 504.00 5W30 longlife, pas bij de 60.000 km beurt pollenfilter, luchtfilter (even checken nog of de K&N er nog in zit, staat afgevinkt op het lijstje.... zet altijd op het 'briefje' dat er een K&N in zit die ik zelf reinig plus ook grote sticker, maar het zal niet de eerste zijn...), BOUGIES (kathing... platina) beetje snel... 100k gaan ze normaal zeker mee.

Remolie pas na 4 jaar (2017?) stond er bij de eerste beurt een jaartje geleden genoteerd?
 

MartijnW

Actief lid
Is niet variabel hoor, komt op strak 30.000 km neer, na 28.000 km begint hij af te tellen en na de 30.000 km je te bedreigen.:)

Na een service gaat hij standaard weer 30.000 km verder. Bij mij ging hij dus voorbij de 61.000 km bedreigen (Inspektie en Olieservice NU!) en dat tot aan goed 64.000 km. :)

Controle van alles, oliefilter + motorolie VW 504.00 5W30 longlife, pas bij de 60.000 km beurt pollenfilter, luchtfilter (even checken nog of de K&N er nog in zit, staat afgevinkt op het lijstje.... zet altijd op het 'briefje' dat er een K&N in zit die ik zelf reinig plus ook grote sticker, maar het zal niet de eerste zijn...), BOUGIES (kathing... platina) beetje snel... 100k gaan ze normaal zeker mee.

Remolie pas na 4 jaar (2017?) stond er bij de eerste beurt een jaartje geleden genoteerd?


:pieker:K&N :arghh:
 

MaRco2

Forumguru
Mits verkrijgbaar in al mijn auto's. Niet alleen gunstig qua kosten, maar levert ook meetbaar wat op.:)
 

Hans_RS

Forumguru
Is niet variabel hoor, komt op strak 30.000 km neer, na 28.000 km begint hij af te tellen en na de 30.000 km je te bedreigen.:)

Na een service gaat hij standaard weer 30.000 km verder. Bij mij ging hij dus voorbij de 61.000 km bedreigen (Inspektie en Olieservice NU!) en dat tot aan goed 64.000 km. :)

Leg dan eens uit waarom m'n RS dan al na 25k km vraagt naar de oliewissel? ;) er komt ook al op "oliewissel nu!", maar hij zal nog een weekje moeten wachten vrees ik :)
 

JJ1982

Lid
Dit komt ook omdat het variabel is. Wordt gemeten aan de hand van het gebruik van de auto. Rijstijl, belasting etc.
 
Bovenaan Onderaan