Condens op voorruit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bikkel

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb met mijn Fabia Combi (juni 2006) last van extreem veel vocht/condens op mijn voorruit, aan de binnenzijde (vooral met dit weer).
Het is alleen als de auto(motor) nog koud is. Dan denk je dat je met de ruitenwisser de ramen schoon te krijgen, blijkt het niets te helpen en kun je met een trekker de ramen aan de binnenzijde schoonmaken. Met als gevolg dat je dashboard zeiknat wordt. Is dit normaal? Of zijn er meer Fabia-rijders die hier last van hebben?

Voor alle duidelijkheid: het is geen lichte condensvorming, maar echt hele druppels die aan de voorruit hangen!

Bikkel

Nieuw lid
Ik heb inderdaad airco. En ik heb nog geen lekkage kunnen ontdekken. Ik had dat ook al op dit forum gelezen, maar dat is het volgens mij niet....
De binnenzijde van de ruit is in ieder geval zo extreem vochtig dat het met de airco een eeuwigheid duurt voordat de ruit schoon is. Ik gebruik daarom maar een trekker.

ericb

Actief lid
Bij de Fabia 2.0 van mijn vrouw idem dito. Heel veel condens en het duurt erg lang voor het weg is, airco aan of uit maakt weinig verschil. Bij mijn Octavia 2.0 FSI is de condens een stuk sneller weg.
De voorruitverwarming van mijn vroegere Ford Focus mis ik wel eens, ook bij vorst ideaal! Ik begrijp nog steeds niet waarom andere fabrikanten deze optie niet aanbieden, zoveel koste die voorruitverwarming niet eens en het biedt volgens mij meer veiligheid dan ESP, winterbanden enz. als ik zie hoeveel autos er met een klein kijkgaatje of beslagen ruiten rondrijden.

Glenn

Actief lid
Rij je veel kilometers zo niet kan het dat zijn
Bij korte afstanden heb je daar sneller last van
maar de reden weet ik niet meer

ik heb zlef ook zo nu en dan veel last van condens, prima oplossing is de airco vol aan en zo koud mogelijk. dan is het meestal zo weg. Maar het blijft een vreemd fenomeen dat de boel zo snel beslaat...
heb er bij al mijn vorige auto's (VW) nooit zo veel last van gehad als bij deze fabia, ook neregens lekkage kunnen ontdekken.

Octaviarijder

Actief lid
Ik heb er met mijn O1 van de week ook heel veel last van gehad, bijna niet droog te krijgen. Het is alleen de voorruit, de andere ruiten zijn maar net aan beslagen en heb je met de airco zo schoon.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ericb</font><hr />

De voorruitverwarming van mijn vroegere Ford Focus mis ik wel eens, ook bij vorst ideaal! Ik begrijp nog steeds niet waarom andere fabrikanten deze optie niet aanbieden

[/ QUOTE ]

Heerlijk inderdaad, de beste optie die ik voor de ST heb gekozen!

En Ford zal 'm wel hebben gepatenteerd. Het duurde ook even voordat andere fabrikanten een hillholder aanboden; Subaru had een tijdlang het rijk alleen.

Fabia

† In Memoriam
Dit probleem komt me erg bekend voor. Zowel met mijn oude (2002) als met mijn nieuwe Fabia (2005) heb ik last van dit probleem. En waar het vandaan komt geen idee. Je hebt echt een theedoek nodig om je ruit aan de binnenkant af te nemen. Echt zeiknat is íe dan. En ik rij echt lange stukken met de Fabia, maak mijn ruiten aan de binnenkant vaak schoon dus daar ligt het allemaal niet aan.

AGTon

Forumguru
Zelfde probleem hier. Ik heb het alleen vooral bij mijn achterruit. Het lijkt wel of de achterruit verwarming er niet tegen op kan, en de zijruitjes van de passagiers.

Berry

Senior Member
Bij mij zijn zowel de voor als de achterruit niet droog te krijgen met nat weer, de auto gaat er a.s. Dinsdag voor naar de dealer.
Hadden daar al de bekende optie van de achterdeuren maar ook het verstopr zitten van de afvoer opvangbakbak van de kachel.
Zal wat van mij laten hooren als ik geweest ben

Kelvin

Lid
Ik had hier afgelopen tijd ook zeer vaak last van en inderdaad het zijn dan allemaal druppels die niet met de blower weg te krijgen zijn. Ik vindt het zelfs beschamend af en toe wanneer ik in mijn nieuwe auto stap en eerst mijn ramen moet fdrogen voordat ik kan gaan rijden. (lekker voor het imago van Skoda) Nu ben ik er laast achter gekomen na het wassen van mijn auto dat er bij het linker achterportier water onder de vloermatjes lag. Zwaar geirriteerd maar enigzins blij met de vondst van het vermoedelijke euvel ben ik dit bij de dealer gaan melden. Zij hebben de dag erna de auto nagekeken en wat bleek, een of andere kitrand in de binnenkant van de deur was niet goed sluitend meer. Is opnieuw gekit en tot op heden weinig last meer gehad. Wel is de ondervloer nog een beetje nat maar dit zal wel wegtrekken. Succes in ieder geval met je probleem.

Fabia

† In Memoriam
Het leek mij al dat het ergens van binnenuit moest komen. Of er ergens een grote plas water zit en dat dan op de voorruit en achterruit condenseert. Zal het ook eens met mijn garage gaan bespreken zodra ik tijd heb. Vind het wel beschamend voor dit merk hoor. Ik heb de Fabia nu een jaartje en vind dat dit niet mag voorkomen. Klaarblijkelijk is het een structureel Fabia probleem.

ericb

Actief lid
De auto van mijn vrouw is net 4 maanden oud en de matten etc zijn droog. Ik denk dat het een combinatie is van factoren zoals bv de stand van het voorruit i.c.m. de uitstroomopeningen van de kachel. Het valt mij wel op, zowel bij de fabia als de octavia dat er bij het rijden in de regen er altijd een plasje water tussen de deur en de dorpel ontstaat. Het zal wel een gevolg van de deurconstructie zijn maar het is m.i.z. niet bevorderlijk voor het vochtgehalte in de auto.

blackczech

Actief lid
Heb hier bij mijn Fabia RS ook last van maar heb dit niet altijd !!
Vloermatten zijn kurkdroog !Probleem is soms da ik instap en dat mijn voorruit ineens vol condens staat !!
confused.gif

Grtzzzz Patrick

Fabia

† In Memoriam
Dat ken ik, dan rij ik weg met een compleet droge voorruit en moet ik stoppen omdat ik niks meer zie.

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: blackczech</font><hr />

Probleem is soms da ik instap en dat mijn voorruit ineens vol condens staat !!
confused.gif

Grtzzzz Patrick

[/ QUOTE ]

Komt omdat je zelf warmte en vocht uitstraalt dat zich dan op de koude vooruit omzet in condens...
wink.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan