Wegenbelasting Fabia Greenline vanaf 1 januari 2014

A.Tukker

Nieuw lid
Vandaag kreeg een bericht van de Belastingdienst. Vanaf 1 januari gaan we betalen.
De wegenbelasting voor mijn Fabia Greenline zou zijn: 65,- per 3 maanden, per maand 22,-.
Ik vind het prima uiteraard maar klopt niet volgens de website. Dat zou rond de 90,- mnd. moeten zijn
De bedragen zijn wel keurig gespecificeerd weergegeven:
Basisbedrag 19,23 Brandstoftoeslag 35,27 Prov.opcenten 11,01 Totaal 65,00
Wat gaat hier fout.....wie kan er meer over zeggen.
A.Tukker, Dronten

Joske

Forumguru
het gaat niet "fout", het gaat net "goed":

je stopt dus €68 per maand in je zak.. nou, dan zou ik de bel toch maar niet aan de kat gaan binden :D

alle gekheid op een stokje, in jouw plaats zou ik ook wel willen weten van waar dat totaal andere bedrag vandaag komt hoor ;)

Ik heb nog geen bericht van de belastingdienst gehad, maar idd op de site van de belastingdienst staat dat we rond de 90 euro per maand gaan betalen. Hoewel ik 65 euro per 3 maand prima vind hoor...(als we toch moeten betalen)

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb enkele weken geleden alleen nog maar een aankondiging gekregen dat er betaald moet gaan worden, zonder indicatie van het bedrag. Dus ik ben wel benieuwd.

Zou je van die brief misschien een pdf-je kunnen posten (met weglating van NAW-gegevens uiteraard)?
Want die zou nog wel eens van pas kunnen komen om daarmee een bezwaarschrift te ondersteunen indien andere GL-rijders wel rond de €90/maand moeten gaan aftikken...
Scheelt toch weer zo'n 11.500 km (of meer, voor de echt zuinige rijders) aan brandstof per jaar! :D

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
...of het geld wel apart houden op je spaarrekening, zodat je bij evt naheffing niet in de problemen komt...

Canon-Eye

Forumguru
Voor de provincie Friesland kom ik met een massa leeg voertuig van 1119 kg uit op €269 per kwartaal.
Als het een benzine-auto was geweest (bij hetzelfde gewicht) zou het €128 zijn, of €104 als die beneden de 1050kg zou uitkomen.

Ik rij ca. 27.000 km per jaar, dus voorlopig geen enkele reden om op een benzinestoker over te stappen - nog los van het verlies door de versnelde afschrijving oftewel lagere inruilprijs.
Alleen al door dat verlies te vermijden kan ik nog jáááren houderschapsbelasting (en wat extra verzekeringspremie) betalen! :jaja:

hpolie

Senior Member
Voor 2014 in de provincie Zuid-Holland is het gewichtsklasse van personenauto 951 tm 1050kg,
Benzine,
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 106,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 424,00

Diesel,
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 235,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 940,00

Henk

Vlaar032

Senior Member
Ik heb 85,= per maand voor een 1,4 tdi. (prov Utrecht) Vermoedelijk wordt'm dat ook voor een 1,2 tdi. Al onze lease Polootjes 1,2 tdi van het werk, die zijn wat lichter, kregen rond 72,= euro per maand MRB.

turboturbo

Forumguru
Ik rij ca. 27.000 km per jaar,
Wat je zegt, @Canon-Eye .
Ik denk dat ook alleen de mensen die destijds bij aanschaf van een weg.bel. vrije wagen iets te snel gedacht hebben: 'mooi goeiekoop boodschappen waggie voor erbij' die bijv. maar max 10dKM per jaar tokkelen, zich nu een beetje achter de oren krabben.

Zit je inderdaad toch al op diesel achtige kilometrages, is het echt onzin om nu je greenline in te ruilen, alleen maar omdat je nu wegenbelasting zou moeten betalen. Je hebt 2 of 3 jaar extra voordelig gereje (plus nog eens de BPM vrijstelling bij aanschaf) dat is dan al flinke winst geweest.

A.Tukker

Nieuw lid
Ik denk dat het een fout is ondanks dat er tegenwoordig toch veel geautomatiseerd is......zag op de site dat 65,- per kwartaal geldt voor een diesel-kampeerauto met gelijk gewicht. Kan wel goed in de Fabia slapen maar 't is geen kampeerauto. Geld apart houden had ik ook al bedacht. Ik hou jullie op de hoogte wat er verder gaat gebeuren en wacht af of er meer 'foute' brieven bij jullie komen.....

Ik kreeg vandaag de brief. 87 Euro per maand (provincie Flevoland). Is toch wel even slikken zo van 0 naar 87 euro per maand. Ik had eigenlijk verwacht dat er toch een soort overgangsregeling zou komen voor deze type's auto's, want ze zijn immers nog steeds zuinig in verbuik. Maar aan de andere kant: Ik had geen aanschafbelasting, 3 jaar lang geen wegenbelasting, diesel i.p.v. benzine en ook nog eens een verbruik van 1 op 20-25 gemiddeld. Dus ja moet je dan echt klagen.

hpolie

Senior Member
Ik kreeg ook die blauwe brief vandaag, en rijd benzine mijn jaar bedrag = € 424,- en per maand dus € 35,33
Maar dat grote voordeel heb ik dus niet gehad. En reden tot klagen heb je dan zeker niet.
Dus al met al gewoon blijven lachen en door gaan op de oude voet. Daar ik nog geen 10Dkm per jaar rij leg ik mij er ook maar bij neer, klagen help toch niet. :D

Henk

Bij ons staat nu 99.000 op de teller, dus dat is gemiddeld toch 30.000 per jaar. Dus ja uiteindelijk zal er bij diesel nog wel iets van voordeel zijn t.o.v. benzine in dezelfde gewichtsklasse gok ik.

Bovenaan Onderaan