Kopervet op wielbouten

Chatslet

Forumguru
Gisteravond een discussie gehad over kopervet op wielbouten. Ik heb zelf altijd geleerd dat bij het wisselen van de wielen de naaf schoongemaakt moet worden en ingesmeerd moet worden met kopervet en dat er ook op de wielbouten een dun laagje aangebracht moet worden omdat anders de boel niet meer los komt bij de volgende wissel. De meningen waren hier over nog al verdeeld. Men was het hier of mee eens of het was een van de volgende opvattingen:

Geen kopervet op de wielbouten want dan komt het aandraaimoment niet meer overeen. Wel op de wielnaaf.

of:

Kopervet alleen op de kop van de wielbout maar absoluut niet op het schroefdraad want dan komt het aandraaimoment niet meer overeen. Wel gewoon op de wielnaaf.

Hoe zijn hier de meningen?
 

EdK

Forumguru
Er is al eens een discussie hier over geweest al ik goed heb.
Maar zoals ook volgens mij in de manual staat mogen de bouten van de wielen onder geen beding ingesmeerd worden met vet.
Dus schoon maken en droog erin zullen we maar zeggen
Wat ik wel altijd met LM velgen doe is aan de achterzijde van de velg die tegen de wielnaaf aankomt een laagje kopervet ertussen.
Dit om de reden dat de LMvelg bij verwijderen soms zo vast zit dat je er bijna met geweld hem eraf moet krijgen als de 4 of 5 bouten al zijn verwijderd.
En door het dunne laagje kopervet ertussen komt hij gewoon los bij een wissel.

Maar vet op de wielbouten.........uit den bozen.
En doe maar eens een search op bv kopervet hier op forum, dan moeten er aardig wat discussies naar voren komen volgens mij !
 

reeseend

Forumguru
Ik spuit de wielbouten altijd in met WD40. Heeft geen invloed op het aanhaalmoment en houdt je schroefdraad netjes. Die droge bouten die de garage hanteerd daar wordt het schroefdraad niet vrolijk van. En NEE nog nooit is er een wiel/bout losgekomen.
 

MacManiac78

Forumguru
Kopervet op Aluminium wil je ook niet. Koper en Aluminium reageert met elkaar. (Redox reactie) Ik heb zelf de (stalen) naven wel in de kopervet staan, maar de bouten worden slechts voorzien van WD40 of siliconenspray. 'Voordeel' van deze sprays is dat ze op het moment van inbreng wel soepel draaien en het goedje na verloop van tijd verdampt. Voor het losdraaien gebruik ik een (moment)sleutel met een langere arm.
 

Chatslet

Forumguru
Op de zoekterm kopervet heb ik hier nog niets kunnen vinden. Maar WD40 is toch gewoon kruipolie? Dat wil je toch juist absoluut niet gebruiken? Ik zie dat de meningen hier al net zo verdeeld zijn :)
 

Noord26

Forumguru
In de werkvoorbereiding van de metaalindustrie waar ik werkzaam in ben is het een no-go om kopervet voor bouten te gebruiken. Het totale contactoppervlak waarop berekend is - meestal toepasbaar in de praktijk gemaakt door normale metrische draad te koppelen aan een bepaald aanhaalmoment (gebruik van momentsleutel + diameter M-draad) - neemt drastisch af. Hierdoor staat er te weinig spanning op de draad en is de kans op los lopen groter.
 

Chatslet

Forumguru
Na een zoektocht op google het volgende tegengekomen:
http://www.autoforum.be/showthread....tten-of-niet&p=4559642&viewfull=1#post4559642

Iemand die een test heeft gedaan. Wielbout vastdraaien zonder kopervet aandraaien en positie aftekenen. Vervolgens loshalen, insmeren met kopervet en opnieuw aandraaien en afgetekende positie komt exact overeen. Het aanhaalmoment lijkt dus gewoon het zelfde te blijven maar inderdaad wat Noord26 zegt zal er wel kans zijn op loslopen.
Aan de andere kant, als er geen vet gebruikt wordt zal er op den duur een laagje roest ontstaan wat het aanhaalmoment eventueel wel kan veranderen.
 

Noord26

Forumguru
Het draaimoment blijft idd wel hetzelfde. Ook als je met een momentsleutel het geheel aan zou draaien met of zonder kopervet. Alleen zit de spanning dan niet direct op de plaats waar hij moet zitten. Die spanning moet direct op de draad aanwezig zijn om los lopen te voorkomen. Nu zit er iets tussen waardoor de spanning gemakkelijk in de loop van het gebruik kan fluctueren. En dat wil je nu net voorkomen.

Hoe bedoel je roest onstaan? Niet op de delen waar de spanning aanwezig is. Omdat daar geen lucht aanwezig is en geen lucht betekend ook geen roestvorming. Eventuele roestvorming vind plaats op de delen buiten de contactoppervlakken en doet voor de spanning tussen de delen niet toenemen. Wel zal er bij roestvorming in verloop van tijd deze roest zich tegen werken in het los halen van de bout natuurlijk. De contact oppervlaktes zullen niet glad meer zijn en voor meer wrijving zorgen. Maar dat heeft niets te maken met de beoogde spanning tussen de delen. Die blijft gelijk met of zonder roestvorming.

Beste is om de bouten goed schoon te maken alvorens ze te gebruiken. Zonder kopervet. Dat gebruik je alleen als iets gemakkelijk later los gehaald moet kunnen worden. Liever iets te vast als iets te los bij wielmoeren lijkt mij?
 

Monteurtje

Forumguru
Kopervet op de wielbouten gebruik ik nooit. Dat is mij vanaf het begin bij een stage bedrijf verboden. Reden weet ik niet meer, is lang geleden. Alleen een beetje op de naaf.
Een collega spuit de boutgaten wel vol kopervet. Maar is zo eigenwijs, die leer je dat nooit af.
 

turboturbo

Forumguru
Kortom. Zo doet iedereen maar wat. En eigenlijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit.

Het meest belangrijke is na een paar 100 km's de bouten nog eens opnieuw aanhalen. En dat doet bijna niemand (ik ook niet altijd, en de bouten hebben tot nog toe elke velg wissel muur en muur vast gezeten :tongue:)

En ik spuit er siliconenspray op, op de bouten en de naaf (vooral om schoon te maken) en dep het wat af met een papiertje.
 

MacManiac78

Forumguru
Bouten zouden kunnen loslopen, zegt men.
Tegenwoordig zijn de velgen meestal van een alu-legering.

Zo snel kon ik geen mooie uitleg van een redox-reactie vinden, maar ik vond dit wel: Aluminium in contact met andere materialen

Als aluminium in contact komt met staal, koper, lood, messing of brons zijn er beschermende maatregelen nodig om corrosie van het aluminium te voorkomen. Er ontstaat dan namelijk een chemische reactie tussen het aluminium en het ander metaal. Stalen ankers moeten worden voorzien van een zinklaag. Bevestigingsmiddelen dienen te worden uitgevoerd in aluminium, roestvaststaal of kunststof. Pas geen lood toe boven een aluminium kozijn voor de waterkering maar een kunststof folie.
 

andrehj

Forumguru
Kopervet op de wielbouten gebruik ik nooit. Dat is mij vanaf het begin bij een stage bedrijf verboden. Reden weet ik niet meer, is lang geleden.
De reden is dat er een verband is tussen wrijvingscoëfficient (zowel in de schroefdraad en onder de kop), het aanhaalmoment en de trekspanning in de bout.
Om een bepaalde trekspanning te bereiken wordt een bepaald aanhaalmoment voorgeschreven. Dit klopt echter alleen bij één bepaalde wrijvingscoëfficiënt (in de schroefdraad en onder de kop). Vandaar dat de fabrikant de condities (droog dus) daar voorschrijft. Wanneer er een smeermiddel (kopervet, siliconenspray, olie of wat dan ook) wordt toegepast wordt de wrijving veel lager en daardoor de resulterende trekspanning in de bout veel hoger. Dit maakt echt veel uit!
Omdat die wrijvingscoëfficiënt dus lastig precies is te bepalen worden kopbouten op zo'n speciale manier vastgezet: eerst met een gering koppel en daarna nog een bepaalde hoekverdraaiing, zodat de uiteindelijke trekspanning precies klopt.

Een tweede reden is inderdaad de mogelijkheid van loslopen. Door de lagere wrijving in de schroefdraad en onder de boutkop loopt een gesmeerde bout makkelijker los.

Dus: de naaf en het aanlegvlak op de remschijf licht invetten (om vastrotten van je LM velg te voorkomen), maar je bouten (zowel de boutkop als de schroefdraad) droog laten!
 

darkprojectx

Forumguru
Ik heb sinds ik lang geleden eens vastgeroeste/gecorrodeerde bouten heb mogen ondervinden de bouten altijd ingevet.
Geen kopervet ofzo, gewoon normaal vet wat net genoeg is om vocht afwerend te zijn.
Klein beetje op de vinger, keer langs de schroefdraad en dan rondom over de schroefdraad zodat de schroefdraad redelijk gevuld zit.
Bouten erin draaien, vast draaien, auto laten zakken op zn wielen en natrekken met de momentsleutel.
Heb nog nooit een bout gehad die los liep, nooit meer gecorrodeerde bouten, bij wielen wissel zitten ze nog gewoon vast,
en met een beetje inspanning draai je ze zo weer los.
Enig nadeeltje is dat als je op de stoep je velgen wisseld dat je bouten niet om moeten vallen want vet + zand = :icon_smile_dead:
Dat gaat in je schroefdraad zitten.
Hou je dat in de gaten dan kun je zonder problemen sleutelen :xyxthumbs:
 

s-line

Forumguru
Kopervet op de wielbouten gebruik ik nooit. Dat is mij vanaf het begin bij een stage bedrijf verboden. Reden weet ik niet meer, is lang geleden. Alleen een beetje op de naaf.
Een collega spuit de boutgaten wel vol kopervet. Maar is zo eigenwijs, die leer je dat nooit af.

Die zal dan maar net je auto doen!:crazy:
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo snel kon ik geen mooie uitleg van een redox-reactie vinden, maar ik vond dit wel: Aluminium in contact met andere materialen
Zomaar een vraagje:
zijn LM velgen eigenlijk wel van (puur) aluminium? Mij staat bij dat het een legering van meerdere metalen is (waaronder wellicht aluminium), wat weer van invloed kan zijn op de eigenschappen in contact met andere metalen?
 

Noord26

Forumguru
Puur alu is veel te zacht en bros om als velg dienst te kunnen doen. Laat staan niet bestendig tegen krassen en vormvast door buitentemperaturen..
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb het zelf tot nu toe altijd met kopervet gedaan. In de handleiding van de BMW E30 wordt het door BMW zelfs voorgeschreven om kopervet te gebruiken. Handleiding van de Fabia zegt er dan weer niets over. Handleiding van de Mercedes van een collega geeft juist weer aan absoluut geen vet te gebruiken. Ik had er misschien beter een poll van kunnen maken :cool:
 

Monteurtje

Forumguru
In de werkplaats boeken en in ELSA staat daar niks over beschreven. Het staat wel beschreven in een info boekje die bij een nieuwe LM velg in de doos zit. Daar staat dat er geen vet op de bouten mogen. Dat is ook het enige, niet een waarschuwing wat er gebeurt als je het wel doet. Voorschrift van de fabrikant kun je zeggen. En dus geldig voor alle VAG auto's.
 
Bovenaan Onderaan