Stuur trilt na uitlijnen

Onlangs de skoda laten uitlijnen. Alleen nu sinds het uitlijnen staat het stuur scheef, trilt het stuur tijdens het remmen en trilt het stuur bij de 80 en 100 km.

Teruggeweest naar De Sprint, maar ligt volgens hun niet aan het uitlijnen. Naar mijn idee is het uitlijnen gewoon niet goed uitgevoerd. Voor het uitlijnen was er niets aan de hand en liep de auto alleen iets naar rechts bij het stuur loslaten...

Iemand sugesties....
 

Noord26

Forumguru
Uitlijnrapport vragen? En als je aan geeft dat het na het uitlijnen slechter is geworden een voorstel doen: ander bedrijf de auto laten uitlijnen. Mocht het daarna weg zijn, de rekening naar hun door sturen. Of ze mogen het zelf oplossen, maar er wordt reeds gezegd dat het daar niet aan ligt.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat komt me bekend voor. Mijn vrachtwagen is uitgelijnd en rijdt dus nu dramatisch. Het stuur staat scheef en de wagen zelf trekt naar rechts tijdens het rijden.
 

Ron_2

Senior Member
Bij het uitlijnen horen ze het stuur recht te fixeren zodat deze bij het verstellen in de juiste positie blijft staan, een scheef stuur na uitlijnen is slordig.
Trillen kan ik er niet door verklaren tenzij je natuurlijk ook hebt laten balanceren, dan hebben ze dat niet goed gedaan.
Wat me laatst wel gebeurde (bij de caravan) is dat het balanceerlood er spontaan afviel, ik had de wielen net laten balanceren.
Ze mogen geen echt lood meer gebruiken vanwege het milieu en het nieuwe balanceergewicht schijnt er wat makkelijker af te vallen, gelukkig dat ik het op straat zag liggen, want bij je caravan voel je het niet snel maar krijgen de lagers wel op hun donder.

Als ze gaan uitlijnen klemmen ze op elke velg meetapparatuur, stel nou dat er daardoor ergens zo'n gewichtje afgestoten is?
 

Ron_2

Senior Member
Ik ga morgen maar eens een normale garage opzoeken denk ik... Zal al wel een
Hoop schelen denk ik zo.
Een garage heeft soms niet de uitlijnapparatuur en de specialistische kennis van een professionele bandenboer.
Voor uitlijnen ga ik meestal daar naartoe, van KwikFit heb ik overigens geen hoge pet op, de Profile hier in de buurt b.v. heeft wel ervaren personeel.
Ik zie nu trouwens dat De Sprint, die je in je eerste bericht noemt wel een echte bandenboer is, daar zou je toch de vakkennis mogen verwachten.

Wat ik nog steeds vreemd vind zijn de trillingen die je noemt, die kan ik echt niet rijmen met normaal uitlijnen, of ze moeten iets gesloopt hebben, een fusee of stuurkogel. Van alleen een andere wielstand of sporing krijg je geen trillingen die er voor die tijd niet waren.
 
Garage De Sprint is tegenwoordig meer een sociale ontmoetingsplaats geworden. Balanceren, uitlijnen het geeft altijd problemen achteraf.

Vind de trillingen ook vreemd, al moet ik zeggen dat ik dit eerder heb gehad met mijn Mazda 3. Na het balanceren van de achterwielen was het probleem ook verholpen. Kan me niet voorstellen dat er nu rubbers versleten, kapot zijn opeens na het uitlijnen. Daarvoor reed de auto prima, alleen trok hij naar rechts als ik het stuur los liet...
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb ooit een keer een jochie van KwikFit aan mijn Opel Rekord (ja, lang geleden :() met tangen, hamers en beitels de sporing zien verstellen op een dusdanige manier dat ik er al 25 jaar nooit meer terug ben geweest. Het zou me toen niet verbaasd hebben dat er daardoor iets gesneuveld zou zijn.
Wat niet onlogisch is, is dat er dus een balanceergewichtje afgevallen is waardoor er onbalans ontstaan is, je zou even kunnen kijken of op één van de voorwielen geen lood meer zit. De uitlijnapparatuur wordt bij stalen velgen op dezelfde rand geklemd als het balanceerlood, bij lichtmetalen velgen met plaklood is die kans iets kleiner, maar toch.
 

Cordoba

Forumguru
@Remcokuup: vestiging in R'dam Zuid of een andere vestiging? Misschien 'ns kijken of je bij een andere vestiging terecht kan (gewoon bellen, en uitleggen wat je probleem is).
Via mijn broer een paar keer bij De Sprint in Dordrecht geweest, en vond die eigenlijk stukken beter dan R'dam Zuid (Stadionweg). Service en klantvriendelijkheid vond ik in Dordt beter, wel vaak langere wachttijden.
 

turboturbo

Forumguru
Uitlijnrapport vragen? En als je aan geeft dat het na het uitlijnen slechter is geworden een voorstel doen: ander bedrijf de auto laten uitlijnen. Mocht het daarna weg zijn, de rekening naar hun door sturen.
Ik heb dit zelf exact gehad (hier het epistel te lezen: http://www.skodaforum.nl/board/f21/stuur-staat-scheef-16417.html) na falende uitlijn pogingen door m'n dealer. Na overleg bij de betere bandenspecialist (maar geen keten bedrijf) geweest. Was 20,- goedkoper uit, én het probleem was opgelost. Rapport krijg je standaard mee als klant, is zelfs je garantie.
Wél heb ik zelf in de auto gezeten tijdens het centreren van het stuur (alvorens het uitlijnen te beginnen) om te voorkomen dat het stuur scheef zou staan (dat is kennelijk moeilijk te bepalen vanaf de grond, als de auto 1,50 meter hoger staat....
 

ArjanGr

Senior Member
Mij is verteld, dat je bij een fabia (in ieder geval de hatchback) alleen de sporing op de vooras kan verstellen. Door de stelschroef op de stuurstang aan te passen.
De achteras is star en kan niet versteld worden. Door de sporing aan te passen veranderen de andere waarden, zoals askanteling en wielvlucht ook een beetje. Met de hoop dat deze waarden de goede kant op veranderen. Maar dat kan natuurlijk ook negatief uitvallen..

Ik heb het uitlijnrapport nog. Hier een fototje ervan.
2012-05-11 00.12.45.jpg
Mijn reden tot uitlijning was dat ik van stalen velgen naar lichtmetalen velgen ging. En daarna trok de auto naar links. Na uitlijning is het wel beter, maar nog steeds niet helemaal geweldig.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed heb, heeft de Fabia een semi-onafhankelijke achteras. Een echte starre achteras, wordt de laatste 25 jaar alleen nog toegepast voor pick-ups, busjes, hondehokken en dergelijke, zeg maar auto's die veel gewicht moeten kunnen vervoeren. Ik denk dat zelfs de Fabia Praktik (zeg maar de echte besteluitvoering, zonder achterbak en met tussenschot) niet eens een starre achteras heeft.

Overigens is ook een starre achteras te stellen, dat is om de wielen recht onder de auto te zetten (zodat ie niet spoort als een 'loopse hond') en je kunt ook de wielbasis daarmee ietje aanpassen. Instellingen van achteras, en allerlei andere zaken zijn eigenlijk altijd in te stellen, maar veel uitlijners hebben er óf weinig kaas van gegeten, óf gewoon geen zin in, en vertellen de klant dan: 'dat is bij deze auto niet af te stellen'.

Overigens mag een set andere banden en velgen voor de uitlijning niets uitmaken. Toespoor/uitspoor is op de vooras makkelijk in te stellen door middel van schroefdraad.
 

turboturbo

Forumguru
Ook mij is dat over die niet-verstelbare achteras verteld door de bandenspecialist (niet-keten) toen ik mijn Fabia liet uitlijnen.
Het zou wel verklaarbaar zijn, wat @Cordoba zegt als 'auto uitlijnen' 1 prijs is. Wat mij betreft zouden ze dan best mogen zeggen uitlijnen 50 piek, excl. achteras. Incl. achteras 70,- (ofzo)
 

Cordoba

Forumguru
Mijn broer heeft het ooit gehad, bij bandenboer/uitlijnspecialist dat de monteur vertelde dat de achteras niet uitgelijnd kon worden bij zijn Volvo (was een V70 of 850, beiden heeft ie er verschillende van gehad). Mijn broer had alleen zijn huiswerk gedaan, en wist precies te vertellen wat er moest gebeuren om de achteras uit te lijnen, en het was ook nodig omdat ie wat problemen had met scheef slijtende achterbanden. Na lang praten heeft de monteur uiteindelijk de auto compleet met achteras uitgelijnd, maar erg blij was ie niet. Overigens zijn er genoeg adressen waar voor uitlijning incl. achteras een andere prijs geldt. Hierbij moet je dan wel in de richting van 90-100 euro denken, vooral omdat dit echt een kl.tewerk is bij de meeste auto's, er zijn geen stelschroeven ofzo, die dat makkelijk maken.

Achteras uitlijnen is eigenlijk alleen nodig bij klachten, terwijl je met uitlijnen van de vooras de uitlijning niet netjes krijgt. Gewoon uitlijnen is maar eens in de zoveel jaar nodig, achteras uitlijnen is een zeldzaamheid.
 
Helaas nog geen nieuws. Deze week nog geen tijd gehad om met de auto langs een garage te gaan. Zodra ik nieuws heb, wordt het uiteraard gepost :)
 
Gisteren maar eens een bezoekje gebracht aan een andere garage. De voorwielen stonden in een omgekeerde V vorm naar elkaar toe. Compleet verkeerd uitgelijnd door De Spint dus.

Direct nog even een controle gedaan onder de auto, maar zag er eigenlijk allemaal keurig uit.

Vandaag maar eens even een mail maken richting het hoofdkantoor van De Spint met het nieuwe uitlijn rapport erbij.
 

vinp

Nieuw lid
Ik heb precies hetzelfde probleem, na uitlijnen trekt de auto naar links , stuur staat scheef en trilt.
Auto is laats naar andere garage geweest voor uitlijnen, maar probleem blijft.
Weten niet waaraan het ligt.
Nu is dit bij mijn ouders ook, en die hebben een fabia uit 2006, maar hun dealer zegt dat dit een kwaaltje is van skoda.
 

Cordoba

Forumguru
Is geen kwaaltje van Skoda/Fabia of wat dan ook: is een kwaaltje van dealers/garages zonder goede uitlijnapparatuur, en bijbehorend goed personeel.
 

turboturbo

Forumguru
^^ Zo is dat! Gewoon niet opgeven totdat je wel kundig volk hebt gevonden!

Overigens, @Remcocuup: ik dacht dat de voorwielen (vermits voorwiel aangedreven voertuig) altijd wel íets in omgekeerde V vorm uitgelijnd worden, dus zo: / \. Door de tractie van de wielen trekken ze zichzelf dan tijdens het rijden helemaal recht: | |
Immers trekken de wielen het voertuig vooruit. Ik vond het wel logisch klinken.

Wat sommigen kennelijk wel doen, is in omgekeerde V vorm uitlijnen overdrijven, zodat de klant niet meer opvalt dat de auto naar 1 kant trekt. De auto zal dan meer rechtuit rijden, ten koste van verkeerde slijtage van de banden.
Maar misschien bazel ik maar wat, dan moet een iemand die hier meer verstand van heeft zijn licht maar even laten schijnen...:rolleyes:

Het lijkt wel raket-wetenschap :tongue:
 
Bovenaan Onderaan