Skoda Fabia 1.4 16v - Waar op te letten bij aanschaf?

Ryanne

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier op het forum (aangenaam, ik ben Ryanne, uit Oost Nederland :bye: ) en ik sta op het punt een Skoda Fabia aan te schaffen.

Momenteel rijd ik in een Fiat Punto uit 2002 en de 60 pk vind ik toch net ietwat te weinig. Prima autootje verder...

Vandaag heb ik een testrit gemaakt met een 1.4 16v Comfort uit 2002 en ik vond het een plezierige auto om in te rijden. Nu is het enige probleem dat ik vrij weinig van auto's af weet en mijn familie weet vooral veel van andere automerken af. Mijn vraag is dus ook: Waar moet ik op letten bij aanschaf van deze auto? Zijn er mankementen die bij veel Fabia's voorkomen en waar ik dus extra aandacht aan moet besteden bij aanschaf van de auto?

turboturbo

Forumguru
Goed dat je hier om advies komt vragen! En welkom op dit forum.

Genoeg bekende mankementen, heb je dit forum al afgespeurd :koffie:?

Bekendste zijn: lekke koppaking (maar dat is bij de 1.4 mpi motoren) en lekkage portieren, volgens mij. Wat dat laatste betreft, als je de Fabia deze week koopt :cool: voel dan even goed met je vingers TUSSEN de deurrubers bij de dorpels of die nat zijn. Alsook de bekleding langs de dorpels (en onder de matten) of die nattig is.

Ryanne

Nieuw lid
Bedankt!

Ik las hier net over het elektrische ramen probleem...
De ramen van deze auto wilden ook niet naar beneden en omhoog. Moeten deze dan geheel vervangen worden?

Ook zag ik bij de achterdeuren sporen van lekkage op de stof. Is het checken of de rubbers goed afsluiten voldoende of moet ik daar iets specifieks voor doen?

Overigens zei de verkoper dat de ramen, wanneer ik de auto zou kopen, gemaakt zouden worden.

turboturbo

Forumguru
Ook zag ik bij de achterdeuren sporen van lekkage op de stof. Is het checken of de rubbers goed afsluiten voldoende of moet ik daar iets specifieks voor doen?
Nee, die sporen zijn waarschijnlijk wel voldoende. De lekkage zal voor 90% afkomstig zijn van lekkage via de ramen van buitenaf. Hiervoor moeten de deuren opnieuw afgekit worden. Bij de dealer kost dit 100 euro voor beide voorportieren, 80 voor de achterportieren. Tip: spreek af dat je dit ook laat doen voor de aankoop.

Ryanne

Nieuw lid
Oké, bedankt!
Dat zal ik ook nog even op mijn to-do lijstje schrijven. Kitten zou ik op zich nog wel kunnen (ik kwam een handige link tegen in een ander topic), maar het liefst heb ik de auto natuurlijk gewoon helemaal in orde wanneer ik 'm aanschaf!

The bone collector

Senior Member
@Turboturbo: wel bij de les blijven hé man, ik geloof dat je je even vergist. De 1.4, 16v's hebben helemaal geen last van lekke koppakkingen. Bij de 1.4, 8v (de originele skoda MPI motor) komt het wel vrij vaak voor.

De 1.4, 16v is een heel betrouwbare auto. Buiten de lekkage aan de portieren, maar dat hebben alle Fabia's eerste generatie.

Voor de rest toch beginnen uitkijken voor de ouderdom, 10 jaar begint toch al wat te tellen. Checken op sporen van roest aan de remleidingen bijvoorbeeld, en onderaan de wagen. Maar goed, dat is niet specifiek meer voor deze Fabia.

Cordoba

Forumguru
Zoals al gezegd: lekkage op de achterportieren is standaard, als ie dat niet heeft is ie waarschijnlijk al gekit. Verder heb je een 75 pk blok en een 100 pk blok (beiden 1.4 16V), probleem met de elektrische ramen komt bij de Fabia I niet zoveel voor, maar is wel een echte VAG-kwaal (dus VW, Audi, Seat en Skoda) en het ene model heeft er meer last van dan het andere.

Andere regelmatig voorkomende kwaal: probleem met de microswitch in de deursloten. Dit merk je doordat de deuren op de meest bijzondere momenten vanzelf op slot gaan, binnenverlichting die niet goed reageert enz. Er is iemand in Apeldoorn die dat eventueel kan repareren met garantie (kosten €50 ).

Ik weet niet welk carrosserie uitvoering je zoekt (hatchback, sedan of combi), maar mijn combi met 75 pk blok vind ik motorisch wat krap bemeten. Mijn vorige auto was een Seat Cordoba sedan met 100pk (1.6 8V) en zo'n 100 kg lichter in gewicht. Vooral in trekkracht levert dit behoorlijk verschil. Ik zou zeggen, maak gewoon een testrit en vergelijk het ook met een ander exemplaar (dus maak in verschillende exemplaren testritten).

Verder even opletten op wanneer de distributieriem gewisseld is, of gewisseld moet worden. Voor deze motoren is de regel dat de distributieriem iedere 90.000 km of 5 á 6 jaar gewisseld moet worden, net wat het eerste komt. De km-regel heeft te maken met slijtage, de leeftijdsregel heeft te maken met verdroging van de riem met de kans op breken/scheuren. Verder checken of niet alleen de distributieriem is vervangen en wanneer, maar of ook de spanrollen (voorschrift) en de waterpomp (geen voorschrift, maar wel slimmer) zijn vernieuwd.

turboturbo

Forumguru
Distributieriem is inderdaad een hele goeie, nog ja. Verzeker je er zelf van hoe dat precies zit bij deze occasion. Ik wil je niet bang maken, maar sommige handelaars/garages maar ook eigenaren gaan er soms laks mee om (niet met de riem zelf, maar met de voorschriften wanneer vervangen) en dat leid helaas soms tot hele dure schade.

@Turboturbo: wel bij de les blijven hé man, ik geloof dat je je even vergist.
Excuus voor de verwarring! Ik meende mezelf voldoende voorgelicht te hebben toen ik me in deze materie verdiepte bij de aanschaf van mijn Fabia vorig jaar. Maar daar zou ik best even naast gezeten kunnen hebben, ik dacht dus juist dat de oudere 1.4 MPI skoda blokken wat dat betreft 'betrouwbaarder' waren dan de nieuwere VW 1.4 16V's. Nogmaals sorry voor de verwarring!

The bone collector

Senior Member
Ik dacht dus juist dat de nieuwere VW 1.4 16V's wat dat betreft 'betrouwbaarder' waren dan de oudere 1.4 MPI skoda blokken. Nogmaals sorry voor de verwarring!

Ja, dat is ook zo. De 1.4 16v's zijn betrouwbaarder dan de 1.4 8v MPI's. Maar in je eerste post zeg je net dat de 16v's last hebben van lekke koppakkingen (is ondertussen aangepast in je post zie ik). Dus voor de duidelijkheid, met de 16v ben je het veiligst, kent heel weinig structurele problemen.

Canon-Eye

Forumguru
Ander aspect (maar wel kwestie van smaak):
Ik heb destijds (begin 2002) proefgereden met zowel de 1.4 16v als de 1.4 8v. Laatstgenoemde vond ik veel prettiger rijden, want veel soepeler (meer trekkracht onderin). Die 16-klepper vond ik maar een nerveus apparaat, moet je behoorlijk op toeren houden en meer schakelen.
Dat heeft mijn keuze destijds bepaald; geen spijt van.

turboturbo

Forumguru
Nou ik ben echt niet wakker, zeg.... :koffie: Ik bedoelde idd andersom @The bone collector...

De 1.4MPI heeft als groot voordeel dat het max koppel al bij 2500tpm vrij komt. Dat is fenomenaal.

Ryanne

Nieuw lid
Waahooo! Gisteren de auto gekocht!! :-)

De portieren worden gedroogd en gekit en er komt een nieuwe distributieriem onder....

Ben er erg blij. Ik kan 'm volgende week ophalen!
Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Skoody Boo

Actief lid
Kijk, dat mag vermeld worden.

Voorstellen in een apart topic kan je best overslaan, maar deze feiten zijn onmisbaar voor een goed werkend inlevingsvermogen bij je forumgenoten. Veel plezier er mee!

Ryanne

Nieuw lid
Aha, sorry ;)
Ik ben niet zo thuis in het auto wereldje... :)

Ik probeer het opnieuw!
Skoda Fabia 1.4 16v met 100pk. Oja, en hij is heel mooi blauw, zit strak in de lak en heeft minder dan 65.000km gelopen! :)

Voorstellen in een apart topic dan maar? haha

The bone collector

Senior Member
Proficiat met je aankoop, Ryanne

Lijkt me zeker een goed punt dat je die distributieriem nog hebt laten vervangen, want dat is vaak iets dat vergeten wordt door de nieuwe eigenaar. 100 pk is inderdaad niet mis, maar dat hangt allemaal erg af van voorkeuren, ik geloof dat ik eerder voor dezelfde motor als turboturbo zou gaan. Maar zonder testrit weet je dat niet uiteraard.

Mijn vriendin had trouwens tot voor enkele jaren ook een Punto 1.2 met 55 pk, was me dat ook een fantastisch motortje!

Bovenaan Onderaan