Nieuwe Superb Combi besteld

Op 1 maart 2012 is mijn nieuwe leasewagen (een Superb Combi) besteld. Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik hem (vermoedelijk) in de week van 23 april 2012 in ontvangst mag nemen. Het wordt mijn eerste ervaring met Skoda nadat ik de afgelopen 3 jaar een Seat Ibiza heb gereden. Een grote stap voorwaarts denk ik zo (en niet alleen in formaat :D. De wagen is in de volgende uitvoering besteld:
Ambition Greenline
Magnetic Brown
Amundsen+
Telefoonvoorbereiding
Multifunctioneel 4-spaaks stuurwiel
Vision pakket (o.a. Xenon)
Sunset
Parkassist
Stoelverwarming

Helaas zijn businessline uitvoeringen uitgesloten door mijn werkgever. Hierdoor moest ik al die opties 'los' aanschaffen :(. Zodra ik de auto in ontvangst heb genomen post ik hier enkele foto's.

RayDelft

Forumguru
Alweer een verstandig mens erbij :super: Ik ben jaloers, De mijne ook een Superb Combi, ook magnetic brown, die is ergens rond 20 februari besteld maar komt pas tegen eind mei!
Welke motor heb je?
Gefeliciteerd trouwens.

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Waarom mocht je geen businessline uitvoeringen bestellen?

Mijn werkgever heeft alles uit onderhandeld met een vaste dealer en de leasemaatschappij. Hierdoor wordt er onvoldoende korting gegeven op een businessline uitvoering (ja het is een kortingspakket.... :confused:). En zoals altijd wordt de werknemer daarvan de dupe (lees = hogere catalogusprijs, dus hogere bijtelling).

RayDelft

Forumguru
Had ik kunnen weten die 1.6 TDI. Maar ja, Businesspakket of niet, ze hebben je niet slecht bedeeld!

andrehj

Forumguru
Wat zijn overigens de overwegingen om geen Business-Line uitvoeringen toe te staan? Die zijn toch juist voor de lease (en ook voor de particulier) heel aantrekkelijk? Ik snap er niets van....

mOTiVe

Lid
Wellicht is dat een voorwaarde van de dealer die met zijn werkgever heeft afgesproken op iedere auto 10% korting te geven. Dat kan de dealer dan niet op de businessline aangezien de marge daar lager op is.

( die 10% is maar een getal en niet op enige werkelijkheid gebaseerd)

jalex_h

Forumguru
De cataloguswaarde van een businessline is nauwelijks hoger dan de gewone uitvoering omdat hierin al een fikse korting verwerkt is. Hierdoor kan er aan de leasemaatschappij ( of aan een particulier) op een bl nauwelijks meer korting gegeven worden, dit in tegenstelling tot de gewone uitvoering. Gevolg is dat een bl in de lease flink duurder is dan de gewone. Voor de mijne scheelde het iets van 70 of 80 euri per maand, serieus geld dus. In feite dus ongeveer hetzelfde als voor een gewone met de opties er los bijbesteld.

De exacte redenen weet ik niet, maar het is vooral een kortingstechnisch verhaal. De marge op een BL is voor de dealer inderdaad veel lager (volgens mij maar 4 of 5 %). Als de marges op 'gewone' uitvoeringen hoger zijn, kan er dus meer korting gegeven worden. Waarom dat voor de werkgever of leasemaatschappij interessanter is dan een BL kortingspakket weet ik niet.

Feit is dat ik geen BL kon bestellen...

mOTiVe

Lid
Heel simpel, jij krijgt een prijs / leasebedrag op basis van de consumentenprijs, je werkgever een afrekening incl. fikse korting. Als je een kortingspakket neemt gaat de korting naar jou en niet naar je werkgever en die is dan per saldo duurder uit.

Tot nu toe ging het allemaal zo mooi. Ik kreeg namelijk aan het begin van de week te horen dat mijn auto er 4 weken eerder zou zijn dan de oorspronkelijke planning. Nu is dat nog steeds zo, maar....
De leasemaatschappij heeft een fout gemaakt bij de bestelling. Ik had expliciet aangegeven dat ik een compleet zwart dashboard wilde, maar hij is besteld met een zwart/grijs dashboard. Ook is de auto inmiddels gebouwd, dus annulering van de order betekend 15 % van de cataloguswaarde boete voor de leasemaatschappij. Ik ben nu in onderhandeling over genoegdoening en als dat niet naar mijn zin is laat ik de order alsnog annuleren... Ik heb gevraagd om leder in te laten bouwen als compensatie, dus ben benieuwd wat de reacties worden.

Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar heb de foto van het zwart/grijze dashboard in de folder nog maar eens bekeken. Misschien is het zo lelijk nog niet. Ik twijfel alleen over de combinatie met de kleur van de buitenkant (magnetic brown). Heeft er iemand duidelijke foto's van het zwart/grijze dashboard van zijn/haar auto (uiteraard wel een Superb)? Kun je mij die toesturen?

jalex_h

Forumguru
Kijk eens:
13887-superb00006.jpg

Overigens: ik heb wel grijze deurbekleding, ik weet niet of ze dat bij jou ook besteld hebben?
Wel lullig dat het zo loopt. Ik hoop dat je er goed uit komt met de leasemaatschappij. Leer zou in ieder geval geen verkeerde deal zijn.

mOTiVe

Lid
De kleuren van het dashboard vallen nog mee hoewel ik het niet echt mooi vind. Het past bij de meeste kleuren wel. Dat vind ik overigens niet van de standaard stoelbekleding van de Ambition. Spuuglelijk blauwgrijs duotone, ik vind het vreselijk! Dat past zeker niet bij alle kleuren en het is te hopen dat iedereen sunset meebesteld want dan zie je het niet zo.. Voor mij een reden om op de zwarte Ray te blijven zitten. Scheelt gelukkig ook nog eens geld!

Ook in de ivoren bekleding van de Elegance zou ik bij een zwart dash blijven..

Bedankt voor de foto jalex_h! Dit geeft een beter beeld dan het plaatje uit de folder. Als ik uit moet gaan van het plaatje uit de folder, hoort zwart/grijze deurbekleding standaard bij een zwart/grijs dashboard. Het staat namelijk ook niet apart benoemd als keuzemogelijkheid. Weet iemand of ik daarmee juist ben? Eén misser is namelijk wel genoeg... :-)

Als er nog anderen zijn met foto's van het zwart/grijze dashboard dan houd ik me nog steeds aanbevolen...!

jalex_h

Forumguru
Een zwart/grijs dashboard betekent niet automatisch zwart/grijze panelen (zie de folder van de gewone (dus niet de Businessline) Superb). Dat ging bij mij nog bijna mis, omdat op de opdrachtbevestiging van de leasemaatschappij te weinig ruimte was om "zwart/grijs/grijs" op één regel te zetten. Gelukkig lette de dealer goed op.

Bovenaan Onderaan