Hill Control werkt niet of ontbreekt

Hallo Yeti en superb rijders,
Mijn Yeti 4x4 elegance, heb ik 2e hands aangeschaft.
Laatst kwam ik er achter (wel wat laat) dat de hill control niet werkt.
De garage heeft de auto uitgelezen maar niets gevonden. Wie heeft er een idee?
Zit er mogelijk een knop of handel die je kunt omzetten o.i.d.?
Auto is inmiddel uit de garantie :((
Graag tips!

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Hopelijk kunnen de yeti rijders je verder helpen.

snel

Actief lid
zit er op je yeti ook een ofroad knop (standaard op elegance ???????) als je die indrukt doet hij het wel bij een bepaalde hellings hoek
staat ook in instructieboekje
zelf gebruikt met caravan in duitsland zeer steile camping werkt uitstekent houd snelheid vast die je begonne bent bij afdaling
10 % > lager dan 30 km/per uur

groeten henk

Heb zelf geen Yeti, maar heb even in de handleiding gezocht.
Ik vond op p165 een stukje over Bergwegrijhulp maar daar staat niets over handmatig in/uitschakelen.
Wel dat het alleen bergop, bij helling van 3% of meer en gedurende 2 seconden werkt.

Knopje waar EdK op doelt heb ik ik niet voor je kunnen vinden, maar zoals aangegeven, heb zelf alleen nog bij de dealer in een Yeti gezeten.

zou dan net kunnen eind nov/begin dec 2011 natuurlijk ... maar dan heb je nog de verwachte levensduur van zaken, lijkt me dat zo'n assistentie functie niet echt aan slijtage onderhevig is en dat die dus gewoon ook na die 2 jaar gewoon door zou moeten blijven functioneren

snel

Actief lid
Deze grijpt in als snelheid groter wordt offroad lampje gaat in tellerklok knipperen en werkt zolang als je offroad knop ingedrukt is en je op de hellingshoek zit
en deze is pulzerend
en ook deze werkt nog na twee jaar maar voorwaarden moeten aanwezig zijn zeker na controle garage moet deze werken er is niks gevonden niet werken/storing
dit heeft niks te maken met eerder genoemd berg wegrijhulp

aldus een gebruiker
groeten henk

ps bij de eerste yeti,s zijn sommige funcie,s weg gelaten demo modellen was haast bij lancering nieuw model
meeste in de kleur mato bruin werden later goed koper aangeboden

hill control Thanks!

Hallo Skodarijders!
Bedankt voor je reactie; het is leuk om zo snel antwoord te krijgen (van de Skodafamilie):super:
In de manual (bedankt Edk) staat over dit probleem helaas niets.
Deze Yeti was inderdaad een demo, mogelijk heb je gelijk Henk met de (te) snelle levering naar Nederland.

Mogelijk zijn er andere Yeti rijders die dit euvel ook hebben (gehad).

Groeten,

Mogelijk tot laterr

Koolmees

Nieuw lid
Ik heb op mijn Yeti ambition, 1.8 4x4 handgeschakeld met off road knop,
ook geen hill controle.
Heb het in de Ardennen op best wel steile klimmen geprobeerd.
Met off road knop in of uitgeschakeld, dat maakte geen verschil.
Denk dat het dus alleen op een automaat zit
Arie

TurboBooster

Forumguru
Deze voorziening zit niet op alle uitvoeringen doch wel op de elegance.
Het is niet nodig hiervoor de 'offroad' knop in te drukken.
Bij een hellings percentage van 3% of meer zal na het indrukken van het rempedaal en daarna loslaten van het rempedaal de remkracht nog 2 seconden blijven bestaan om de bestuurder de gelegenheid te geven om weg te rijden.
Het werk alleen berg-op en het maakt niet uit of dat met de auto vooruit rijdend dan wel achteruit rijdend geschiedt.
Mijn instructie boekje is van de maand mei in 2010 dus yeti's vanaf die tijd zouden deze voorziening moeten hebben.

Koolmees

Nieuw lid
Ik heb een ambition 4x4 handgeschakeld gebouwd dec. 2012 en daar zit het in elk geval
bij mij niet op, wel jammer overigens.
Gr. Arie

EdK

Forumguru
voorwiel aandrijving 1.4 ambition handbak
kon het aanvinken als gratis optie in configuratie toendertijd, is niet gedaan door de dealer dus zodoende heb ik het niet
laatst in vcds gekeken en gevonden en aangevinkt en kreeg direct daarop een error melding in de maxidot.
toen maar weer uitgezet en er uiteindelijk maar vrede mee dat het blijkbaar niet werkend is te krijgen

Ook hier het antwoord op gevonden: de 4x4 1.8 heeft geen hill controle: alleen de dsgbak.
:sleep: Staat ook in de folderrr

Borrie1973

Actief lid
Wat doet die hill control eigenlijk? Misschien kan ik hem nog aan laten zetten bij de dealer als het een leuke optie is?

Rosinfield

† In Memoriam
voorkomt dat je direct achteruit rolt als je op een helling staat en je laat de rem los. Duurt enkele seconden, ruim voldoende om je voet van rem naar gas te doen gaan

ertromp

Forumguru
Hill Hold zorgt ervoor dat wanneer je de voetrem die je ingedrukt houdt op een helling en wanneer je deze loslaat dat de remkracht langzaam wordt afgebouwd. Je hebt dan eigenlijk tijd om gas te geven en de koppeling op te laten komen zonder gebruik van de handrem. Je voorkomt de "hellingproef". Tja beter kan ik het niet omschrijven.

De hill hold control werkt alleen maar als je op een helling staat van een minimaal aantal graden. Het enige wat het doet is dat zodra je op een steile helling staat je je rempedaal al kunt loslaten, de auto 2 seconden op de rem blijft staan en rustig kunt optrekken zonder dat de auto al gelijk achteruit rijdt: de hellingproef dus.

ertromp

Forumguru
@Rosinfeld: en gelukkig (net als jij zie ik) ook gezegend bent met DSG en dus standaard Hill Hold :dankje:

Bovenaan Onderaan