@VEEJAY
Leuk leesvoer!
M.b.t. (chip)tuning; citaat:
"Bij goede chiptuning gaat het om een koppel en vermogens verhoging bovenop het standaard koppel en vermogen. Het moge duidelijk zijn dat men tijdens zo'n CO2 test ver van het maximale koppel en vermogen van de auto afblijft. Hoe kan een goede chiptuning dan invloed uitoefenen op deze test?"
(bron:
http://squadra-tuning.nl/NL/techniek/co2-hype.html; twee-na-laatste alinea)
Hier ben ik het mee eens. Duidelijk is dat NEDC test niet geschikt is om het extra koppel en vermogen in kaart te brengen na een "getunde" auto.
(Voor diegenen die hun auto getuned hebben in het geheel niet erg, want omdat dit koppel-vermogen bij deze test niet wordt aangesproken, zal het ook geen of nauwelijks invloed hebben op de CO2 uitstoot..:24::24

.
De overheid moet dus wel de CO2 meting aanpassen, als zij deze overcapaciteit na tuning wil vaststellen!
De hamvraag is echter: hoe ga je de meting op
rechtvaardige manier aanpassen.
Je kunt best het extra vermogen en koppel na tuning meten, niet zo'n probleem. Maar wat doe je met deze gegevens!
Wat je nl niet in beeld kunt brengen is:
1. de rijstijl van diegenen die in een getunde auto rijden. Maken zij voor 10% gebruik van deze "overwaarde", of 50%, en voor hoelang?
Deze parameters zijn niet vast te stellen, dus zul je een gemiddelde moeten nemen!
Daarbij bevoordeel en benadeel je weer groepen! Door een gemiddelde te nemen maak je immers twee groepen!
Daarbij: Hoe ga je dit handhaven?
Conclusie: Je moet van een statische meetopname (eenmalige meting) naar een dynamische (meetwaarden middelen in een tijdseenheid)
Er zijn natuurlijk legio oplossingen hiervoor.De mooiste (maar ook de fraude-gevoeligste) is om een verzegelde unit in de auto te zetten die de CO2-waarde per tijdseenheid meet.
Deze wordt bvb ieder jaar uitgelezen door bvb de RDW of andere instantie.
De rijder van een getunde auto kan door (meestal) rustig te rijden dan zelfs winst behalen, terwijl bvb de Toyota Prius rijders dik moeten bijbetalen!
Mooier kan het toch niet.....:super:
En dan heb ik het nog niet eens over de juridische implicaties, vooral ook met betrekking tot de Europese ( intracommunautaire ) regel- en wetgeving t.a.v. afschaffing van de BPM en BTW.