Chiptuning, ......CO2 en Energielabels

@VEEJAY
Leuk leesvoer!
M.b.t. (chip)tuning; citaat:
"Bij goede chiptuning gaat het om een koppel en vermogens verhoging bovenop het standaard koppel en vermogen. Het moge duidelijk zijn dat men tijdens zo'n CO2 test ver van het maximale koppel en vermogen van de auto afblijft. Hoe kan een goede chiptuning dan invloed uitoefenen op deze test?"
(bron: http://squadra-tuning.nl/NL/techniek/co2-hype.html; twee-na-laatste alinea)

Hier ben ik het mee eens. Duidelijk is dat NEDC test niet geschikt is om het extra koppel en vermogen in kaart te brengen na een "getunde" auto.
(Voor diegenen die hun auto getuned hebben in het geheel niet erg, want omdat dit koppel-vermogen bij deze test niet wordt aangesproken, zal het ook geen of nauwelijks invloed hebben op de CO2 uitstoot..:24::24:).

De overheid moet dus wel de CO2 meting aanpassen, als zij deze overcapaciteit na tuning wil vaststellen!

De hamvraag is echter: hoe ga je de meting op rechtvaardige manier aanpassen.
Je kunt best het extra vermogen en koppel na tuning meten, niet zo'n probleem. Maar wat doe je met deze gegevens!

Wat je nl niet in beeld kunt brengen is:

1. de rijstijl van diegenen die in een getunde auto rijden. Maken zij voor 10% gebruik van deze "overwaarde", of 50%, en voor hoelang?
Deze parameters zijn niet vast te stellen, dus zul je een gemiddelde moeten nemen!
Daarbij bevoordeel en benadeel je weer groepen! Door een gemiddelde te nemen maak je immers twee groepen!

Daarbij: Hoe ga je dit handhaven?

Conclusie: Je moet van een statische meetopname (eenmalige meting) naar een dynamische (meetwaarden middelen in een tijdseenheid)

Er zijn natuurlijk legio oplossingen hiervoor.De mooiste (maar ook de fraude-gevoeligste) is om een verzegelde unit in de auto te zetten die de CO2-waarde per tijdseenheid meet.
Deze wordt bvb ieder jaar uitgelezen door bvb de RDW of andere instantie.

De rijder van een getunde auto kan door (meestal) rustig te rijden dan zelfs winst behalen, terwijl bvb de Toyota Prius rijders dik moeten bijbetalen!
Mooier kan het toch niet.....:super:

En dan heb ik het nog niet eens over de juridische implicaties, vooral ook met betrekking tot de Europese ( intracommunautaire ) regel- en wetgeving t.a.v. afschaffing van de BPM en BTW.

VEEJAY

Forumguru
Het is natuurlijk preken voor eigen parochie door deze tuner. Een beetje autotuner, wipt de katalysator van een diesel er ook even onderuit nadat de EGR klep is afgedopt en de berijder? Die (zeker met lease) gaat juist niet constant 100 of 120 rijden. Maar juist lekker genieten van de dieselduw (*1) want das lekker verslavend.

*1 niet bij 1.2TDI

Tja... leuk is het vast. Ik heb vroeger (zo'n 40 jr geleden) een getunde Alfa Julia gehad.

Dat was in de tijd dat je afremmend naar 180 Km/h "door" het kleinpolderplein scheurde en vol op het gas richting Hoek van Holland koerste! Op goed gekozen tijdstippen was er echt niemand op de weg!
Dit kun je (volgens mij) nergens meer doen in Nederland (op de openbare weg tenminste)
En wie meeleest; mijn overredingen zijn al lang verjaard......:623::laugh:

Eigenlijk moeten ze het gewoon veel simpeler doen. Alles verrekenen in de brandstof. Immers als je meer vermogen effectief verbruikt. Dan gebruik je ook meer brandstof. Het moet ergens vandaan komen. En dan hoeven ze niet zo ingewikkeld te doen met co2 uitstoot. Het gaat toch allemaal de pijp uit.

jos_br

Actief lid
Eigenlijk moeten ze het gewoon veel simpeler doen. Alles verrekenen in de brandstof. Immers als je meer vermogen effectief verbruikt. Dan gebruik je ook meer brandstof. Het moet ergens vandaan komen. En dan hoeven ze niet zo ingewikkeld te doen met co2 uitstoot. Het gaat toch allemaal de pijp uit.

Hier ben ik het volledig mee eens. Hier valt niet mee te rommelen......
Ook mooi om te zien wat extra rolweerstand meebrengt in een test, brede banden (want weerstand) veroorzaken een hogere co uitstoot dan chiptuning.

Jos-

MarcoO2

Forumguru
Alleen moet je dan ook een financiele prikkel bedenken voor mensen zoals ik, met een ongelimiteerde tankpas...

MarcoO2

Forumguru
Als de belasting in de kosten van een liter brandstof wordt opgenomen, bereik je dat mensen die de brandstof zélf moeten betalen, al gauw zuiniger zullen rijden. Er is dan in ieder geval een prikkel om dat te doen. Mensen met een brandstofpas, die dus niet zelf hoeven te betalen, hebben die financiele prikkel dus niet.

En dat een financiele prikkel werkt, wordt wel bewezen door de (te) grote hoeveelheid Priussen, Civics, Insight's en andere accubakken die de wegen ontsieren. Die zijn meestal nou niet bepaald gekozen vanwege hun goede rij-eigenschappen of zinnenprikkelende uiterlijk, maar puur vanwege de financiele voordelen van die auto's. Voor veel Greenline-; Bluemotion- en Ecomotive-rijders zal dit ook gelden.

Dan is het aan diegene die de brandstof betaald om daar invloed op te verkrijgen he. Dat je het zelf niet moet betalen betekend niet dat het niet van invloed is op je. Ook al is het indirect.

hemi24

Forumguru
Vraag me af wat mijn baas liever betaald: 15 liter brandstof per week, omdat ik de snelste en meest onzuinigste route rijd, of 5 inproductieve uren omdat ik de kortste route rijd om zo brandstof te besparen...

Uiteindelijk gaat het om de euri's, kijk maar wat er in de Eemshaven gebouwd wordt: dat heeft ook niks met het milieu te maken..!

VEEJAY

Forumguru
Had zo'n discussie over leasen en brandstofkosten, dat laatste is op het geheel van kosten voor een werkgever echt peanuts. Vandaar dat je langs de snelweg nog in de rij moet staan voor duurdere peut dan als je gewoon bij een lokale pomp tankt. Leaserijders letten en hoeven niet op tankkosten te letten.

Was zelf 8 jaar leaserijder en boeide mij ook niet. Is gewoon secundaire arbeidsvoorwaarde dus hoemeer je tankt hoemeer je je secundaire voorwaarde opkrikt zeg maar. Klinkt raar, weet ik.

Bakkertje

Forumguru
Mensen met een brandstofpas, die dus niet zelf hoeven te betalen, hebben die financiele prikkel dus niet.

Voor mensen bij wie de brandstof niet in het leasebedrag zit heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Bij ons zitten de brandstofkosten verwerkt in het leasebudget. Hoe zuiniger de auto, des te minder brandstofkosten. Wat ik overhoud aan mijn leasebudget krijg ik bruto bij mijn salaris. Stel dat ik een fabia 1.2 TDI zou gaan rijden dan zou ik er dus zelfs geld bij krijgen! Dus ook hier is er wel degelijk een financiële prikkel ;) Maar ja, daar krijg je echt geen 3 kinderstoelen op de achterbank, laat staan dat ie de caravan mag trekken .. ;)

van_der_P

Senior Member
Hier ben ik het volledig mee eens. Hier valt niet mee te rommelen......

Niet zozeer rommelen, maar je kunt dan toch in het buitenland tanken. Ik woon in Limburg dus een grens is altijd dichtbij.
Maar dit plan is slecht voor de pomphouders in de grensstreek.

Daarom vaste brandstof prijzen voor heel Europa. En daarmee ook geen valse concurrentie meer vanuit landen waar de brandstof nog goedkoop is.

Probleem met alleen belasting verhogen op de brandstof, is dat je aan de input-kant iets doet en niet aan de output-kant.
Er is geen lineaire relatie tussen gebruikte hoeveelheid brandstof en CO2 uitstoot( alle auto's en mensen zijn anders).
Deze methode is dus niet echt eerlijk!

"Who cares" hoor ik al zeggen.
Maar ja, dan krijg je toch weer de tendens, dat mensen een 5 jr oude 1.6 of 1.8 diesel kopen die gemakkelijk 1:18 rijdt.
Zij betalen dan iets meer brandstof (in de orde van zo'n 15%) maar vervuilen voor 50 a 60 % meer an CO2!

Ik zou het dan (financieel gezien) wel weten en gewoon zo'n oude dieselbak kopen.....:winkie:

Dus; indien de overheid dit zou invoeren, dan krijg je toch een gemengd systeem tussen brandstofverhoging en CO2 belasting.
Wellicht zijn we dan nog verder van huis!?
J.m.t.c.

hemi24

Forumguru
Sgl49 mag weer even de schoolbanken in:

Elke liter verbrande diesel levert je 2,7 kg CO2;
Elke liter verbrande benzine levert je 2,4kg CO2 op.

Google er maar eens lustig op los...

Ja, dat is waar. Dom van mij, want nu herinner ik mij, dat ik daar eerder op dit forum al over gelezen te hebben.
Blijft natuurlijk wel het verschil m.b.t. roetvervuiling van oude dieselauto's, maar dat is natuurlijk een ander verhaal.
Dus alleen de dieselprijs verhogen is m.i. niet voldoende.
De oudere dieselauto's zonder roetfilters zul je op een andere manier moeten aanpakken.

Bovenaan Onderaan