Ledig gewicht op kenteken?

RogerS

Forumguru
Ik ben op zoek naar het officiële ledig gewicht van een Superb Combi 1.8 TSI met DSG zoals dat op de kenteken papieren vermeldt staat.

Kijk ik in de (elektronische) Nederlandstalige handleiding dan wordt er een ledig rijklaar gewicht genoemd van 1545 kg terwijl bijvoorbeeld in de verkoopfolder 1450 kg staat. :ahum:

Wij zijn namelijk van plan om onze vouwwagen te vervangen door een (nieuwe) caravan en veel caravans, met een indeling die wij graag willen hebben, hebben vaak een toegestaan maximaal beladen gewicht van 1500 kg. Zowel ik als mijn vrouw zijn van een generatie die "E" niet meer cadeau kregen bij het behalen van het "B" rijbewijs...:(

arjanD

Nieuw lid
RogerS, bij mij staat het volgende in de papieren:

massa ledig gewicht: 1445kg
massa rijklaar gewicht: 1545kg

Auto is gelijk aan die van jou, alleen het panoramadak als extra.

ArjanD

vincefra

Actief lid
Zit het verschil in definitie van ledig t.o.v. rijklaar?

ledig gelicht is de wagen zelf dus
rijklaar gewicht is met een bestuurder ingerekend en benzine, sproeivloeistof, ... (gemiddeld genomen is dat een 100 kilo samen ... )

ik snap de reden ook niet ... 1445 wilt zeggen dat je met een B rijbewijs 700 kilo kunt slepen niet geremd of het gewicht (1445) geremd ... dus je caravan dien je te laten homologeren voor 1445 kilo ... en dan is alles in orde ...

Bijzaak - het ledig gewicht in de skoda documenten is niet juist, want rekent het gewicht van de opties niet in !!! (dus is een basis uitvoering, bvb. gewicht van SC elegance 140pk CDTDI, en niet ingerekend pano dak, bijverwarming, ... ). Hierover zijn er al meerdere draadjes geopend (zowel hier als op anderstalige fora).

vincefra

Actief lid
de SC2 in bestelling is als leeggewicht 1,591 opgegeven ... inclusief opties (vraag me af op welk document dit zal belanden ... groene kaart ? Roze kaart ? ... )

Betseld:
SC2 elegance met pano dak, electrische koffer, kessy systeem, trekhaak, voorverwarming, MDI, 10 LS sound systeem, verduisterde ruiten, zijairbags, alarm bluetooth en elangance pack (columbus, metaalkleur, voor en achter zetel verwarming, tapijtjes, ... )

RogerS

Forumguru
@arjanD: Bedankt voor de info. Laten wij het positief bekijken. 1445 KG is weer gunstig voor de wegenbelasting....

Hlsmn

Nieuw lid
Gewicht

Het gewicht op het kentekenbewijs (KB) komt uit de typegoedkeuring (TGK) van de auto,
In deze TGK staan vaak twee gewichten min. en max. Dit heeft te maken met de verschillende opties die op de auto kunnen zitten. Denk bv aan een schuifkanteldak. Dit is een vrij zware optie. Bij het aanvragen van het KB door de importeur (Pon-Skoda) neemt de RDW het laagste gewicht (minimum). De RDW kijkt nl. aleen in de TGK en niet naar de auto zelf. Dit is zo met de belastingdienst afgesproken en daardoor kan het zo zijn dat je auto zwaarder is dan op het KB staat.

Goed voor de MRB maar slecht voor je B rijbewijs.

skodaboy

Forumguru
op het kenteken bewijs van mijn 02 4X4 staat 1535kg als leeggewicht
het h.t.g is 2120kg op kenteken = 585kg laadvermogen...
mijn 02 4X4 mag op kenteken 1600 kg geremd slepen...

wat het rijbewijs "B" betreft:
onder deze categorie vallen voertuigen (bv auto,kampeerwagen,minibus,lichte vrachtwagens) met een m.t.m van max 3500kg.
deze voertuigen met een lichte aanhangwagen met een m.t.m van max 750kg.

*als de m.t.m van de aanhangwagen of caravan meer is dan 750kg is rijbewijs "B" voldoende als:
als de m.t.m van de auto en caravan samen max 3500 kg zijn.
of als de m.t.m van de aanhangwagen niet meer is de ledige massa van het trekkend voertuig.

*stel ik hang een caravan van 1600kg achter mijn lege 02 (1535kg) dan is het totale gewicht 3135 kg= rijbewijs "B"
*neem nu het h.t.g (2120 kg) + caravan (1600kg)= 3720kg en heb ik een rijbewijs "BE" nodig.

Hlsmn

Nieuw lid
Rijbewijs BE

Lastig verhaal maar let op we praten bij een rijbewijs over het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhangwagen wat op het kenteken staat. (eigengewicht + laadvermogen) en voor het trekkende voertuig over het lediggewicht.
Dit is dus theorie en geen gewogen gewicht.

Dus trekkend voertuig lediggewicht 1535kg
Aanhanger ledig + laadvermogen 1530kg
Rijbewijs B is voldoende

of trekkend voertuig lediggewicht 1535kg
Aanhanger ledig + laadvermogen 1540kg
Rijbewijs BE

http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard911.pdf
hier staat het nog eens duidelijk.

je kan natuurlijk altijd je het maximum aanhanger gewicht laten verlagen bij de RDW.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigena..._+bij_+wijziging_toegestane_maximum_massa.htm

hemi24

Forumguru
Even een handigheid: voor een "Tempo 100" goedkeuring voor Dld mag het toelaatbaar totaalgewicht van de caravan niet boven dat van het massa rijklaar van de wagen uitkomen, maar aangezien de 1.8 1545kg rijklaar is en max 1500kg geremd mag trekken zal dit geen belemmering vormen...
Indien er geen slingerkoppeling is gemonteerd is dit nog maar 80% van het max. te trekken gewicht (geremd).

Ik zat de technische gegevens van de S2C nog even te bekijken (http://autoinbedrijf.nl/sites/default/files/Skoda Superb Combi technische specificaties.pdf) en het viel me op dat voor de 2.0TDI geremd 1800kg mag worden getrokken maar ongeremd de 170pk 750kg mag hebben tegenover 700kg voor de 140pk?!?

hemi24

Forumguru
Succes met het zoeken naar een geschikte caravan!
1500kg is toch al een serieus exemplaar?!?

Zelf zitten we ook een beetje te denken om voor volgend jaar een sleurhut aan te schaffen, maar ik moet het voor mijn O2 bij max 1400kg laten...

Al met al moet dat toch lukken, aangezien ik zo zit te denken aan een caravan van tussen de 4,40 en 4,90 m¹

RogerS

Forumguru
Het zal waarschijnlijk 1400 KG worden. (Knaus Südwind 500 KU, Adria Altea 492DT) Maar dan nog moet je BE rijbewijs hebben omdat het totaal toegestane terreingewicht boven de 3500 KG. 3513 KG om precies te zijn want de Superb Combi 1.8 mag een totaal gewicht hebben van 2113 KG. :mad: Of je moet al bij RDW aanvragen dat het maximaal toegestane terreingewicht van de Superb te verlagen tot 2100 KG.....

plaza

Forumguru
[Zelf zitten we ook een beetje te denken om voor volgend jaar een sleurhut aan te schaffen,

Nou zal ik wel tegen de schenen aantrappen van menigeen, maar ik moet
er niet aan denken om altijd maar rechts te moeten rijden in een sukkeldrafje van 80 tot 100 km per uur :winkie:

RogerS

Forumguru
Nou zal ik wel tegen de schenen aantrappen van menigeen, maar ik moet
er niet aan denken om altijd maar rechts te moeten rijden in een sukkeldrafje van 80 tot 100 km per uur :winkie:

Eigenlijk is het zeer relaxed rijden zeker als het druk is. (Ik heb in het verleden al eens vaker met caravan gereden o.a. naar de noordkaap).

Tja maar de huidige vouwwagen, een Combi Camp Country met 15 inch LM velgen, ligt erg stabiel op de weg zodat ik in België en Frankrijk gewoon de maximaal toegestane snelheid (respectievelijk 120 en 130) rij. Ook berg op. Gelukkig zal dat laatste naar Bretagne niet zoveel voorkomen want de nieuwe Superb, die nog ingereden moet worden, wil ik niet meteen te zwaar belasten....

RogerS

Forumguru
Een camper is alleen handig als je echt elke dag verder trekt of je moet een dermate grote camper hebben waar je een Smart in kwijt kunt (maar ja dan heb ok een groot rijbewijs nodig).

Hlsmn

Nieuw lid
Het zal waarschijnlijk 1400 KG worden. (Knaus Südwind 500 KU, Adria Altea 492DT) Maar dan nog moet je BE rijbewijs hebben omdat het totaal toegestane terreingewicht boven de 3500 KG. 3513 KG om precies te zijn want de Superb Combi 1.8 mag een totaal gewicht hebben van 2113 KG. :mad: Of je moet al bij RDW aanvragen dat het maximaal toegestane terreingewicht van de Superb te verlagen tot 2100 KG.....

RogerS, wat dacht je van een rijbewijs E achter B? Ben je gelijk klaar.

RogerS

Forumguru
Dat zou een optie zijn maar dan moet mijn vrouw ook voor het E rijbewijs gaan. Als je weet dat ik een caravan wil, zij gaat het liefst met een vouwwagen kamperen, dan is dat geen optie.

Bovenaan Onderaan