Oliepeilstok is zo vreselijk onduidelijk (argh!)

Constant

Erelid
Zojuist het meest knullige moment als autoleek in jaren meegemaakt, ik kan geen oliepeilen :407:

Ik wilde mijn oliepeil even meten, dus bij voldoende TL garagelicht oliepeilstok eruit, schoongeveegd en vervolgens proberen te meten. Maar ik heb zo'n moderne oliepeilstok, dun pikzwart draadje. Licht het nu aan mij, ik had mijn lenzen gewoon in, maar ik zie gewoon niet wat mijn exacte oliepeil is. Gelukkig zat er genoeg in, maar vroegah (met de Golf III TDi) zag ik met een grote nauwkeurigheid hoeveel erin zat en kon ik daardoor precies tot de max bijvullen.

Nu kan ik alleen nog vaststellen dat ik in ieder geval het minimumpeil erin heb zitten, maar ik kan gewoon niet zien wat ik tussen max en min heb zitten.

Is het mogelijk de peilstok te vervangen door een duidelijkere peilstok?

LenK

Forumguru
Hier is al eerder over gediscussiierd.
Weet mijn post niet meer te vinden maar ik heb destijds bij de dealer gevraagd om een nieuwe peilstok. Kunt u krijgen maar dan krijgt u weer dezelfde :bye: (was wel bij bud garage Nieuwkoop Den Bosch, dus weet niet of dit antwoord juist was)
Wat bij mij hielp was dat ik een plat kantje heb gevijld op de plek waar die ribbeltjes zitten.
Was nog niet optimaal door die donkere kleur van de stok, maar in de spiegeling van licht was wel met wat turen te zien waar het peil stond.
Je dashboard is ook een goede peiler: als je bijvult bij oranje lampje ben je nog op tijd.

Constant

Erelid
Ik heb een liter van de voorgeschreven olie achterin liggen, dus kan gelijk bijvullen mocht het orange lampje gaan branden.

Ik heb van de longlife olie, dus het blijft ook nog eens niet goed kleven aan die toch al onduidelijke peilstok.

Jammer dat er vanuit de dealer geen oplossing bestaat.

red1100

Nieuw lid
Zojuist het meest knullige moment als autoleek in jaren meegemaakt, ik kan geen oliepeilen :407:

Ik wilde mijn oliepeil even meten, dus bij voldoende TL garagelicht oliepeilstok eruit, schoongeveegd en vervolgens proberen te meten. Maar ik heb zo'n moderne oliepeilstok, dun pikzwart draadje. Licht het nu aan mij, ik had mijn lenzen gewoon in, maar ik zie gewoon niet wat mijn exacte oliepeil is. Gelukkig zat er genoeg in, maar vroegah (met de Golf III TDi) zag ik met een grote nauwkeurigheid hoeveel erin zat en kon ik daardoor precies tot de max bijvullen.

Nu kan ik alleen nog vaststellen dat ik in ieder geval het minimumpeil erin heb zitten, maar ik kan gewoon niet zien wat ik tussen max en min heb zitten.

Is het mogelijk de peilstok te vervangen door een duidelijkere peilstok?

Ik heb hetzelfde probleem ook al bij dealer geweest maar ook niks,is echt moeilijk aflezen en w8 op het lampje kan maar dat lampje kan ook kapot gaan iemand een idee???

Constant

Erelid
Ik probeer het morgen met een LED lamp, misschien dat het dan beter gaat.

Ik snap niet waarom die peilstok zwart is.

amukar

Lid
Ik heb ook gehoord van mijn garagist dat het peilen niet meer zo eenvoudig is.
Kan je de peilstok niet van boven naar beneden afgaan met een stukje keukenrolpapier? Ik neem aan dat het papier de olie bij contact meteen zal opzuigen, en dat dat dan duidelijk zichtbaar is. Zelf nog niet geprobeerd.

Constant

Erelid
Ja, heb ik gedaan, maar dan nog is het niet/nauwelijks te zien. Dus droog ging de peilstok er weer in en inderdaad werd hij weer vochtig boven het minimum, maar ik kan niet zien wat de exacte stand is. Bij mijn vorige auto kon ik het op ongeveer 1/10 liter zien, nu moet ik tien keer met mijn ogen knipperen en zie ik dat het blijkbaar boven het minimum zit.

EdK

Forumguru
het zal wel aan mij liggen maar ondanks dat ik naar de oogarts moet voor een leesbril maar nog in de ontkenningsfase hiervan zit kan ik mijn oliepijlstok altijd zonder problemen aflezen.
Zowel van mijn prive RR als van mijn bedrijfswagen waar ik dagelijks vanaf zaak mee op pad ga.

Tip: pak een string van de vrouw en leg die onder de motorkap klem tussen de accu en de carroserie, kun je daaraan je peilstokje eerst goed afvegen en dan weer lekker dompelen en dan aflezen !

Maar ga alsjeblieft niet experimenteren met keukenpapier, als het van de peilstok glijd je blok in kan het alleen maar meer ellende veroorzaken.

Constant

Erelid
Verder wil ik ter verdediging melden dat ik supervloeibare olie heb (longlife 5W40 ofzo), die blijft niet goed plakken op de peilstok! :mad:

LenK

Forumguru
Kan best zijn dat de Rooster een andere stok heeft. Die van mijn O2 was iig een ramp: in de kleur van gebruikte oliekleur zwart en tussen min en max ribbeltjes. Ik kon er niks mee.
En wat vind je van mijn tip om hem aan een kant vlak te vijlen tussen de min-max?

EdK

Forumguru
je hoeft van mij de verdediging niet in hoor !
Maar als je s'morgens als je net de deur uitkomt meteen de olie pijlt is deze nog lekker koud en dus een stukkie dikker en dus makkelijker peilbaar/afleesbaar.
Alleen zorgen dat je de avond er voor hem redelijk vlak wegzet en dus niet schuin op een hellinkje of iets dergelijks.

Constant

Erelid
Kan best zijn dat de Rooster een andere stok heeft. Die van mijn O2 was iig een ramp: in de kleur van gebruikte oliekleur zwart en tussen min en max ribbeltjes. Ik kon er niks mee.
En wat vind je van mijn tip om hem aan een kant vlak te vijlen tussen de min-max?
de stok is zo dun als een draad, ik durf 'm niet te vijlen.

@EdK, het was 's ochtends:407:

EdK

Forumguru
Q Lenk:
weet ook niet of mijn RR stokje anders is dan van een 02 of M6
Maar ook bij de Citoën Gumpy heb ik er geen last mee.
Maar je tip kan voor sommige mensen een oplossing zijn, alleen na het vijlen wel je peilstok goed schoonmaken anders komt ook die troep weer in je motor terecht.

LenK

Forumguru
de stok is zo dun als een draad, ik durf 'm niet te vijlen.
Je hoeft maar alleen die ribbeltjes aan 1 kant weg te vijlen. De "stok" zelf wordt daar niet dunner van en die ribbeltjes dragen niet bij aan de stevigheid.

Dus ipv een O wordt het een D vorm.
alleen na het vijlen wel je peilstok goed schoonmaken anders komt ook die troep weer in je motor terecht.
Dat is inderdaad een attentiepunt, maar dat hoeft je niet te weerhouden.

amukar

Lid
Ik bedoel niet dat je met papier in het motorblok moet gaan. Dat is niet verstandig. Ik bedoel dat je de peilstok, na het dippen, kan checken met een stukje keukenpapier of een wattenstokje, om te zien vanaf welk punt op de peilstok er olie kleeft aan de peilstok. Dus een methode om de olie meer zichtbaar te maken. Je moet natuurlijk wel bovenaan beginnen en dan naar beneden gaan. Het papier zou de olie moeten opzuigen en dat zie je makkelijker dan op de peilsonde zelf.

hemi24

Forumguru
ik sluit me aan bij amukar, niks moeilijks aan lijkt me zo, aangezien je toch een doek of stuk papier bij de hand moet hebben voor het peilen.
Lang leve de aanduiding via het maxidot! Maar niet doorrijden tot de melding met het rode lampje komt!

MarijntjeTDI

Actief lid
Ah ik dacht dat ik de enige was, peilen is idd niet duidelijk. Maar het oranje lampje waarschuwt op minimum niveau dus das wel handig.

Wijnand850

Forumguru
Bij mij begint dat lampje al te branden als er amper 0,3 liter olie bij in kan. De olie staat dan zeker niet op het minimum. Erg snel dus. De eerste keer dat het lampje begon te branden schrik je, ik ben allergisch voor een te laag oliepeil. Prima dat 'ie een naderend te laag oliepeil aangeeft, maar mijn O2 maakt het wel erg bont. Ik herken het moeilijke aflezen niet, maar heb het gevoel dat ik een andere peilstok heb (1.9Tdi). Dit is namelijk geen smal rond draadje, maar gewoon een metalen strook van ongeveer een halve centimeter breed.

Wat is eigenlijk het verschil tussen het minimum en maximumpeil in liters (heb ik niet in de handleiding kunnen vinden)?

Groeten,
Wijnand.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

MarcoO2

Forumguru
Ik heb (gelukkig) dezelfde peilstok als Wijnand, en ik heb een benzinemotor. Die peilstok is overigens ook prima afleesbaar, mede omdat het minimum en maximumpeil duidelijk gemarkeerd is.

Constant

Erelid
Bij mijn 1.9 diesel tdi (Golf III) zat ook zo'n ouderwetse peilstok (strook, blank metaal), toen was het verschil tussen min en max precies één liter.

Er ging 5,5 liter in de 1.9 tdi, olie zorgt voor ongeveer 30% van de koeling van de motor, dus bijvullen tot de max zorgt voor ongeveer 5% meer koeling (best belangrijk als je tijdens een warme zomerdag lekker wil doorrijden op de autobahn). Dus vandaar dat ik beter wil zien wat de exacte stand is, ik wil precies zien wat de max is, maar dat lukt niet met de nieuwerwetse zwarte staaldraad/peilstok.

Bovenaan Onderaan