DVD V6, RNS 510 -Columbus

WvD

Nieuw lid
Is er iemand die de V6 dvd heeft, en deze tegen vergoeding wilt uitlenen om dan te kopiëren naar m'n harde schijf in de Columbus ??

[moderatorbreak]En jij vindt dit een normale, legale vraag?[/moderatorbreak]

nomad

Senior Member
en daarnaast zou je een primeur hebben. V6 is nog niet eens uit.
klok, klepel enzo ?

WillemJan

Forumguru
Volgens mij mag je één kopie voor eigen gebruik maken. Ook al is de DVD van een ander. http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22265

Hoi Rallye,

Ik heb de link er even bijgehaald. In het kopje Computerprogramma's staat het volgende:

Sterker nog, de wet bepaalt uitdrukkelijk dat de privé-kopie regeling in de artikelen 16b en 16c niet van toepassing is op computerprogramma’s. U mag daarvan dus geen kopieën maken, tenzij u daartoe toestemming van de rechthebbende op het computerprogramma zou hebben verkregen. Het zonder voorafgaande toestemming voor uzelf kopiëren van beschermde software of computergames is dus zonder meer in strijd met het auteursrecht.
Voor het gemak schaal ik de navigatie DVD onder computerprogramma's.

Volgens mij mag het dus niet. Op dit forum lopen volgens mij wat echte juristen rond, en die kunnen denk ik beter uitsluitsel geven dan ik dat kan.

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan

Me dunkt dat het in dit geval (voorwaardelijk) wél is toegestaan.
In ieder geval wordt uitdrukkelijk de mogelijkheid geboden om de gegevens op de HD van de Columbus te schrijven. Daarmee wordt een (werkende) kopie gemaakt.
Dat het maken van een één-op-één kopie van de CD wel of niet is toegestaan, daar laat ik me niet over uit.

Voor het kopiëren voor eigen gebruik (het op de HD zetten) heb je dus wel toestemming van de rechthebbende.

nomad

Senior Member
Als iedereen dit zo zou doen, zou de dealer geen DVD meer verkopen. Ik kan me echt niet voorstellen dat het toegestaan is. Daarnaast wil de topicstarter er ook nog voor betalen. Ik vind het maar vaag allemaal.

Als iedereen dit zo zou doen, zou de dealer geen DVD meer verkopen. Ik kan me echt niet voorstellen dat het toegestaan is. Daarnaast wil de topicstarter er ook nog voor betalen. Ik vind het maar vaag allemaal.

Als de dealer de DVD voor 50 Euro (ipv 250 Euro ofzo) zou verkopen zouden ze een veelvoud van die DVD's verkopen zeker als je dealer de nieuwe DVD tijdens een onderhoudsbeurt onder de aandacht zou brengen en dat mis ik toch wel, mijn dealer wist niet eens van de Navigatie DVD v5 noch van de firmware DVD 2664, dan vindt ik toch dat ze hier eens wat meer aandacht aan zouden mogen schenken.

Maargoed, het illegaal kopiëren\verkopen van de Navigatie noch de Firmware DVD is simpelweg niet toegestaan dus de risico's zijn voor diegene die het toch doet.

nomad

Senior Member
Firmware is een ander verhaal.
Wisten jullie dat je de originele cd/dvd's met de firmware voor een paar euro bij de dealer kan bestellen ? Bij Audi is dat in elk geval zo.

Rallye

Forumguru
Voor het gemak schaal ik de navigatie DVD onder computerprogramma's.

Dat is dus maar de vraag. Daar moet je wel iets meer voor weten. Is een DVD met kaarten een programma (dacht het niet)? Staan er bijvoorbeeld alleen kaarten op de DVD, of, als er ook software op staat, kun je dan evt. alleen die kaarten kopiëren? Met "voor het gemak" komen we er niet. Kortom: als antwoord op de vraag van de Moderator, hoewel die mogelijk retorisch bedoeld was: "En jij vindt dit een normale, legale vraag?". Ja, een normale vraag in deze tijd van downloaden zeker, en over de legaliteit van de beoogde handeling (niet de vraag) kun je nog wel een boom opzetten.

Bovendien kom ik, op dit forum, complete handleidingen tegen om BMW-DVD's te gebruiken voor Skoda's. Moet je daar geen kopie voor maken?

Neptukker

Forumguru
Waneer komt V6 dan?

Los van de legaliteitsdiscussie: weet iemand waneer V6 gaat komen en van welk kwartaal die kaarten dan zullen zijn?

Neptukker

Forumguru
V6 is van Q4-2008 en zal naar verwachting binnen een aantal weken beschikbaar zijn.
Thanx, Een jaar nieuwer dus dan de laatste kaartvariant. Vertraging is onvermijdelijk maar gelijk bij release een jaar achter lopen is toch wel opmerkelijk. Zou Navteq niks nieuwers beschikbaar hebben?

Hopen dat de (max.) snelheidsaanduidingen op die kaarten beter zijn want de V5 kaart zit er behoorlijk vaak naast. Ik snap nu ook waarom sommige calcultaties niet deugen. Dan blijkt opeens een weg van dorp A naar dorp B als 50 km/h weg gecodeerd te zijn terwijl dat hele stuk 80 km/h is.

coolrunnings

Actief lid
Moet je nog iets speciaals doen om de snelheidsaanduiding zichtbaar te krijgen. Ik heb zelf sinds afgelopen week een Skoda met Columbus en V5 kaarten, maar ik zie niet hoe hard ik ergens mag rijden.

Neptukker

Forumguru
Moet je nog iets speciaals doen om de snelheidsaanduiding zichtbaar te krijgen. Ik heb zelf sinds afgelopen week een Skoda met Columbus en V5 kaarten, maar ik zie niet hoe hard ik ergens mag rijden.

Firmware upgraden naar 2660, met een bouwjaar 2009 Octavia gaat dit feilloos weet ik uit ervaring. IK geloof dat auto's vanaf productieweek 45 dit standaard hebben dus heel mischien heb je het al, zal een randgeval zijn. Heb je het al dan is het ergens een instelling dat je het aan moet zetten. Anders gewoon downloaden en installeren zoals beschreven op: http://www.my-gti.com/1198
Lang niet alle wegen hebben een zichtbare snelheidsaanduiding maar de meeste buiten de bebouwde kom en hoofdwegen in bebouwde kom toch wel.

Let op!! voor een OII 2009 hoefje dus niet met bestanden te gaan knoeien zoals omschreven, downloaden en installeren is genoeg!

coolrunnings

Actief lid
Hoe kan ik mijn huidige firmware achterhalen. Kan ik die eerst downloaden zodat ik altijd weer terug kan mocht het onverhoopt toch fout gaan (ben geen zwartkijken, maar ga wel op zeker).

nomad

Senior Member
Ik zou even wachten. Binnenkort komt er weer een nieuwe firmware. 2664 blijkt toch een gelekte beta te zijn. 2684 komt er aan met wat fixes en de verwachting is dat we voor Skoda een 2704 gaan krijgen als final versie.

WillemJan

Forumguru
Dat is dus maar de vraag. Daar moet je wel iets meer voor weten. Is een DVD met kaarten een programma (dacht het niet)? Staan er bijvoorbeeld alleen kaarten op de DVD, of, als er ook software op staat, kun je dan evt. alleen die kaarten kopiëren? Met "voor het gemak" komen we er niet. Kortom: als antwoord op de vraag van de Moderator, hoewel die mogelijk retorisch bedoeld was: "En jij vindt dit een normale, legale vraag?". Ja, een normale vraag in deze tijd van downloaden zeker, en over de legaliteit van de beoogde handeling (niet de vraag) kun je nog wel een boom opzetten.

Bovendien kom ik, op dit forum, complete handleidingen tegen om BMW-DVD's te gebruiken voor Skoda's. Moet je daar geen kopie voor maken?

Hoi Rallye,

Ik ben niet echt juridisch geschoold, maar wel heel erg eigenwijs. En ik vind het altijd wel leuk om een discussie aan te gaan.

Over firmware hoeven we niet moeilijk te doen: dat is software. En mag niet gekopieerd worden.

Nu de DVD met weginformatie nog. Volgens mij is dat wel degelijk software. Waarom? Omdat het niet in een van de andere categorie-en past. Het is gewoon data. Alleen data die niet veranderd wordt. Dat is ook wel lastig als je de kaartdata niet op de HD zet.

:ot: Music CD's / DVD's mag je wel downloaden, maar niet uploaden...

Op dit forum zullen inderdaad wel topics zijn over het omzetten van BMW kaarten naar Skoda kaarten. De handelingen zullen illegaal zijn (software downloaden etc) maar is het beschikbaar stellen van een howto illegaal? Ik denk van niet.
Misschien rent er wel iemand naar een BWM dealer om daar een exemplaar te kopen...

For my few cents... Willem-Jan

Rallye

Forumguru
Ik ben niet echt juridisch geschoold, maar wel heel erg eigenwijs. En ik vind het altijd wel leuk om een discussie aan te gaan.

Over firmware hoeven we niet moeilijk te doen: dat is software. En mag niet gekopieerd worden.

Nu de DVD met weginformatie nog. Volgens mij is dat wel degelijk software. Waarom? Omdat het niet in een van de andere categorie-en past. Het is gewoon data. Alleen data die niet veranderd wordt. Dat is ook wel lastig als je de kaartdata niet op de HD zet.

Hè gelukkig, nog meer eigenwijzen op het forum! :) De door mij eerder gebruikte link zegt het volgende: "Sterker nog, de wet bepaalt uitdrukkelijk dat de privé-kopie regeling in de artikelen 16b en 16c niet van toepassing is op computerprogramma’s. U mag daarvan dus geen kopieën maken, tenzij u daartoe toestemming van de rechthebbende op het computerprogramma zou hebben verkregen. Het zonder voorafgaande toestemming voor uzelf kopiëren van beschermde software of computergames is dus zonder meer in strijd met het auteursrecht."

Even je aannames aanhouden tegen de tekst van de link, die niet, zoals jij, het woord "software" gebruikt, maar het woord "computerprogramma":
- Firmware is een computerprogramma. Eens.
- Programma's mag je niet kopiëren. Eens.
- Kaartdata is een programma. Oneens. Net als de muziekdata op een CD is dat wel software, maar geen programma, en mag je daar dus wel een kopie van maken.

Music CD's / DVD's mag je wel downloaden, maar niet uploaden...
Daar ging het niet over; het ging om het rechtstreeks maken van een kopie van de DVD.

Gieliovd

Forumguru
We kunnen het allemaal wel heel lastig zoeken maar het feit ligt toch echt zo, lijkt mij:

Het betreft een stuk data waarop eigendomsrecht van toepassing is. Deze koop jij af door het aanschaffen van de datadrager met data. Deze koop jij als consument met een enkele gebruikslicentie (eigen gebruik).

Wat jij ermee doen zal de eigenaar een worst wezen. Jij hebt de gebruiks- en kopieerrechten, mits voor eigen gebruik. Al leg jij 12 kopieën op zolder. Prima.

Maar, als jij een kopie maakt voor iemand anders (al dan niet op een datadrager of zonder) dan stap jij dus buiten jouw aangeschafte licentie ofwel gebruiksrecht.

Het staat niet echt ter discussie of het nu muziek, software, computerprogramma's, beeldmateriaal of data is. Het is een "goed" waarop licentierecht van toepassing is.

My 2 cents ;)

WillemJan

Forumguru
(...)Even je aannames aanhouden tegen de tekst van de link, die niet, zoals jij, het woord "software" gebruikt, maar het woord "computerprogramma":
- Firmware is een computerprogramma. Eens.
- Programma's mag je niet kopiëren. Eens.
- Kaartdata is een programma. Oneens. Net als de muziekdata op een CD is dat wel software, maar geen programma, en mag je daar dus wel een kopie van maken.(...)

Je hebt me overtuigd, ik ben 'over'. Maar ergens in mij borrelt nog wat weerstand... Die weerstand gaat eigenlijk over het volgende: aan alleen een navigatie DVD heb je geen mallemoer, aan een geluids CD des te meer. Maar dat kan ik juridisch niet goed onderbouwen.

(...)
Daar ging het niet over; het ging om het rechtstreeks maken van een kopie van de DVD.
Klopt helemaal, daarom had ik er ook :ot: bij gezet....

Groetjes... Willem-Jan

Bovenaan Onderaan